Het ponyplan

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

horseloveH

Het ponyplan

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-03-16 13:22

Hallo allemaal,

Ik ben Hazel, 19 jaar en ik woon in Drenthe.
Ik ben gek op paarden en pony's en wil me zoveel mogelijk verder ontwikkelen op paardengebied.
Recentelijk heb ik een plan bedacht om pony's te fokken, bijvoorbeeld met een Dartmoor of Welshpony.
Ik wil dat dmv inseminatie doen.
Wie heeft daar meer informatie over en kent een stal die volwassen merries van dat ras aanbiedt?
Het is de bedoeling dat de veulens van deze merrie verkocht gaan worden als enter, twenter of als ze drie jaar oud zijn.
Is mijn kans van slagen groter als ik met een (ex) sportpony ga fokken of wil het ook prima op de recreatieve manier?

Alvast hartelijk bedankt.

Groetjes, Hazel

Nadia
Oppermuts

Re: Het ponyplan

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-16 13:28

WWW --> F-AM

linda_arnold

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-16 13:45

Fokken is gokken en in de meeste gevallen investeer je meer geld dan dat het je uiteindelijk oplevert, maar daar zal je je ongetwijfeld in verdiept hebben.

Om terug te komen op je vragen;

Als je kwalitatief wilt fokken, dus niet wilt vermeerderen, maar enkel gaat verbeteren zou ik een merrie uit een goede lijn aanschaffen, waarbij de voorouderen bekend zijn en op de stamboekkeuring zijn verschenen en opgenomen en bij voorkeur een predikaat dragen. Daarnaast zijn sportprestaties met name in de moederlijn ook iets om naar te kijken.

Ben je wel eens bij een stamboek opname geweest, weet je waar je qua bouw en exterieur op moet letten? Ken je de hengsten en hun eigenschappen binnen het stamboek, wat zijn sterke punten, wat hun mindere en wat zouden ze bijv. Kunnen verbeteren aan jou merrie?

horseloveH

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-03-16 13:49

Dankuwel voor uw reactie. Ik ga me hier zeker verder in verdiepen en kan inderdaad denk ik beter niet te grote risico's nemen. Ik wil klein beginnen en gewoon kijken hoe het gaat

linda_arnold

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-16 13:53

Hier op bokt lopen topic over hengstenkeuze en exterieur, de meeste bokkers die reageren op deze topics hebben iets meer ervaring met fokken. De topics zijn niet welsch of dartmoor gericht maar zijn wel erg leerzaam.

horseloveH

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-03-16 13:57

Ik zal er eens naar kijken, dankuwel :)