KWPN fokwaarden

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Quir

KWPN fokwaarden

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-03-16 15:04

Ik weet wel wat fokwaarden zijn, ook ongeveer hoe ze er aan komen/berekenen. Alleen vraag ik me af welke waarden fokkers hieraan hechten? Zowel van merries als van hengsten.

Dus eigenlijk wat doe je als fokker met de fokwaarden van je merrie(s) en/of gekozen hengst(en)?

Kwam net per toeval tegen dat mijn merrie in 2015 een fokwaarden heeft van 152 met een betrouwbaarheid van 50% (boven de 120 is bovengemiddeld?), welke waarden zou een fokker hier aan (kunnen) hechten? Vandaar mijn interesse wat je als fokker met deze fokwaarden (en bijbehorende betrouwbaarheid) doet? Vraag me namelijk af of veel fokkers hier überhaupt wel een waarden aan hechten?

Ik heb namelijk geen idee, vandaar mijn interesse. :D

misterA

Re: KWPN fokwaarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-16 21:01

Fokwaarden hebben zeker een voorspellende waarde. Ze komen niet uit de lucht vallen. Daarom zullen vooruitstrevende fokkers er ook zeker naar kijken en er rekening mee houden.
Globaal kun je twee groepen onderscheiden, fokkers die er waarde aan hechten, dat zijn dus doorgaans fokkers met een merrie of hengst die een bovengemiddelde fokwaarde heeft, en de andere groep fokkers die er niets om (zeggen) te geven. Zij hebben fokmateriaal die benedengemiddeld is...dat is mijn ervaring.

Quir

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-03-16 21:25

Daar heb je een natuurlijk een goed punt!

Wat is bovengemiddeld? Alles boven de 120 toch? Vanaf welke percentage is de betrouwbaarheid betrouwbaar te noemen?

Is mijn merrie (op basis van fokwaarden) interessant voor de fokkerij?

Ik vind t heel lastig in te schatten welke waarden ik zelf aan de fokwaarden kan hangen. Ik denk dat ik een, voor de fokkerij in ieder geval, hele interessante merrie heb. Echter is dit pas mijn eerste fokmerrie en zelf eerder nooit echt waarden gehecht aan de fokwaarden (vooral omdat ik gewoon niet weet welke waarden ik er aan kan hangen, voor de sport nooit mee bezig geweest zeg maar), maar vind t wel interessant. Wil mezelf verder verdiepen in de (dressuur) fokkerij. Vandaar al mijn (misschien domme := ) vragen.

StinoT

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-16 23:53

Het is in beginsel het gemiddelde van de vader en de moeder. Zodra de merrie zelf op de keuring komt of in de sport presteert veranderen de fokwaardes. Ook wanneer prestaties van familieleden veranderen, veranderen de fokwaardes mee.
Dus is je merrie zelf op de keuring geweest? En de familieleden? Dan zegt de fokwaarde meer dan als dat niet zo is.
Vanaf 60 procent begint het redelijk betrouwbaar te worden volgens het kwpn.

gomir

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-16 00:03

Dat ben ik niet helemaal met je eens MisterA. Ik kijk zeker naar de fokwaarden, maar realiseer me ook dat het geen waterdicht systeem is. Mijn elite sportmerrie heeft bijvoorbeeld volgens het fokwaardesysteem een score van 97, terwijl er maar heel weinig punten zijn die ik aan dat paard zou willen verbeteren (maar Duitse vader en dus weinig gegevens over en dat zie je in de punten). Mijn driejarige Numero Uno heeft nog niet bewezen meer te kunnen dan graseten en moet zich nog bewijzen op de keuring en in de sport, maar zij begint nu al met een fokwaarde van 137 punten.

En toch dek ik de elite sportmerrie als ik er dit jaar 1 bij de hengst toe ;)

janderegelaa
vanaf nu met een R erachter

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-16 00:11

De fokwaarde is niet alleen de sportwaarde en zijn betrouwbaarheid. Je kunt ook de fokwaarden van exterieur en bewegingseigenschappen zien en dat vind ik nog veel belangrijker. Alhoewel ik het niet snap dat 2 volle zussen afwijkende fokwaarden kunnen hebben. De 1 is wel voorlopig keur en de ander niet maar genetisch zijn ze toch redelijk hetzelfde.

StinoT

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-16 00:54

janderegelaa schreef:
De fokwaarde is niet alleen de sportwaarde en zijn betrouwbaarheid. Je kunt ook de fokwaarden van exterieur en bewegingseigenschappen zien en dat vind ik nog veel belangrijker. Alhoewel ik het niet snap dat 2 volle zussen afwijkende fokwaarden kunnen hebben. De 1 is wel voorlopig keur en de ander niet maar genetisch zijn ze toch redelijk hetzelfde.

Volle broers of zussen zijn gemiddeld 50% hetzelfde genetisch gezien

Quir

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-03-16 03:43

StinoT schreef:
Het is in beginsel het gemiddelde van de vader en de moeder. Zodra de merrie zelf op de keuring komt of in de sport presteert veranderen de fokwaardes. Ook wanneer prestaties van familieleden veranderen, veranderen de fokwaardes mee.
Dus is je merrie zelf op de keuring geweest? En de familieleden? Dan zegt de fokwaarde meer dan als dat niet zo is.
Vanaf 60 procent begint het redelijk betrouwbaar te worden volgens het kwpn.

Mijn merrie is inderdaad naar de keuring geweest, ze is voorlopig keur PROK. Haar fokwaarden is nu 152 met betrouwbaarheid van 50%. Familieleden weet ik niet, moeder is keur preferent prestatie. Vader is jazz.

Deze zomer/najaar zal ze een keer Z2 starten voor t sport predikaat. Dan is ze elite sport. Veranderen de fokwaarden dan? Kunnen die bijvoorbeeld ook hoger worden? En betrouwbaarheid gaat dan ook omhoog? Haar twee nakomelingen zijn beide niet naar de keuring geweest en hebben ook nog niets in de sport gedaan (2 hengsten, nu ruinen, van 2008 en 2012).

Kan je de fokwaarden van eerdere jaren terug vinden? Kan alleen die van 2015 vinden namelijk.

gomir schreef:
Dat ben ik niet helemaal met je eens MisterA. Ik kijk zeker naar de fokwaarden, maar realiseer me ook dat het geen waterdicht systeem is. Mijn elite sportmerrie heeft bijvoorbeeld volgens het fokwaardesysteem een score van 97, terwijl er maar heel weinig punten zijn die ik aan dat paard zou willen verbeteren (maar Duitse vader en dus weinig gegevens over en dat zie je in de punten). Mijn driejarige Numero Uno heeft nog niet bewezen meer te kunnen dan graseten en moet zich nog bewijzen op de keuring en in de sport, maar zij begint nu al met een fokwaarde van 137 punten.

En toch dek ik de elite sportmerrie als ik er dit jaar 1 bij de hengst toe ;)

Dit vind ik, maar mijn mening, best bijzonder. Naar mijn idee mag je een elite sport merrie bovengemiddelde kwaliteit noemen, maar haar fokwaarden zeggen dat dus van niet? Komt dit omdat de vader Duits is en daardoor weinig van bekend is?

janderegelaa schreef:

Kan je de fokwaarden van exterieur en beweging ook terug vinden? Zo ja waar? Of moet je dan lid zijn van t kwpn?

Lijkt me dat de voorlopig keur merrie hogere waarden heeft? Omdat er toch meer bekend van is (keuring resultaten) of betere keuringsresultaten heeft?

janderegelaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-16 07:53

Dan moet je lid zijn. Ik wil wel voor je kijken. Dan moet je haar gegevens even geven.

Quir

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-03-16 11:19

Dorine92

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-16 11:28

Ik zou het raar vinden als de sportprestaties invloed hebben op de fokwaarde. De sportprestaties zegt namelijk meer over de ruiter dan het paard

gomir

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-16 11:36

Ik heb het even voor je opgezocht, printscreen staat hieronder.

Afbeelding

Van mijn beide merries staat er alleen een verwachtingswaarde springen. Die dus voor de elite sport merrie net onder honderd is en voor de 3-jarige die nog niet heeft laten zien over enige aanleg of exterieurmatige correctheid te beschikken (ze heeft het wel hoor ;) ) is dat 137. Als ik van mijn eigen paarden al zo'n discrepantie tegenkom dan vind ik het dus wel moeilijk om op die waarden te varen als ik de paarden niet ken.

Edit: maar zou een predikaat als Elite (= rontgenologisch gezond, exterieurmatig en op vrij springen bovengemiddeld) dan ook niets moeten zeggen Dorine? En het sportpredikaat voor een springpaard vind ik echt wel iets zeggen. Een paard dat er niet over kan of wil gaat namelijk echt geen 6 winstpunten in het Z bij elkaar lopen :n Voor dressuurpaarden ligt dat idd wel wat anders.

janderegelaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-16 11:44

En ik bedoelde deze...die is voor de hengstenkeuze interessanter.
Afbeelding

Quir

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-03-16 12:07

Wauw bedankt! Heel interessant. Daar kan ik wel wat mee.

Denk dat ik toch maar eens eerder lid moet worden, veel te interessant haha.

Edit:

Misschien voor degene die t ook interessant vinden, foto van de merrie er bij.

Afbeelding

En van tijdens de keuring:
Afbeelding

StinoT

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-16 13:28

Dorine92 schreef:
Ik zou het raar vinden als de sportprestaties invloed hebben op de fokwaarde. De sportprestaties zegt namelijk meer over de ruiter dan het paard

Waar zou je ze anders op kunnen baseren?

janderegelaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-16 15:06

StinoT schreef:
Dorine92 schreef:

Daarom stijgt de sportfokwaarde van een merrie niet zo heel erg snel bij haar eigen prestaties. Die waarde stijgt vooral door de prestaties van de vader en al zijn nakomelingen.

De indexen voor interieur en beweging in de tabel zijn wel weer individueel. Die kunnen ook pas ingevuld worden als een merrie op de keuring geweest is.

Dorine92

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-16 20:39

StinoT schreef:
Dorine92 schreef:

Nouja geen idee maar al fokt iemand een retegoed paard maar diegene kan niet rijden, dan komt het er nooit uit. En een hele goede ruiter kan met een mislukte knol met een goed karakter onwijs ver komen

StinoT

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-16 22:09

Daar is de betrouwbaarheid voor

Lami

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-16 15:00

Dorine92 schreef:

Waar zou je ze anders op kunnen baseren?[/quote]
Daarom stijgt de sportfokwaarde van een merrie niet zo heel erg snel bij haar eigen prestaties. Die waarde stijgt vooral door de prestaties van de vader en al zijn nakomelingen.

De indexen voor interieur en beweging in de tabel zijn wel weer individueel. Die kunnen ook pas ingevuld worden als een merrie op de keuring geweest is.[/quote]

en als uit een lijntje meer dan 60% naar het buitenland vertrekt is dat voor de fokwaarde pech gehad want die worden niet meegenomen.

janderegelaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-16 15:02

Lami schreef:
Dorine92 schreef:

De indexen voor interieur en beweging in de tabel zijn wel weer individueel. Die kunnen ook pas ingevuld worden als een merrie op de keuring geweest is.[/quote]

en als uit een lijntje meer dan 60% naar het buitenland vertrekt is dat voor de fokwaarde pech gehad want die worden niet meegenomen.[/quote]
Is ook zo hoor, het fokwaardensysteem is zeker niet waterdicht. Je kunt wel zelf doorgeven wat nakomelingen doen in het buitenland want het KWPN neemt alleen de FEI gegevens mee omdat ze de andere gegevens niet krijgen.

remc

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-16 12:35

Neemt het KWPN behalve FEI-resultaten ook zelf doorgegeven (met bewijs) "buitenlandse sport-resultaten" van nakomelingen mee in de sportfokwaarde van de moeder ?

tjady

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-16 12:41

Interessant ik haak aan.

Hindo2

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-16 12:56

remc schreef:
Neemt het KWPN behalve FEI-resultaten ook zelf doorgegeven (met bewijs) "buitenlandse sport-resultaten" van nakomelingen mee in de sportfokwaarde van de moeder ?

ja dat doen ze. Zodra ze zichtbaar zijn in de lijst prestaties moederlijn in de kwpn database worden ze meegenomen, laatst nog een keer telefonisch gevraagd en bevestigd gekregen.

Lami

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-16 16:59

Hindo2 schreef:
remc schreef:

ja dat doen ze. Zodra ze zichtbaar zijn in de lijst prestaties moederlijn in de kwpn database worden ze meegenomen, laatst nog een keer telefonisch gevraagd en bevestigd gekregen.

Moet wel iemand ze aanleveren aan KWPN. Of een verzoek indienen want KWPN heeft wel toegang tot sommige databases van buitenlandse sportorganisaties. Voor die organisaties weten ze ook hoe de Klassen zich verhouden tot NL sport. Deze info heb ik een tijdje terug van de infodesk gekregen :j

janderegelaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-16 17:58

Je moet alle andere buitenlandse klasses anders dan FEI zelf doorgeven aan het KWPN. Wel met een bewijsje.