paard laten dekken door new forrest pony

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

greenway

paard laten dekken door new forrest pony

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-03-16 17:26

Ik heb een goede merrie van 1.70m en wil haar laten dekken door een hengstje van 1.30m. We hebben al eens een veulen gefokt met een even grote hengst, dit veulen is inmiddels groter dan beide ouders. Hebben er mensen hier ervaring mee? Hoe staan hengstenhouders hier tegenover? En ik ben benieuwd naar de grote van het veulen en of ze goed geproportioneerd zijn.
Hopelijk krijg ik zo een beetje en idee, al blijft fokken gokken...

Evelijn

Re: paard laten dekken door new forrest pony

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-16 17:29

Waarom zou je in hemelsnaam als je een goede rijpaardmerrie hebt er een pony hengstje opzetten?

Straks krijg je nog een soort knakworst met pootjes en een enorm hoofd :+

Fokken blijft gokken... maar wat jij voorstelt is meer russisch roulette ipv black jack oid.

nuscaniels

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-16 17:39

Ponyhengst nemen betekent niet automatisch kleiner paard. De moeder van mijn merrie was 1.65.
1e hengst ook 1.65, veulen is 1.78 geworden.
2e hengst 1.58, veulen is 1.70 geworden.
3e hengst 1.40, veulen is ook tegen 1.70 geworden.

Alledrie ook flink stevige paarden.

Wat wil je met het veulen doen. Als het voor de verkoop is kan je m.i.beter een paard nemen dan een ponyhengst.

greenway

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-03-16 20:32

Evelijn, het schijnt in Duitsland zelf heel vaak te gebeuren met new forresters, daar komen de goede kindvriendelijke pony's vandaan, dus zo roulette is dat niet. Als je er geen verstand van hebt moet je niet zomaar iets roepen. Achter iedere vraag die hier gesteld was, zit geen pennymeisje die een impulsieve beslissing neemt. Ik heb net de fokker (ook de instructeur van mijn dochter) gesproken, waar ik ook de hengst heb gezien, zonder dat ik dat vermeld heb. Hij zelf doet dit ook vaker. Ik hoef geen paard meer erbij, van 5 naar 2 is genoeg. Maar volgens mij hoef ik dat niet uit te leggen.

nuscaniels

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-16 21:58

Als het in Duitsland zo gebruikelijk is snap ik je vraag niet helemaal.
Dan weet je toch hoe de proporties zullen uit vallen en hoe hengstenhouders erover denken.
Of begrijp ik het verkeerd.

Mijn paard is het tweede veulen waarvan de vader 1.58 is. Bij haar heeft de moeder echt de grote bepaalt. Kende namelijk een halfzusje wat niet hoger dan 1.38 was. Daar was de moeder ook een pony van 1.35

Evelijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-16 09:05

Als je al betrouwbare bronnen hebt om informatie te verkrijgen waarom stel je dan je vraag op Bokt?

Er zijn op bokt wel wat serieuze kruisingen te vinden tussen een ponyhengst en paardenmerrie echter is verschil tussen 1.30 en 1.70 wel aanzienlijk. Die doen dat vooral voor het kleurtje en daar is maat minder belangrijk. Als je zeker een pony wil fokken zou je een kleinere merrie moeten gebruiken uit een lijn die ook niet teveel maat heeft.

meggiemeg

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-16 09:16

greenway schreef:
Ik hoef geen paard meer erbij, van 5 naar 2 is genoeg. Maar volgens mij hoef ik dat niet uit te leggen.

wat is je doel dan van het fokken van nog een veulen als je zelf het niet wilt houden? Fok je niet liever een met stamboek die dan ook beter verkoopt?

Pocca_Locca

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-16 09:20

Wat ik heb begrepen, is dat de maat van het moeder dier meer bepalend is dan de vader. Ik kan me die foto van de drie prinsesjes herinneren, en dat ik toen een vermoeden had dat Amalia op zo'n soort pony/paard kruising zat.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-16 11:32

Ik zou eerder voor een Duitse rijpony gaan
Die zijn rijtypisch van bouw dus qua type zit je dan dichter bij elkaar

Voor verkoop als veulen lijkt het me niet interessant.