(Liefst Duitse) hengst gezocht voor Landtinus x Donnerhall

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

webster543

(Liefst Duitse) hengst gezocht voor Landtinus x Donnerhall

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-03-16 17:52

Beste bokkers,

Gisteren kreeg ik het slechte nieuws dat mijn pas 6 jarige merrie voor zeker zes à acht maanden op de wei moet staan wegens een blessure. de dierenarts raadt zelfs aan om ze te laten dekken, omdat de "mamahormonen" een positieve invloed kunnen hebben op het genezingsprocess.
Ik ben helaas een leek op vlak van fokken, dus kom ik misschien hier wat interessante hengsten tegen.

Persoonlijk zou ik iets snellere achterhand willen en meer front/massa

Wat info ivm merrie

Durena LT
°2010
Landtinus ( landadel x argentinus ) x Donnerhall x Grundstein II
172cm
Zeer braaf in omgang, lieve rustige merrie.
Rijden is ze eerder een hyper sensibele

Hier is ze net drie jaar. Een betere standfoto heb ik niet.
Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Filmpje van onze aller laatste wedstrijd...

Ik heb zelf al enkele hengsten in voorkeur :

- Escolar
- Furstenball
- Dante Weltino

Hengst moet goedgekeurd voor Oldenburg zijn!

janderegelaa
vanaf nu met een R erachter

Re: (Liefst Duitse) hengst gezocht voor Landtinus x Donnerhall

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-16 18:00

Vind haar op het filmpje al niet mooi zuiver lopen eigenlijk....

Zoek een hengst die de hals verbeterd. Het is best een massaal paard en die die hals past daar eigenlijk niet bij, te kort en arm bespierd.

Heb verder niet echt zo een duitse hengst die ik kan adviseren. Zit meer in de Nederlandse.

webster543

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-03-16 18:52

Sorry dat ik nu heel erg grof moest overkomen, maar als je toch geen enkele nuttige bijdrage kan maken wat betreft welke hengst en alleen maar negatieve punten aanhaalt van mijn merrie, dan had ik liever gehad dat je niks post.

Het is al zwaar dat ik mijn enige eigen paard, waarin je alles hebt gestoken en een ander paard voor hebt verkocht, moet opgeven voor de sport (staat mss niet in de openingspost, maar er is ook een mogelijkheid dat ze nooit meer zal genezen). Dan is die wonde nog iets te diep om dit te lezen.

janderegelaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-16 19:22

De bijdrage is wel nuttig. Ik zeg waar je op moet letten. Snap ook niet zo dat het een Oldenburgse hengst moet zijn. Je kunt een veulen overal inschrijven.

En een massaal paard vind ik geen negatief punt eigenlijk. En je wilt neem ik aan een hengst die jouw merrie verbeterd.

Wat mankeert je merrie als ik zo vrij mag zijn?

mystica11

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-16 19:40

Ik vind het altijd moeilijk om te adviseren. Er wordt zoveel nadruk gelegd op wat moet worden verbeterd maar de natuur gaat toch zijn eigen gang. Ik heb twee veulens van Swarowski, totaal verschillend. Ze komen uit een langgelijnde Tuschinski x OO Seven. Het eerste veulen lijkt qua bouw erg op zijn vader, zijn broertje precies de moeder. Overigens mooie en vooral qua karakter hele eerlijke paarden. Want dat vind ik ook belangrijk. Heb nu een Sandreo x Nourejev drachtig van Toto jr die aan moeders kant Desperados voert. Laat je niet teveel leiden door anderen TS, let er wel op dat je niet te snel kruist maar ga je lekker verdiepen in de Duiste hengsten en ga voor wat goed voelt. Dat geeft het beste resultaat!

webster543

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-03-16 20:03

Sorry voor mijn opmerking, janderegelaa. Heb een iets te kort lontje momenteel...

Ik begrijp dat je mij wilt helpen en ik zal er aan denken.
Wat ze juist heeft is de dierenarts niet helemaal zeker. Enkel een MRI kan uitsluitsel geven en dat kost bijna 1000€...
Ze heeft een kogel die regelmatig wat ontsteekt. Ze hebben er een chip uitgehaald, dachten dat het dat was. Maar na 10 weken is het nog niet beter. Mank, dik en warm. Op echo en rx is helemaal niks te zien. Dus DA vermoedt een bot oedeem in het beste geval. Prognose ligt bij 60% zonder dracht, 85% met dracht.
Het andere (weet wel niet meer hoe het hete) wordt uiteindelijk een cyste en betekend het definitieve einde van haar sportcarrière.

Merci yelli, ik zal maar eens de hengstenshows van deze winter op Clipmyhorse nog maar eens bekijken!

_Zsazsa_

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-16 20:18

Meer front en hals ga je wel vinden bij het oldenburg, vlug achterbeen wat minder.
Ik zou een hengst zoeken met veel souplesse, ruim voorbeen en opwaarts gebouwd. Dat kan je merrie goeddoen denk ik. Ik vind het een hele aansprekende merrie om te zien.
Is er een reden waarom je perse bij het oldenburg wil blijven?

Edit: bijv Hometown is zowel kwpn als oldenburg gekeurd. Vlug achterbeen, souplesse en langgelijnd.

Kendra

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-16 20:55

Wat dacht je van Spielberg? Zeker sterk van achteren en qua karakter alleen maar positieve berichten.
Gewoon via Nijhof te bestellen en ggk in Oldenburg.
Of een jonge De Niro? Vaak mooie halzen en voldoende keus binnen Oldenburg, bij Sprehe bijvoorbeeld.

BigOne

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-16 21:01

Misschien kun je de vraag met duidelijke standfoto's van je merrie sturen aan http://www.mieleszko.com/ aardige mensen en doorgaans snel antwoord.
.

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-16 09:10

Persoonlijk denk ik dat geen van de hengsten van je lijstje meer front geeft..en dan bedoel ik, een wat verticaler front want dat is hetgene wat imo verbeterd mag worden.
En inderdaad een hengst die wat opwaartser gebouwd is/beweegt..
De merrie is mooi langgelijnd en zit zeker niet slecht in elkaar.

In mijn gedachten komt dan direct Five Star, die is ook Oldenburg goedgekeurd. Geeft veel front en opwaartse beweging mee.

Naar voor je om op zo'n manier zo'n keuze te moeten maken, ik hoop voor je dat het weer helemaal goed komt met de merrie.

cjb

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-16 12:40

Wat wil je met het veulen gaan doen als moeders er weer helemaal bovenop komt?
Wil je die dan zelf houden of verkopen? En wat als de moeder niet meer inzetbaar is voor de sport?

Een KWPN papier verkoopt nu eenmaal gemakkelijker dan bv Oldenburg (Zou zo niet moeten zijn omdat je op papier niet kunt rijden. Maar praktijk wijst anders uit)

webster543

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-03-16 13:20

Voor een Nederlander verkoopt KWPN altijd beter, in Duitsland is het omgekeerd. Dat is mijn keuze en ik stap daar niet vanaf.

Veulen hou ik. Hengst of merrie, maakt niet uit. Rijtechnische toekomst verzekeren.
Blijft ze onberijdbaar, wordt ze een onbeschoft dure kweekmerrie.

Five star is heel sjiek! Maar ik mis het tikkeltje extra, die het verschil maakt.

Heb gisteren contact gehad met haar fokkers.
Zij raden mij aan Dante weltino, furstenball of furstenlook.

hoogendroog

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-16 13:28

Je hebt een leuke merrie die netjes in elkaar steekt. Op het filmpje zie ik een merrie die netjes over de rug loopt. Naar Nederlandse maatstaven moet het altijd allemaal hoger en meer opgericht in het front, laat je niet gek maken!

Casarell

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-16 13:44

Nu ben ik niet thuis in de dressuurfokkerij hoor.. maar ik vind Don Deluxe wel een heel gaaf dier! :o
En Oldenburgs gefokt én goedgekeurd ;)

tanjaatjuhh

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-16 13:50

cjb

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-16 14:05

Johnson
Fahrenheit
Daily Diamond of Daily Deal
For romance

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-16 15:00

Casarell schreef:
Nu ben ik niet thuis in de dressuurfokkerij hoor.. maar ik vind Don Deluxe wel een heel gaaf dier! :o
En Oldenburgs gefokt én goedgekeurd ;)

Ik ook..maar chip..en als de merrie van de TS ook al een chip had, je wilt natuurlijk wel graag een gezond paard fokken.

Van je rijtje zou ik voor Dante Weltino gaan, lijnenteelt op Donnerhall voor mooier front en ik denk dat hij het meeste aan massa mee geeft.
Sneller achterbeen ga je niet fokken met duitse hengsten, maar dat hoeft ook niet..imo zou je meer juist een wat dragender achterbeen mogen hebben.

Casarell

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-16 15:03

Maar waar zit die chip?
Want als dat op de kogel is, is de kans groot dat het komt door een trauma..

Bovendien.. hoeveel paarden zijn er niet geopereerd voordat ze aangeboden worden voor het prok certificaat?
Daarvan weet je ook niet of ze het vererven.

Uitsluiten kan je het nooit, maar goeie voeding en véél beweging doet wonderen ;)
Laatst bijgewerkt door Casarell op 18-03-16 15:08, in het totaal 1 keer bewerkt

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-16 15:06

Wil je het risico nemen als je al een paard hebt met been problemen is de vraag? Je weet het natuurlijk toch nooit helemaal zeker..chips hoeven ze zelfs helemaal nooit last van te krijgen..maar commercieel gezien is het prut.

webster543

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-03-16 16:35

Chip is door trauma. Vandaar ook de rest van de kopzorgen die ze nu heeft. Vorig jaar op rx niks te zien, dit jaar ineens een chip vanvoor in de kogel rechtsvoor.

Fokkers zeggen om fursten-look te nemen. Dat Lauries Cruisador goed zou doen voor de bloedlijn.
https://m.youtube.com/watch?v=LNCiPinLIHw

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-16 17:43

Dan doe je dat toch? ik vind het een schitterende hengst...denk alleen dat Lauries bloed niet voor meer massa gaat zorgen en dat stond wel op je lijstje.

janderegelaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-16 07:05

Die merrie heeft echt massa zat.

Donnatella

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-16 09:28

Furstenball is een fantastische hengst, enorm veel lossigheid en een top karakter. Hij is wel duur en ik heb er ook al wat kleintjes en beknopte van gezien. Wel allemaal paarden met uitstraling.
Daarom zou mijn keuze vallen op een zoon: Blue hors Farrell of Furstenlook.

Dante Weltino, is een fantastische hengst, maar ook hier heb ik al heel wat kleintjes gezien én specialere karakters. Wat kijkerig en sensibel. De hengst blijkt zelf zo ook een beetje te zijn, maar loopt wel al de GP oefeningen door.

Ik zou zeker proberen aan te sluiten bij haar Donnerhall lijn. Dus Furstenball of zoon lijkt mij een logische keuze.

Don Diamond (Diamond hit x Carolus) - geeft super karakters
Danciano of zijn vader Dancier
Daily Deal (ook weer terug naar Lauries)
Daily Diamond (zoon van Daily Deal en een hele fijne beweger)

Don Deluxe vind ik een heel bijzondere, maar die zou niet vrij zijn van ocd.

For Romance is ook een hengst die het momenteel goed doet in de fokkerij. Mooie grote veulens.
For Final is een jonge zoon van hem. Op papier zit dit er ook een interessante hengst uit.

s0173957

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-16 11:41

Johnson zou idd wel iets kunnen zijn.

Meer massa zou ik ook absoluut niet doen.

s0173957

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-16 14:56

Donnatella schreef:
Dante Weltino, is een fantastische hengst, maar ook hier heb ik al heel wat kleintjes gezien én specialere karakters. Wat kijkerig en sensibel. De hengst blijkt zelf zo ook een beetje te zijn, maar loopt wel al de GP oefeningen door.

Dat is ook het eerste dat ik daar van hoor ;)
Zie je ook niks van op shows of wedstrijden.

Met een ruiter die er écht aan zou rijden zou die trouwens een pak meer punten scoren, maar Nilshagen rijdt em precies alsof ze een b-proefje start :+

Veulen er van bv: https://www.youtube.com/watch?v=t5gKzqNZoSI
Fokker was wel fan van Donnerhall precies, Dante Weltino x Sir Donnerhall x De Niro :+