Hengst voor Dreamcatcher x Flemmingh merrie

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

susannevdv

Hengst voor Dreamcatcher x Flemmingh merrie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-03-16 21:08

Hallo allemaal,

Dit wordt wel even een verhaal, helaas is mijn merrie Dreamstrade afgelopen zondag definitief afgekeurd als sportpaard. Aangezien ik haar voor de sport had ben ik daar uiteraard erg verdrietig over maar het was niet geheel onverwacht. Ze is bij ons als jaarling over het hek gekukeld en vervolgens op haar derde 2 weken voor de keuring is ze losgebroken en heeft ook nog een smak gemaakt (daarom is ze niet op de keuring geweest).

Deze trauma's hebben zich helaas over de jaren heen in haar lijf gezet. Vanaf haar vijfde heeft ze licht atactische verschijnselen gekregen. Met veel geduld, therapie en grondwerk hebben we ze er zo goed en kwaad als het ging weer bovenop gekregen, en als ze het deed deed ze het ook goed, ze pakt alles super makkelijk op en heeft een goede stap, galop en een elektrisch achterbeen. Echter nu blijkt dat ze er toch teveel kleine pijntjes heeft om als rijpaard te functioneren en dat wil ik haar uiteraard niet aandoen.

We hebben het er uitgebreid met de dierenarts over gehad omdat ik zelf nogal terughoudend was, maar de dierenarts raad ons aan om toch gewoon eens een veulen te fokken, aangezien het genetisch een goed paard is, ze het dragen prima aan zou moeten kunnen, en al haar problemen voort zijn gekomen uit extern trauma.

Ik heb nog niets definitief besloten maar ik wil me wel vast goed oriënteren aangezien het nu volop het seizoen is. Een merrie zou ik graag willen houden maar een hengstveulen zou niet perse hoeven te blijven, daarom ben ik wel opzoek naar een goede maar ook enigszins commercieel verantwoorde keuze.

Haar moeder heeft inmiddels Vic (jazz) als ggk hengst gebracht, en zowel Wiebe (OO Seven) als Gentleman (Charmeur) zijn aangewezen voor het verrichtingsonderzoek.

Ze is slim en leergierig maar kan ook wel scherp en rillerig zijn dus een goed karakter is een pre.

- Paard hoeft niet chiquer/smaller, ze is ongeveer 170, maar de moeder en zussen zijn tussen de 160 - 165 ik ben 183

Verbeterpunten:
- Minder stekerig voobeen in draf
- Meer afdruk in draf
- Nuchterheid
- Goed fundament en gelijke hoeven (rechts is wat steiler dan links)

Sterke punten:
- Goede stap
- Goede galop
- Veel mogelijkheid tot sluiten
- Werkwillig en intelligent

Afstamming
http://www.horsetelex.nl//horses/pedigree/426759

Als 3-jarige standfoto's
Afbeelding Afbeelding

Als 5-jarige
Afbeelding
Afbeelding

Als 7-jarige
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding

Standfoto's nu uit conditie (en met slecht licht :o):
Afbeelding
Afbeelding

Alvast hartelijk dank voor jullie wijze raad en aanbevelingen!

StinoT

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-16 00:06

Genetisch heel interessant inderdaad. De moeder heeft het met jazz bloed goed gedaan, zou daar zeker naar kijken. Ze lijkt week in de bovenlijn, dus dat is belangrijk om op te letten.
Of voor pure kracht Negro.
Don olymbrio is jazz x Ferro en is hee krachtig.
Blue hors Zack heeft met familie de hengst Golden gate gegeven, maar die is niet echt overtuigend.
Charmeur heeft chique merries nodig en dat is ze zeker.
Enig idee wat er met de aangewezen halfbroers is gebeurd/ waar ze zijn gebleven?

susannevdv

Re: Hengst voor Dreamcatcher x Flemmingh merrie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-03-16 06:41

Hallo Stino bedankt voor je reactie.

Moeders doet het inderdaad goed met jazz bloed maar ze hoeft ze voor mij niet scherper te geven, dus dat is een beetje mijn zorg.

Negro bloed heb ik al aan gedacht maar wil geen kleintje en ik heb genoeg forse maar lagere Negro's gezien.

Don Olymbrio kwam mijn vader gisteren ook al mee. Zal ik wens naar kijken.

De OO Seven is verkocht naar Canada voor de sport en wat de Charmeur momenteel doet weet ik niet.

Haar volle zus heeft momenteel een veulen van Ferguson aan de voet.

Rhea

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-16 07:55

Don Olymbrio vind ik ook geen gekke keuze Susanne! Ik verwacht volgende week een guardian uit bo...

Zal je even de foto's van de Davino mailen die is nu 3 en goed aan de maat.

susannevdv

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-03-16 07:59

Bedankt Rhea, tja de Davino vond ik als veulen echt heel aansprekend. Ik ben benieuwd naar de Guardian en ga me nu zeker inlezen in Don Olymbrio.

NatasjavE

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-16 09:18

Hmmm heel erg letten op het fundament. Gentleman had namelijk een behoorlijke maaibeweging(franse stand?). En je geeft aan dat je merrie ongelijke voeten heeft. (Ongelijke voeten zijn voor mij persoonlijk een rede zijn om niet te fokken)

De Charmeur is niet meer aangeboden voor het VO. Hij was overigens aangewezen bij de Gelderse.

En heel erg letten op een hengst die een goed karakter vererft. Moederlijn staat daar namelijk niet om bekend. Wel een bekend lijntje.

Ik zou het in de richting van het Donnerhall en of Rubinsteinbloed zoeken denk ik.

susannevdv

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-03-16 09:29

Hallo Natasja,

Bedankt voor je reactie, ik weet inderdaad dat Gentleman alleen was aangewezen bij de Geldersen en niet is aangeboden.

Er staat ook nog niets vast, behalve dan, als er een hengst op komt dat het er inderdaad 1 moet zijn met een goed karakter en fundament.

Maar hoe zie je Donnerhall/Rubinstein bloed met Dreamcatcher als vader die dat natuurlijk allebei al voert? Is dat krachtig genoeg om lijnenteelt op te doen?

NatasjavE

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-16 09:48

susannevdv schreef:
Maar hoe zie je Donnerhall/Rubinstein bloed met Dreamcatcher als vader die dat natuurlijk allebei al voert? Is dat krachtig genoeg om lijnenteelt op te doen?

Oeps. :o Euh nee effe niet opgelet.

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-16 10:02

Slecht fundament word ook nog eens versterkt met Dreamcatcher..dus dat zou imo ook aandachtspunt nummer 1 zijn.

Don Olymbrio is een gave hengst, maar persoonlijk heb ik geen idee hoe hij fokt.

Wellicht is Spielberg een goede keuze..geeft iig maat, massa, mooi voorbeen en een goed karakter.

NatasjavE

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-16 10:15

Ja en wellicht een andere inval. De hengst Wilson staat ook bekend om het leveren goede karakters.
Hij is erg goed gefokt met El Corona en Cabochon als grootvaders die beide lang in de top 10 beste verervers van NL gestaan hebben.

Hij heeft massa, afdruk in de draf en nuchterheid. Voorbeen zal iets meer heffing geven maar niet zoals bij zijn halfbroer Alexandro.

Ja hij is wel Gelders. Presteert nu goed in het ZZ-Zwaar.

susannevdv

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-03-16 10:19

Spielberg stond inderdaad bij mij ook op het optielijstje, weet alleen niet zoveel van het fundament.

Wilson ken ik helemaal niet, omdat Gelders voor mij niet perse hoeft, maar ik zal hem eens op gaan zoeken.
Edit, ik zie net dat Wilson ook weer vrij vlot terugvoert op Amor en het vermoeden is dat daar de karakters vandaan komen in het lijntje...

NatasjavE

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-16 11:58

Ik denk zelf dat de invloed op het karakter van Amor doorgaans wat overdreven wordt. Het is wel waar dat ze wat eigenzinniger waren. Je kon ze niet zomaar de les lezen. Ze waren niet perse heter of rilliger.

Ik heb er een gehad die 3 x amor op het papier had staan. Had een heel normaal karakter.

Maar het kan zeker een overweging zijn om het niet te doen.

Zit verder hard te denken aan hengsten met goed karakter en dan zonder het Jazz en ook Ferro en Flemming bloed. Zonder ook nog op Amor terug te komen weet ik het verder niet.

De eerder genoemde Spielberg inderdaad.
Ik weet ook niets van zijn fundament. Is niet KWPN goedgekeurd en dus niet in de database voor exterieur vererving.

susannevdv

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-03-16 12:07

Dankjewel voor het meedenken, ferrobloed mag zeker wel, jazz mag ook, maar liever niet te dicht bij, maar als het een (klein)-zoon is waarvan bekend is dat hij nuchter is en dat ook doorgeeft vind ik het prima.

Rhea

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-16 13:16

Spielberg geeft doorgaans grote correcte dieren met een bewerkbaar karakter.

Voor wat betreft haar fundament, dat is voor een groot deel toe te wijzen aan DC, ik denk dat je dat wel "eruit" krijgt.

Rhea

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-16 13:20

Afbeelding Davino x halfzus van deze merrie, bijna 3

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-16 14:42

Mooie Davino..

Ik zat nog te denken aan High Five US, past bij je wensenlijstje alleen er is nog niks over nafok/ karakter bekend.

Of Daily Diamond, alleen ook nog geen nafok.

susannevdv

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-03-16 16:22

Ze blijft heel leuk idd Rhea, ze is ook een van de redenen waarom Davino ook op mijn lijstje staat.

Elisa bedankt ik ga die twee zeker nog bekijken!

Roodvos

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-16 16:54

NatasjavE schreef:
Zit verder hard te denken aan hengsten met goed karakter en dan zonder het Jazz en ook Ferro en Flemming bloed. Zonder ook nog op Amor terug te komen weet ik het verder niet.

Ik wou zeggen Habanna of Foreign Affair, maar als je ver genoeg terug gaat zie je ook daar Amor weer terug komen. Denk dat het haast onmogelijk is volledig vrij van Amor te blijven. Uphill misschien?

susannevdv

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-03-16 19:14

Roodvos bedankt voor de tip. Ga ik ook zeker achteraan. Het eerste veulen van haar volle zus was en uphill dus ik ga eens kijken wat daarvan is geworden.

lisch

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-16 21:42

Elisa2 schreef:
Mooie Davino..

Ik zat nog te denken aan High Five US, past bij je wensenlijstje alleen er is nog niks over nafok/ karakter bekend.

Of Daily Diamond, alleen ook nog geen nafok.

DD heeft wel iets ongelijke hoeven he

Anomien

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-16 21:46

susannevdv schreef:
Dankjewel voor het meedenken, ferrobloed mag zeker wel, jazz mag ook, maar liever niet te dicht bij, maar als het een (klein)-zoon is waarvan bekend is dat hij nuchter is en dat ook doorgeeft vind ik het prima.

Wynton?

NatasjavE

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-16 21:48

Knert schreef:
susannevdv schreef:

Wynton?

Nou,...die geeft ze zeker niet zo heel koel in de kop.

Anomien

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-16 22:11

Had al wel zo'n vermoeden, maar hoor wisselende verhalen. Heb er zelf een en zij is wel nuchter! In het wynton topic kom ik geen rare verhalen tegen. Maar goed, toch snap ik je opmerking wel hoor.

Mijn jonge wynton was binnen een tel zadelmAk zonder raar te doen, verkeersmak. Longeren ook geen probleem en verder zijn we nog niet.

R12312

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-16 22:13

Waar is Wynton eigenlijk gebleven?

susannevdv

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-03-16 22:47

Tja zelf ben ik niet zo'n wynton fan en ik heb er idd een aantal rille maar ook wat beknopte van gezien.

Waar hij is gebleven, geen flauw idee...