Mini shet veulen

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Fosje1999

Mini shet veulen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-03-16 21:02

Haii bokkers,
Ik had ff snel un vraagje,
Ik heb een Shetlander veulen van ongeveer 1,5 jaar oud,
Maar ik wil al een tijdje met hem gaan wandelen maar hij wilt maar niet mee!
Elkekeer als ik hem uit de wei kom halen en z'n halstertje om doe en daarna hem probeer mee te krijgen verzet hij geen stap! En moet ik dus hem mee lokken( wat ook nooit lukt),
Hij vind het halstertouw best spannend dus als ik die in mijn hand doe en mijn hand tegen zijn kont aan leg ( ZONDER TE SLAAN) dan loopt hij wel een beetje mee, maar nu dat het lekkerder weer wordt wil ik samen met hem door het bos enzo gaan wandelen maar ik krijg hem maar niet mee!!!!
Hebben jullie miss tips ofzo?

Xxx alvast bedankt

Weggebokt

Re: Mini shet veulen

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-16 21:07

Hem eerst even lekker veulen laten en het over een jaartje weer proberen

xZiva_Jarig

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-16 21:09

Hij geeft het zelf het beste aan! Wil hij wandelen dan zou hij meelopen!
nu geeft hij zelf aan niks te willen. Lekker met rust laten en over een tijdje weer proberen :)

Chardy

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-16 21:15

Wandelen aan een halster zou op 1.5 jaar oud zeker moeten kunnen. Blijven oefenen en anders even iemand zoeken die je zou kunnen helpen. :)

JoyCiej007

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-16 23:07

Normaal zou ik vaak ook zeggen 'lekker veulen laten zijn'; als mensen meteen willen gaan vd'en, longeren, kilometers per dag gaan wandelen.... of andere dingen die zowel geestelijk als lichamelijk te belastend zijn voor zo'n jonkie.

Maar als TS alleen maar wat wil wandelen...... netjes meelopen aan het halster hoort gewoon bij de allereerste basisopvoeding.

Lekker laten staan omdat'ie niet wil?! Kom nou, dan heb je over een jaar of wat een volwassen shet die dus vertikt om netjes mee te lopen.
Ik heb hier 6 veulens succesvol opgevoed en allemaal leerden ze als ze enkele weken of maandjes oud waren, al netjes meelopen aan het touwtje. Eerst naast mam, dan aan touwtje naast mam, dan ook zonder mam of mam wat verder weg. Kwestie van rustig maar consequent aanpakken.

In feite vind ik 1,5 jaar al echt 'te oud', dat begin had veel eerder gemaakt moeten worden.

TS heb je niet iemand in de buurt die je kan helpen? Een persoon met wat meer ervaring en die wat ouder is?

khirshanta

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-16 23:35

Moeilijk te bepalen van achter een scherm. Misschien neemt hij je in de maling, misschien is hij het niet goed gewend, misschien dit, misschien dat...

Loopt hij achter je aan zonder touw?
Loopt hij wel de stal / de wei uit, of helemaal niet?
Trek je, draai je je naar hem toe wanneer je wilt dat hij volgt?
Doet hij wel andere dingen, zoals hoefjes optillen, een paar stapjes opzij of achteruit wanneer je het vraagt?
Gaat hij altijd staken op een bepaald punt, bijvoorbeeld als je druk geeft op het touw?

mvdbijl

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-16 15:32

Vreemd, met 1,5 vind ik net als bovenstaane dat hij dit moet kunnen.

natuurlijk is het een veulen en moet hij nog niks zoals longeren etc. maar een beetje wandelen moet kunnenn. Ons mini veulen van 9 maanden wandeld ook wel eens eens een rondje buiten mee.

Kan je iemand met een ander paard vragen mee te lopen zodat hij wat steun aan een ander paard heeft? Vraag of iemand met ervaring je even wilt helpen, kan je wellicht wat tips geven of helpen.

Jorex

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-16 22:44

Ik zou m aanmoedigen en dan telkens trekken en dan weer loslaten en dat telkens herhalen totdat hij loopt. Is er eerder niks mee gedaan dan?
Mijn veulen van 10 maanden loopt al netjes mee en als die niet luistert, trek ik m op die manier om, lukt zelfs met mijn volwassen shet, maar het belangrijkste is dus dat je ook loslaat, want dan verliezen ze opeens die tegendruk van jou waardoor ze wel voetjes moeten verzetten om in evenwicht te blijven.

sharon2013

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-16 14:04

Mijn veulens leren inderdaad ook al op jonge leeftijd wat meelopen aan een touwtje is, hoe jonger ze dat leren hoe fijner ze later zijn, ook betreft voetjes geven en dergelijke. op 1,5 jarige leeftijd zouden ze dit moeten kunnen.

Maar ook zoals andere hier zeggen, het is moeilijk oordelen vanaf een scherm.
- Hoelang heb je hem al?
- Loopt hij wel naar je toe, achter je aan?
- Is het halster omdoen verder geen probleem?
- Wat kent hij verder? (voetjes geven, borstelen?)
- Kun je misschien een filmpje uploaden/maken als je dit probeerd? zo kan ik (en andere) een beter beeld vormen van wat er gebeurd en je evt. tips geven.

En natuurlijk is het ook handig als het niet alleen lukt, iemand te zoeken die weet hoe je dit aan die jonge puppy paardjes aanleert!