welke hengst voor mijn haflinger merrie?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

marissaaslan

welke hengst voor mijn haflinger merrie?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-03-16 14:12

Afbeelding
welke hengst zouden julie gebruiken voor mijn merrie?

en zijn er evt meer mensen met een nakomeling van arend vd.halte ? en wat zijn julie ervaringen met nakomelingen van deze hengst? :o

even wat informatie:
aslan van veenlust <3 v. arend vd halte.
ruim 1.50 ( nog niet officieel gemeten)

paard hoeft niet persee door een haflinger hengst gedekt te worden.. eventueel tinker e.d?
alle rassen mogen aangeboden worden, foto's vind ik leuk.. *\o/*

BigOne

Re: welke hengst voor mijn haflinger merrie?

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-16 14:14

Kijk eens op de site van Bouwman, heeft een paar haflingerhengsten en probeert echt het sporttype te fokken.

MarliesV

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-16 14:14

Wat is je fokdoel?

Wat zijn de sterke/zwakke punten van je merrie?

Ben je met haar naar de keuring geweest, wat was daar de uitslag van?

Denk dat bovenstaande cruciale informatie is als je wilt fokken met je merrie.

Of wil je een veulen voor de leuk?

Rianne_

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-16 14:15

Misschien goed om aan te geven wie de moeder's vader is zodat de hele bloedlijn bekend is? Daarnaast is een standfoto van je paard ook altijd handig. Verder: wat wil je veranderen/verbeteren aan je merrie en terugzien in je veulen? Wat is het doel? Etc. :)

marissaaslan

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-03-16 14:17

MarliesV schreef:
Wat is je fokdoel?

Wat zijn de sterke/zwakke punten van je merrie?

Ben je met haar naar de keuring geweest, wat was daar de uitslag van?

Denk dat bovenstaande cruciale informatie is als je wilt fokken met je merrie.

Of wil je een veulen voor de leuk?

het idee is inderdaad een veulen voor de leuk,
de sterke punten zijn dat ze een sterke rug/beenwerk heeft, mindere punten zijn toch wel het overheersende karakter van deze merrie vandaar de vraag of er meer mensen zijn met ervaring met nakomelingen van arend vd halte..

marissaaslan

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-03-16 14:18

Rianne_ schreef:
Misschien goed om aan te geven wie de moeder's vader is zodat de hele bloedlijn bekend is? Daarnaast is een standfoto van je paard ook altijd handig. Verder: wat wil je veranderen/verbeteren aan je merrie en terugzien in je veulen? Wat is het doel? Etc. :)

ik ben nieuw op bokt, dus moet nog een beetje uitzoeken hoe het allemaal werkt hier.. qua foto's plaatsen en dergelijke :o
zal even het paspoort erbij moeten pakken..

marissaaslan

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-03-16 14:18

bigone schreef:
Kijk eens op de site van Bouwman, heeft een paar haflingerhengsten en probeert echt het sporttype te fokken.

goede tip zal even rondkijken :j

BigOne

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-16 14:20

Als je namelijk voor de leuk fokt(wat ik heel erg afkeur) blijf dan binnen het stamboek ipv de zoveelste kruising op de wereld te zetten.

marissaaslan

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-03-16 14:23

marissaaslan schreef:
Rianne_ schreef:

ik ben nieuw op bokt, dus moet nog een beetje uitzoeken hoe het allemaal werkt hier.. qua foto's plaatsen en dergelijke :o
zal even het paspoort erbij moeten pakken..

de vader van moeders kant is : nobleman of tudor oaks
vader van vader is : allacher (preferent)

marissaaslan

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-03-16 14:23

bigone schreef:
Als je namelijk voor de leuk fokt(wat ik heel erg afkeur) blijf dan binnen het stamboek ipv de zoveelste kruising op de wereld te zetten.

veulen is niet voor de verkoop ;)

MarliesV

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-16 14:24

Eerlijk? Zou er niet mee fokken.

Merrie is niet gekeurd. Arend vd Halte is afgekeurd op de nakomelingen in 2011.

Merrie heeft niets 'bijzonders' waardoor ik er mee zou fokken. Koop een leuk en schier veulen ipv te vermeerderen zou mijn advies zijn.

xLeoniee

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-16 14:26

Bloedlijn van mv mis ik idd ook nog. (edit: zie dat ie net is toegevoegd) Verder moet je naar je merrie kijken wat je wilt veranderen en verbeteren. Ook moet je er rekening mee houden wat je met het veulen wilt gaan doen.. Is het voor de verkoop of voor jezelf? Ook moet je eventuele (erfelijke) gebreken van je merrie weten (bijv. zomerexceem etc.) wat ze door zou kunnen geven aan het veulen. Verder is het ook belangrijk of je richting de moderne haflinger wilt gaan en je echt een sportveulen wilt fokken of een (beetje krom gezegd) huis tuin en keuken veulen. Ik lees net dat je merrie een lastig karakter heeft en in dat geval moet je ook zeker gaan kijken naar hengsten die bekend staan om het fokken van een fijn karakter.

Winser G fokt bijvoorbeeld erg fijne karakters door en is echt een sporttype met goede beweging. Hier zou je je dus in moeten verdiepen en als je op google zoekt kom je door middel van forums etc al een heel eind. :j

En dan ook nog de vraag of je binnen het stamboek wilt gaan fokken. Daarom ga ik ook mee met het advies van MarliesV om een veulen of paard te kopen waarvan je al weet hoe het in elkaar zit en of het aan je eisen voldoet. Fokken is en blijft altijd gokken en je wilt niet dat het veulen achteraf tegenvalt of dat er iets met merrie of veulen gebeurd..

Rianne_

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-16 14:30

Eens met voorgaande reacties. Je merrie lijkt wel zomereczeem te hebben op je foto, weet niet of dit zo is? Maar zeker de overweging waard om hierdoor niet te fokken.. Ik zou gewoon kijken of je een leuk veulen kunt kopen in plaats van zelf te fokken :) Dan weet je al veel beter hoe het uitpakt dan wanneer je zelf gaat fokken.

Succes! :)

marissaaslan

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-03-16 14:32

xLeoniee schreef:
Bloedlijn van mv mis ik idd ook nog. (edit: zie dat ie net is toegevoegd) Verder moet je naar je merrie kijken wat je wilt veranderen en verbeteren. Ook moet je er rekening mee houden wat je met het veulen wilt gaan doen.. Is het voor de verkoop of voor jezelf? Ook moet je eventuele (erfelijke) gebreken van je merrie weten (bijv. zomerexceem etc.) wat ze door zou kunnen geven aan het veulen. Verder is het ook belangrijk of je richting de moderne haflinger wilt gaan en je echt een sportveulen wilt fokken of een (beetje krom gezegd) huis tuin en keuken veulen. Ik lees net dat je merrie een lastig karakter heeft en in dat geval moet je ook zeker gaan kijken naar hengsten die bekend staan om het fokken van een fijn karakter.

Winser G fokt bijvoorbeeld erg fijne karakters door en is echt een sporttype met goede beweging. Hier zou je je dus in moeten verdiepen en als je op google zoekt kom je door middel van forums etc al een heel eind. :j

En dan ook nog de vraag of je binnen het stamboek wilt gaan fokken. Daarom ga ik ook mee met het advies van MarliesV om een veulen of paard te kopen waarvan je al weet hoe het in elkaar zit en of het aan je eisen voldoet. Fokken is en blijft altijd gokken en je wilt niet dat het veulen achteraf tegenvalt of dat er iets met merrie of veulen gebeurd..

bedankt voor je antwoord! zal er na alle reacties nog even een keertje goed over nadenken.. wellicht dat een veulen kopen een betere optie is

marissaaslan

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-03-16 14:33

Rianne_ schreef:
Eens met voorgaande reacties. Je merrie lijkt wel zomereczeem te hebben op je foto, weet niet of dit zo is? Maar zeker de overweging waard om hierdoor niet te fokken.. Ik zou gewoon kijken of je een leuk veulen kunt kopen in plaats van zelf te fokken :) Dan weet je al veel beter hoe het uitpakt dan wanneer je zelf gaat fokken.

Succes! :)

bedankt ! *\o/*

marissaaslan

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-03-16 14:33

NatasjavE

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-16 15:47

Ik zou de vraag in het Haflinger topic stellen. Zij kunnen hengsten aandragen

Kruisen met andere rassen zou ik niet doen. Lijkt nu leuk maar het veulen heeft er niks aan.
Die heeft er wat aan als het recht van lijf en leden is en gezond.

Ieder veulen is voor de leuk. Maar als fokker heb je niet de taak om een zo'n grappig mogelijk diertje te fokken. Je fokt een gebruiksdier. En die moeten een goed exterieur hebben. Verschillende rassen mixen lijdt tot onzekere uitkomsten. Mogelijk een paard met kenmerken die niet bij elkaar passen. (Lange benen, korte hals)

Uitzondering is een Arabisch volbloed.

Maar eerlijk gezegd zou ik gewoon voor een goede Haflinger gaan.

everdijhof

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-16 17:27

ik ben de eigennaar van Steinbach Afbeelding
hij staat ter dekking en is voor leven goedgekeurd met een 1a premie macht je vragen hebben stel ze maar.

everdijhof

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-16 17:29

steinbach is geboren op 02/02/2005
hij meet 1,49 m
hij heeft 1.A - premie
hij is goedgekeurd voor het leven in België en Nederland ( inclusief nakomelingenonderzoek )
steinbach is het perfecte voorbeeld van de moderne sport haflinger.
hij liep op zijn 6 jaar reeds Z1 dressuur in Nederland.
op het Nederlandse hengsten kampioenschap 2015 werd hij knap 3de
zijn afstammelingen werden bij het nafok onderzoek als uitmuntend omschreven.
In zijn eindbeoordeling sprak Jan Oonk, de voorzitter van de Nederlandse hengstenjury, als volgt over Steinbach: “een knappe groep modern gelijnde nakomelingen in het sportgerichte type die over ruime en krachtige bewegingen beschikken en bijzonder sterk in de aansluitingen zijn. Deze hengst drukt duidelijk zijn stempel op zijn nakomelingen“.
steinbach heeft zeer mooie bewegingen en een super achterhand.
deze bewegingen geeft hij dan ook door aan zijn nakomelingen.
niet alleen in de sport maar ook qua uiterlijk kan je niet naast hem kijken.
hij heeft een prachtig hoofdje en een prachtige goudvos kleur.
ook deze mooie bouw geeft hij door aan zijn nakomelingen.

everdijhof

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-16 17:30

foto' steinbach

Afbeelding

Afbeelding

Sammyoo

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-16 21:23

Jammer dat er weer zo negatief over kruisingen wordt gedacht. Van onze vijf paarden hebben er twee een vol papier en drie niet. Die met vol papier zijn echt niet beter en als het op verkopen aan zou komen, ben ik mijn kruisinkjes denk ik makkelijker kwijt.

TS, in mijn profiel staan twee kruisingen met een Haflinger, beide geslaagd!

Sweetiee

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-16 11:47

Ik vind de kruising haflinger X paint horse vaak erg geslaagd. is natuurlijk net wat je zelf wil ;)
Als je nog graag eentje wil fokken voor jezelf zou ik gewoon beetje rondkijken naar wat je zelf leuk vind en bij je merrie past.

Niet iedereen vindt misschien een kruising leuk maar als je dat zelf graag wilt zou ik je niet laten tegenhouden ;)

Succes in ieder geval! :)

tanjaatjuhh

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-16 14:31

Haflinger x Fries pakt ook leuk uit. Dan wel opletten voor zomerexceem.

Haflinger x Arabier is ook een leuke kruizing.

marissaaslan

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-03-16 19:32

Sammyoo schreef:
Jammer dat er weer zo negatief over kruisingen wordt gedacht. Van onze vijf paarden hebben er twee een vol papier en drie niet. Die met vol papier zijn echt niet beter en als het op verkopen aan zou komen, ben ik mijn kruisinkjes denk ik makkelijker kwijt.

TS, in mijn profiel staan twee kruisingen met een Haflinger, beide geslaagd!

wat een onwijs leuke kruisingen!
goed gelukt! <3

marissaaslan

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-03-16 19:32

Sweetiee schreef:
Ik vind de kruising haflinger X paint horse vaak erg geslaagd. is natuurlijk net wat je zelf wil ;)
Als je nog graag eentje wil fokken voor jezelf zou ik gewoon beetje rondkijken naar wat je zelf leuk vind en bij je merrie past.

Niet iedereen vindt misschien een kruising leuk maar als je dat zelf graag wilt zou ik je niet laten tegenhouden ;)

Succes in ieder geval! :)

bedankt! :)