Mijn Friese merrie is zelf altijd fokmerrie geweest, totdat het een aantal jaar mis ging. Het veulen werd ter wereld gebracht via een keizersnede maar heeft het uiteindelijk niet gered. Mijn paard heeft het ook nog maar op het nippertje gered. Dit hebben wij van de vorige eigenaar gehoord en we hebben besloten om haar niet meer te laten dekken (helaas, want ze is een prachtige stermerrie met een heel fijn karakter). Nu heb ik gelezen dat er een hormonenspuit is die kunstmatig de melkproductie op gang brengt, waardoor het niet nodig is voor de pleegmerrie om zelf een veulen te hebben gehad.
Weet iemand hier toevallig meer van? Verder denk ik dat mijn merrie een goede moeder zal zijn, ze heeft een heel fijn karakter maar er is natuurlijk nooit garantie of ze een ander veulen zal accepteren.
En wat is eigenlijk gebruikelijk, verplaats je de merrie of het veulen? En hoe zit het met eventuele kosten (wie betaald bijv. de hormoneninjectie?)
Ik ga absoluut niet overhaaste beslissingen nemen, maar ik wil me graag inlezen en het zou toch geweldig zijn als we een veulentje zouden kunnen 'redden', maar de gezondheid van mijn eigen merrie gaat toch voor.
Wie zou mij kunnen helpen?
. Ben normaal totaal niet gevoelig voor dat soort dingen maar nu... Het lijkt om leuk om een veulentje rond te lopen hebben en omdat er eentje fokken niet meer mogelijk is... en als ik dan ook nog een veulen 'redt'. Ook weet ik dat zij vroeger dol was op veulens en dat de dood van dr laatste veulen haar echt raakte.