ouders van paard bekend maar staat niet in paspoort

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Gentle_xx

ouders van paard bekend maar staat niet in paspoort

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-03-16 16:16

hallo,
ik heb onlangs een nieuwe pony gekocht waarvan de ouders bekend zijn,
maar nu staat dat niet in het paspoort? hoe kan ik een nieuw paspoort aanvragen waar de nieuwe informatie ook in staat?

groetjes chantal

Isapaardje

Re: ouders van paard bekend maar staat niet in paspoort

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-16 16:22

Ik heb hetzelfde. Ook klopt de geboortedatum van mijn pony niet (hij is volgens paspoort jaar ouder).
Ik kan je dus niet helpen, maar volg even.

Gentle_xx

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-03-16 16:24

geboorte jaar bij mij klopt ook niet inderdaad

Sammie

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-16 16:31

In welke mate zijn de ouders bekend? Weet jij dat alleen viavia of heb je een ander papier waar dit op staat?

Brainless

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-16 16:34

Hoort het paspoort wel bij de pony?

Dees

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-16 16:35

Als een fokker geen zin heeft om netjes geld te betalen voor een afstammingsbewijs (daarvoor moet hij lid zijn van een stamboekvereniging), dan vraagt hij het goedkoopste soort paspoort aan wat er is, en dan is het een paspoort met daarin ingevuld vader/moeder onbekend. Zonde eigenlijk, maar het gebeurt wel eens.

Wil je dat laten herstellen, dan zul je van zowel vader als moeder DNA moeten aanleveren en dan kan zo alsnog achteraf de afstamming worden vastgesteld. Via een stamboekvereniging. Kost wel wat (en zeker duurder dan wanneer het veulen meteen was voorzien van de juiste afstammingspapieren), maar dan heb je weer een dier met een papier en een paspoort met pedigree.
Laatst bijgewerkt door Dees op 04-03-16 16:38, in het totaal 1 keer bewerkt

Memere

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-16 16:36

De ouders worden niet vermeld mocht de dekking niet (volledig) betaald zijn, dit kan dus de reden zijn of de vader is niet ggk.

cissy

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-16 17:20

Van mijn quarter is ook de complete afstamming bekend en ik heb een paspoort van de KNHS. Er is zelfs een schetser bij geweest bij de paspoortopname maar de schets én de afstamming (kopie stamboekpapier ook nog ingeleverd) staan niet in het paspoort. Kennelijk teveel moeite?

fique

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-16 17:26

Van 1tje bij ons staan de ouders er ook niet in vermeld terwijl we weten wie het zijn. Maar hij is niet opgenomen in een stamboek,omdat het een kruising is.
Jou quarter cissy zou dus ook in het paspoort van het knhs gewoon ze afstamming moeten hebben staan.

cissy

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-16 17:35

ja dat dacht ik ook maar dus niet....
Ga me er ook niet meer druk om maken, paspoort is uit 2000 toen ze net verpicht werden, paard wordt 23 volgende week.

Ibbel

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-16 17:41

KNHS mag geen paspoort met afstamming er in afgeven omdat de KNHS geen stamboekorganisatie is. Ik ben er zelf geweest met een paard met Amerikaans papier, dan doen ze gewoon niet. Heb dat paard daarna dubbel geregistreerd bij het NRPS (was halfbloed Arabisch, dus dat kon) en heb bij het NRPS een paspoort gekregen met afstamming.
Het zou goed kunnen dat als je bij bv het Shetlandstamboek voor een paspoort aanklopt en daar een kopie van een afstammingsbewijs van een andere stamboek neerlegt ze wél registreren met afstamming.

fique

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-16 17:41

Zou ik ook niet meer doen, maar t is wel raar.

fique

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-16 17:43

M'n kwpner heeft wel een ingevuld paspoort vh knhs hoor.

Ibbel

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-16 17:46

fique schreef:

Tja, het werd ook maar tegen me gezegd door de KNHS. Kon niet en mocht niet.

Brainless

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-16 19:07

fique schreef:

Is dat va de laatste 10/15 jaar?

Ik weet dat ze het vroeger wel deden, maar dacht dat ze het niet meer mogen.
Heb zelf een paard met KWPN paspoort (en papier) en NRPS papier.
Dus bij 2 stamboeken ingeschreven.
Dat doen ze tegenwoordig ook niet meer.

Art_Ificious

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-16 19:11

Bij het paard dat ik rij van mijn kennissen staat geen afstamming en heeft ook een KNHS paspoort.
Maar wel staat er bij het ras van de ouders "rijpaard" ingevuld en al de rest is leeg.
Paardje zelf heeft bij ras "rijpony" staan.

Dees

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-16 22:15

KNHS mag inderdaad geen paspoorten afgeven met afstamming. Een KNHS paspoort is dus altijd met vader/moeder onbekend. Misschien dat ze het in de beginjaren van het paspoort-afgeven nog wel hebben gedaan, maar de laatste jaren lukt dat echt niet meer.

Isapaardje

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-16 12:17

Dees schreef:
Als een fokker geen zin heeft om netjes geld te betalen voor een afstammingsbewijs (daarvoor moet hij lid zijn van een stamboekvereniging), dan vraagt hij het goedkoopste soort paspoort aan wat er is, en dan is het een paspoort met daarin ingevuld vader/moeder onbekend. Zonde eigenlijk, maar het gebeurt wel eens.
Wil je dat laten herstellen, dan zul je van zowel vader als moeder DNA moeten aanleveren en dan kan zo alsnog achteraf de afstamming worden vastgesteld.

Ah zo, ja dat zal wel bij mijn shet gebeurd zijn. Hij is ingeschreven bij Irish Cob society, leeftijd geschat aan de hand van zijn gebit vermoed ik, en dan ouders onbekend (want ook geen stamboek dieren).
Die zijn inmiddels overleden, dus heeft weinig zin voor mij dat nu nog te willen laten herstellen, maar jammer dat ze toen niet de moeite hebben genomen hem na te trekken, want deel was toch wel makkelijk terug te vinden. Niettemin shetlanderstamboek had hem toch niet opgenomen waarschijnlijk omdat hij geen stamboekpony is. Ga hem niet verkopen verder, dus om die reden maakt het mij niet uit ;)

Neonlight
Moderator Over Paarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-16 20:52

Brainless schreef:
fique schreef:

Is dat va de laatste 10/15 jaar?

Ik weet dat ze het vroeger wel deden, maar dacht dat ze het niet meer mogen.
Heb zelf een paard met KWPN paspoort (en papier) en NRPS papier.
Dus bij 2 stamboeken ingeschreven.
Dat doen ze tegenwoordig ook niet meer.

Kan nog steeds, maar veel stamboeken willen er niet aan, omdat hun zeggen "ja maar dan moeten we een paspoort uitgeven en dat kan niet als het dier al een paspoort heeft". In het paspoort staat nota bene nog een aparte bladzijde voor registraties in andere stamboeken!
Zelf registreer ik mijn effen veulens dubbel. Eerst bij het NNFPS, daarna bij de NAS, en die snappen tenminste wel hoe het zit en doen er dus absoluut niet moeilijk over.

Wat betreft KNHS en geen afstammingsgegevens, kan me er wel iets bij voorstellen. Toch hebben wij 3 dieren gefokt die een paspoort bij het KNHS hebben waar de afstamming in stond, en sterker nog, dieren waren geen stamboekdieren (hengst was niet goedgekeurd). Was in 1999, 2001 en 2002. De eerste is onlangs wel in het stamboek ingeschreven, omdat de hele regelgeving veranderd is. Heeft lang overheen gegaan, want we wilden het middels DNA doen voor alledrie de dieren tegelijk, maar de hengst verongelukte toen nummer 3 nog niet geboren was. Na zoveel jaar is het met DNA recontstructie uiteindelijk wel gelukt.

Cequinta

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-16 20:57

Maar moet je dan niet weer via DNA alles gaan regelen, mocht je bij een ander stamboek willen inschrijven met afstamming?

Neonlight
Moderator Over Paarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-16 21:01

Nee, dier heeft paspoort (met afstamming) en chip, dat is identificatie genoeg. Overigens, de dieren die ik dubbel registreer zijn veulens, op het moment dat ik het paspoort binnen krijg stuur ik die naar de NAS met daarbij een kopie van het geboortebericht. Mijn merrie is een NAS stamboekmerrie.

Kendra

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-16 21:03

Ik heb van de 'eerste ronde' ook een KNHS-paspoort bij mijn KWPN-merrie. Het was in de tijd dat alle paarden opeens een paspoort moesten hebben, en de KNHS een aantrekkelijk aanbod had. Ik heb het stamboekbewijs altijd beschouwd als het echt belangrijke document en het paspoort alleen maar als registratiemiddel. Dus mijn vraag aan TS is ook: heb je niet naast het paspoort een stamboekbewijs?

Cequinta

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-16 11:53

Neonlight schreef:
Nee, dier heeft paspoort (met afstamming) en chip, dat is identificatie genoeg. Overigens, de dieren die ik dubbel registreer zijn veulens, op het moment dat ik het paspoort binnen krijg stuur ik die naar de NAS met daarbij een kopie van het geboortebericht. Mijn merrie is een NAS stamboekmerrie.

Sorry, duidde eigenlijk op TS :o
Zij heeft geen rechtsgeldig afstammingsbewijs, alleen weet ze wel wie de ouders zijn van horen "zeggen".
Dan is DNA toch noodzakelijk lijkt mij?

Heb vroeger namelijk een E-pony gehad waarvan ik alleen een dekbewijs had. Deze was wel van een goedgekeurde hengst. Stond ook de merrie op welke was geïnsemineerd door deze hengst. Maar dan moet je juist met DNA gaan werken.
Jammer genoeg is het kwpn stamboek erg prijzig, wanneer je de nakomeling niet in het geboortejaar aanmeldt ging me dat rond de 500/600 euro kosten. Dan is het wel weer afvragen of je dat wel waard is.

Neonlight
Moderator Over Paarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-16 13:46

Klopt, dan moet je inderdaad via DNA gaan bewijzen. :j