tuigpaardmerrie laten keuren voor stamboekopname?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

cissie

tuigpaardmerrie laten keuren voor stamboekopname?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-03-16 10:17

Misschien is er iemand thuis in dergelijke zaken alvorens ik contact op neem met het stamboek....

Onlangs heb ik een KWPN-Tuigpaard merrie gekocht van 4 jr oud. Zij staat alleen ingeschreven in het veulenboek kwpn.

Nu zou ik haar willen laten opnemen in het stamboek.
Kwpn tuigpaard.
Op de site las ik over de mogelijkheid om dit thuis laten doen. Is iemand hier bekend mee?
En welke stappen moet ik ondernemen om haar aan te melden?
Op de site van het stamboek staat behoorlijk wat informatie maar met al die termen zie ik de bomen door het bos niet meer.

Alvast bedankt!

linky

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-16 10:21

Ja hoor, wij hebben een aantal jaren geleden onze Gelderse merrie ook thuis laten keuren. Erg fijn, met duidelijke uitleg van de juryleden, die alle tijd namen. De merrie moet er dan mooi op staan uiteraard, netjes getoilleteerd. En dan moet zeop de harde weg stappen en draven en stilstaan voor de beoordeling. Ze kan wel de punten voor ster krijgen, maar voor de daadwerkelijke ster moet je een keer naar een keuring.
Ik weet niet of het voor dit jaar nog kan? Ben je al lid van het KWPN? De merrie moet nl. wel op jouw naam geregistreerd zijn. Verder kun je iedere dag met het stamboek bellen, die kunnen je alle info geven want er verandert nog wel eens wat.

cissie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-03-16 10:33

Dank voor je reactie, de merrie staat nog niet op mijn naam maar deze aanvraag ga ik vandaag doen.

Begrijp ik het goed dat een merrie na opname stamboek evt aangemeld kan worden voor een centrale keuring?

Sorry ik ben er niet zo in thuis en heb mij er tot dusver niet in verdiept. Omdat ik haar niet gekocht heb omwille van haar papier maar gewoon omdat ze mij erg aansprak en ik een type tuigpaard zocht om verder op te leiden.

Gisteren kreeg het verhaal een compleet andere wending en de verkoper wil haar terugkopen omdat deze haar graag wil laten keuren voor het stamboek als ze goedgekeurd wordt kan hij een mooi bedrag voor haar krijgen.
Omdat ik haar niet wil verkopen ben ik nu zelf op onderzoek gegaan naar een evt stamboekopname en alles wat daarbij komt kijken.

linky

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-16 12:53

Nee, volgens mij wordt je uitgenodigd voor de centrale keuring, je kunt er niet zomaar heen.

cissie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-03-16 15:05

linky schreef:
Nee, volgens mij wordt je uitgenodigd voor de centrale keuring, je kunt er niet zomaar heen.

Ok weet ik dat ook weer, bedankt!

gomir

Re: tuigpaardmerrie laten keuren voor stamboekopname?

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-16 21:01

Van stamboekopname worden ze niet per definitie meer waard, maar sterpredikaat oid kan wel zorgen voor een betere verkoopwaarde. Voor jou misschien niet interessant om te weten als je niet wil verkopen, maar laat je iig niets wijs maken.

Tuigpaardmerries moeten op de stamboekkeuring op het straatje stappen en draven en worden daarna nogmaals aan de hand voorgebracht op zachte ondergrond (traditioneel een grasbaan, maar zandbodem mag ook).
Dit kan zowel op de stamboekopname als op de thuiskeuring gebeuren. Merries die aan de criteria voldoen worden doorverwezen naar de central keuring waar ze het sterpredikaat kunnen verdienen. Dit is dus anders dan bij de dressuur/springpaarden die op de stamboekkeuring al direct ster kunnen worden.

Je kunt dus voor beide kiezen, maar als ik een tuigpaard had dan ging ik alleen voor de sfeer al naar de keuring in jouw regio. Dan zie je ook hoe je merrie het er tussen de andere paarden vanaf brengt. En ze leren er atijd van :j

cissie

Re: tuigpaardmerrie laten keuren voor stamboekopname?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-03-16 08:21

Gomir: Bedankt voor je uitleg en reactie.

Per toeval kwam ik tijdens het uitlaten van onze hond langs een woning waar een paarde vrachtwagen stond met daarop een grote foto van een tuigpaard.
Een jongeman was deze aan het schoonmaken...na enige twijfel toch in gesprek gegaan.
Deze mensen fokken met tuigpaarden en leiden ze op.
De uitleg wbt een keuring komt op hetzelfde neer als jij hierboven omschrijft.

Vervolgens naar huis gelopen om het papier op te halen en mijn mobiel waar foto's en filmpjes op staan van mijn merrie.
Met een kopje koffie erbij hebben deze lieve en ervaren mensen (vader kwam er ook bij zitten) al mijn vragen beantwoord en mijn paardje bekeken.

Ze waren meer onder de indruk van het papier dan van mijn merrie haha....zij adviseerde om haar eerst wat voller te laten worden en meer body.
Ze toont in haar beweging als een rastypisch tuigpaard maar het lichaam lijkt wat achter te blijven.
Ze toont niet krachtig genoeg....

Goed blijven voeren en trainen, wachten op een zomervacht en kom dan maar weer terug.
Haha....daar was ik al mee bezig en ik weet ook dat ze nog even tijd nodig heeft om op te drogen.

Kortom ik ga haar op mijn naam laten zetten en van de zomer kijken we weer verder.

Bedankt voor je tip wbt het bekijken van andere paarden op keuringen. Ga ik zeker doen!