Hengstenkeuze Rubinstein x Ramiro x Amor

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

s0173957

Hengstenkeuze Rubinstein x Ramiro x Amor

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-03-16 09:25

Omdat het mij wel eens interessant lijkt welke hengsten andere 'kenners' aanraden voor onze merrie (onze keuze is quasi gemaakt):

http://www.horsetelex.nl/horses/pedigree/361413

Afbeelding
Met de eerste Johnson aan de voet.

Afbeelding
Op 2 maanden van veulenen.

Tequila, v Rubinstein x Ramiro x Amor x Le Mexico x Le Faquin.
Volle broer en halfbroer lopen Z dressuur en Z springen.
Heeft al veulens van Don Gregory, Don Schufro (2x), Daddy Cool (2x), Johnson (2x), Stedinger, Zatchmo en nu drachtig van Dante Weltino.

De Don Schufro ruin is internationaal junioren gestart 2 jaar geleden (70% +).
De oudste Johnson was met mij op 6 jaar succesvol Z2 (2x gestart, 2x gewonnen) en is via Nederland verkocht naar Amerika.
De jongste Daddy Cool staat in training bij Jeroen Devroe en heeft heel veel talent voor de verzameling.
De Stedinger loopt met mij sinds vorige zomer ondertussen Z1, na 4 wedstrijden 1 winspuntje af van Z2 (Belgisch systeem).

Aandachtspunten:
- Niet verkleinen. Merrie is 1m67 en nakomelingen zijn bijna allemaal rond de 1m70, maar dat zou ook moeten.
- Genoeg schoudervrijheid.
- Merrie heeft een klompvoet, maar komt door een ongeluk als jaarling. Is hierdoor ook nooit onder het zadel gekomen.

Foto's van de nakomelingen zijn te vinden op FB.

StinoT

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-16 11:50

Met Bordeaux zou je de moederlijn van Rubinstein er 2x in hebben, weet niet of je dat interessant lijkt.
Voor schoudervrijheid kun je kijken naar bv Krack c bloed. Apache misschien?

tanjaatjuhh

Re: Hengstenkeuze Rubinstein x Ramiro x Amor

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-16 13:39

Furst Wilhelm , brengt beweging mee en maat. Kijk een naar zijn zoon Furst William.

Bellisimo M

s0173957

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-03-16 16:20

Bordeaux vind ik wat weinig souplesse hebben.

Krack C bloed niet direct gewenst owv de karakters, merrie geeft zelf bewerkbare maar zeer scherpe paarden, dus nog extra scherpte toevoegen is denk ik geen goed idee.

F-bloed overtuigt mij niet. Zie je er veel te weinig van de in de (top)sport vind ik. Furst Wilhelm en William lijken beloftevol als jonge hengst, maar ik twijfel of ze wel GP-materiaal zijn.

misterA

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-16 18:12

Sowieso D'hall bloed, liefst gecombineerd met de F-lijn, bijv. For Romance, 2x Donnerhall, of Hennesy, De Niro x Jazz.
Bordeaux zeker een optie.

Cayenne
Crazy Bird Lady en onze Berichtenkampioen!

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-16 18:15

s0173957

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-03-16 19:04

Don Deluxe vind ik idd een geweldig paard maar röntgenologisch met opmerking en dat probeer ik te vermijden.
Alle nakomelingen die al op de foto geweest zijn zijn zuiver maar daar nemen we geen risico mee.

MisterA,wrm combi met F-bloed?

Cayenne
Crazy Bird Lady en onze Berichtenkampioen!

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-16 19:35

Ah, dat van de röntgenologische bemerking wist ik niet :)

StinoT

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-16 20:18

Zo leren we nog eens wat :)

s0173957

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-03-16 09:12

Voor degenen die Deens kunnen...

Citaat:
Som det første ridehesteavlsforbund har Dansk Varmblod startet en sygdomsregistrering sammen med dyrlægerne med fokus på OCD. Undersøgelser fra Holland har vist, at hingstens egen røntgenstatus ingen garanti er for, at han ikke nedarver OCD til sine afkom, og derfor er det vigtigt også at få røntgenoplysninger på hingstenes afkom. Vi anerkender generelt ikke hingste med OCD i forbundet, med mindre hingstene er af helt ekstraordinær kvalitet. Det betyder bl.a. at kat. 35 Don Deluxe (fløjhingst i Oldenburg) er kåret med en bemærkning om at hingsten har OCD og alene derfor er han ikke sat i præmieringen, bemærkede avlskonsulent Karina Christiansen. Og det samme gælder også for 55 Ellely’s Tornado.

Dat zijn dingen die je weet als je rondkijkt bij alle stamboeken die een hengst naar je zin hebben goedgekeurd :)

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-16 11:11

Heb je een linkje naar FB voor de foto's van de nakomelingen?

DePaardenman

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-16 11:17

Toto, veulens vorig jaar waren erg fijn. Hoogbenig en bergop. Mooi zo een merrie met vrij bloed.

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-16 11:31

Ik denk niet dat Toto meer schoudervrijheid gaat geven..bij zijn veulens waren er ook genoeg met een wat stekerig voorbeen.

Joni77

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-16 11:32

Ik volg, heb ook een R.ubenstein merrie, ook drachtig van Dante Weltino (1e week april uitgerekend)
Onze keus is voor dit jaar ook gemaakt maar ben wel benieuwd naar de invulling van dit topic!

s0173957

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-03-16 12:30

StinoT

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-16 13:16

Als zowel het Donnerhall als Johnson bloed het goed doet bij deze merrie, misschien Bretton woods?

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-16 16:50

Dankje! degene met Donnerhall bloed spreken mij het meeste aan..ik zou voor een hengst met dat bloed gaan.

En daar kun je natuurlijk alle kanten mee op..Bretton Woods heeft ook een rontgenologische opmerking. TS wil dat {begrijpelijk} niet.

s0173957

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-03-16 16:54

De Zatchmo is wel echt een heel goed veulen (nu jaarling).
Maar zit dus ook Donnerhall achter (is een Zack x Donnerhall x Pik Bube, uit volle zus van Don Schufro).

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-16 16:57

Die sprak mij inderdaad ook aan, lijkt heel goed en evenwichtig in elkaar te zitten.

Ik ben wel benieuwd wat jullie keuze is..

StinoT

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-16 18:03

Elisa2 schreef:
Dankje! degene met Donnerhall bloed spreken mij het meeste aan..ik zou voor een hengst met dat bloed gaan.

En daar kun je natuurlijk alle kanten mee op..Bretton Woods heeft ook een rontgenologische opmerking. TS wil dat {begrijpelijk} niet.

Klopt, maar het genetisch profiel voor oc is gemiddeld, dus dan schenk ik daar niet zo veel aandacht meer aan.

misterA

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-16 10:14

s0173957 schreef:
Don Deluxe vind ik idd een geweldig paard maar röntgenologisch met opmerking en dat probeer ik te vermijden.
Alle nakomelingen die al op de foto geweest zijn zijn zuiver maar daar nemen we geen risico mee.

MisterA,wrm combi met F-bloed?

De F-lijn is wat naar de achtergrond verdrongen. Niet terecht, denk ik. In de Nederlandse fokkerij heeft de stamvader, Furioso, zijn stempel wel gedrukt, in het springen met Voltaire en zijn zoons Concorde en Kannan. En in de dressuurfokkerij met Jazz!!
Dus er komt wel degelijk topsport uit voort.
Florestan en For Pleasure hebben het lijntje in Duitsland weer nieuw leven ingeblazen, ook zowel dressuur als springen.
Florestan heeft in Nederland rechtstreeks weinig gebracht, wat kouwe en degelijke paarden maar verschillende zoons en kleinzoons doen het wel heel goed. Bijv. Fidermark-Fidertanz, de gummieballen, extra lenig en veel souplesse, en de afstammelingen van Furst Heinrich met hun fraaie type.
Ik vind ze opvallen in type, mooie luxe paarden met wel snelheid en reactievermogen. Het is denk ik een kwestie van tijd dat ze zich ook op het hoogste niveau waar gaan maken.Ze passen zeker bij de Donnerhall nafok, die toch wat degelijk aandoen. Zonder hem tekort te doen want imo is het de aller-allerbeste dress.vererver van de laatste 50 jaar. Dus mijn advies is een hengst met zowel Donnerhall als een moderne F-hengst in de afstamming.

misterA

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-16 10:17

En als je echt wat goeds en bijzonders wil, kijk ook eens naar Vincent Maranello, de zoon van B.H. Zack x Futurecup, van Klatte...

Laurie

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-16 16:18

Is Zonik misschien een optie?

s0173957

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-03-16 16:34

Dat is hij zeker ;)
Ik heb alleen wat schrik om het sperma te verkrijgen...

Is toch vers è?

misterA

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-16 18:06

s0173957 schreef:
Dat is hij zeker ;)
Ik heb alleen wat schrik om het sperma te verkrijgen...

Is toch vers è?

Getuigd van lef en ondernemersgeest, je hebt toch altijd een tweede en derde keus achter de hand?????