Welke "kleurtesten" zijn er,?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

fransje23

Welke "kleurtesten" zijn er,?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-03-16 12:12

Ten eerste ben ik niet heel erg thuis in de kleurengenetica :=

Volgens mij zijn er divere testen om te kijken welke kleur een paard heeft. Daarbij zijn er ook nog testen om te kijken welke genen een paard heeftdie bijdraagt aan de mogelijke kleur van het nageslacht?

Is er iemand die kan zeggen wat er getest kan worden, waar en hoeveel dat kost?

Soort uitleg testen op kleurgenetica voor dummies? :o?

Waarom ik dat wil weten? Ik heb zelf nu een veulen die schimmel wordt. Ze is vosgeboren en nu met bijna 1 jaar nog redelijk gekleurd maar moeder is een schimmel. Vader is onbekend maar zou mogelijk een palomino Lusitano kunnen zijn. Graag zou ik weten welke mogelijke kleuren er in haar genetische basis zitten.

nine1987

Re: Welke "kleurtesten" zijn er,?

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-16 12:13

Hier ben ik ook erg benieuwd naar.. Ik heb eem cremello jaarling, maar ben ook benieuwd hoe t allemaal in elkaar zit.. Hier ook een totale leek dus.. :p

Ibbel

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-16 12:42

Hier staan alle testen die van Haeringen aanbiedt:
https://www.vhlgenetics.com/Webshop/Die ... fault.aspx

Met een vosgeboren schimmel is het enige dat je zou kunnen willen testen overigens of ze agouti draagt. Ze draagt geen creme (ook al zou de vader dat wel hebben), want ze is vos en geen palomino en met een gekleurde vader is ze heterozygoot schimmel.
Hooguit zou je ook kunnen testen of ze wél homozygoot schimmel is, want dan weet je alvast zeker dat de vader níet die palomino kan zijn.

fransje23

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-03-16 13:04

Wat doet agouti?

Zo was ze afgelopen zomer
Afbeelding

Dennis

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-16 13:07

Als je niet zeker weet wie papa is zijn de enige nuttige testen of ze agouti draagt (en zo ja, homozygoot of niet, maar dat is dan de zelfde test) en of ze homozygoot schimmel is.
Weet je wel zeker dat papa ook echt de papa is dan voldoet alleen agouti.

Ze is wel erg mooi intens vos (met witte kaartjes er al door), dat moet bijna wel een schimmel worden. Mijn vosgeboren schimmel was ook zo enorm intens van kleur bij de geboorte (zijn gewone vos broertje veel minder).

Iris82

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-16 13:10

Crème zou altijd tonen en dan zou het palomino worden en dat is je veulen niet. Dus dat hoef je niet te testen.

Casarell

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-16 13:16

Iris82 schreef:
Crème zou altijd tonen en dan zou het palomino worden en dat is je veulen niet. Dus dat hoef je niet te testen.

Dat klopt helemaal.. het is een echte vos als basis.
Maar.. dat wil niet zeggen dat de vader niet de palomino is.. het ligt er maar net aan of hij dat creme-gen mee heeft gegeven.. of niet.. :+

Wil je de kleur genetisch weten, dan is de link hiervoor eerder al gegeven.
Maar dat zegt nog niets over wie nou de vader is.. :n

Ibbel

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-16 13:21

Als je paard agouti draagt, betekent dat dat ze, als je haar door een zwarte zou laten dekken, ook een bruin veulen kan geven. Draagt ze dubbel agouti (homozygoot) zal ze zelfs alleen maar zwart of bruin geven met een zwarte hengst, en geen vos. Draagt ze géén agouti, dan zal ze met een zwarte hengst alleen zwart en vos kunnen geven. Waarbij of het een vos wordt van de hengst afhangt.
Laatst bijgewerkt door Ibbel op 02-03-16 13:21, in het totaal 1 keer bewerkt

fransje23

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-03-16 13:21

Gaat mij ook niet om wie de vader is. Dat wordt een onmogelijke zoektocht in Spanje.
Ben meer benieuwd wat er qua kleur uit kan komen mocht ik willen fokken met haar. Zou mede de keuze van een hengst kunnen bepalen.

Casarell

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-16 13:35

Dan kan je alleen laten testen op het agouti-gen en het schimmel-gen.

Dus of ze agouti bij zich draagt, welke variant én of dat hetrozygoot of homozygoot is.
Daarnaast kan je het schimmel-gen ook laten testen op hetrozygoot of homozygoot.

Hetrozygoot betekend dat ze het gen van 1 van de ouders mee geeft gekregen, en dus 50% kans op doorgeven.
Homozygoot betekend dat ze het gen van 2 ouders heeft gekregen, en zal het dus 100% doorgeven.

Dennis

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-16 13:37

Ibbel: met dubbel agouti kan ze wel vos en bruin geven, maar geen zwart (zwart+agouti=bruin, dus als papa zwart door geeft en mama geeft altijd agouti door krijg je een bruine). Bij 1x agouti kan ze vos, bruin en zwart geven met een zwarte (of bruine) hengst. Zonder agouti zal ze altijd vos of zwart geven (bij een zwarte of bruine hengst).

Zelf zal ze altijd vos door geven. Bruin en zwart kunnen alleen als papa bruin of zwart is.

Iris82

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-16 13:37

Casarell schreef:
Iris82 schreef:

Dat klopt helemaal.. het is een echte vos als basis.
Maar.. dat wil niet zeggen dat de vader niet de palomino is.. het ligt er maar net aan of hij dat creme-gen mee heeft gegeven.. of niet.. :+

Wil je de kleur genetisch weten, dan is de link hiervoor eerder al gegeven.
Maar dat zegt nog niets over wie nou de vader is.. :n

Crème zou tonen als het veulen het meekreeg van de vader. Daar was ik mee zeker van bewust. :)

fransje23

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-03-16 14:00

Hoe duur zijn die testen ongeveer?

fransje23

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-03-16 14:43

Denk ik heel verkeerd als de test of ze homozygoot schimmel is feitelijk het belangrijkste is? Als ze dat is zijn alle nakomelingen toch per definitie schimmel ongeacht de kleur van de hengst?

Casarell

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-16 15:25

Dat ligt er helemaal aan wat jij zelf belangrijk vind om te weten..

Ibbel

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-16 17:38

Dennis schreef:
Ibbel: met dubbel agouti kan ze wel vos en bruin geven <knip>.

Je hebt gelijk, ik zat te slapen :D

Ibbel

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-16 17:39

fransje23 schreef:
Hoe duur zijn die testen ongeveer?

Staat op de website van het van Haeringen lab. Zo in de gauwigheid te zien zijn de meeste rond de 40-50 euro ex BTW.

Ibbel

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-16 17:41

fransje23 schreef:
Denk ik heel verkeerd als de test of ze homozygoot schimmel is feitelijk het belangrijkste is? Als ze dat is zijn alle nakomelingen toch per definitie schimmel ongeacht de kleur van de hengst?

Klopt. Iedere kleur daaronder verdwijnt uiteindelijk, dus 'kleur' fokken (in de betekenis van een bijzonder kleurtje) met een homozygote schimmel heeft geen zin.

Iris82

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-16 17:53

Maar als ze niet homozygoot is, is het daarnaast dus wél interessant om te weten of ze agouti draagt of niet.

Peterina

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-16 13:36

Ik zou is rond winkelen ivm de prijzen van kleuren tests.
Dit is ook een hele betrouwbare lab: http://www.animalgenetics.eu/equine/equ ... -euro.html

Met deze vos-geboren schimmel zou je grey/schimmel en agouti kunnen testen.

Met homozygoot schimmel .... geeft ze altijd 100% schimmel door aan haar veulens ongeacht de geboorte kleur.

Met agouti:
- indien homozygoot agouti (AA) ... kan ze alleen vos of bruin gekleurd veulen geven en nooit een zwart gekleurd veulen geven, ongeacht de kleur van de hengst
- indien heterozygoot agouti (Aa) ... kan ze ook vos, bruin en zwart gekleurd veulen geven, indien hengst ook zwart is of heterozygoot agouti (Aa) bruin is.

fransje23

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-03-16 23:43

Peterina schreef:
Ik zou is rond winkelen ivm de prijzen van kleuren tests.
Dit is ook een hele betrouwbare lab: http://www.animalgenetics.eu/equine/equ ... -euro.html

Met deze vos-geboren schimmel zou je grey/schimmel en agouti kunnen testen.

Dat wilde ik inderdaad ook weten of er meerdere labs zijn. Wat dat uitmaakt qua kosten en zijn ze allemaal betrouwbaar?

Denk dat ik eerst maar laat onderzoeken of ze homo- of heterozygoot schimmel is. Ben ook het mees benieuwd of ze wel gekleurde nakomelingen zou kunnen geven.

Donja

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-16 07:19