Graag zou ik jullie advies willen omtrent het volgende:
Ik heb op dit moment een merrie van v. Van Gogh (Numero Uno x Movera) en m. Verena (verdere afstamming onbekend). Zij staat niet ingeschreven bij het KWPN stamboek op dit moment.
Heb haar als tweejarige gekocht. Vorige eigenaren hebben het dekbewijs nooit opgestuurd waardoor ik nu een late registratie dien te doen. Ik heb toentertijd een PVE paspoort bij het KWPN voor haar aangevraagd omdat ik de kosten van een late registratie te hoog vond.
De kosten voor een late registratie zijn ruim €400. Dat vind ik heel veel geld. Tevens best nog een onderneming om alle gevraagde gegevens te leveren. (DNA onderzoek ouders dmv DNA- patroon c.q. een haarmonster, handtekening van de hengstenhouder (ik weet eerlijk gezegd niet hoe ik dat bij Van Gogh voor elkaar zie te krijgen). Is er iemand die in een zelfde soort situatie heeft gezeten?
Buiten dat wil ik graag in de toekomst een veulen van mijn merrie. Met een PVE paspoort lijkt me dat niet verstandig.. aan de andere kant is moeders afstamming van mijn paard verder niet bekend, dus moet ik deze moeite willen nemen? Het veulen zal daarentegen wel bekende ouders krijgen alleen zonder volledig bekende afstamming van moeder. (Volgen jullie het nog?
)Wat is wijsheid.. en wat zouden jullie aan/afraden?
Alvast bedankt voor de te nemen moeite!
Mijn excuus!
DNA afname voor vader is inderdaad niet nodig dus dat maakt de zaak een stuk gemakkelijker.