late registratie bij het KWPN, wat is wijsheid?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Bastin

late registratie bij het KWPN, wat is wijsheid?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-03-16 11:34

Goedemorgen iedereen,

Graag zou ik jullie advies willen omtrent het volgende:

Ik heb op dit moment een merrie van v. Van Gogh (Numero Uno x Movera) en m. Verena (verdere afstamming onbekend). Zij staat niet ingeschreven bij het KWPN stamboek op dit moment.

Heb haar als tweejarige gekocht. Vorige eigenaren hebben het dekbewijs nooit opgestuurd waardoor ik nu een late registratie dien te doen. Ik heb toentertijd een PVE paspoort bij het KWPN voor haar aangevraagd omdat ik de kosten van een late registratie te hoog vond.

De kosten voor een late registratie zijn ruim €400. Dat vind ik heel veel geld. Tevens best nog een onderneming om alle gevraagde gegevens te leveren. (DNA onderzoek ouders dmv DNA- patroon c.q. een haarmonster, handtekening van de hengstenhouder (ik weet eerlijk gezegd niet hoe ik dat bij Van Gogh voor elkaar zie te krijgen). Is er iemand die in een zelfde soort situatie heeft gezeten?

Buiten dat wil ik graag in de toekomst een veulen van mijn merrie. Met een PVE paspoort lijkt me dat niet verstandig.. aan de andere kant is moeders afstamming van mijn paard verder niet bekend, dus moet ik deze moeite willen nemen? Het veulen zal daarentegen wel bekende ouders krijgen alleen zonder volledig bekende afstamming van moeder. (Volgen jullie het nog? :') )

Wat is wijsheid.. en wat zouden jullie aan/afraden?

Alvast bedankt voor de te nemen moeite! :o
Laatst bijgewerkt door Dreamy op 02-03-16 13:41, in het totaal 1 keer bewerkt
Reden: Kleine wijziging gedaan, bedrag klopte niet

Sammie

Re: late registratie bij het KWPN, wat is wijsheid?

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-16 11:42

Als je met deze merrie wil fokken raad ik je aan om het wel te doen. Van Van Gogh hoef je wrs zelf geen DNA aan te leveren, want dat hebben ze als het goed is al. Kopie dekbewijs kan voldoende wezen, maar bel hier voor de zekerheid voor.

Rex_Rolfo

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-16 11:43

Bastin schreef:
Buiten dat wil ik graag in de toekomst een veulen van mijn merrie. Met een PVE paspoort lijkt me dat niet verstandig.

Waarom niet?

Puur financieel gezien lijkt het mij dat je de meerprijs die stamboekopname met zich meebrengt nooit terugverdient. Het wordt hoe dan ook een veulen zonder volledig bekende afstamming, dan lijkt het mij (zit niet zo in de fok- / veulenwereld) dat je beter af bent het veulen een paar honderd euro goedkoper te verkopen dan dat je zoveel kosten maakt. En wil je het veulen zelf houden maakt het nog minder uit.

anneliesdj

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-16 11:45

Je kunt ook bij het nrps registreren, scheelt je de boete en ongeveer de helft van het bedrag.

Bastin

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-03-16 11:54

Sammie schreef:
Als je met deze merrie wil fokken raad ik je aan om het wel te doen. Van Van Gogh hoef je wrs zelf geen DNA aan te leveren, want dat hebben ze als het goed is al. Kopie dekbewijs kan voldoende wezen, maar bel hier voor de zekerheid voor.

Het maakt dus dan eigenlijk helemaal niet uit dat de ouders van Evie niet in haar paspoort staan? Begrijp ik dat goed?

anneliesdj

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-16 12:06

Je kunt mailen en precies vertellen wat je weet, dan hebben ze je zo een overzicht.

mystica11

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-16 12:12

Hoe kom je aan dit bedrag? Ik had vorige week contact met KWPN hierover en de DNA kosten zijn in 2016 verlaagd van 350 naar 53 euro. Daarbij de registratie, komt rond de 200 euro uit is mij verteld.

Bastin

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-03-16 12:33

yelli schreef:
Hoe kom je aan dit bedrag? Ik had vorige week contact met KWPN hierover en de DNA kosten zijn in 2016 verlaagd van 350 naar 53 euro. Daarbij de registratie, komt rond de 200 euro uit is mij verteld.

Ik heb vorige week het KWPN gemaild met mijn verhaal en nav daarvan een aanvraagformulier late registratie mogen ontvagen.

Veulens dienen in het jaar van geboorte te worden aangemeld. Indien een paard op latere leeftijd ter
registratie wordt aangeboden betreft het een achterstallige registratie waaraan extra kosten verbonden
zijn. Deze kosten bedragen € 195,00 incl. BTW te late aanmelding. Tevens is een DNA onderzoek
verplicht ter verificatie van de afstamming, de kosten hiervan zijn
€ 53,80 incl. BTW per paard.
+ De aanvrager dient lid te zijn of te worden van het KWPN. waar ik nog geen lid van ben €112,50 pj.

Je hebt gelijk! Ik kom nu na deze berekening inderdaad lager uit. €415. Ik wilde het mijn OP wijzigen maar dit lukt me helaas niet meer! :( Mijn excuus!
Laatst bijgewerkt door Bastin op 02-03-16 12:34, in het totaal 1 keer bewerkt

Sammie

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-16 12:35

Bastin schreef:
Sammie schreef:

Het maakt dus dan eigenlijk helemaal niet uit dat de ouders van Evie niet in haar paspoort staan? Begrijp ik dat goed?

Dat paspoort zal vervangen moeten worden vermoed ik. Het enige dat er nu veranderd is dat je een blauw papier gaat krijgen met daarop de naam van de vader. Dek je deze merrie met een KWPN hengst of erkende hengst krijg je een gewoon vb papier en wordt bij de moeder een naam ingevuld. (Evie dan in dit geval).

anneliesdj

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-16 15:45

Bastin schreef:
yelli schreef:

Ik heb vorige week het KWPN gemaild met mijn verhaal en nav daarvan een aanvraagformulier late registratie mogen ontvagen.

Veulens dienen in het jaar van geboorte te worden aangemeld. Indien een paard op latere leeftijd ter
registratie wordt aangeboden betreft het een achterstallige registratie waaraan extra kosten verbonden
zijn. Deze kosten bedragen € 195,00 incl. BTW te late aanmelding. Tevens is een DNA onderzoek
verplicht ter verificatie van de afstamming, de kosten hiervan zijn
€ 53,80 incl. BTW per paard.
+ De aanvrager dient lid te zijn of te worden van het KWPN. waar ik nog geen lid van ben €112,50 pj.

Je hebt gelijk! Ik kom nu na deze berekening inderdaad lager uit. €415. Ik wilde het mijn OP wijzigen maar dit lukt me helaas niet meer! :( Mijn excuus!

Weet je zeker dat je alles hebt? Ik heb hetzelfde geval gehad en paar maanden terug nog mail contact gehad met het kwpn en kwam op een bedrag van rond 600 euro, ik heb er toen nog een topic over geopend.
Dat boete bedrag is hoger volgens mij en je vergeet paspoort chip en schetser.

Bij het nrps kom je uit rond 300 euro, waarom registreer je daar niet?

Bastin

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-03-16 10:18

Dank voor jullie reacties! Toen Evie nog geen paspoort had, heb ik een PVE paspoort aangevraagd (ook bij het KWPN). Ook het originele dekbewijs heb ik daar toentertijd naartoe gestuurd. Die kan ik niet meer naar een ander stamboek zenden.. :n

Bij de aanvraag van dit paspoort is er ook iemand langs geweest om haar te schetsen en chippen. Zouden ze zit dan nog een keer willen doen? Hoop van niet. Deze gegevens moeten daar, lijkt mij, al bekend zijn.

Ik heb gisteren alle gegevens aan het KWPN doorgezonden en zojuist reactie gekregen dat ze mijn aanvraag in behandeling gaan nemen. Ben heel benieuwd hoe nu verder.

anneliesdj

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-16 11:33

Dat maakt niet uit, je kunt bij een ander stamboek gewoon paspoort aanvragen op basis van dna. Voor een besparing van 300 euro wist ik het wel. En het is ook niet dat je het vanwege commerciele redenen doet, dan zou het kwpn nog wat meerwaarde hebben, maar dat is niet aan de orde.
Als hij al gechipt is hoeft dat niet meer te gebeuren.

Dees

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-16 13:35

Denk wel, dan heb je een merrie met een papier Van Gogh x onbekend.
Zelfs al krijg je dan die Van Gogh op papier, dan nog altijd is dat een zeer matig uitgangspunt om verder mee te fokken. Imo kun je dan net zo goed gewoon papierloos fokken.
Dat veulentje krijgt dan wel het papier via de vader mee. Ik zou voor deze merrie niet meer investeren in het papier. Ik zou er zelf trouwens ook niet mee willen fokken, vanwege de onbekende afstamming van de moeder.

Dancer

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-16 13:39

Als een paard al een paspoort heeft dan kun je niet bij een ander stamboek weer een paspoort aanvragen.

Een paspoort wordt maar eenmalig per paard verstrekt.

Dees

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-16 13:39

Overschrijven kan altijd.

Bastin

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-03-16 10:54

Dank voor jullie berichten. Ik had de papieren al naar het KWPN gestuurd. Er komt binnenkort iemand langs om DNA af te nemen. De kosten vielen me uiteindelijk mee :) DNA afname voor vader is inderdaad niet nodig dus dat maakt de zaak een stuk gemakkelijker.