KI vanuit buitenland (vers/diepvries)

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Ireen_

KI vanuit buitenland (vers/diepvries)

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-02-16 21:26

Ik hoop van mijn merrie een veulen te fokken en wil haar graag dit voorjaar proberen drachtig te krijgen. Welke hengst het gaat worden heb ik nog niet definitief besloten, maar ik wil graag alle opties overwegen.
De meest eenvoudige optie is waarschijnlijk een Nederlandse hengst te kiezen, waarvan het grootste deel natuurlijk dekt. Mogelijk gaat het ook wel een Nederlandse hengst worden, maar als ik heel kritisch ben zijn er in het buitenland hengsten te vinden die nog net iets meer aan mijn "eisenlijstje" voldoen (met name het stukje prestaties in de sport). Vandaar dat ik ook de mogelijkheden wil bekijken van KI vanuit het buitenland. Oostenrijk en Duitsland in dit geval.

Diepvries KI is meestal wel mogelijk (overigens ook van een aantal interessante Nederlandse hengsten die inmiddels verkocht of overleden zijn), maar nadeel is dan dus minder kans op dracht en opname in een kliniek of bij de hengstenhouder. Voor mijn merrie ook wat minder prettig dat ze vaak opgevoeld moet worden, en hogere kosten omdat er zo regelmatig gescand moet worden. Mijn voorkeur gaat hier daarom niet zo naar uit.
Ik heb ook wel eens begrepen dat leeftijd van de merrie belangrijk is bij diepvries, mijn merrie wordt dit jaar 14 en heeft 1 keer eerder een veulen gehad. Dit was via natuurlijke dekking.

Vers KI is soms mogelijk vanuit Duitsland/Oostenrijk. Ik vraag me alleen af.. is het dan niet te lang onderweg? Wat zijn nog meer nadelen van vers vanuit het buitenland? Komen daar veel extra kosten bij?
Als iemand ervaringen en adviezen heeft.. heel graag!
Het gaat om een arabisch volbloed merrie overigens, vandaar dat er minder keuze is binnen NL dan voor warmbloedpaarden.

Silly1972

Re: KI vanuit buitenland (vers/diepvries)

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-02-16 21:32

Dat gaat dan dmv koerier.
Ik ga dit jaar dekken met een Belgische hengst, als ik voor 8.30 bel is het er dezelfde middag nog.

Maar oostenrijk is natuurlijk wel verder weg.
En er zijn ook hengstenhouders die niet versturen naar andere landen.
Ik had er ook een uit Engeland en die verstuurde ook niet. Zelfs geen diepvries

Ireen_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-02-16 21:37

België is qua afstand inderdaad nog een stuk beter te doen!

De Oostenrijkse hengst kan sowieso middels diepvries, het is in zijn geval zelfs beschikbaar in de USA.
Of vers een optie was ging deze hengstenhouder ook voor mij bekijken, deden ze eerder niet maar er was nu meer vraag naar. Maar het zal hoe dan ook een dag onderweg zijn..

janderegelaa
vanaf nu met een R erachter

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-02-16 21:37

Silly1972 schreef:
Ik ga dit jaar dekken met een Belgische hengst, als ik voor 8.30 bel is het er dezelfde middag nog.

Dat is alleen maar omdat hij geen quarantaine faciliteiten heeft. Hij MAG het niet versturen.

janderegelaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-02-16 21:38

Ireen_ schreef:
België is qua afstand inderdaad nog een stuk beter te doen!

De Oostenrijkse hengst kan sowieso middels diepvries, het is in zijn geval zelfs beschikbaar in de USA.
Of vers een optie was ging deze hengstenhouder ook voor mij bekijken, deden ze eerder niet maar er was nu meer vraag naar. Maar het zal hoe dan ook een dag onderweg zijn..

Diepvries kun je toch al veel eerder bestellen. Wel bij een goede dierenarts laten insemineren.

Ireen_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-02-16 21:40

Vers versturen vanuit het buitenland is dus eigenlijk niet toegestaan?

Silly1972

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-02-16 21:42

janderegelaa schreef:
Silly1972 schreef:

Dat is alleen maar omdat hij geen quarantaine faciliteiten heeft. Hij MAG het niet versturen.

Hij was niet de enige

Al_Zawraa

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-02-16 21:43

Ik regel eigenlijk elk jaar alles met vers verzendsperma wat uit Zuid-Oost Duitsland moet komen (ook Arabieren). Dit is de ene dag voor 8 uur 's ochtends bestellen (dan wordt het in de loop van de ochtend afgenomen/verstuurd), en dan is het er de volgende dag aan het eind van de ochtend (en ik woon ook nog op Texel, dus als jij wat centraler in Nederland woont is het er waarschijnlijk nog eerder). Het sperma wordt dan verstuurd met TNT Innight.
Als een hengst goede kwaliteit sperma heeft, leeft het 72 uur, dus als het dan 24 uur onderweg is, is dat geen enkel probleem.

Mijn merries zijn hier de laatste jaren altijd in 1x drachtig van geraakt.
Qua kosten ben ik ongeveer €60,- kwijt voor het verzenden, dit valt dus heel erg mee. (Alleen als het van zaterdag op zondag verstuurd moet worden kost het je 3x zoveel. En van zondag op maandag verzenden ze niet, wat dus heel lastig is als je het net op maandag nodig zou hebben.)
Vanuit België met Hippoxpress betaalde ik al €90,- jaren geleden, en dat was qua afstand half zo ver.

Mocht je meer vragen hebben, mag je me ook altijd PBen.

Silly1972

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-02-16 21:57

Ireen_ schreef:

Zover ik weet wel,maar zal je waarschijnlijk bepaalde papieren nodig hebben als hengstenhouder

Ireen_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-02-16 22:02

Al_Zawraa schreef:
Ik regel eigenlijk elk jaar alles met vers verzendsperma wat uit Zuid-Oost Duitsland moet komen (ook Arabieren). Dit is de ene dag voor 8 uur 's ochtends bestellen (dan wordt het in de loop van de ochtend afgenomen/verstuurd), en dan is het er de volgende dag aan het eind van de ochtend (en ik woon ook nog op Texel, dus als jij wat centraler in Nederland woont is het er waarschijnlijk nog eerder). Het sperma wordt dan verstuurd met TNT Innight.
Als een hengst goede kwaliteit sperma heeft, leeft het 72 uur, dus als het dan 24 uur onderweg is, is dat geen enkel probleem.

Mijn merries zijn hier de laatste jaren altijd in 1x drachtig van geraakt.
Qua kosten ben ik ongeveer €60,- kwijt voor het verzenden, dit valt dus heel erg mee. (Alleen als het van zaterdag op zondag verstuurd moet worden kost het je 3x zoveel. En van zondag op maandag verzenden ze niet, wat dus heel lastig is als je het net op maandag nodig zou hebben.)
Vanuit België met Hippoxpress betaalde ik al €90,- jaren geleden, en dat was qua afstand half zo ver.

Mocht je meer vragen hebben, mag je me ook altijd PBen.

60 euro valt me echt reuze mee! En goed om te horen dat jouw merries er in 1x drachtig van waren!
Fijn dat ik je kan PB'en :) Mocht vers mogelijk zijn bij deze hengst (ik moet de hengstenhouder even afwachten) dan zal ik zeker een berichtje sturen :)

Marije_jiplover

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-02-16 22:19

Silly1972 schreef:
Ireen_ schreef:

Zover ik weet wel,maar zal je waarschijnlijk bepaalde papieren nodig hebben als hengstenhouder

Vers versturen (of diepvries) is zeker wel mogelijk uit het buitenland.
Maar om sperma over de landsgrenzen te brengen, moet het hengstenstation aan de Europese regels voldoen.
En dat houdt in dat de dieren niet natuurlijk mogen dekken binnen 30 dagen voor de dag van spermawinning die de grens overgaat, de hengst(en) moeten in quarantaine staan tov andere paarden en ze worden aan een stevig testregime onderworpen voor enkele via sperma overdraagbare aandoeningen, zeker als een of meerdere hengsten uit het station tijdens het dekseizoen nog de quarantaine uit gaan om shows of wedstrijden te lopen (EVA moet dan bv elke 30 dagen, CEM elke 60 dagen en EIA elke 90 dagen, voor de winning van vers sperma).
Het hengstenstation staat onder toezicht van de veterinaire dienst van de overheid en daarnaast moet er voor een zending sperma een gezondheidscertificaat worden afgegeven door diezelfde veterinaire dienst van het versturende land.

Daarom is diepvries vaak lucratiever.
Je kunt de hengst voor 1 periode in quarantaine zetten en testen en een x aantal sprongen invriezen.
Vervolgens kan de hengst weer gaan en staan waar die wil en het sperma kan op verzoek uit het vat gehaald worden en verzonden.

janderegelaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-02-16 22:23

Ireen_ schreef:

Jawel, als de hengst voldoet aan de eisen van quarantaine en gezondheid zoals CEM en EVA bijvoorbeeld.

Edit: boven mij het uitgebreide antwoord :D

Peterina

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-16 14:11

Ook veelal de problematiek van sperma laten komen vanuit Engeland is dat zij niet voldoen aan de eisen, buiten die hierboven genoemd! De hengsten daar dekken vaak ook nog natuurlijk EN leveren ook nog verzendsperma af voor binnen Engeland. Dit mag niet via EU-regels, maar de oude tradities blijven vaak gehandhaafd!

Silly1972

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-16 20:36

Ahh op die manier

Ireen_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-03-16 20:49

Duidelijk, bedankt voor de reacties! De oostenrijkse hengst die volledig aan mijn eisenlijstje voldeed is helaas toch alleen via diepvries beschikbaar.. eigenaren hadden het uitgezocht maar lopen inderdaad tegen de EU eisen aan.. wel levend veulen garantie, dus ik denk er over om het misschien toch met diepvries te proberen.

Silly1972

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-16 01:44

Als je goed van te voren scant en insemineert als het ei echt rijp is, gaat het echt wel vaak goed hoor.
Ben erg benieuwd wat voor combi het gaat worden ;)

Barcelano

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-16 03:58

Naar mij weten gelden de eu eissen ook op diepvries.

Er moeten testen worden gedaan etc
Dan wordt het ingevroren.

Eu wordt steeds strenger.
Het wordt er niet makkelijker op.
De kosten zijn ook niet misselijk.

Marije_jiplover

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-16 07:36

Inderdaad, diepvries mag ook alleen wanneer de hengst aan de EU eisen voldoet.
Maar je kunt er dus voor kiezen om de hengst eenmalig een periode in de winter op een EU station te zetten en alle testen te doen, een hele partij in te vriezen en na het invriezen nogmaals alle testen te doen.
Daarna kan de hengst weer gaan en staan waar die wil, als het sperma maar op het EU station in de opslag blijft en vanaf daar verstuurd wordt.
Bij vers sperma moet de hengst het hele seizoen op het winstation blijven en aan alle EU eisen blijven voldoen.

Als je eenmaal een flink aantal sprongen hebt ingevroren, kun je alsnog ook een heleboel merries bedienen.
Wanneer er naar een bepaalde hengst maar beperkt vraag uit het buitenland is, of de hengst tijdens het inseminatieseizoen in de sport moet lopen bv, is diepvries dus handiger voor de eigenaar van de hengst.

Ireen_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-03-16 08:57

Van de hengst in kwestie ligt het diepvries al opgeslagen, er zijn ook al meerdere veulentjes van geboren (in de EU en USA). Volgens de eigenaren zouden er nog nooit problemen geweest zijn om een merrie er mee drachtig te krijgen. Maargoed, ze moet dan inderdaad wel naar een hengstenstation/kliniek, ik heb zelf ook nog geen idee hoe ze is met opvoelen en hoe belastend het voor haar is zo meerdere keren per dag (allemaal omdat ik wil dat ze een veulen krijgt).

Silly1972

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-16 11:20

Opvoeden doen ze maximaal 1x per dag.
En een beetje hengstenhouder of dierenarts weet wel hoe lang het duurt.
Dan voelen/scannen ze bv pas 2 dagen later.

janderegelaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-16 11:36

Silly1972 schreef:
Opvoeden doen ze maximaal 1x per dag.
En een beetje hengstenhouder of dierenarts weet wel hoe lang het duurt.
Dan voelen/scannen ze bv pas 2 dagen later.

Niet met diepvries. Dat is vaker opvoelen. Maar dan nog is het niet belastend.

Silly1972

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-16 11:52

Dat is niet wat de dierenartsen tegen mij hebben gezegd.
Beetje dierenarts weet hoeveel een follikel ongeveer groeit.

En voor sommige merries is het wel degelijk belastend.
Is toch niet voor niets dat er niet veel dierenartsen er meer zijn die opvoeden zonder opvoelbox.

jobamara

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-16 07:36

Onze merrie is nu drachtig van diepvries en idd meerdere malen per dag gescand om de groei vd eiucel te volgen om op het juiste moment te insemineren. En dit is zeker bij een veearts gedaan die alleen eigenlijk merriebegeleiding doet, dus ondanks ervaren toch meerdere malen per dag. Op het moment dat het spannend wordt natuurlijk.

mystica11

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-16 07:50

Ik heb 2 x via Sprehe sperma gehad. Laatste keer was hemelvaartsdag en toen reed de koerier niet en ben ik het vanuit het Westen zelf gaan halen. Beide keren goed aangeslagen. Wel merrie bij veearts gestald en onderweg contact gehouden zodat ze direct geinsemineerd kon worden. Spreke rekent wel vooraf af, weet niet of dit voor alle buitenlandse Hengstenhouders geldt.

Jes

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-16 08:00

Mijn merrie word ook goed drachtig bij diepvries.

Naar gelang hoeveel rietjes je hebt word de merrie bij diepvries wanneer de folikel groter word elke 6 uur gescand om zo dicht mogelijk op de eisprong te insemineren.

Silly ze weten idd hoeveel een folikel standaard groeit, echter ovuleert mijn merrie bijvoorbeeld al bij 38/39 mm dat moet je dan weten als je rond die meting ook meer tijd ertussen wil laten.