Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73
Silly1972 schreef:Dat gaat dan dmv koerier.
Ik ga dit jaar dekken met een Belgische hengst, als ik voor 8.30 bel is het er dezelfde middag nog.
Maar oostenrijk is natuurlijk wel verder weg.
En er zijn ook hengstenhouders die niet versturen naar andere landen.
Ik had er ook een uit Engeland en die verstuurde ook niet. Zelfs geen diepvries
Ireen_ schreef:België is qua afstand inderdaad nog een stuk beter te doen!
De Oostenrijkse hengst kan sowieso middels diepvries, het is in zijn geval zelfs beschikbaar in de USA.
Of vers een optie was ging deze hengstenhouder ook voor mij bekijken, deden ze eerder niet maar er was nu meer vraag naar. Maar het zal hoe dan ook een dag onderweg zijn..
janderegelaa schreef:Silly1972 schreef:Dat gaat dan dmv koerier.
Ik ga dit jaar dekken met een Belgische hengst, als ik voor 8.30 bel is het er dezelfde middag nog.
Maar oostenrijk is natuurlijk wel verder weg.
En er zijn ook hengstenhouders die niet versturen naar andere landen.
Ik had er ook een uit Engeland en die verstuurde ook niet. Zelfs geen diepvries
Dat is alleen maar omdat hij geen quarantaine faciliteiten heeft. Hij MAG het niet versturen.
Al_Zawraa schreef:Ik regel eigenlijk elk jaar alles met vers verzendsperma wat uit Zuid-Oost Duitsland moet komen (ook Arabieren). Dit is de ene dag voor 8 uur 's ochtends bestellen (dan wordt het in de loop van de ochtend afgenomen/verstuurd), en dan is het er de volgende dag aan het eind van de ochtend (en ik woon ook nog op Texel, dus als jij wat centraler in Nederland woont is het er waarschijnlijk nog eerder). Het sperma wordt dan verstuurd met TNT Innight.
Als een hengst goede kwaliteit sperma heeft, leeft het 72 uur, dus als het dan 24 uur onderweg is, is dat geen enkel probleem.
Mijn merries zijn hier de laatste jaren altijd in 1x drachtig van geraakt.
Qua kosten ben ik ongeveer €60,- kwijt voor het verzenden, dit valt dus heel erg mee. (Alleen als het van zaterdag op zondag verstuurd moet worden kost het je 3x zoveel. En van zondag op maandag verzenden ze niet, wat dus heel lastig is als je het net op maandag nodig zou hebben.)
Vanuit België met Hippoxpress betaalde ik al €90,- jaren geleden, en dat was qua afstand half zo ver.
Mocht je meer vragen hebben, mag je me ook altijd PBen.
Mocht vers mogelijk zijn bij deze hengst (ik moet de hengstenhouder even afwachten) dan zal ik zeker een berichtje sturen
Silly1972 schreef:Ireen_ schreef:Vers versturen vanuit het buitenland is dus eigenlijk niet toegestaan?
Zover ik weet wel,maar zal je waarschijnlijk bepaalde papieren nodig hebben als hengstenhouder