Heeft iemand misschien tips en adviezen waar ik betrouwbaar met mijn voor het leven goedgekeurde 1ste premie dekhengstje (Pjotr) terecht kan voor afname zaad / ki (vers en diepvries) / invriezen / verzenden regelen enz.
Hoeveel jaar kan ingevroren zaad ongeveer bewaard blijven?
En weet iemand een kosten indicatie voor alles omtrent ki (voor de hengsten houder zelf en voor de merrie eigenaar) en de kosten voor langdurig invriezen?
Utrecht kan je ook vragen. In principe... is ingevroren zaad gewoon houdbaar.. Er zijn veulens geboren van hengsten waarvan het zaad al 20 jaar (of langer) ingevroren was. Natuurlijk hangt eea wel van de kwaliteit af. bewaren in stikstof is niet heel duur (je kan zelfs zelf een stiktoftankje aanschaffen), het invriezen zou je dus bij Utrecht of een hengstenhouder die dit doet kunnen navragen. Insemineren met DV is wel meer dan met vers. Over het algemeen wordt een merrie dan op een kliniek gezet, want ze moeten om de zoveel uur kijken of een ei al gaat springen, aangezien ze eigenlijk op de eiprong insemineren.
Tinniie
Geplaatst: 28-02-16 08:29
Ki kosten vallen best wel mee hier (in belgie) 50€ per zaadafname 125€ jaarpremie opvolging merrie (alle scans + inseminaties) 12€ per dag stalgeld merrie
Verzending zaad 60€
Zal natuurlijk wel een verschil opzitten afhankelijk welk dekstation.
Diepvries is heel duur.. Ook de bijkomende testen etc. Ik heb al bedragen van 6000-8000€ gehoord.. Dan wel in orde voor verzending naar buitenland. Ook moet de kwaliteit goed genoeg zijn, bepaald percentage zaadcellen na behandeling van het zaad.
Bedankt voor de reacties, Utrecht dacht ik ook al aan ja, maar wilde ook wat andere opties weten .
Ik krijg toch regelmatig de vraag of Pjotr ook via ki kan dekken, ook vanuit het buitenland, dus vandaar dat ik me daar nu toch wat meer in wil gaan verdiepen.
Diepvries opslaan had ik meer in gedachte voor mijn eigen fokkerijtje, mocht er wat met hem gebeuren heb ik dat van hem nog achter de hand om toch nog even verder te kunnen gaan, ik vind hem zelf speciaal genoeg om daar zoveel aan uit te geven. Hij wordt dit jaar nog maar 11 jaar dus kan nog jaren mee maar je weet maar nooit he... beter te vroeg dan te laat.
Ik zal van de week eerst maar eens Utrecht bellen dan!
Manda
Geplaatst door de TopicStarter: 14-04-16 21:04
Voor als andere mensen dezelfde vragen hebben, ik heb geïnformeerd bij Utrecht:
Eerst moeten ze wat testen ondergaan op ziektes, dat kost ongeveer 130 euro Daarna per sprong 240 euro en het verschilt hoeveel rietjes daarvan gemaakt kunnen. En dan eventueel opslaan bij Utrecht zelf en dit is 140 euro per jaar.
Mijn hengstje laat ik eind seizoen springen omdat hij tussen de test en het springen niet natuurlijk mag dekken.
Marije_jiplover
Geplaatst: 21-04-16 21:59
Wanneer je het sperma voor het buitenland beschikbaar wil hebben, dan moet het gewonnen zijn en opgeslagen blijven op een EU erkend spermawincentrum. Hier kun je de lijst vinden van de Nederlandse EU erkende swc's. Dan kun je evt. nog andere stations in de buurt benaderen en vragen naar de kosten.
Het klopt idd dqt een hengst 30 dagen niet natuurlijk gedekt mag hebben voor het dier wordt gebruikt voor KI. En er moeten een aantal gezondheidstests gedaan worden voorafgaand en na afloop van de deksprongen, alvorens het sperma mag worden uitgeleverd. En wil je dat het sperma zelfs beschikbaar moet zijn in bv USA of Canada, dan zijn de gezondheidseisen nog veel strenger en uitgebreider.
Heb er wel erg in dat er per zending naar het buitenland ook nog een gezondheidscertificaat moet worden afgegeven door de NVWA en dat daar ook nog kosten aan verbonden zijn.
Wil je het sperma invriezen voor uitsluitend binnenlands gebruik, dan zijn de eisen een stuk minder streng. Maar dan kan er ook nooit een gezondheidscertificaat worden afgegeven voor verzending naar het buitenland.