Hengstenkeuze voor springmerrie

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

axelle_vds

Hengstenkeuze voor springmerrie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-02-16 14:57

Ik wil graag dit jaar mijn merrie laten dekken. De zoektocht naar een gepaste hengst is moeilijker dan gedacht.
Ik twijfel tussen Luigi D'Eclipse (Hunters), Contendro I en Conteur.
De hengsten zijn allemaal springen maar hebben ook kwaliteit voor de dressuur. Dit is wat ik zoek aangezien mijn merrie springbloed heeft.

Vader: Cum Laude Z
Moeder: Harona

Weet iemand iets meer over deze hengsten, wat ze geven aan hun veulens, hun karakter?

Alvast bedankt!
Afbeelding

Holstman

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-16 15:51

Heb je voor deze merrie vroeger ooit al eens fokkerijtopic gepost?
Ik krijg heel hard de indruk dat ik ze ooit al eens gezien heb.
Contendro I was toen ook een optie zeker?
Dat zou een mooie combi zijn.
Conteur vind ik zelf nog interessanter qua afstamming(ook al zijn ze Contendro en Conteur zeer dichte familie)
Maar die is ook wel meer dressuurgericht.
Hij geeft wel springers maar niet in grote getale zoals zijn familielid Contendro.
Luigi heb ik afgelopen week gezien op de Ebs stallionshow.
Leuke hengst, lijkt wel wat in zijn mars te hebben maar 't is nog een hele jonge natuurlijk.
Bij mijn weten wordt hij nu voor het eerst ook ingezet in de fokkerij dus nog weinig of geen nakomelingen.
Wat me wel opviel was zijn "rankere" type.
Ik denk dat Conteur en Contendro meer "body" zouden meegeven dan Luigi.

axelle_vds

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-02-16 15:56

Holstman schreef:
Heb je voor deze merrie vroeger ooit al eens fokkerijtopic gepost?
Ik krijg heel hard de indruk dat ik ze ooit al eens gezien heb.
Contendro I was toen ook een optie zeker?
Dat zou een mooie combi zijn.
Conteur vind ik zelf nog interessanter qua afstamming(ook al zijn ze Contendro en Conteur zeer dichte familie)
Maar die is ook wel meer dressuurgericht.
Hij geeft wel springers maar niet in grote getale zoals zijn familielid Contendro.
Luigi heb ik afgelopen week gezien op de Ebs stallionshow.
Leuke hengst, lijkt wel wat in zijn mars te hebben maar 't is nog een hele jonge natuurlijk.
Bij mijn weten wordt hij nu voor het eerst ook ingezet in de fokkerij dus nog weinig of geen nakomelingen.
Wat me wel opviel was zijn "rankere" type.
Ik denk dat Conteur en Contendro meer "body" zouden meegeven dan Luigi.

Ja, inderdaad een paar maanden geleden. Ging toen ook over Contendro. Ik twijfel echt welke ik zou nemen. Contendro heeft wel alles, zowel springen als dressuur. Conteur spreekt mij ook aan, mooi beestje en goede gangen. Ja ik was er ook op de hengstenshow. Het is daarom dat ik in hem geïnteresseerd ben. Ik vond hem echt in het oog springen. Hij spring super, met gemak en zijn gangen zijn ook best goed voor een springer. Maar hij heeft blijkbaar wel veel karakter. Hij is wel jong dus is sws gokken.

Holstman

Re: Hengstenkeuze voor springmerrie

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-16 15:59

Vond Luigi ook goed springen maar met jouw merrie die toch niet zo fors gebouwd is zou ik voor een hengst met iets meer massa gaan.
Contendro lijkt me van de 3 echt de beste optie.
Maar mogen er ook andere suggesties gedaan worden?

axelle_vds

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-02-16 16:00

Ja contendro blijft ook wel mijn favoriet. Ja tuurlijk, als je anderen weet, mag je het zeker voorstellen.

Holstman

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-16 16:13

Zandor Z lijkt me ook wel een leuke match maar da's wel diepvries.
Zeus en Carthago combi's vind ik meestal goed uitpakken.
Bovendien is Zandor ook niet meer de jongste en zijn er nog weinig directe Zeus zonen.
Dan zou je één van de laatste nakomelingen van Zandor hebben.
Nu ik hoop dat hij wel nog een aantal jaren mag meegaan want ik heb het altijd al een leuke hengst gevonden.
Refresh my mind eens aub ; Hoe is je merrie van karakter en wat zou je vooral willen toevoegen/verbeteren?

axelle_vds

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-02-16 17:17

Diepvries hebben ze ons afgeraden omdat u merrie dan bij de dierenarts moet staan en dan gaat ze redelijk wat stress hebben.

Om te rijden is het flink paard, werkwillig, leert snel maar wel koppig. Het is echt een dominante merrie met een eigen wil.

Graag zou ik een veulen willen die wat meer achterhandgebruik heeft, dat mag beter bij haar. Ook kleiner dan mijn merrie, zij is zelf 1m75. Toch vooral een springveulen met ook kwaliteiten voor dressuur, geen super hoog niveau L-M niveau.

Ik ga de hengsten eens opzoeken die je noemde. Bedankt

Holstman

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-16 19:41

Ik denk dat je je zinnen echt gezet hebt op Contendro I.
En gelijk heb je want het is een tophengst en nog een hele sjieke ook.
Bovendien denk ik echt dat hij goed zo matchen met je zeer grote doch niet super struise merrie.
Doen zou ik zeggen!
De 26e zou hij samen met Kannan naar de hengstenshow van Keros komen.
Een niet te missen event voor jou lijkt me.