oude shet wordt steeds magerder, wat nog voeren?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

savanjola

oude shet wordt steeds magerder, wat nog voeren?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-02-16 14:50

Wie denkt er even mee... ??? Ik heb een oude shet merrie en die is erg mager. Nu is ze erg gevoelig voor bevangenheid. Dus wat het beste voeren? Doe onbeperkt hooi, bietenpulp en beetje wortel.
Wat kan ik verder nog erbij voeren? Ze hoeft niet dik ofzo...Maar dit voelt niet fijn zo dunnetjes. Haar tanden zijn ok.

DarkoFoitzik

Re: oude shet wordt steeds magerder, wat nog voeren?

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-16 14:53

croyslover

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-16 14:58

savanjola schreef:
Wie denkt er even mee... ??? Ik heb een oude shet merrie en die is erg mager. Nu is ze erg gevoelig voor bevangenheid. Dus wat het beste voeren? Doe onbeperkt hooi, bietenpulp en beetje wortel.
Wat kan ik verder nog erbij voeren? Ze hoeft niet dik ofzo...Maar dit voelt niet fijn zo dunnetjes. Haar tanden zijn ok.

ik geef aan te dunne paarden maismeelpap enneh heeft ze geen wormen?

gigikuhh

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-16 14:58

Dennis

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-16 15:02

Zijn haar tanden gecontroleerd?
Is ze op cushing getest?

Ik had een merrie die in eens flink vermagerde, die bleek cushing te hebben en nu ze aan de medicijnen zit doet ze het prima.

Kentaro

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-16 15:05

Wij hebben er een van 32 en die heeft bijna geen tand meer in haar mond.....
Ze doet het goed op Subli seniores priores!

Zamora

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-16 17:09

Hoeveel krijgt ze nu?
Als ze ondanks zelfde voeding magerder wordt bloed trekken en mest onderzoek?

savanjola

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-02-16 17:23

Heb tijdje terug nog mestonderzoek gedaan. Was niks te zien. Chusing heeft ze geen kenmerken van. Heb eerder pony gehad die het had en dat zag er echt anders uit. Zal nog eens senioren voer uitproberen, maar ben zo bang voor de bevangen voetjes. Binnenkort komt veearts nog langs dan ga ik het zeker bespreken. Heb ook al tijd van die vitamine koeken geprobeerd maar dat hielp ook niks

marga1

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-16 18:07

Nou gevoelig voor bevangen dan kan er wel Chusing achter zitten of insuline resitentie is ook een mogelijkheid drinkt ze veel?

Eliine

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-16 18:16

Een pony hoeft geen kenmerken te hebben om toch cushing te hebben. Heb er hier ook eentje staan. Was niet goed op gewicht te krijgen ook gevoelig op hb maar verder geen rare symptomen. Die bleek hartstikke hoge waardes voor cushing te hebben. Na de start met medicijnen knapte ze zienderogen op. Zeker een oudje met gevoeligheid voor hb zou ik zeker laten testen. Goede kans dat daar een deel van het probleem zit. Die van ons doet het goed op senioren priores van subli. Is ook gevoelig voor hb maar dit voer is daar juist geschikt voor.

Coconut

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-16 18:20

Subli Senior Priores is goed voer voor oudere paarden. Je moet het natmaken en als een soort slobber voeren :)

barbar

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-16 18:46

Ik gaf mijn ouder HB gevoelig paardje altijd serior priores van subli en lijnzaadolie om op gewicht te blijven

Dennis

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-16 20:49

Snel bevangen raken en mager worden zijn kenmerken van cushing!
Mijn cushie werd alleen mager, die is nooit bevangen geweest.

Ik zou deze pony zeker testen, als ze wel cushing heeft kan je voeren tot je een ons weeg maar dat gaat niet helpen. Mijn merrie krijgt niets extra nu ze aan de pillen zit.

geerke

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-16 21:08

savanjola schreef:
Heb tijdje terug nog mestonderzoek gedaan. Was niks te zien. Chusing heeft ze geen kenmerken van. Heb eerder pony gehad die het had en dat zag er echt anders uit. Zal nog eens senioren voer uitproberen, maar ben zo bang voor de bevangen voetjes. Binnenkort komt veearts nog langs dan ga ik het zeker bespreken. Heb ook al tijd van die vitamine koeken geprobeerd maar dat hielp ook niks

wanneer is ze voor het laatst ontwormd?Ik bedoel dus ontwormd,geen mestonderzoek ;)

savanjola

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-02-16 21:17

Ontwormen is een half jaar terug. Ik ga haar toch maar op cushing laten testen dan. En toch maar extra voer erbij. Kijken wat de dierenarts zegt ervan

geerke

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-16 21:54

een half jaar terug is vrij lang geleden...ik zou beginnen met ontwormen.

Koper

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-02-16 21:13

Dennis schreef:
Snel bevangen raken en mager worden zijn kenmerken van cushing!

Mee eens, evenals een kale rug. Hoe is de bovenlijn van je pony qua spieren TS?

Ik zou als ik jou was zeker even laten testen op cushing en ook even de pony ontwormen. Gebit na laten kijken door een paardentandarts lijkt me ook verstandig.

Ik heb een oudere merrie met cushing die vorig jaar een stuk magerder uit de winter kwam dan dit jaar. Dit jaar heeft ze namelijk een ongevoerde deken en voor haar helpt dat echt een boel. Ze krijgt hooi en Vitalbix en lijnzaadolie.
Laatst bijgewerkt door Koper op 29-02-16 21:24, in het totaal 3 keer bewerkt

senna21

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-02-16 21:17

Bezoekje van de TA lijkt mij zeer zinvol. Als kiezen pijn doen, gaat het eten een stuk moeizamer.

Bevroren gras is ook een grote boosdoener voor bevangenheid. Zorg dat de pony iig genoeg hooi bijgevoerd wordt. (Of liever nog: niet op gras)