Welke Nrps hengst voor mijn pony

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

ryukapple

Welke Nrps hengst voor mijn pony

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-02-16 21:01

Hallo Bokkers,

Voor we beginnen op het moment heb ik geen plannen noch mogelijkheden om mijn merrie te dekken. Waarom ik dit topic dan wel op? Omdat ik het leuk vind om te weten te komen wat de mogelijkheden zouden zijn mocht ik haar ooit willen dekken en waar ik dan op zou moeten dekke

De dame in kwestie is een 15 jarige quarter merrie, die al eerder een veulen heeft gehad. Waarom dan een Nrps hengst? Omdat ik zelf meer interesse heb in dressuur dan in western. Daarnaast voert de pony zelf ongv 20% engels volbloed bloed vanuit de hengst three bars. Waardoor ik van mening ben dat een nrps hengst goed bij haar zou kunnen aansluiten.

Pluspunten merrie
- fijn achterbeen
- Zeer wendbaar
- Zeer werkwillig
- nuchter
- makkelijk heet te krijgen

Verbeterpunten:
- Schofthoogte merrie is maar 1.48 wat voor mij eigenlijk net te klein is
- Merrie zelf is iets overbouwd, mag veel meer opwaarts.
- Gangenwerk: merrie mist lossigheid en ruimte in de gangen vooral de stap is vrij zwak.
- karakter: het is een echte merrie dus zoek wel een hengst met een fijn karakter in de omgang. Hengst mag best wat heter zijn maar liever geen rilkikker.

Goede standfoto heb ik niet maar toch twee foto's

Afbeelding

Afbeelding

En nog eentje van haar onder het zadel

Afbeelding

Ook twee filmpjes van het vrijspringen (heb maar weinig filmpjes van haar in beweging) zijn wel al vrij oud.

https://www.facebook.com/helen.suur/videos/392351694211717/?l=6483986531218524110
https://www.facebook.com/helen.suur/videos/568451053268446/?l=694513516770797803

Dus ik zou zeggen brand los welke hengst zou wat voor haar zijn. Graag met een onderbouwing dan leer ik er ook wat van :D .

dena_mii

Re: Welke Nrps hengst voor mijn pony

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-16 13:02

Tijdens de nrps hengstenshow afgelopen januari heb ik Woodstock gezien, hij beweegt met veel lossigheid en schwung (loopt Z2 tussen de paarden). Hij is volledig welsh gefokt, nrps goedgekeurd en meet 1.56 m. Misschien is dat wat voor je merrie?

Het is sowieso een aanrader om eens te gaan kijken bij een hengstenshow. Ik geloof dat afdeling Gelderland ook een show gaat organiseren waar verschillende nrps hengsten komen. Aangezien je niet van plan bent dit jaar te dekken, zou je ook volgend jaar januari naar Ermelo kunnen gaan.

Hoeveel groter zou je willen fokken?

ryukapple

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-02-16 17:06

Bedankt ik heb ff gekeken en woodstock zou zeker geen verkeerde keuze voor haar zijn. Het enige nadeel is dat hij voor haar te weinig Arabisch bloed voert waardoor het veulen niet bij het nrps ingeschreven mag worden (of veulen moet boven de 1.57 uitkomen en die kans is niet zo groot :') ) Maar toch zeker een optie aangezien als ik ga fokken het veulen zelf wil houden.

qwa hoogte ik ben zelf 1.76 en de merrie 1.48 zoals op de rijfoto te zien is misstaat het niet echt maar een maatje groter is wel fijn. zou leuk zijn als er toch zeker 4 a 5 cm bij zou komen (meer mag ook natuurlijk te groot kan het veulen voor mij niet worden)

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-16 09:03

Heel eerlijk...als je dressuurmatig wilt fokken met een quarter kun je beter dat geld opzij leggen om een paardje te kopen wat dressuurmatig gefokt is.

De types liggen zo ver uit elkaar..dat je beter een goede quarter kan fokken denk ik.

ryukapple

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-02-16 12:52

Elisa2 ik weet dat als ik met haar zou fokken ( wat nog helemaal niet zeker is) er geen top dressuur pony uit gaat komen. Maar Fame is zeker geen typische quarter. Ze voert nog veel engels volbloed bloed wat ook duidelijk te zien is aan haar bouw en vachttype. Mensen die veel met quarters werken geloven ook vaak niet dat ze een volle quarter is. kwa bouw lijkt ze dan meer op de nrps ruin waar ze mee los staat.

Daarnaast doet ze het dressuurmatig helemaal niet verkeerd en voert ze de oefeningen goed uit, maar der gangenwerk is beperkt. Ze mist gewoon lossigheid en wat ruimte in der gangen. als dit al wat verbeterd zie ik niet in waarom der geen pony uit zou kunnen komen die gewoon leuk in de basissport mee zou kunnen lopen. want dat is voor mij meer dan voldoende. (maar dit is allemaal voor nu want mis gooi ik er tegen die tijd wel een quarterhengst op of ga ik helemaal niet met haar fokken is maar net wat de komende jaren mij gaan brengen)