Informatie over dracht en veulens gezocht

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Telpeva
Moderator Algemeen

Informatie over dracht en veulens gezocht

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-02-16 10:31

Mijn leasepaard blijkt tegen verwachting in drachtig te zijn, aan de ene kant heel leuk uiteraard en aan de andere kant vind ik het toch best spannend want ik weet niet zo veel over de dracht of over het opvoeden van veulens. Het duurt gelukkig nog wel een paar maanden voordat ze gaat bevallen dus ik wil van die tijd gebruik maken om mijzelf wat meer in te lezen.

Maar wat mij meteen al opviel is dat informatie en tips vaak tegenstrijdig zijn, en dat maakt het voor de leek niet makkelijker. (Bijvoorbeeld de een zegt je moet jezelf direct met het veulen bemoeien zodra het geboren is, de ander zegt je moet moeder en veulen de eerste dagen met rust laten. En bijvoorbeeld je kan het veulen aan een longeersingel aan de moeder vastknopen tijdens wandelen van a naar b maar de ander zegt nee dat moet je absoluut niet doen. Pff, nu weet ik het ook niet meer!)

Weten jullie voor mij goede boeken, websites of andere bronnen van informatie? Wat vinden jullie aanraders?

fjordnina

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-16 10:49

Handige info kun je op deze website vinden: http://www.paarden-info.be/paarden-fokken/

Ook het boek Paarden fokken van Paul de Vries is een aanrader.

Betreft contact met mensen, ik probeer altijd bij de geboorte te zijn en bemoei mij de eerste dagen een paar keer per dag (ca. 3-4 keer een minuut of 10) met merrie en veulen. Ze lopen bij ons 24/7 op de wei, waardoor het heel fijn is om in de inprentingsfase regelmatig aanwezig te zijn. Anders duurt het soms weken voordat een veulen uit zichzelf naar je toekomt. Bevalt de merrie op stal, is het alweer een ander verhaal. Dan heb je met binnen/buiten zetten sowieso al meer contact en op stal is het uiteindelijk veel gemakkelijker om een veulen een halster om te doen bijv.

Een heel jong veulen knoop ik nooit vast aan de moeder, die blijft wel in de buurt. Voor de keuring gaan ze wel vast, dit oefen ik vanaf een maand of 3. Verder leer ik ze vrij vlot om mee te lopen aan een touw en zitten ze dus niet aan de moeder vast.

Ook op bokt zul je heel verschillende adviezen krijgen. Blijf kijken naar je eigen situatie en bekijk de adviezen van alle kanten. Kies vervolgens je eigen argumenten en motivatie om iets wel of niet te doen. Zelf na blijven denken is het allerbelangrijkste.

butengeweun

Re: Informatie over dracht en veulens gezocht

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-16 11:54

Het verschilt per veulen en moeder wat je wel en niet kan.
Gebruik je eigen verstand, dan komt het vaak wel goed.

Zo kan ook de merrie de eerste week je gewoon niet in de buurt van het veulen dulden en de ander geeft er niet om. Zo kan het bij elk veulen weer net wat anders lopen.

friesiszwart

Re: Informatie over dracht en veulens gezocht

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-16 13:09

gekke vraag misschien maar weet de eigenaar dat het paard dragend is? Wat zegt die? Wie heeft de controle en waakt etc.
Heb je dit al besproken / bedacht?

Telpeva
Moderator Algemeen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-02-16 17:38

Bedankt alvast voor de antwoorden, hier heb ik wat aan! De website heb ik inmiddels van boven tot onder gelezen, dat boek ga ik ook bekijken :)

Goed punt Friesiszwart, de eigenaar is op de hoogte, maar over die andere dingen moeten we inderdaad nog overleggen!