Paard krijgt steeds meer sproeten?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Snorkel8

Paard krijgt steeds meer sproeten?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-02-16 17:32

Hoi allemaal,

Al een aantal jaar ben heb ik een schimmel met roze neus en ogen, nu valt het mij op dat hij steeds meer zwarte sproeten krijgt en het roze steeds minder wordt. Is hier een verklaring voor? Andersom dus steeds meer roze ken ik wel en is een ziekte volgens mij maar hij krijgt dusecht steeds meer zwart.

Toen ik hem kocht was hij ook grijs (ie eerste foto) en hij is een vliegenschimnel geworden,overal kleine bruine vlekjes, kan dit er nog mee te maken hebben?

Hier wat voorbeelden:

2011

Afbeelding

2012

Afbeelding

2014

Afbeelding

2015

Afbeelding

__Suzanne__

Re: Paard krijgt steeds meer sproeten?

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-16 17:53

Zou hij behalve schimmel ook appaloosa kunnen zijn? Is zijn afstamming bekend? het ziet er namelijk uit als de 'mottled skin' van appaloosa's.

djinnie

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-16 17:59

Wat typisch dat zijn neus steeds zwarter wordt. Hier ben ik ook niet bekend mee, dus ik volg graag even mee.

Snorkel8

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-02-16 18:17

Susanne, ik denk het niet, hij is 100% pre met bruine papa en witte mama, weet niet of de moeder een verdunning had.

Ja bijzonder he djinnie, vind t ook raar!

Ik ga mottled skin opzoeken :)

Azmay

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-16 18:18

Is het geen effect zoals vliegenschimmel?
Interessant hoor :)

Maiske

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-16 18:19

Ik heb een PRE, volgens mij jij ook.

Toen ik hem kocht had hij ook veel meer roze bij zijn ogen en neus. Na verloop van tijd kreeg hij ook meer zwart en ben ook foto's gaan vergelijken. Ik twijfelde ook aan mezelf maar het lijkt te komen en gaan.

Na elf jaar hem in bezit te hebben heb ik het idee dat het samenhangt met zijn gesteldheid. Zit hij lekker in zijn vel dan heeft hij veel zwart en is nagenoeg al het roze weg. In stressvolle of mindere periodes komt het roze terug.

Bij mij op stal staat een KWPN'er op rust ivm een peesblessure, deze wordt normaal gesproken op Z-niveau gereden. Eerder had hij ook roze randen om de ogen en een vrijwel roze mond. Nu heeft hij min of meer vakantie omdat hij geen pijn heeft maar het herstel gewoon tijd nodig heeft; het roze is nagenoeg verdwenen.

Er zit absoluut geen wetenschap achter maar ik en deze eigenaresse denken hetzelfde; hoe beter zij zich voelen hoe minder roze....

Snorkel8

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-02-16 18:27

Amzay, ik moet eerlijk zeggen dat ik niet weet hoe een vliegenschimmel ontstaat, zou het wel willen weten.

Maikse, inderdaad een PRE, ook stressgevoelig! Jou theorie zou goed kunnen, in de periode met veel roze had hij veel stress. Dit wordt nu steeds minder.

Ik vind t ook interessant hoe het kan.

__Suzanne__

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-16 18:32

Bij PRE komt de kleur appaloosa volgens mij ook voor, maar ben geen PRE kenner ;-)

Je zou je vraag ook op het kleurgenetica gedeelte van bokt (onder fokkerij) kunnen stellen, misschien weet daar iemand hoe dit zit. Ik denk niet dat dit medisch is :-)

mariettek

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-16 18:35

Zou het misschien omgekeerde vitiligo kunnen zijn? Dat kan volgens mij ook komen door gebrek aan bepaalde voedingsstoffen.

Maiske

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-16 18:39

mariettek schreef:
Zou het misschien omgekeerde vitiligo kunnen zijn? Dat kan volgens mij ook komen door gebrek aan bepaalde voedingsstoffen.

Dan zou het toch progressief moeten zijn? Steeds erger worden maar niet meer minder?

Gini

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-16 18:44

Ik verplaats dit topic van MD naar KG omdat ik denk dat het daar meer van toepassing is.

MD >> KG

Snorkel8

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-02-16 19:02

Dank je wel voor het verplaatsen, ik twijfelde omdat vitiligo wel medisch is, maar inderdaad misschien weet iemand die meer weet van kleurtjes hoe het kan komen :)

Mbt. Voedingsstoffen, dan zou het ook weg moeten trekken als hij wel genoeg voedingstoffen krijgt? Dus dat het dan weer lichter wordt? Dat wordt het naar mijn idee namelijk niet.

Maiske

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-16 19:06

Hoe ze zich voelen, geestelijk... daar koppel ik het aan... los van voedingstoffen...

Hoe beter... des te meer zwart en minder roze

Snorkel8

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-02-16 19:11

Ik ben erg blij als dat het is, het heeft een paar jaar geduurd voordat ik het licht zag maar ik doe echt mijn uiterste best om de beste situatie voor mijn paard te zoeken die bij hem past met zo min mogelijk stress. :)

Snorkel8

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-06-16 13:04

Ik schop hem toch nog een keer omhoog, zijn er nog lezers die hier een verklaring voor hebben?

Rena100

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-16 13:07

Ik heb het niet eerder bij een paard gezien, maar de oude kat van mijn zus heeft het ook op zijn neusje en rond zijn ogen. Het is een rode kater, maar hij krijgt steeds meer zwarte plekjes, volgens de DA zijn dit gewoon pigmentvlekjes/ouderdomsvlekjes. Misschien is dat ook zo bij paarden?

Snorkel8

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-06-16 14:27

Zou inderdaad kunnen :) ik ga het ook eens bij een da checken