Hengst voor stermerrie van Gribaldi x Balzflug x Amor

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Bacannie

Hengst voor stermerrie van Gribaldi x Balzflug x Amor

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-02-16 16:32

Ben dit jaar serieus aan het overwegen om mijn merrie weer te laten dekken.

Het is een merrie uit de Bottie stam. Voor foto's zie profiel.
http://www.horsetelex.nl//horses/pedigree/30976

Haar aandachtspunten zijn: (uitgaande van het scoreformulier van het KWPN)
- ze is wat kortbenig
- ze heeft een iets steile schouder
- ze heeft een iets weke rug
- haar galop mag verbeterd worden

Het liefst heb ik een hengst die bovengenoemde punten verbeterd, ras toevoegt en sterk scoort op beweging.

Ze heeft in 2007 een merrieveulen gehad van Winningmood (Pretendenthoeve).
http://youtu.be/TUeh_3ttlg8
http://youtu.be/8d7LxUGSgX8
http://youtu.be/MKpH0JjnY5A

Zelf zit ik te denken in de richting van Bretton Woods, Don Romantic. Diamond Hit lijkt mij ook leuk maar hoor vaak dat ie wat klein fokt. En kwam Desperado ook nog tegen, die sprak mij met name aan vanwege Havidoff in zijn afstamming.

Zit ik goed zo? Of ga ik compleet de fout in straks? :P

Suzanne F.

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-16 16:50

Oeh leuk, uit de Ottie-Vottie stam. Vertakt bij Nannet v. Hurricane zie ik. Dus geen Unette in de lijn. In plaats van de Cadmus uit de Hurricane is het hier Amor uit de Hurricane.
Is er geen hengst gekeurd uit deze moeder? Of is deze gestrand in het verrichtingsonderzoek?

Als je Estoril gebruikt, fok je heel ver weg weer terug op Nannet.

Bacannie

Re: Hengst voor stermerrie van Gribaldi x Balzflug x Amor

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-02-16 16:56

R12312

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-16 17:04

Suzanne F. schreef:
Oeh leuk, uit de Ottie-Vottie stam. Vertakt bij Nannet v. Hurricane zie ik. Dus geen Unette in de lijn. In plaats van de Cadmus uit de Hurricane is het hier Amor uit de Hurricane.
Is er geen hengst gekeurd uit deze moeder? Of is deze gestrand in het verrichtingsonderzoek?

Als je Estoril gebruikt, fok je heel ver weg weer terug op Nannet.

Ik denk dat dit wel een heel mooi advies is. Terugfokken op Nannet is altijd positief.

Flevolander

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-16 17:07

Is Estoril niet alleen nog via DV beschikbaar of helemaal niet meer beschikbaar? Hij is tenslotte overleden..

R12312

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-16 17:13

Flevolander schreef:
Is Estoril niet alleen nog via DV beschikbaar of helemaal niet meer beschikbaar? Hij is tenslotte overleden..

Joop bellen, dan weet je het gelijk.

Bacannie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-02-16 18:29

Op de site staat diepvries. Beperkt dacht ik erbij te zien staan. Maar Estoril is een Zhivago x Gribaldi. Wel overdaad aan Gribaldi niet?

Flevolander

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-16 18:31

Lijkt me iets te veel inteelt op Gribaldi :D

R12312

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-16 18:33

Flevolander schreef:
Lijkt me iets te veel inteelt op Gribaldi :D

Foutje :D

Flevolander

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-16 18:34

En via Zhivago lijnteelt op Amor trouwens, maar dat is wel al ver weg

janderegelaa
vanaf nu met een R erachter

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-16 18:50

Als je maar zorgt voor een hengst die groot vererft want die hele moederlijn is echt klein. En een goede galop. Johnson zou mijn keuze zijn.

Bacannie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-02-16 19:27

janderegelaa schreef:
Als je maar zorgt voor een hengst die groot vererft want die hele moederlijn is echt klein. En een goede galop. Johnson zou mijn keuze zijn.

Dat idee kreeg ik ook. Had rekening gehouden met een petit veulen. Helemaal omdat het de eerste was. Vergissing dus. Het was een soort kalf. En met 5 jaar 1.74 mtr. Dus Wonningmood fokt groot. Dat kan niet anders. Hahaha!

Maar Bretton Woods of Don Romantic is niks?
Heb op zich niks tegen lijnenteelt als je er een zeer mooi merrieveulen aan overhoudt, maar om te verkopen...
Maar hoe zit het met de ruggen van Johnsons?

Suzanne F.

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-16 20:02

Oh ja Estoril zit ook Gribaldi in. Nee, dat zou ik maar niet doen.
Johnson vind ik geen verkeerde keuze.

R12312

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-16 20:09

Ik weet dat hij volgens het kwpn vergroot, maar ik zie heel veel kleintjes van Johnson. Wat niet vreemd is, want Flemmingh strooide nogal qua maat.

janderegelaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-16 20:29

R12312 schreef:
Ik weet dat hij volgens het kwpn vergroot, maar ik zie heel veel kleintjes van Johnson. Wat niet vreemd is, want Flemmingh strooide nogal qua maat.

Ik ben het met je eens. Was ook wel verrast toen ik de index zag. Nu is het wel zo dat mensen van mijn Johnson merrie ook zeggen dat een klein poppetje is maar ze is gewoon 1.69. Alleen poepsjiek.

janderegelaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-16 20:33

Bacannie schreef:
janderegelaa schreef:

Dat idee kreeg ik ook. Had rekening gehouden met een petit veulen. Helemaal omdat het de eerste was. Vergissing dus. Het was een soort kalf. En met 5 jaar 1.74 mtr. Dus Wonningmood fokt groot. Dat kan niet anders. Hahaha!

Maar Bretton Woods of Don Romantic is niks?
Heb op zich niks tegen lijnenteelt als je er een zeer mooi merrieveulen aan overhoudt, maar om te verkopen...
Maar hoe zit het met de ruggen van Johnsons?

Johnson scoort sterk op een strakke rug. Index zelfs 85 dus dat zijn heel veel strakke ruggen op de keuring. Mooi in combi met de weke rug van jouw merrie;-)

R12312

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-16 21:08

Ik denk dat de vergrotende maat te wijten is aan de indexen: 853 hengsten waarvan er 81 zijn aangeboden. 931 merries waarvan er 283 zijn aangeboden.

Van de totaal 1784 nakomelingen zijn er maar 364 gezien. Dus maar 20% van de totale nakomelingen. Als ik een kleintje heb, laat ik hem ook thuis.

Een van de redenen waarom ik nooit wat met die informatie doe.

janderegelaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-16 21:37

R12312 schreef:
Ik denk dat de vergrotende maat te wijten is aan de indexen: 853 hengsten waarvan er 81 zijn aangeboden. 931 merries waarvan er 283 zijn aangeboden.

Van de totaal 1784 nakomelingen zijn er maar 364 gezien. Dus maar 20% van de totale nakomelingen. Als ik een kleintje heb, laat ik hem ook thuis.

Een van de redenen waarom ik nooit wat met die informatie doe.

Ik snap je redenatie maar je hoeft maar 20 nakomelingen te hebben voor een representatieve score. Daarom gaan er ook maar 20 nakomelingen op de foto. Natuurlijk zie een kleintje niet op de keuring maar die hebben ze wel gezien op de afstammelingenkeuring. Daarnaast klopt je redenatie niet van de aantallen die gezien zijn niet. De jaartallen 2013,2014 en 2015 moeten immers nog. Het percentage dat gezien is ligt dus veel hoger.

R12312

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-16 21:43

De aantallen nakomelingen zijn tot en met 2015 bijgewerkt. Tuurlijk ken ik de 20/80 regel, maar die is wat mij betreft nogal onbetrouwbaar.

Als jij 23 van de 253 veulens bekijkt ondanks 20 daarvan geprikt, kun je niet zeggen dat een hengst vergroot of verkleind.

Maar goed, dit is mij een discussie waarbij ik teveel moet opzoeken en daar heb ik geen zin in op mijn weinige vrije avonden :D

janderegelaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-16 22:11

R12312 schreef:
De aantallen nakomelingen zijn tot en met 2015 bijgewerkt. Tuurlijk ken ik de 20/80 regel, maar die is wat mij betreft nogal onbetrouwbaar.

Als jij 23 van de 253 veulens bekijkt ondanks 20 daarvan geprikt, kun je niet zeggen dat een hengst vergroot of verkleind.

Maar goed, dit is mij een discussie waarbij ik teveel moet opzoeken en daar heb ik geen zin in op mijn weinige vrije avonden :D

Ik deel(de) je mening over die 20 veulens. Toch hebben verschillende wetenschappelijke onderzoekers me echt bevestigd dat dit getal representatief is. En ook dat zal wel onderzocht zijn :D

Bacannie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-02-16 22:29

Ben nog niet overtuigd door Johnson. Geen idee waarom.

Hoe zou Vivaldi zijn? Etoine is tenslotte ook een Vivaldi. Zit alleen Gribus tussen dan.

Iets uitkiezen gaat een hele kluif worden vrees ik. Sws maar eens naar een hengstenshow weer. :-P goed excuus.

janderegelaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-16 23:38

Bacannie schreef:
Ben nog niet overtuigd door Johnson. Geen idee waarom.

Hoe zou Vivaldi zijn? Etoine is tenslotte ook een Vivaldi. Zit alleen Gribus tussen dan.

Iets uitkiezen gaat een hele kluif worden vrees ik. Sws maar eens naar een hengstenshow weer. :-P goed excuus.

Johnson is echt een bewezen vererver. Hij is niet voor niets keur gemaakt.

Suzanne F.

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-16 10:35

Vivaldi kan ook maar ik durf niet te zeggen of die sterke ruggen vererft.

s0173957

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-16 13:54

Johnson presteert zelf top én heeft al GP-paarden gegeven (Meggle's Boston, Breezer, op de HK viel Double Dutch van Zweistra super op,...).

Vererft écht goed, imo beter dan z'n zoon Bretton Woods.

En ivm maat... ik heb er vorig jaar een 7jarige van verkocht, daar dacht ook iedereen van dat het een kleintje was, tot ze er naast stonden. Was 1m69 maar echt chique zo dat dat niet opviel. En dan zat ik er nog eens op, met m'n 1m90.
Echt kleintjes geeft hij dus zeker niet, maar buffels van 1m78 (zoals BW) zijn idd uitzonderingen.

janderegelaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-16 14:34

s0173957 schreef:
Johnson presteert zelf top én heeft al GP-paarden gegeven (Meggle's Boston, Breezer, op de HK viel Double Dutch van Zweistra super op,...).

Vererft écht goed, imo beter dan z'n zoon Bretton Woods.

En ivm maat... ik heb er vorig jaar een 7jarige van verkocht, daar dacht ook iedereen van dat het een kleintje was, tot ze er naast stonden. Was 1m69 maar echt chique zo dat dat niet opviel. En dan zat ik er nog eens op, met m'n 1m90.
Echt kleintjes geeft hij dus zeker niet, maar buffels van 1m78 (zoals BW) zijn idd uitzonderingen.

En die van Rhea hier op Bokt, die is groter dan mijn meetstok en die gaat tot 1.84....