Al een tijd wil ik graag een veulen van mijn merrie (om zelf te houden), maar het blijkt moeilijk (niet mogelijk?) voor haar om echt hengstig te worden. Ze heeft zolang wij haar hebben ook weinig hengstigheid laten zien.
We zijn het afgelopen voorjaar begonnen met regelmatig laten scannen of er iets zichtbaar was van een cyclus. Dit bleek niet het geval. De dierenarts heeft toen besloten haar hengstig te laten spuiten, maar ook hier reageerde ze niet/amper op.
Een paar weken later kwam er een nieuw paard op stal, waar ze wel zichtbaar hengstigheid van liet zien (van zich af plassen, piepen enz.). Ben toen direct door naar de dierenarts gereden om te laten scannen. Er was wel verandering te zien, als in dat de follikels groter waren geworden maar nog steeds niet groot genoeg om maar aan insemineren te hoeven denken. De dierenarts heeft toen gezegd dat het heel jammer is, maar mijn merrie blijkt geen goede eicellen aan te maken en daarmee was het einde verhaal. Einde droom.
Toch vraag ik me af of er een mogelijkheid is om haar lichamelijk te helpen met het hengstig worden. Op het moment wordt ze door een osteopaat ondersteunt, hier zie ik nog geen duidelijke reactie op maar dat kan wellicht nog komen.
Ik heb eraan gedacht haar in de buurt van een hengst te zetten, maar ik weet zo 1, 2, 3 geen hengst bij mij in de buurt waar ze bij in de buurt kan staan.
Zijn er bokkers die mij verder kunnen helpen of advies kunnen geven?
Groetjes,
Sabrine