ruinenkeuring

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

kimberlyve

ruinenkeuring

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-02-16 17:36

Omdat ik hier niet echt een topic over kan vinden start ik er zelf even een...

Wat huid dit precies in?
Wat kun je ermee?
Waarom doe je het?

Ik ben wel benieuwd naar mensen die naar ruinen keuringen gaan en wil hier graag mee over te weten komen!

Zelf heb ik een 4 jarige New forest ruin.

Afbeelding

Sammie

Re: ruinenkeuring

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-16 18:01

Dan zul je naar een keuring van het new forest stamboek moeten gaan :) als die er is.

kimberlyve

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-02-16 19:46

Sammie schreef:
Dan zul je naar een keuring van het new forest stamboek moeten gaan :) als die er is.

Die is er! Maar zoek vooral naar ervaringen en etc... elk stamboek

Bar

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-16 19:51

Je kunt om meerdere redenen met je ruin naar de keuring gaan.
Je krijgt een idee over de kwaliteit van je pony.
Het kan aantrekkelijk zijn voor de fokker want het kan zijn dat een goed keuringsresultaat bijdraagt aan het verkrijgen van predikaten voor de moeder (dit is iig bij het Connemarastamboek zo)
En voor een jonge pony kan het ook een goede ervaring zijn om op "vreemd" terrein te komen.

Dennis

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-16 21:49

Mijn ruinen zijn naar de keuring geweest ivm afstammingen onderzoek voor vaders en predikaten voor de moeders.
En ook omdat ik het leuk vind.

Voorbereiding ging zoals bij de merries.

mrie

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-16 21:55

De keuring van de nakomelingen kunnen invloed hebben op de predicaten van de moeders... Ergo dat levert geld op.

kimberlyve

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-02-16 22:46

Dennis schreef:
Mijn ruinen zijn naar de keuring geweest ivm afstammingen onderzoek voor vaders en predikaten voor de moeders.
En ook omdat ik het leuk vind.

Voorbereiding ging zoals bij de merries.

En dat is? Sorry ben heel groen op dit vak haha!

Dennis

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-16 07:50

Dat is weer stamboek afhankelijk. Die van mij werden stevig gevoerd, netjes getoileteerd en voor de keuring natuurlijk goed gewassen.

In welke conditie ze z e willen zien verschilt per stamboek, bij het NSPS mag dat erg rijk zijn (te dik in mijn ogen).
Toileteren net zo. Bij ons alleen baardje en oren een beetje bijwerken en verder niet.

Daphne__

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-16 08:05

Leuk, een forester! Bij een ruin is een keuring zeker wel interessant. Vooral voor de moeder en vader van je pony, maargoed ook een ruin krijgt de ster niet kado, dus het zegt wat over je pony. Je kunt 2 keer naar de keuring. Eerst om een 1e premie te krijgen (Of 2e, maar dan mag je niet door, kun je het het jaar daarop nog eens proberen, gewoon onbeperkt) en daarna naar de Centrale merriekeuring. Daar kan je ruin Sterruin worden, wat ze alleen worden als het extrieur (Bouw) goed is en goed lopen. Ruinen kunnen ook gewoon kampioen worden van hun categorie.

En zelfs als het predikaat je niet zoveel uitmaakt... Dan nog is het een aanrader omdat het gewoon supergezellig is :D Het voorbrengen hoef je niet zelf te doen als je dat niet wilt, lopen genoeg mensen in het wit rond waaraan je het kunt vragen, is heel normaal en iedereen helpt elkaar graag.

Op de keuring zien ze graag een pony in goede conditie, dus niet te dik, niet te dun. Nou word je pony niet meteen ondergewaardeerd als hij te dik is, maar ze vermelden het wel. Kijk anders even op http://www.lets-fotografie.nl/ en dan bij new forest pony's. De regionale keuringen en CMK zijn voor ruinen en merrie's.

Heel belangrijk is iig al dat je pony het normaal vind om opgesteld te staan, dus als je de linkerkant van de pony bekijkt, dan moet het linkervoorbeen ietsje verder naar voren staan als het rechterbeen en het achterbeen moet meer naar achter als het rechterachterbeen.
En netjes met je mee stappen en draven. Die 3 dingen iig al goed oefenen :)

Daphne__

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-16 08:40

Oh wacht, ik vergeet een hééél belangrijk puntje! Is je pony al opgenomen in het stamboek? Staat op zijn papier; Rechtsbovenin staat veulenboek of stamboek. Ook kun je het zien aan de kleur, is het groen dan moet hij nog opgenomen worden, is het blauw dan is hij al opgenomen.

Is hij nog niet opgenomen dan moet je eerst naar de stamboekopname. Daar komt hij wel in als hij geen wit boven z'n knie of sprong heeft, geen over - onderbeet.. Hij moet dan gewoon aan wat basis dingetjes voldoen. Je kunt naar een stamboekopname die los van de keuring gehouden word (Bijv. tijdens de vrijspringwedstrijden), of de ochtend van de keuring. Kun je daarna direct door naar de ring voor de keuring.

davinci2412

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-16 08:52

Kan dit ook met kwpn ruinen? en heeft het dan hetzelfde voordeel voor de moeder? Aan welke kosten moet je bij zoiets denken?

kimberlyve

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-02-16 10:42

Daphne__ schreef:
Oh wacht, ik vergeet een hééél belangrijk puntje! Is je pony al opgenomen in het stamboek? Staat op zijn papier; Rechtsbovenin staat veulenboek of stamboek. Ook kun je het zien aan de kleur, is het groen dan moet hij nog opgenomen worden, is het blauw dan is hij al opgenomen.

Is hij nog niet opgenomen dan moet je eerst naar de stamboekopname. Daar komt hij wel in als hij geen wit boven z'n knie of sprong heeft, geen over - onderbeet.. Hij moet dan gewoon aan wat basis dingetjes voldoen. Je kunt naar een stamboekopname die los van de keuring gehouden word (Bijv. tijdens de vrijspringwedstrijden), of de ochtend van de keuring. Kun je daarna direct door naar de ring voor de keuring.

Hij staat gewoon bij het new forest stamboek ingeschreven of bedoel je dit niet... bedankt voor je uitgebreide antwoord daar heb ik wat aan! Aan de hand stappen kan die wel de rest niet dus daar ga ik mee oefenen en wie weet over een tijdje dat ik mee doe lijkt me iedergeval heel leuk

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-16 10:48

Kan dit ook voor een 8 jarige Tinker ruin waar de ouders niet bekend van zijn?

Wat doe je precies op zo'n keuring en waar vind je zo'n keuring?

Daphne__

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-16 11:34

kimberlyve schreef:
Daphne__ schreef:

Hij staat gewoon bij het new forest stamboek ingeschreven of bedoel je dit niet... bedankt voor je uitgebreide antwoord daar heb ik wat aan! Aan de hand stappen kan die wel de rest niet dus daar ga ik mee oefenen en wie weet over een tijdje dat ik mee doe lijkt me iedergeval heel leuk

Als hij is ingeschreven in het stamboek, dan kun je direct mee doen aan de keuringen idd. Als hij alleen als veulen is ingeschreven, maar nooit op of na zijn 3e naar de stamboekopname is geweest, dan is hij veulenboek.

Dit was het papier van mijn pony toen ze nog niet naar de stamboekopname was geweest. In de rode cirkel zou bij jou pony dus stamboek moeten staan. Staat er veulenboek, dan moet je naar de stamboekopname.
Afbeelding

De keuringen zijn in Juni en Juli. Hengelo en Norg in Juni, Breukelen en de CMK (Ermelo) in Juli. Het is handig om de facebook van het stamboek of de website in de gaten te houden voor de inschrijving.

Roodvos

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-16 12:02

davinci2412 schreef:
Kan dit ook met kwpn ruinen? en heeft het dan hetzelfde voordeel voor de moeder? Aan welke kosten moet je bij zoiets denken?

Ja, dat kan bij het KWPN ook met ruinen (en niet goedgekeurde hengsten). De KWPN-site geeft daarover veel informatie (even zoeken op ruin):
http://www.kwpn.nl/over-kwpn/fokkerij/p ... -hengsten/
http://www.kwpn.nl/2011/08/thuiskeuren- ... or-ruinen/

Indien exterieur en beweging/springen voldoen aan de eisen kan je ruin ster worden. De eisen zijn gelijk aan die voor de merries.

Kosten zijn afhankelijk van waar je voor kiest. Die kan je wel vinden op de KWPN-site in de tarievenlijst: http://www.kwpn.nl/over-kwpn/tarieven/
En als ik mijn niet vergis moet je moet lid zijn/worden van het stamboek. In elk geval voor het keuringsjaar.

Ben zelf een paar jaar geleden met een ruin voor de KWPN-keuring geweest. De moeder moest nog 1 ster-nakomeling voor het predikaat preferent. Dus ja, die voordelen voor de moeder zijn er ook bij het KWPN. Omdat een ruin geen fokdier is, is predikaat voor de moeder voor mij ook de enige overweging om een ruin voor de keuring te doen. (Afgezien van dat het ook wel eens een leuke ervaring is. :j )

Nikki schreef:

Geen idee, maar geen fokdier (want ruin) en papierloos: waarom zou je dat willen? Geniet gewoon lekker van je paardje. En ben je benieuwd hoe het bij een keuring gaat, ga dan gewoon eens kijken. Zonder paard. Is vaak nog leerzaam ook. Neem gezellig nog wat andere paardengekken mee en je hebt een leuke dag uit. Meestal kan je op de site van het stamboek wel vinden waar en wanneer de keuring(en) is/zijn. En anders even bellen of mailen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-16 12:03

Roodvos schreef:
davinci2412 schreef:

Ja, dat kan bij het KWPN ook met ruinen (en niet goedgekeurde hengsten). De KWPN-site geeft daarover veel informatie (even zoeken op ruin):
http://www.kwpn.nl/over-kwpn/fokkerij/p ... -hengsten/
http://www.kwpn.nl/2011/08/thuiskeuren- ... or-ruinen/

Indien exterieur en beweging/springen voldoen aan de eisen kan je ruin ster worden. De eisen zijn gelijk aan die voor de merries.

Kosten zijn afhankelijk van waar je voor kiest. Die kan je wel vinden op de KWPN-site in de tarievenlijst: http://www.kwpn.nl/over-kwpn/tarieven/
En als ik mijn niet vergis moet je moet lid zijn/worden van het stamboek. In elk geval voor het keuringsjaar.

Ben zelf een paar jaar geleden met een ruin voor de KWPN-keuring geweest. De moeder moest nog 1 ster-nakomeling voor het predikaat preferent. Dus ja, die voordelen voor de moeder zijn er ook bij het KWPN. Omdat een ruin geen fokdier is, is predikaat voor de moeder voor mij ook de enige overweging om een ruin voor de keuring te doen. (Afgezien van dat het ook wel eens een leuke ervaring is. :j )

[naam] schreef:

Geen idee, maar geen fokdier (want ruin) en papierloos: waarom zou je dat willen? Geniet gewoon lekker van je paardje. En ben je benieuwd hoe het bij een keuring gaat, ga dan gewoon eens kijken. Zonder paard. Is vaak nog leerzaam ook. Neem gezellig nog wat andere paardengekken mee en je hebt een leuke dag uit. Meestal kan je op de site van het stamboek wel vinden waar en wanneer de keuring(en) is/zijn. En anders even bellen of mailen.

Omdat ik toch benieuwd ben wat de Jury van hem zal vinden.
Ook wil ik juist veel ervaringen meenemen met hem.
Hij heeft een Engels paspoort, dus waar zou ik heen kunnen bellen/mailen?

kimberlyve

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-02-16 12:07

Als hij is ingeschreven in het stamboek, dan kun je direct mee doen aan de keuringen idd. Als hij alleen als veulen is ingeschreven, maar nooit op of na zijn 3e naar de stamboekopname is geweest, dan is hij veulenboek.

Dit was het papier van mijn pony toen ze nog niet naar de stamboekopname was geweest. In de rode cirkel zou bij jou pony dus stamboek moeten staan. Staat er veulenboek, dan moet je naar de stamboekopname.
Afbeelding

De keuringen zijn in Juni en Juli. Hengelo en Norg in Juni, Breukelen en de CMK (Ermelo) in Juli. Het is handig om de facebook van het stamboek of de website in de gaten te houden voor de inschrijving.[/quote]

Bij mij staat er ingeschreven in het wedstrijdregister
Afbeelding

Roodvos

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-16 12:17

Nikki schreef:
Nikki schreef:

Roodvos schreef:

Omdat ik toch benieuwd ben wat de Jury van hem zal vinden.
Ook wil ik juist veel ervaringen meenemen met hem.
Hij heeft een Engels paspoort, dus waar zou ik heen kunnen bellen/mailen?

http://lmgtfy.com/?q=tinkerstamboek :)*

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-16 12:29

Roodvos schreef:

hahahah geniaal! Maar ik had al gegoogled maar schiet er niets mee op. Omdat hij een Engels paspoort heeft. Ik weet dus niet of ik hem bij het NSVT kan inschrijven of iets dergelijks.