Bewezen dressuurhengst voor Calido-merrie

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

2feline

Bewezen dressuurhengst voor Calido-merrie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-02-16 14:49

Ik ben op zoek naar een dressuurhengst voor onze 15-jarige merrie. Het zou haar 2de veulen worden.
De merrie heeft zelf tot 1.30 gesprongen. Na haar springcarriere hebben we ons toegelegd op dressuur. We zijn tot Z1 geraakt tot een blessure roet in het eten strooide.
Stamboom: http://www.horsetelex.nl//horses/pedigree/106671

De hengst die ik zoek, moet massa en front toevoegen. De merrie zelf heeft een goed karakter en is werkwillig, dus dit wil ik behouden. Misschien mag er net iets meer pit bij. Ik wil daarmee niet zeggen dat de merrie te koud is, maar het veulen zou misschien iets meer spirit mogen hebben zonder dat de bewerkbaarheid verloren gaat. Ik weet wel dat dit ook grotendeels bepaald wordt door de opvoeding, maar toch ...
De stap zou verbeterd mogen worden. Stap is van de merrie de minst goede gang.
Ik wil een bewezen vererver, daarmee bedoel ik dat de nakomelingen moeten kunnen beoordeeld worden (liefst op wedstrijden voor jonge paarden en geen veulenkampioenschappen). Dus de nakomelingen moeten minstens 5 jaar oud zijn. Ik denk dat je je dan toch al een beeld kan vormen van hoe de hengst vererft?
Ook liefst een commerciele hengst. Bedoeling is wel om het veulen aan te houden, maar je weet nooit wat de toekomst brengt. Dan is een mooi papier toch leuk meegenomen.
Stamboek van de hengst speelt geen rol, dus ik sta open voor KWPN, Han, Old, ...

Een goede standfoto heb ik momenteel jammer genoeg niet.

Holstman

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-16 09:19

Wat een fantastische merrie lijkt me dat.
Als springliefhebber vind ik het wel wat zonde om voor deze merrie een dressuurhengst te kiezen.
Persoonlijk zou ik zonder twijfel kiezen voor een dubbeldoeler.
Een hengst die in beide disciplines goed gespresteerd heeft en springgericht gefokt.
Zo zie ik het maar ik weet niet of je dat een goede visie vindt.
Bij front en massa en een goed karakter denk ik onmiddellijk aan Argentinus.
Argentinus zelf is niet meer (en ik weet niet of er nog diepvries beschikbaar is) maar ik zou zeker zijn zonen eens onder de loep gaan nemen.
Spontaan denk ik ook aan Conteur.
Die komt uit een absolute top Holsteinerspringstam en liep/loopt op hoog niveau dressuur.
Commercieel is die zeker niet oninteressant en hij kan toch ook al heel wat jaargangen voorleggen.

Lami

Re: Bewezen dressuurhengst voor Calido-merrie

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-16 13:05

helemaal eens met holstman. Geen specifieke dressuurhengst voor zo'n merrie, eeuwig zonde. Conteur zou inderdaad een goede keuze kunnen zijn of ms Contendro I

tagger

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-16 14:16

Goldfever II

2feline

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-02-16 15:05

Het is inderdaad een fantastische merrie, goed karakter en ook niet mis om te zien.
Maar het is mijn man die er vroeger mee gesprongen heeft, ik niet. Helemaal niet. Heb het lef niet. Ik ben een dressuur ruiter in hart en nieren, maar we vinden beiden dat ze voor het grotere werk net tekort komt. Vooral in de oprichting. We weten natuurlijk niet wat we zouden kunnen bereikt hebben als die blessure er niet was geweest.
Eigenlijk willen we een veulentje van haar omdat ze zowel voor mij als voor mijn man zoveel betekent, maar eentje die net wat meer aanleg heeft voor dressuur. Want ik zal diegene zijn die ermee rijdt.

Maar ik ga wel eens kijken naar Conteur en zijn nakomelingen.

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-16 16:58

Massa & front...Charmeur? hoe is het achterbeen gebruik van de merrie?

MissMiekjee

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-16 09:24

Massa, front, commercieel, goed karakter, goed bewegen en bewezen dan denk ik gelijk aan Negro.
Daarnaast ga ik mee met mijn voorgangers w.b.t. het springbloed. Mocht je zeggen van, goh ik wil toch een beetje dat springen behouden, maar ook wat meer dressuuraanleg fokken, zou je kunnen kijken naar Sir Donnerhall of Contendro I (voldoen ook aan je eisen, maar hebben beide zowel springgenen als dressuur)

galgo

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-16 09:33

Wat denk je van de hengst Winningmood v: Prado vm: Donnerwind ?

Hij heeft nog niet belachelijk veel merrie's gedekt, maar de afstammelingen die er van zijn beginnen positief op te vallen in de sport.
Laatst bijgewerkt door galgo op 11-02-16 09:42, in het totaal 1 keer bewerkt

carika

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-16 09:34

Lissaro v/d Helle?

denbine

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-16 09:38

galgo schreef:
Wat denk van de hengst Winningmood v: Prado vm: Donnerwind ?

Hij heeft nog niet belachelijk veel merrie's gedekt, maar de afstammelingen die er van zijn beginnen positief op te vallen in de sport.

Winningmood ook mijn gedachte

2feline

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-02-16 11:02

Sir Donnerhall had ik ook al aan gedacht. Hoe vallen de nakomelingen mee van karakter? Iemand zei me dat die rillerig waren, maar geen idee waar hij die info haalde.

Charmeur had iemand mij ook al aangeraden. Maar zijn stap is niet zo heel sterk, of ben ik verkeerd? En dat wil juist verbeteren bij de merrie.
Oudste nakomelingen worden nu 5 jaar? Vallen deze wat mee? Model en karakter?

galgo

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-16 11:22

2feline schreef:
Sir Donnerhall had ik ook al aan gedacht. Hoe vallen de nakomelingen mee van karakter? Iemand zei me dat die rillerig waren, maar geen idee waar hij die info haalde.

Charmeur had iemand mij ook al aangeraden. Maar zijn stap is niet zo heel sterk, of ben ik verkeerd? En dat wil juist verbeteren bij de merrie.
Oudste nakomelingen worden nu 5 jaar? Vallen deze wat mee? Model en karakter?

De afstammelingen van Sir Donnerhall zijn wel wakker, maar goed bewerkbaar.
Maar ben je niet bang met deze hengst dat je een wat kortbenig paard overhoud, gezien de dressuurfoto van jouw merrie in je profiel ? En hij wil ook nog weleens een wat gezonken middenstuk meegeven. Verder wel een bewezen sportvererver.

2feline

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-02-16 11:43

Hum, dan klinkt dan al wat minder positief. Merrie is inderdaad niet van de grootste, maar heb nooit het idee gehad dat ze korte pootjes had :D
Maar als ik nu overstap van mijn 4-jarige naar haar, dan heb ik inderdaad een beetje een pony-gevoel (als je begrijpt wat ik bedoel).

galgo

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-16 12:02

2feline schreef:
Hum, dan klinkt dan al wat minder positief. Merrie is inderdaad niet van de grootste, maar heb nooit het idee gehad dat ze korte pootjes had :D
Maar als ik nu overstap van mijn 4-jarige naar haar, dan heb ik inderdaad een beetje een pony-gevoel (als je begrijpt wat ik bedoel).

Begrijp wat je bedoelt ...dus zou ik als ik jouw was naar een lang gelijnde hengst met een iets langer voorbeen kijken, gezien je dressuur wensen.

Antonius

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-16 13:17

Ik ben ook nog naarstig op zoek voor mijn merrie, ik heb zo wat dezelfde eisen voor mijn merrie, massa en front, beetje extra aandacht voor de stap...
Ik ben nu al een tijdje aan Floriscount aan het denken. Heeft al goedgekeurde zonen en is in Duitsland toch wel vrij populair als ik zie wat er wordt aangeboden op de hengstenkeuring in Old.
Voor mezelf vind ik het alleen moeilijk om de knoop door te hakken, ben een eeuwige twijfelaar voor zulke dingen :o

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-16 16:19

Spielberg is ook een optie voor front en massa en wat meer lengte..die geeft een wat langer voorbeen mee. Maar het is moeilijk te zeggen zonder goede standfoto...

Charmeur geeft nogal buffels...en past het beste bij bloed merries

tanjaatjuhh

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-16 10:36

2feline

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-02-16 07:44

Kan je wat uitleg geven over je keuze voor Danone?

Dakario

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-16 09:48

Van gogh een optie? Is springgefokt maar ik zie ook veel dressuurpaarden van lopen

2feline

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-02-16 10:03

Afbeelding

Afbeelding

even een foto proberen opladen

Antonius

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-16 10:14

Wat denk je van Furst Romanier?
Heeft al veel goedgekeurde zonen, veel maat en massa, ik zie hem graag bewegen.

Of Danone?

tanjaatjuhh

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-16 14:08

Met Danone hou je massa en front. Hij fokt in Duitsland zeer goed. Kijk een naar de hengsten Dankeschön en Dante Weltino. Hij beweegt daarnaast ook nog eens lekker en heeft een mooie bloedvoering.

Antonius

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-16 14:17

Dante Weltino kost €900 voor 1 rietje diepvries, ik durf dat niet aan (heb ongeveer dezelfde wensen als TS). Jammer want een echte tophengst.
Als je Dankeschön en zijn vader Danone vergelijkt, zou ik dan toch eerder Danone kiezen.

s0173957

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-16 14:18

Danone fokt idd heel goed.

Wij verwachten dit jaar eentje van z'n zoon Dante Weltino.

s0173957

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-16 14:18

Dante Weltino is toch vers te krijgen ook??
Of dit jaar niet?