Hengst voor Democraat x Zeoliet merrie

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Touscha

Hengst voor Democraat x Zeoliet merrie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-02-16 13:09

We denken er over om onze merrie te laten dekken dit voorjaar. Ze staat met een blessure die waarschijnlijk een langzaam herstel heeft.
Ik weet zelf weinig van fokken en hengstenkeuze, dus alle tips en ideeën zijn welkom.

Het is een 11 jarige Democraat x Zeoliet merrie.
http://www.horsetelex.nl//horses/pedigree/320683

Recente foto:
Afbeelding

Als 3 jarige:
http://i55.photobucket.com/albums/g136/ ... 0cdceg.jpg

Ze is ZZl met 6 winstpunten. Heeft niet de ideale bouw, maar wel een super fijn karakter. Ze werkt altijd voor me. Kan makkelijk schakelen. Heeft veel ruimte in haar gangen, maar kan ook goed kleiner lopen. Gedragenheid is wel lastig.
Wat denk ik de aandachtspunten zijn voor haar is het verbeteren van haar rug en meer opwaartse bouw. En ze mag wat chiquer ogen.
Ze is zelf 1.73 mtr hoog, maar haar moeder is 1,64 en oma 1.60. Dus misschien daar ook nog een aandachtspunt.

Het veulen is niet voor de verkoop en ik ben voornamelijk met dressuur bezig. Dus voorkeur voor een dressuurhengst.

Touscha

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-02-16 13:31

Zelf ook al wel een lijstje gemaakt met hengsten:
Dark Pleasure
Wynton
Eye Catcher
Dreamboy
Chippendale
Giovanni
Apache
Fellini

Elisa2

Re: Hengst voor Democraat x Zeoliet merrie

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-16 13:46

Dat zijn hele verschillende soorten hengsten..kun je toelichten waarom je die hengsten op je lijstje hebt?

Maat is altijd een aandachtspunt met Pion in de bloedlijn, maar haar rug is inderdaad het grootste aandachtspunt in mijn ogen. Ik ben eerlijk gezegd wel benieuwd hoe ze die rug in de beweging gebruikt.

Persoonlijk ben ik niet zo weg van het ruggebruik bij veel paarden met Jazz bloed, op wat uitzonderingen na. En spreken Giovanni en Chippendale mij het meest aan qua verbeterpunten voor je merrie, ik denk alleen niet dat die veel bloed mee geven.

Netam89

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-16 13:53

Een kennisje heeft laatst haar paard gedekt met een Duits hengst. Wellicht is dit wat voor jou: Fürstenball v. Fürst Heinrich x Maradonna Staatprämie Elite v. Donnerhall

R12312

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-16 14:41

Die rug komt niet alleen bij Pion vandaan, maar in grotere mate van Ramiro. Vind haar zelf ook heel veel opdruk van Zeoliet/Ramiro hebben. Persoonlijk houd ik daar wel van :D

Touscha

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-02-16 15:12

Mijn lijstje is een verzameling van hengsten waarvan ik ergens heb gelezen dat ze opwaarts zouden fokken. Ik kan maar heel moeilijk vinden of een hengst de bovenlijn/rug verbeterd.

Ik sta ook wel open voor Duitse hengsten, Netam. Maar waarom zou ik voor deze hengst moeten gaan?

Ik zal vanavond even kijken naar een geschikt filmpje van haar in beweging.

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-16 16:09

R12312 schreef:
Die rug komt niet alleen bij Pion vandaan, maar in grotere mate van Ramiro. Vind haar zelf ook heel veel opdruk van Zeoliet/Ramiro hebben. Persoonlijk houd ik daar wel van :D

Klopt, maat komt van Pion {gebrek aan maat} rug idd van Ramiro..mooi type maar de rug vind ik toch wel het grootste aandachtspunt.

Ik snap het Touscha, hengsten die de bovenlijn/ rug kunnen verbeteren imo zijn Bordeaux, zn zoon Ferdeaux, Charmeur, Florencio, Spielberg en er zijn er vast nog wel meer maar deze schieten mij even als eerste binnen.

Touscha

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-02-16 21:02

Spielberg vind ik wel een hele knappe hengst. Florencio trekt mij niet zo.
Met de andere 3 ben ik bang een tank te gaan scheppen. Mijn Annie is al best een bakbeest. United en Charmeur heb ik in het echt gezien en dat zijn flinke jongens. Ik weet niet of Bordeaux en Ferdeaux ook zo zijn?

StinoT

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-16 22:25

Ik zou ook op een correct gesteld achterbeen letten bij de hengst. Ferdeaux geeft chique veulens.

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-16 08:28

Ferdeaux fokt het meest chique en ik ben bang dat Spielberg ook een massaal paard fokt bij jouw merrie..aan de andere kant, wil dat niet zeggen dat daar iets mis mee is natuurlijk.

Touscha

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-02-16 12:44

Zoals beloofd nog wat bewegend beeld van haar. Ik kan helaas geen filmpje van haar los vinden.
Dus hierbij Anna onder het zadel. Los kan ze wel met veel meer buiging in haar gewrichten bewegen, maar ik mis waarschijnlijk zelf het talent om dat er onder het zadel ook uit te krijgen. Of het gaat ooit nog komen... :z ;)
https://youtu.be/G4nkixSpgHU
https://youtu.be/imVrH_N0VYI

Touscha

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-02-16 12:51

Als ik het afstammelingenrapport van Ferdeaux erbij zoek hebben de veulens meermalen een gezonken rug...
Dat heeft dan weer geen vertrouwen. :o

Touscha

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-02-16 16:44

Zou Fairytail bij mijn merrie kunnen passen?

__YSB__

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-16 16:53

Ik heb met Bordeaux en Donnerhall gewerkt bij Kasselmann.
Bordeaux was dan mijn keuze naar uitgegaan. Super fijne hengst om mee te werken.
En wat een fijn karakter, kan in het dekseizoen gewoon tussen de merries staan.

MissMiekjee

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-16 16:55

Als ik zo naar je merrie kijk in beweging mis ik wat front en een actief achterbeen. Daarbij zie je ook wat de rug voor uitwerking heeft op het achterbeen van je merrie. Hengsten die een goed achterbeen, front en een verbeterde bovenlijn meegeven zijn onder andere Ferdeaux en Charmeur, maar waar je ook naar zou kunnen kijken is Eye Catcher. Fokt iets compacter en geeft front & beweging, dus dat zou ook op je merrie kunnen passen. Daarnaast kan misschien Toto Jr. ook nog een optie zijn voor je. Goed achterbeen, veel front en een mooie bovenlijn, maar helaas nog niet veel van bekend. Ook Dream Boy zou uit jouw lijstje wel kunnen passen vanwege het achterbeen & front.

Als je de rug wil verbeteren zou ik Apache en de Lord Leatherdale nakomelingen schrappen.

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-16 17:12

Ik ga met MissMiekjee mee, achterbeen en ruggebruik kan inderdaad nogal verbeterd worden...ik vind na het zien van het filmpje Toto ook helemaal geen gekke combi.
Die zou ik eerder gebruiken dan een hengst als Fairytale/ Spielberg omdat die het achterbeen niet meenemen.

Bordeaux kan ook nog een goede optie zijn, is een wat meer bewezen hengst.
Ampere bloed kun je ook naar kijken, geeft ook goede ruggen/ lichaamsgebruik en achterbeen.

Touscha

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-02-16 17:46

Super fijn dat jullie beetje mee willen denken. Ik weet er echt weinig vanaf. Dit helpt mij super.

Netam89

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-16 13:44

Touscha schreef:
Mijn lijstje is een verzameling van hengsten waarvan ik ergens heb gelezen dat ze opwaarts zouden fokken. Ik kan maar heel moeilijk vinden of een hengst de bovenlijn/rug verbeterd.

Ik sta ook wel open voor Duitse hengsten, Netam. Maar waarom zou ik voor deze hengst moeten gaan?

Ik zal vanavond even kijken naar een geschikt filmpje van haar in beweging.

http://www.deijzerenman.com/hengsten/19

Touscha

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-02-16 16:56

Gisteravond wezen kwijlen op de hengstenkeuring. Jeetje wat hebben we toch knappe paarden in Nederland. Ben op zich niet veel wijzer geworden welke hengsten geschikt zouden zijn, maar weet wel welke ik mooi vind. :P Ferdeaux helaas gemist. De Vivaldi nakomelingen vind ik stuk voor stuk prachtig bewegen. Met name Dreamboy en Eye Catcher blijven hangen bij mij. En Toto is echt mega gaaf! Maar Trafalgar is ook leuk. Kortom ik weet nog steeds niet wat ik wil. :o