Dressuurhengst voor PROK-merrie v. UB40 x Juventus

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Careano

Dressuurhengst voor PROK-merrie v. UB40 x Juventus

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-01-16 22:09

Hoi bokkers,

Nu mijn merrie definitief niet meer in de sport uitgebracht kan worden willen we er dit jaar een veulen bij fokken. Dit wordt haar eerste veulen. Ik zou graag wat tips horen voor een mogelijke hengst voor deze merrie.

Het gaat om een 10-jarige KWPN PROK-merrie van UB40 x Juventus.
Haar volledige afstamming vind je hier:
http://www.horsetelex.nl//horses/pedigree/142344
Merrie komt uit 2006.

Standfoto (wel al oud, maar bouw goed te zien):
Afbeelding
Afbeelding

Filmpjes:
https://www.youtube.com/watch?v=KjfVU1VyGEg
https://www.youtube.com/watch?v=iw76yqAO7nQ

Ze is 1.66m, ik wil graag een hengst die wat groter fokt, in ieder geval niet kleiner. Ze heeft 3 goede gangen, galop is haar sterkste gang.

Pluspunten merrie:
- Karakter/instelling, ze is super fijn om mee te werken
- Aanleg tot verzamelen
- Achterbeen gebruik
- Hals en bovenlijn
- Hard op de benen, nooit een pas kreupel geweest

Verbeterpunten
- Rug en lendenpartij mogen sterker
- Langer voorbeen
- Merrie heeft wat ongelijke voorvoeten, dus hengst moet goed op de voeten staan
- Opwaartse bouw

We zoeken een hoogbenige hengst, liefst goedgekeurd bij het KWPN. Liefst een donkerbruine of zwarte hengst. Graag een hengst die een goed voorbeen vererft (liefst geen “stekerig” voorbeen).

In principe fokken we voor onszelf een fijn dressuurpaard, maar mocht het veulen een topper zijn en we kunnen goed verkopen is dat ook een optie.

We hebben de voorkeur voor een bewezen hengst maar een jonge hengst is niet uitgesloten.

Ik hoor graag jullie tips!
Groetjes
Laatst bijgewerkt door Careano op 30-01-16 22:17, in het totaal 1 keer bewerkt

Anomien

Re: Dressuurhengst voor PROK-merrie v. UB40 x Juventus

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-16 22:14

Zo wat een machtige merrie heb je! Enig puntje waar ik zelf op zou letten is opwaartse bouw van de hengst om de merrie hier net wat meer op te verbeteren.

Careano

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-01-16 22:17

Bedankt voor het compliment en de tip! Heb het even bij de verbeterpunten gezet.

tanjaatjuhh

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-16 14:12

Zelf zou ik aangezien je verbeterpunten voor een vivaldi nakomeling gaan zoals ferdinand. Teel je wel iets in op jazz maar die zit wel aardig ver weg.

Chippendale ook een goeie optie.

Als je de grens over zou willen/durven vind ik Furst Wilhelm ook een goeie , geeft mooie ruime elastische opwaartse dieren. Kijk maar eens naar zijn goedgekeurde zoon Furst William

StinoT

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-16 16:48

Ik denk dat je er op moet letten dat de hengst een dragend achterbeen vererft. Ferro/Negro bloed is daar meestal geschikt voor.
Misschien Giovanni? Heeft 2x Negro, maar daarvan is niet bekend wat ie met de stokmaat doet.

Careano

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-01-16 22:55

Furst William heb ik inderdaad ook naar gekeken Tanjaatjuhh, grappig dat je die noemt! Helaas alleen niet goedgekeurd bij het KWPN.. Ik ga eens kijken naar Furst Wilhelm, bedankt!

Chippendale spreekt me wel aan, alleen vererft hij wel wat maat? Zelf niet heel groot..

StinoT bedankt voor je tips! Ik zal eens verder kijken op Ferro/Negro bloed!
Ben niet heel erg weg van Giovanni, vnl filmpje van zijn gangen spreekt me niet echt aan.. Ook al had hij wel hoge cijfers zie ik. En het is een vos (willen we liever niet)..

Wat denken jullie van Glamourdale? Zit ook Ferro/Negro bloed in via moederlijn.

Laurie

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-16 23:40

Wat betreft Giovanni is het heel jammer dat er alleen een filmpje van het verrichtingsonderzoek te vinden is, is echt niet te vergelijken met hoe hij zich in de hengstencompetitie heeft laten zien.

janderegelaa
vanaf nu met een R erachter

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-16 23:57

Fijne merrie hoor. Langer voorbeen zou van mij niet hoeven want het voorbeen is prima functioneel zo. Maar het is wel mooier om te zien.

De schouder is wat kort van de merrie en ik zou heel goed uitpluizen of de voeten in de moederlijn van de hengst wel gelijk zijn want het is hartstikke erfelijk.

In het draffilmpje zag ik er wel wat aan in de wending. Heeft ze iets aan haar voorbenen?

Careano

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-02-16 08:54

Bedankt voor jullie reacties!
Janderegelaar nee er is niets mis met haar benen, ze heeft een blessure in haar hals waardoor ze niet meer in de sport kan. Hoewel ze ongelijke voeten heeft heeft ze nooit een pas kreupel gelopen.

De voeten vinden wij inderdaad ook belangrijk, hoe zou ik dat het beste kunnen uitpluizen?

janderegelaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-16 09:22

Als ik zie wat de moeder met Jazz gedaan heeft zou ik voor een Jazz zoon gaan. Wynton heeft ongeveer dezelfde bouw alleen een langer voorbeen en betere rug.

StinoT

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-16 18:36

Blue hors don olymbrio dan een idee? Jazz x Ferro en op de veulenveilingen zijn er al wat fijne nakomelingen van geweest.

janderegelaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-16 19:12

Zit je toch weer met het korte voorbeen bij Ferro.

StinoT

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-16 19:26

Goed punt, maar Wynton verkleint juist weer, dus dat is ook niet ideaal.
Johnson?

janderegelaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-16 20:02

Johnson is altijd goed natuurlijk.

Anomien

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-16 20:18

StinoT schreef:
Ik denk dat je er op moet letten dat de hengst een dragend achterbeen vererft. Ferro/Negro bloed is daar meestal geschikt voor.
Misschien Giovanni? Heeft 2x Negro, maar daarvan is niet bekend wat ie met de stokmaat doet.

Wynton? Opwaartse hengst met goede achterbenen. Maar wel met jazz erin.

Anomien

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-16 20:20

StinoT schreef:
Goed punt, maar Wynton verkleint juist weer, dus dat is ook niet ideaal.
Johnson?
is dat zo? Ik zit zelf regelmatig tussen de wyntonnetjes en had het nog niet bewust opgemerkt.

Zelf ook een en moet wel toegeven dat ze enorm was, maar nu met bijna 3 toch nog maar 1.61 cm is. Ben druk aan het vergelijken en vind dat nergens terug.

StinoT

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-16 20:42

Volgens zijn genetisch profiel

janderegelaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-16 20:43

Wynton scoort 98 op de index. In theorie is dat verkleinend maar een het is zo'n kleine marge dat je kunt stellen dat hij niet en vergroot en niet verkleind.

StinoT

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-16 20:48

Maar als je niet wil verkleinen met een merrie van 166 en het gemiddelde kwpn paard is ook iets rond ie koers of misschien wel kleiner. Dan geeft het wat meer zekerheid als je een andere hengst kiest.

janderegelaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-16 21:06

StinoT schreef:
Maar als je niet wil verkleinen met een merrie van 166 en het gemiddelde kwpn paard is ook iets rond ie koers of misschien wel kleiner. Dan geeft het wat meer zekerheid als je een andere hengst kiest.

Het KWPN houdt met die index 1.65 aan. En dat meten ze met 3 jaar terwijl een paard wel tot zijn 8e kan groeien.
Wynton zelf is 1.71.

Paardenholic

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-16 13:39

Laurie schreef:
Wat betreft Giovanni is het heel jammer dat er alleen een filmpje van het verrichtingsonderzoek te vinden is, is echt niet te vergelijken met hoe hij zich in de hengstencompetitie heeft laten zien.

Filmpjes van de hengstencompetitie zijn te zien in de KWPN database.

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-16 13:58

Careano schreef:
Furst William heb ik inderdaad ook naar gekeken Tanjaatjuhh, grappig dat je die noemt! Helaas alleen niet goedgekeurd bij het KWPN.. Ik ga eens kijken naar Furst Wilhelm, bedankt!

Chippendale spreekt me wel aan, alleen vererft hij wel wat maat? Zelf niet heel groot..

Ben niet heel erg weg van Giovanni, vnl filmpje van zijn gangen spreekt me niet echt aan.. Ook al had hij wel hoge cijfers zie ik. En het is een vos (willen we liever niet)..

Glamourdale vind ik een mooie optie, je merrie heeft achterbeen techniek genoeg en ik denk dat de combinatie met Glamourdale voor een grootramiger paard zorgt met meer achterbeen.
Ik zou niet intelen op Jazz, je hebt een goede merrie en er zijn nog zoveel andere goede hengsten.

StinoT

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-16 20:04

Hoe Glamourdale zich tot nu toe laat zien lijkt ie niet het leukste karakter te hebben en of je het achterbeen echt gaat verbeteren betwijfel ik. Zou je z'n afstammelingenkeuring moeten kijken op kwpn.tv
Intelen op jazz is inderdaad niet noodzakelijk.
Dekt Ziesto nog? Vond ik wel leuke nakomelingen destijds.

janderegelaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-16 20:29

Elisa2 schreef:
Careano schreef:

Glamourdale vind ik een mooie optie, je merrie heeft achterbeen techniek genoeg en ik denk dat de combinatie met Glamourdale voor een grootramiger paard zorgt met meer achterbeen.
Ik zou niet intelen op Jazz, je hebt een goede merrie en er zijn nog zoveel andere goede hengsten.

Dat zou ik dus juist wel doen, haar moeder heeft met Jazz een aangewezen hengst gebracht die nu GP loopt en een stermerrie. Die match klopt gewoon.

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-16 08:38

Ja haar moeder, en deze merrie heeft zelf al het Jazz bloed dus die succsesvolle combi van Jazz en haar moeder zit al in deze merrie..

De merrie heeft zelf al een zeer goed achterbeen gebruik daarom denk ik dat ze Glamourdale wel kan hebben. Als je qua karakter gaat kijken kun je ziesto ook beter laten staan met Lancet er achter want die geeft echt geen lieverdjes.