insemineren, praktisch gezien?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Ashkerlon

insemineren, praktisch gezien?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-01-16 21:10

Dikke twijfel of ik al of niet mijn merrie laat dekken dit jaar.
Voor de merrie is het niet haar eerste veulen, voor mij wel, dus de praktische kant mis ik nog even en ik wil toch wat duidelijkheid en zekerheid voor ik me in dit avontuur stort.

Hoe gaat het eigenlijk concreet in zijn werk?
Merrie toont altijd goed hengstig, dus veronderstel ik dat de dierenarts tijdens de hengstigheid gaat scannen om te kijken wanneer de eisprong gaat plaats vinden. Insemineren gebeurt liefst zo dicht mogelijk op de eisprong... ok... maar praktisch gezien: hoe raakt het sperma bij de dierenarts? Bestel ik zelf bij de hengst van mijn keuze, bestelt de dierenarts omdat hij het juiste moment beter kan inschatten? De rietjes komen via speciaal transport?

Het is een oudere merrie, dus hebben ze me aangeraden om met vers sperma te laten insemineren. Ik veronderstel dat je diepvries verder op voorhand kan bestellen, als de dierenarts zelf ook een vat heeft staan ter bewaring? Vers zal korter op de dag van bevruchten moeten besteld worden?

Of is dit ook iets dat verschilt van dierenarts tot dierenarts hoe dit in zijn werk gaat?
Ik twijfel nog tussen 2 dierenarts praktijken, 1 met heel goede reputatie, 1 is mijn vast dierenarts. Bij beide zou de merrie paar dagen op de praktijk blijven, dus zou ze dicht op de eisprong geïnsemineerd worden.

Tara_13

Re: insemineren, praktisch gezien?

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-16 21:17

Leuk dat je wil gaan dekken.

Ik laat mijn merrie idd scannen bij de dierenarts, zodra ze bijna geïnsemineerd kan worden bren ik haar naar de hengstenhouder omdat mijn merrie met puur sperma geïnsemineerd moet worden.

Als je haar thuis wil houden, zoek dan een hengstenboer die aan huis komt insemineren, dat heb ik ook eens gedaan.
Ook kun je het sperma bestellen bij de hengstenboer en laten verzenden naar je dierenarts. Meestal moet je dit voor 9/9.30 uur bestellen en dan wordt het die dag bezorgd.

Donja

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-16 10:58

Bij mij komt de dierenarts 's morgens scannen (voor een bepaalde tijd, ene station wil dat je voor half 9 besteld, bij een ander moet je voor 10 uur zijn.. afhankelijk van de hengstenhouder dus). Als de merrie dan een groot, redelijk zacht ei heeft (mijn ene merrie wordt het ei zeker 5,5 cm bv, terwijl mijn ander al bij 4,5 cm geinsemineerd moet worden), bel ik de hengstenhouder die de hengst aanbied (kunnen er meerdere zijn) en die komt dan diezelfde dag insemineren.

zelmago4it

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-16 09:45

Het is wel iets dat verschilt per dierenarts. Sperma moet inderdaad meestal voor een bepaalde tijd besteld worden. Het beste is om even met die betreffende dierenarts te overleggen wat het handigste is.

Wij zelf brengen onze merries naar een opfokstal zodra ze hengstig zijn. De dierenarts komt hier dan iedere dag om te scannen, en hier komt het sperma ook naartoe. De ene merrie hebben wij vorig jaar zowel met vers als met diepvries geïnsemineerd, omdat ze niet drachtig wou worden (helaas ook geen veulen dit jaar)
Ik heb stage gelopen op een paardenpraktijk die ook veel merries deden.
Een aantal kwam gewoon bij ons op stal. Die deden we dan iedere dag/ een aantal x per dag scannen, en zelf insemineren. Er zijn ook eigenaren die elke dag komen met de merrie om te scannen, en er was een hele route die we sochtends ook nog met de auto deden om merries aan huis te scannen.
Er is dus heel veel mogelijk. Ook het sperma, je kan dit naar jou thuis laten komen, naar de praktijk, of waar je merrie dan ook is.
Ik zou de opties bij jou in de buurt even bespreken met de dierenarts, of een andere ervaren fokker in de buurt. Zij kunnen jou de beste tips geven.

Denk er ook aan wat voor jou merrie het prettigste is. Is ze erg gestresst als ze naar een andere stal moet? dan zou ik echt proberen om haar thuis te houden. Als ze makkelijk de trailer op loopt kan je eventueel wel makkelijk ergens naartoe.

Silly1972

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-16 19:09

Welke opfokstal breng jij ze heen Zelma?

zelmago4it

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-16 08:49

Klein Popkensburg, maar dat is echt in een uithoek van zeeland, dus niet voor iedereen mogelijk denk ik :+

Silly1972

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-16 12:48

haha nee, helaas