Dikke twijfel of ik al of niet mijn merrie laat dekken dit jaar.
Voor de merrie is het niet haar eerste veulen, voor mij wel, dus de praktische kant mis ik nog even en ik wil toch wat duidelijkheid en zekerheid voor ik me in dit avontuur stort.
Hoe gaat het eigenlijk concreet in zijn werk?
Merrie toont altijd goed hengstig, dus veronderstel ik dat de dierenarts tijdens de hengstigheid gaat scannen om te kijken wanneer de eisprong gaat plaats vinden. Insemineren gebeurt liefst zo dicht mogelijk op de eisprong... ok... maar praktisch gezien: hoe raakt het sperma bij de dierenarts? Bestel ik zelf bij de hengst van mijn keuze, bestelt de dierenarts omdat hij het juiste moment beter kan inschatten? De rietjes komen via speciaal transport?
Het is een oudere merrie, dus hebben ze me aangeraden om met vers sperma te laten insemineren. Ik veronderstel dat je diepvries verder op voorhand kan bestellen, als de dierenarts zelf ook een vat heeft staan ter bewaring? Vers zal korter op de dag van bevruchten moeten besteld worden?
Of is dit ook iets dat verschilt van dierenarts tot dierenarts hoe dit in zijn werk gaat?
Ik twijfel nog tussen 2 dierenarts praktijken, 1 met heel goede reputatie, 1 is mijn vast dierenarts. Bij beide zou de merrie paar dagen op de praktijk blijven, dus zou ze dicht op de eisprong geïnsemineerd worden.