Verhuur fok/draagmerrie Do's en Don'ts ??

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

kalicha

Verhuur fok/draagmerrie Do's en Don'ts ??

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-01-16 13:33

Hallo medebokkers!!

ik zit met de volgende gedachte die al een tijdje door mijn hoofd spookt. Ik zit er namelijk over te denken om mijn 4,5 jarige KWPN merrie te Lease/ huur aan te bieden als fokmerrie of draagmerrie. Uiteraard doe ik dit op contract basis, maar dan nog zitter er vaak haken en ogen aan, zeker als je met een vreemde tot een overeenkomst komt.

Nu weet ik dat er al aardig wat topics over lopen, maar uit de zoekfunctie kwam niet echt een antwoord op mijn vragen.

Om te beginnen, niet geheel onbelangrijk; Is er Überhaupt vraag naar om dit particulier te doen?
Ik ben inmiddels wel bekend met verschillende centrales die dat doen, maar nog niet helemaal van overtuigd dat het de manier is waarop ik t zou willen doen....

Wat zijn nou de Do's en Don'ts als je je merrie verhuurt voor dit doeleinde?

Wat zijn de valkuilen? waar moet ik goed op letten? en hoe kan ik mezelf, de huurder en de merrie + vrucht/veulen op zo'n goed mogelijke manier indekken?

Ik ben erg benieuwd naar jullie ervaringen, meningen en tips.

Alvast bedankt!!

groetjes

Sammie

Re: Verhuur fok/draagmerrie Do's en Don'ts ??

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-16 13:38

Als je even de zoekfunctie gebruikt kom je vast nog wat oudere topics met dezelfde tips en trucs tegen

petraaken

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-16 13:46

Been there, done that and will never do it again.

en mijn merrie bleef dan nog lekker thuis bij mij.

kalicha

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-01-16 14:21

zou je toe willen lichten waarom je dit nooit meer zou doen?

petraaken

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-16 15:28

Zolang de merrie drachtig was was er niets aan de hand maar zodra het veulen er was begonnen de kleine irritaties bij ons. Ipv de merrie de eerste dagen rust te gunnen met haar veulen kwam er nog al wat bezoek. Allemaal kleine dingen hoor maar die uiteindelijk een hoop irritaties gaven. Was blij dat het veulen afgespeend werd.

draagmoeders is iets anders. Die komen van bij het ki station zelf vandaan en daar moet je zelf voor zorgen. Merrie uitlenen als fokmerrie zou ik echt niet doen en al zeker niet ze meegeven aan degene. Je weet nl niet hoe ze er mee omgaan en hoe ze haar voederen.

friesiszwart

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-16 19:01

de hengstenkeuze is te bepalen voor degene die dat wil maar als eigenaar zou ik zeker inspraak willen hebben of het laatste stem in deze. Denk aan verwantschap en inteelt (dit is bv een punt wat bij friese paarden speelt) en de extra risico's die dit geeft.

Denk ook aan wel of niet verplaatsen van de merrie? persoonlijk zou ik niet verplaatsen, zo heb je zelf het beste zicht op de verzorging van je paard. Maar goed kun en mag je op je huidige stalling een veulen hebben. Hoe qua voeding is bij verplaatsten zeker een punt van nadenken en vastleggen. Denk ook aan het moment van spenen etc etc. Maar ook als het tijdens de dracht mis zou gaan wie loopt welke risico's? En heeft welke kosten? etc etc.

Brainless

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-16 19:20

Hoe goed is jouw merrie dat jij verwacht dat er interesse is haar te huren?
Niet negatief bedoeld hoor, maar fokkers kopen liever zelf een merrie die predicaten heeft of investeren in keuringen dan dat ze een merrie huren met alle gevolgen die het kan hebben.
Paard moet dan sowieso verzekerd worden, want jij wilt ook geld zien als de merrie overlijdt bij de bevalling.

Hoeveel geld verwacht jij te krijgen voor de huur van je merrie en staat dat tegenover de gok dat er wat kan gebeuren met de merrie?

kalicha

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-01-16 19:46

@brainless: hoe goed is ze... In mijn ogen goed genoeg om haar zelf een veulen te laten krijgen.maar dat is uiteraard een heel persoonlijk iets. Ik snap heel goed wat je bedoeld, en dat is ook de rede dat ze niet per de als fokmerrie's door moet maar ook de optie draagmerrie voor ogen neem.
De echte fokkers willen uiteraard alleen maar predicaat rijke stammen/ merrie's, maar als je bijvoorbeeld kijkt naar mensen die gewoon voor zichzelf een fijn sport paard willen fokken dan wordt er al heel anders naar gekeken. Ik ben er van overtuigd dat er met beroerde merrie's gefokt wordt, dus ik laat even in het midden hoe goed ze is...

Hoeveel geld ik er voor wil hebben is eerlijk gezegd een moeilijke vraag, ik durf daar zo geen antwoord op te geven puur omdat ik hier geen ervaring mee heb, wat uiteraard ook de rede is dat ik dit topic geopend heb, hopend op meer info. En daar komt bij dat het er ook helemaal aan ligt hoe alles verder geregeld zou worden.
Van de risico's ben ik me absoluut bewust, maar je hebt gelijk die moeten wel zo goed mogelijk ingedekt worden!

Brainless

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-16 20:27

De meeste mensen (particulier) die "wat" willen fokken, doen dit met een eigen paard omdat het zo leuk is met je eigen paard (evt een opvolger) te fokken.
Die merries vallen dan vaak ook niet in de (zeer) hoge prijsklasse.

Als particulier zou ik sowieso niet het risico nemen met een paard van een onbekend iemand te fokken.
a je kent de eigenaar niet b wat als er wat met de merrie/veulen gebeurd.
Dan zou ik liever een (voor het rijden) afgekeurde merrie opsnorren met een leuk papier en daar mee fokken zodat alle risico's bij mij liggen.
Die kosten nl ook niet zo heel veel.

Ik denk dat de meeste particulieren er zo overdenken.
Zou ook zelf niet mijn merrie zomaar bij een vreemde neerzetten voor een langere periode en ik snap ook dat de eigenaren van het veulen zelf zicht er op willen hebben.
Afspraken met particulieren zijn heel moeilijk hard te maken en wat als ze zich niet aan het contract houden?
Welke "straf" staat daar dan op?

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-16 20:34

Draagmerries worden van hot naar het gesleept. Meestal zijn dat paarden die verder nergens meer nuttig meer zijn maar braaf zijn en goed voor hun veulen zorgen.
Waarom zou je dat precies willen?

kalicha

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-01-16 20:45

@brainless: goed punt, geeft rede tot nadenken...

@sizzle: dat is uiteraard wel t laatste dat ik wil! Haha
Ik dacht alleen dat dit misschien een mooie oplossing kon zijn. I
k ben zelf altijd erg zuinig op andermans paarden, zo zullen er hoop ik toch meer rond lopen ( al weet ik donders goed hoe t er op sommige plekken aan toe gaat)
Vandaar ook dat ik eerder naar particulier dan bedrijfsmatig toe dacht

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-16 20:47

Maar waarom wil je je paard verhuren?
Staat ze in de weg?

Peterina

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-16 13:45

Heb mijn merrie geleased in 2012 voor een veulen in 2013 aan de eigenaar van een GGK Hannoveraanse hengst.
Dit jaar is de merrie weer besproken, maar deze keer door een Grand Prix amazone.

Eerste keer is reuze meegevallen, en ik voorzie geen problemen dit jaar.

Alles is wel onder contract met goede uitleg zodat iedereen weet waar ze aan toe zijn, EN! de merrie blijft thuis onder mijn toezicht.

Zou ik het aanraden ... niet om zomaar een veulen te fokken: er zijn genoeg te krijgen/kopen, maar als je iets speciaals kan aanbieden en de risico's kan aanvaarden, dan is er een markt.

Hindo2

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-16 21:02

Ik heb mijn merrie tweemaal verhuurd als draagmerrie.
Beide keren heeft mijn merrie vanaf plaatsing embryo tot afspenen veulen bij de huurders gestaan.
Het is mij goed bevallen, voor vragen kan je me een pb sturen.

yvonnepuntnl

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-16 22:48

Sizzle schreef:
Draagmerries worden van hot naar het gesleept.
Hoezo, waarom?

Ik denk dat er zeker mogelijkheden zijn. Zo overweeg ik om dit jaar een merrie te spoelen en daarvoor zou ik een draagmerrie kunnen gebruiken. Denk dat er vast wel meer fokkers zijn die dat willen.

janderegelaa
vanaf nu met een R erachter

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-16 23:01

De huurprijs die je van de draagmoedercentrale krijgt is 1750 euro maar de scankosten tot de dracht zijn wel voor jou en de normale stalling waar ze anders ook staat. Na de 45e dag gaat ze naar degene van wie het embryo is.

In de regel wordt er heel goed op die merrie's gepast.

Hindo2

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-16 23:08

Sizzle schreef:
Draagmerries worden van hot naar het gesleept. Meestal zijn dat paarden die verder nergens meer nuttig meer zijn maar braaf zijn en goed voor hun veulen zorgen.

Dat gesleep heb ik niet meegemaakt.
Zoals Jan hierboven ook aan geeft wordt er echt wel heel goed voor de merries gezorgd, ze dragen dan ook vaak een waardevol veulen, althans ET wordt toch met name ingezet voor de betere fokmerries.

Dat draagmerries altijd merries zijn die "nergens anders meer goed voor zijn " ben ik niet met je eens. Veel fokkers gebruiken ook hun eigen merries, die echt nog wel potentie hebben voor sport of fokkerij maar in deze tijden is het gewoon niet echt meer haalbaar om elke merrie maar "vol" te stoppen. Zou kan een fokker van die ene speciale merrie meerdere veulens in een jaar fokken en door gebruik van eigen merries kosten besparen op draagmerries.

yvonnepuntnl

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-16 23:12

Het hoeft natuurlijk niet per se via een draagmerrieverhuurbedrijf. Je kunt ook zelf met een fokker wat afspreken.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-16 23:13

Bokker NRJ heeft een veulentje gefokt met de merrie van iemand anders geloof ik. Weet verder het fijne er niet vanaf, maar pb haar eens :)

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-16 23:14

Ik zeg ook niet dat er niet goed voor wordt gezorgd, maar de merries die ik gezien heb gingen van het adres waar ze gedekt werden naar de eigenaar van de embryo die ze daarna weer bij een andere stal parkeerde voor de bevalling.

Als je kunt afspreken dat ze thuis of op 1 adres blijft vind ik het weer een ander verhaal.

janderegelaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-16 00:11

Hindo2 schreef:
Sizzle schreef:

Dat gesleep heb ik niet meegemaakt.
Zoals Jan hierboven ook aan geeft wordt er echt wel heel goed voor de merries gezorgd, ze dragen dan ook vaak een waardevol veulen, althans ET wordt toch met name ingezet voor de betere fokmerries.

Dat draagmerries altijd merries zijn die "nergens anders meer goed voor zijn " ben ik niet met je eens. Veel fokkers gebruiken ook hun eigen merries, die echt nog wel potentie hebben voor sport of fokkerij maar in deze tijden is het gewoon niet echt meer haalbaar om elke merrie maar "vol" te stoppen. Zou kan een fokker van die ene speciale merrie meerdere veulens in een jaar fokken en door gebruik van eigen merries kosten besparen op draagmerries.

Wij doen het met echt hele goede merrie's. Soms zelfs beter dan waar het embryo uit komt.

kalicha

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-01-16 11:45

Bedankt voor jullie reacties! Alle adviezen, tips en ervaringen geven me wel een duidelijker beeld.

ik zal jullie tips opvolgen en de gene waarvan jullie aangeven die het al eens gedaan hebben een pb'tje sturen.

Ik sta er nog steeds voor open, weet nu alleen waar ik erg goed op moet letten. Misschien toch ook maar eens contact opnemen met de draagmerrie centrale. Maar blijf je dan wel op de hoogte waar je merrie heen gaat en in contact met de donor eigenaar?

Als ik alles goed geregeld zou krijgen zou ze eventueel verplaats mogen worden, maar wel alleen als ik zeker weet dat ze t goed heeft en goed voor haar gezorgd wordt.

Heb in ieder geval weer wat huiswerk te doen!! bedankt!

janderegelaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-16 12:01

In principe blijf je niet in contact met de huurder. Zitten ze ook niet op te wachten denk ik.

kalicha

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-01-16 12:08

Nee snap dat ze daar niet op zitten te wachten, ik ben ook niet zo'n miepje die elke maand wil gaan kijken en foto's wil ontvangen.

Maar meer, dat als er serieuze problemen zijn of het met je merrie niet goed gaat ( en dan bedoel ik niet een koliekje of kreupelheidje) , wordt je dan wel op de hoogte gesteld?

Sidera

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-16 17:14

Ik kon geen recenter topic vinden....

Hoe zou zo'n draagmoederschap dan werken?
Stel je hebt een oudere merrie waar je het risico te groot van vindt om zelf te laten veulenen, kan je dan een eitje weg laten halen, met KI laten bevruchten en dan in de draagmoeder plaatsen?

De kosten hiervan zullen zeker wel giga hoog zijn... Iemand een idee?
Wordt zeker meer met sportmerries gedaan die erg hoog in de sport lopen?