Newforesthengst voor Jacodi's Bo's Barclay merrie

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Daphne__

Newforesthengst voor Jacodi's Bo's Barclay merrie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-01-16 17:33

Hallo Allemaal,

Dit jaar wil ik graag mijn Newforestmerrie laten dekken.
Haar afstamming is Jacodi's Bo's Barclay x Jasper x Monday's Moscan. Ze is van 2009 en 1,44m hoog.
Het Karakter is buitengewoon goed. Ze is heel makkelijk en braaf. Onder het zadel is ze ook heel goed te rijden. Haar stap en galop zijn erg goed. Draf mag krachtiger en iets minder vlak. Ze is iets week in de rug.

We zouden graag een hengst hebben die iets groter is. Gangen moeten alle 3 heel goed zijn. De merrie is vooral gericht op dressuur en dat is ook wat ons meer ligt maar springen moet ook ruim voldoende zijn. Het karakter moet heel goed zijn, dat is heel belangrijk. Ondanks dat de merrie een geweldig karakter heeft willen we hier niets op inleveren en willen we dus ook een zeer goed karakter bij de hengst. De hengst moet een goede rug om hopelijk de rug van de merrie te verbeteren.

De merrie is myotonie vrij getest en dit wil ik ook van de hengst!

Ik twijfel nog erg over de hengst. Al 2 jaar denk ik na over het dekken en vele hengsten zijn de revu gepasseerd. De hengsten waar over getwijfeld wordt zijn; Reekamps Eclips, Brummerhoeve's Levi H en Lomansheide Brent. Natuurlijk sta ik open voor alle tips.

Afbeelding
Afbeelding

https://scontent-ams2-1.xx.fbcdn.net/hp ... e=56FD0ADF
Laatst bijgewerkt door Nicole288 op 29-01-16 16:32, in het totaal 3 keer bewerkt
Reden: 2 foto's zichtbaar, meer als link

WM_

Re: Newforesthengst voor Jacodi's Bo's Barclay merrie

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-16 18:01

Met brummershoeve Levi ga je volgens mij je draf niet verbeteren. Ken de hengst niet heel goed, kan er verder weinig over zeggen. Reekamp's Eclips en Lomansheide Brent passen beide m.i. goed op je merrie. Die laatste wordt door stamboek volgens mij ook wel goed gewaardeerd is alleen iets meer gokken, bij Eclips is al wat meer duidelijk wat hij fokt (en dat staat mij wel aan). Ga je ook met jonge /pas gekeurde hengsten in zee dan is er nog meer keuze dan slechts die drie die erbij passen.
Ben benieuwd wat andere zeggen en wat je keuze wordt! :D Je merrie haar eerste veulen? Dus nog spannend wat ze zelf doorgeeft !

Daphne__

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-01-16 18:26

Van Levi twijfel ik ook over of hij voldoende zou verbeteren qua gangen. Qua bouw en karakter vind ik hem erg aantrekkelijk maar idd. zal hij voldoende kunnen verbeteren?

Ik zou wel willen overwegen om een nieuwe hengst die veel belovend is of gewoon een heel goede indruk maakt te kiezen. Op het moment neigen we hier naar Eclipse maar ik ben ook benieuwd wat anderen vinden. Ik heb ook Carlo gehoord maar ik twijfel bij hem erg over het vele wit wat hij doorgeeft aangezien ook de merrie al flink wit heeft en dit ook in de moederlijn zit er sterk vererft wordt.

Het zal een grote verassing zijn want het is idd haar eerste veulen. Nou kennen we haar moederlijn tot overgrootoma en ook zusjes, tante,s nichten ed. hebben we gezien. Op de keuring in 2014 kreeg ze een hoge eerste premie maar door een ongelukje helaas geen ster. Daar gaan we dit jaar weer voor.

Memere

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-16 13:50

Ik zeg misschien iets doms maar mocht je bv voor een NRPS gaan, zou dit dan bij het NRPS kunnen met volpapier?
Misschien dat als dit mogelijk is en je dit ook wilt, je een grotere keuze aan hengsten zult hebben.

Zelf vind ik Hattrick Voque een prachtige hengst met voldoende maat, ook Myotonie vrij.

ff_stud

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-16 15:28

LauLauu schreef:
Ik zeg misschien iets doms maar mocht je bv voor een NRPS gaan, zou dit dan bij het NRPS kunnen met volpapier?
Misschien dat als dit mogelijk is en je dit ook wilt, je een grotere keuze aan hengsten zult hebben.

Zelf vind ik Hattrick Voque een prachtige hengst met voldoende maat, ook Myotonie vrij.

ja hoor dat kan, als je een nrps gekeurde hengst gebruikt

Daphne__

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-01-16 17:03

Bedankt voor de reactie's! Ik wil wel echt een New Forest hengst voor haar. Het is de bedoeling dat ze volgend jaar met het veulen naar de keuring gaat en de New Forest Pony is gewoon echt mijn ras zegmaar :)

Hattrick Voque vind ik ook een hele mooie hengst. Heb hem ook gezien toen we met de merrie bij Erik waren, super mooi én lief dier! Heb hem ook heel lang in de top 3 gehad, maar twijfel toch te erg of hij dé hengst is voor Julie.

Neig steeds meer naar Reekamps Eclips :))

_RobinA_

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-16 18:47

Wat leuk dat je Julie laat dekken dit jaar! Ik zou voor Reekamp's Eclips gaan :j De veulens die ik er van gezien heb, staan mij heel erg aan. Als alles goed gaat, krijgt Bailys eind april een veulen van Eclips :)
Levi heb ik ook naar gekeken, maar die vind ik te gewoon qua beweging. Ik denk niet dat je daar de beweging mee gaat verbeteren.

Wat vind je trouwens van Rivaldo H? Ik ken de hengst zelf niet, weet dus ook niet hoe die beweegt, maar heb daar vorig jaar op de hengstenkeuring een hele gave pony van gezien uit de zus van Barclay. Die kon echt super bewegen.

Daphne__

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-01-16 17:29

Ja, dat hebben wij ook. Nog geen 1 nakomeling gezien die we niks vinden. Ben ook héél benieuwd naar het veulen van Baileys! :))

Rivaldo H vind ik wel een hele mooi hengst. Kan me ook niet herinneren of ik hem al eens in het echt gezien heb. Er is me alleen wel aangeraden om geen hengst met een zware hals te kiezen en ik denk dat hij daar wel onder valt, zo op de foto iig.

We denken nu ook na over Carlo. Die is me aangeraden door de fokker van Julie. Vind het een super hengst en geloof dat hij bij Julie past, maar kan weinig vinden over nakomelingen van hem op keuring. In de sport doen ze het iig goed.
De fokker van Julie vind ook Reekamps Eclips een passende hengst, met een heel mooi papier.

Vind het zo ontzettend moeilijk :+ Ik weet wat ik wil, maar ben er nog niet over uit met welke hengst ik daar het dichtst bij ga komen.

Gelukkig heb ik nog even. We gaan sowieso de hengstenkeuring afwachten voor we een keuze maken :j

Nicole288

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-16 16:32

EHK -> NF

mariska1981

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-16 16:39

Holthausen Frodo II misschien een optie,hij doet het zeer goed in zowel dressuur als springen en heeft een super karakter. Hij heeft al een heel aantal mooie/goede nakomeling rondlopen.

Moratoetje

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-16 16:53

Reekamp's Eclips is een mooie hengst en zijn nakomelingen lijken erop. Puntje van kritiek vind ik wel dat hij een groot hoofd heeft en dat toch ook wel vererfd :o Onze eigen gefokte Eclips (wordt dit jaar 3) heeft dit helaas ook, verder wel een fijne pony met goede bewegingen en groter dan haar moeder.

Gezien de afstamming van jouw merrie zou ik niet voor Carlo kiezen. Kans op veel wit. Carlo strooit nog wel eens met de maat. Wij hebben 2x met Carlo gefokt: vos 1.41 en zwarte 1.46m, volle zussen waren het. Het vosje hebben we nog, is voorlopig kroon en fokt erg goed. Had enkel wel iets groter mogen zijn, maar we letten er goed op met de hengstenkeuze.

Levi, super springen maar qua beweging heel gewoon. Ik denk ook niet dat hij de draf van je merrie zal verbeteren.

Mijn eigen merrie (Burley Phantom x Brummerhoeve's Boss) verwacht dit jaar een veulen van Reekamp's Slogan (Wayland Loganberry x Melle Jerom). Een hengst die in mijn ogen zwaar ondergewaardeerd wordt vanwege zijn mindere verrichting. Hij fokt maat, beweging en zijn nakomelingen zijn erg fijne pony's in de omgang. Zijn oudste nakomelingen komen dit jaar op de keuring voor stamboekopname (3 jarigen) en ik weet dat er op de aankomende HK in ieder geval 2 zonen van hem komen.

Afbeelding

Forest25

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-16 13:37

Brummerhoeve's Levi is misschien aan de hand niet spectaculair in draf. Maar in de sport bewijst hij zich als een van de weinige hengsten allround te zijn. M1 dressuur en Z springen en dat al op 6 jarige leeftijd. Daarnaast heeft hij een top karakter laat zich makkelijk rijden en bewerken door een jong meisje, iets waar een kinder pony aan moet voldoen. Hij komt uit een super moederlijn, waar meerdere goede keurings als sport pony's uit komen.

Daarnaast zegt het draven aan de hand niets uiteindelijk moeten ze het onder het zadel kunnen!

Moratoetje

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-16 12:09

Levi is zeker geen slechte hengst, zijn sportresultaten liegen er niet om :o
Als je een merrie hebt waarvan de draf niet verbeterd hoeft te worden, zou ik hem zeker gebruiken (misschien iets voor mijn eigen merrie).

Daphne__

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-02-16 16:18

Bedankt voor de reactie's!
Op de hengstenkeuring alle hengsten nog eens bekeken en Reekamps Eclips blijft gewoon een super mooie hengst, maar we hebben besloten hem toch niet te gebruiken.
Zondag gaan we kijken bij de nieuw goedgekeurde hengst; Berkzicht Ferrie :)

Daphne__

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-02-16 18:55

Nou, we zijn vandaag bij Stal het Gruyter geweest. En besloten dat we Julie idd gaan laten dekken door Berkzicht Ferrie! *\o/*

Afbeelding
Afbeelding
(Foto's zijn van Stal het Gruyter!)

Daphne__

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-04-16 09:59

Nou we hebben spontaan gister Julie ineens weggebracht naar de hengstenhouder. We hadden haar nooit hengstig gezien en hadden besloten eind van de maand te scannen en hengstig te spuiten tot mevrouw eergister ineens superhengstig stond. Meteen maar alles geregeld en haar gister afgeleverd. Gisteravond is ze voor het eerst gedekt *\o/* *\o/*

Afbeelding
Julie vond het helemaal prima in haar tijdelijke nieuwe stal en keek niet op of om. Dook meteen in het stro ( thuis staat ze op vlas ). Helemaal op haar gemakje.

supertammy

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-16 14:23

Leuk!! En nu maar hopen dat het ook meteen raak is :D .

Flabbergast

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-16 14:37

Leuk, spannend hoor!!

Daphne__

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-04-16 02:27

Ja idd, hoop het zo! :))

We gaan haar morgen weer ophalen! En dan word ze 25 April gescand :):)

Daphne__

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-04-16 14:19