Veulentje fokken, wel of niet

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Ojajoh

Veulentje fokken, wel of niet

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-01-16 12:16

Voordat ik mij ergens instort waar ik niet goed over nagedacht heb,wil ik er eens extra over nadenken met de meningen van andere omdat ik ergens in het midden blijf met mijn gedachte.

Een veulentje fokken bij mijn merrie, of de voors en of ik het dus wel ga doen, of de tegens die ik misschien over het hoofd zie en denk, nee laat maar.....
Ik weet dat het geld kost en ik weet dat het risico's betreft.
Sommige vinden dat je alleen mag fokken ter verbetering van het ras exterieur ect.
Ik neem iig alles mee in een goede afweging zodat ik wel overwogen keuze kan maken.

achtergrond informatie:
Merrie 13 jaar, 1,01m, mini apppaloosa maar papierloos. Geen idee of er verder ooit een veulen van is gekomen.

Afbeelding

Doel fok heb ik niet echt uitgebreid, behalve dat wij graag een een veulentje van haar zouden willen ,die wij overigens dan ook zelf willen houden. We zouden dan een stevige welsh A hengst willen gebruiken. Ze heeft een stal van 3,5 meter straks (nu zelfs nog 5) en dus de ruimte om het veulen te houden en haar samen te laten staan.
Het veulen zou dan voor ons een 2e pony zijn voor het mennen voor mij en mijn vriendin en toekomstig rijden voor mijn dochter.
Voordelen als leuk en leerzaam zie ik er in, en natuurlijk het feit dat ik in de toekomst misschien met mijn dochter samen op pad kan, tevens met vriendin die dan mee kan helpen in de verzorging.

nadelen zie ik de kosten,risico's voor de merrie (en veulen) en ik zal natuurlijk de aankomende maanden goed moeten verdiepen in de hoe's en wat's ,alles over fokkerij, maar dat vind ik ook weer leuk en leerzaam.
En natuurlijk , je weet niet hoe het karakter en het paardje uit gaat pakken ,maar dat is gewoon ook een risico

Maar goed dit zijn dus mijn oppervlakkige gedachten....eerlijk met weinig kennis van de fokkerij momenteel

Graag hoor ik van de "profs" de wel en niet verhalen,redenen,tips ect.

piezze

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-16 12:21

Lekker doen als je hem toch houdt, alleen maar leuk!
Leerzaam en kosten vallen mee bij de kleintjes

Tara_13

Re: Veulentje fokken, wel of niet

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-16 12:24

Ik zou het ook doen. Niks is leuker dan een eigen fokproduct te hebben, deze te zien opgroeien!
Je hebt de ruimte en je kunt er zelf uiteindelijk mee aan de slag, super leuk.
De risico's tja, ik heb de 1e dracht een baarmoederdraaiing bij de merrie gehad en het 2e veulen heb ik helaas moeten inslapen en toch zou ik zo de keuze weer maken dat ik de merrie weer zou laten dekken.

Punz

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-16 12:26

Zo fokken dat áls je het dier onverhoopt níet kunt houden, het verkoopbaar is.
( En niet ivm overmaat aan aanbod/ gebrek aan bruikbaarheid/ maar geen geld oid om het zelf te kunnen houden eigenlijk de slacht de enige eerlijke optie is).

Dus: in de maat dat het voor kinderen te rijden is, dan wel goed in een span past, selecteren op karakter van de hengst, liefst een speciaal kleurtje, gezond fundament en leuke bewegingen.

Kim_Asterix

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-16 12:35

Zeker doen als je niet voor de verkoop fokt! Niks leuker en leerzamer dan zelf een veulentje fokken bij je merrie :)
Natuurlijk zijn er wel risico's aan verbonden, maar het gaat zeker bij de kleintjes vaak vanzelf. Let er op dat het misschien haar eerste veulen is, dus kies de hengst niet veel groter/breder als haar eigen hoogte/breedte.

Wat Punz zegt is ook zeer handig om even goed op te slaan. Het kan altijd voorkomen dat je de beestjes toch onverwachts moet verkopen. Bij een goed fokproduct is het dan geen enkel probleem als het dan toch een keer papierloos is.

Maak je wel een volgtopic aan tegen de tijd dat het zover is? ;)

fique

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-16 12:44

Sproet zou wel een knappe moeder zijn. Ik zeg doen!

Rex_Rolfo

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-16 12:44

Ojajoh schreef:
de ruimte om het veulen te houden en haar samen te laten staan.

Heb je ook de ruimte om ze níet samen te laten staan? Tegen de tijd dat je wilt spenen en/of een hengstveulen niet meer bij de merrie wilt laten staan. Geruind kan natuurlijk wel maar dan moet je er toch vrij jong het mes in laten zetten.

Ineke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-16 12:46

Kim_Asterix schreef:
Let er op dat het misschien haar eerste veulen is, dus kies de hengst niet veel groter/breder als haar eigen hoogte/breedte.

Dat maakt niets uit, want een veulen past zich aan aan de baarmoeder van de moeder.
Of het nu de eerste is of niet.

Spannend TS! Ik ben mij ook aan het verdiepen om eventueel een veulen te fokken met mijn merrie, maar dan wel een Ijslander :D

Heb je al hengsten op het oog?

Wilawander

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-16 12:47

Ik zou altijd rekening houden met verkoop... zei ook altijd dat wat wij fokken blijft!! Tot ik ziek werd en het niet meer ging en noodgedwongen verkopen moest. En was dan nog een leuke KWPN met papieren en zeker geen slechte en dat was al moeizaam genoeg... laat staan iets wat papierloos is.

Silly1972

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-16 13:06

Ik volg even mee, ik ga dit jaar ook mijn eerste veulen fokken, dus alle tips zijn welkom :D

BrechtCarlos

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-16 13:12

Ik zou het zien als een super leuk leerproject! En stel dat het veulen toch later weg moet, dan is dat nog niet zo'n groot probleem. Welsh x Shet is best veelgevraagd op de makt.

Kim_Asterix

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-16 14:46

Ineke2 schreef:
Kim_Asterix schreef:
Let er op dat het misschien haar eerste veulen is, dus kies de hengst niet veel groter/breder als haar eigen hoogte/breedte.

Dat maakt niets uit, want een veulen past zich aan aan de baarmoeder van de moeder.
Of het nu de eerste is of niet.

Pas daarmee op want bij een brede hengst kan het veulen ook breed gebouwd zijn en dat kan prima passen in de baarmoeder, maar dat levert problemen op bij de geboorte. Met brede schouders kan het geboortekanaal van de merrie te klein zijn waardoor het veulen blijft vastzitten. Dan moet je gaan krikken of trekken.

Ineke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-16 14:58

Kijk daarin geef ik je gelijk. Maar breder staat niet gelijk aan groter / hoger als de merrie.
Ik kijk zelf inderdaad wel naar een niet te brede hengst mede omdat mijn toekomstige veulen qua verbeterpunt niet nog breder moet zijn als mijn merrie.

Marilu

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-16 15:35

Als het om zelf te houden is, zeg ik ook ja. Met inderdaad er rekening mee te houden, dat moest het paard ooit verkocht móeten worden (financiel, sterfgeval ...) er toch een leuk papiertje bij past.
Wij hebben ook zelf 1 veulentje gekweekt met onze merrie en daar zal het bij blijven.
Ik moet zeggen dat het 'bevruchtingsproces' wel erg zwaar leek te vallen voor onze merrie. Ze vond het heel erg eng (en misschien pijnlijk ?), dus moest ze altijd gesedeerd worden. Aangezien de eerste bevruchting niet gelukt was, moest er dus een tweede volgen. Maar ze moeten ook eerst opgevoeld worden of er wel een eicel rijp is en na de bevruchting moeten ze ook nog eens onderzocht worden of het wel gelukt is ... Dus per inseminatie toch 3x dat de merrie moet 'lastiggevallen worden'. Ook was de bevalling niet zo'n makkie. Ze heeft echt serieus afgezien en de veearts heeft een handje moeten helpen. Hij zei dat ze het alleen wel had aangekund, maar dat ze dan echt wel heel hard zou moeten werken hebben.
Maar verder alleen maar positieve ervaringen te melden. Het is ongelofelijk plezant om zo'n kleintje te zien opgroeien. Je bereidt jezelf best wel goed voor door er heel veel over te lezen.

Dees

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-16 15:46

Wilawander schreef:
Ik zou altijd rekening houden met verkoop... zei ook altijd dat wat wij fokken blijft!! Tot ik ziek werd en het niet meer ging en noodgedwongen verkopen moest. En was dan nog een leuke KWPN met papieren en zeker geen slechte en dat was al moeizaam genoeg... laat staan iets wat papierloos is.

Bij dit soort ponies is dikwijls de kleur veel belangrijker dan het papier.
Aangezien moeders een stippeltje is, is er kans dat het veulentje ook een leuke kleur krijgt. Nou, mocht je ooit moeten verkopen, stippeltjes verkopen wel. Zou er dus niet over in zitten.

Ts, gezien je verhaal, ik zou het gewoon doen. Leuk toch?!

Ojajoh

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-01-16 19:11

Wow hoop reacties dank jullie wel

De merrie is een zeer gruizige merrie :')
Maar serieus ze probeert altijd alles om bij de hengst te komen en ik denk dat ze ook zeer zorgzaam is. Dus kwa het dekken voorzie ik geen problemen. Ik dacht zelf aan een A welsh hengst van rond de 1.15m een valk of zwarte, heb een desbetreffende valk ook op het oog. Onze merrie is zelf ook niet smal en best lang. Met haar 1,01m zit ze in dekenmaat 147cm
Ik wil juist iets groter in de hoop dat het veulen uitgroeit tot een stevige iets groter pony dan shet die dan prima kan funderen kwa bouw als kinderpony. De hengst die ik op t oog heb is een oudere ervaren hengst met een zacht karakter en kost ook de hoofdprijs niet.
Papierloos wordt het sowieso want mams heeft geen papier.
Mams heeft een sensibel maar zeer betrouwbaar en zacht karakter.
Kwa verkopen, als ik in een situatie zou zitten van weg doen zou ik m zo aan.mn vriendin geven voor niets. Als het dier maar goed terecht komt vind ik belangrijker. Mijn vriendin staat dan ook op mijn testament voor onze stippel.
Ik heb de mogelijkheid de stal in twee te delen. Maar kan eventueel ook het dier een tijdje weg zetten elders. Ik zou dat geen probleem vinden.
Natuurlijk hoop ik stiekem een merrie en alleen afspenen en dan weer terug maar bij een hengst kan ik vroeg ruinen of de opfok in gooien.

Cemlys

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-16 19:15

Wat leuk! Moet best kunnen hoor een hengst van 1.15m

Hier wel eentje voor je in de aanbieding! :D

Afbeelding

Afbeelding

Ojajoh

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-01-16 11:40

oh jeetje wat een knapperd!!! <3
nou vind ik het nog moeilijker om neutraal te blijven denken :')

Cemlys

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-16 11:42

Ojajoh schreef:
oh jeetje wat een knapperd!!! <3
nou vind ik het nog moeilijker om neutraal te blijven denken :')

Haha sorry! In mei wordt zn eerste veulentje geboren, in juli nog een.

Dennis

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-16 11:11

Er staan zo veel kleine pony's (shetten, mini's, welshjes en kruizingen van all dit) te koop waardoor ik het niet zou doen.
Als je graag een veulen wil zou ik gewoon een veulentje kopen die je kan zien op groeien. Heb je niet het risico, kan je precies uitzoeken wat je wil (kleurtje, merrie die meteen bij jou merrie kan en niet in de opfok hoeft) en is een stuk goedkoper.

Ik ben ook fokker geweest, heb een paar super fijne, predikaatrijke, bewezen merries staan(heb een kroon prestatie elite sport-AA merrie staan, er zijn hooguit 3 of 4 andere merries in NL met deze predikaten achter hun naam). Maar die blijven ook allemaal leeg, ook als ik er een pony bij zou willen :j .

Mocht je toch wel willen fokken, kijk eens naar de hengsten van Manda op bokt. Appies met veel welsh bloed. Zijn fijne aansprekende hengsten. Ik weet de exacte regels bij het NAS niet, maar volgens mij kan een veulen van jou merrie uit een NAS hengst gewoon ingeschreven worden.

En kijk kritisch naar wat er beter kan aan jou merrie.
Ik zou haar zelf graag compacter willen zien, hals aanzet is wat laag en horizontaal, mag wat meer opgericht, hoofdje zou mooier mogen. Correctheid van beenwerk enz kan ik niet beoordelen op deze foto.

Ojajoh

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-01-16 13:55

Dennis schreef:
Er staan zo veel kleine pony's (shetten, mini's, welshjes en kruizingen van all dit) te koop waardoor ik het niet zou doen.
Als je graag een veulen wil zou ik gewoon een veulentje kopen die je kan zien op groeien. Heb je niet het risico, kan je precies uitzoeken wat je wil (kleurtje, merrie die meteen bij jou merrie kan en niet in de opfok hoeft) en is een stuk goedkoper.

.

Nou nee, hier zie ik geen lol aan, dan kan ik net zo goed een 12 jarige ervaren rijpony erbij kopen,kost ook een hoop minder kwa opgroeien, beleren ect...Zeker met de marktwaarde van tegenwoordig
Juist omdat het dan van onze eigen merrie zou zijn, zou het leuk zijn. Daarbij denk ik niet dat ze zomaar een vreemd veulen accepteert :n

Dennis

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-16 14:52

Het leuk van je eigen merrie is natuurlijk leuk. Maar al zie je hoe anders al mijn veulens zijn uit de zelfde merries geeft dat nergens garantie op.
Bij 1 hengst die ik gebruikt heb zie ik kwa karakter enzo wel lijn in hoe hij fokt. Maar mijn merries (uit de zelfde hengsten, maar ook uit verschillende hengsten) fokken kwa karakter echt verschillend. Natuurlijk zie je er dingen in terug van je merrie. Maar een leuke merrie is zeker garantie voor een leuk (als in, kwa karakter overeenkomstig) veulen. Ik heb 1x volle broer/zus gefokt en durf zelfs te zeggen dat die 2 het meest verschillend van elkaar zijn (en hun half zus lijkt juist het meest op halfzusjes uit andere merries).
Na het afspenen zijn mijn merries niet perce liever naar hun eigen veulens dan naar andere veulens. Ze kiezen hun eigen maatjes uit binnen de groep.

Ik wil het idee niet de grond in boren, maar wel zorgen dat je er goed over na denk na alle 'meteen doen' reacties hier boven.
Daarbij geef ik ook een idee om ook nog eens goed over na te denken als je het wel wil doen. Het zou leuk zijn als je niet alleen mijn 'negatieve'(ik zeg liever kritisch en nuchter) reactie er uit licht, maar ook op een nuttige tip in ga.

Wilawander

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-16 15:15

Helemaal eens met Dennis.

janiekhm

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-16 15:19

Ik vind het altijd leuk om een veulentje te krijgen. Wel gaan wij de dierenarts vaak wel eerst even langs of de pony geschikt is om een veulentje te krijgen

Janinevv

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-16 15:27

Ik vind altijd leuk om veulentjes te krijgen. Vaak zetten we rond de zomer een hengst bij ons in de kudde, van shetlanders. Hebben vaak altijd wel 1 die drachtig is, hartstikke leuk ! Heel veel kosten komen hier niet bij kijken. Maar als je de pony zelf wilt houden is dat helemaal leuk een eigen gefokte pony!