Commerciële dressuurhengst

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Antonius

Commerciële dressuurhengst

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-01-16 22:43

Ik had een tijd terug een topic geopend voor deze merrie in mijn zoektocht naar een springgefokte hengst. bevriende fokkers, in springpaarden wel, zouden het zonde vinden als we uit deze merrie geen dressuurveulen zouden fokken, dus willen we die richting toch ook eens overwegen.

De merrie is een royal diamond x classiker x qua vadis
http://www.horsetelex.nl/horses/pedigree/1665101

De voornaamste reden om toch dressuurgericht te fokken: uit mijn merrie haar moeder komt ook het dressuurpaard van Philippe Jorissen nl le Beau. De merrie is zelf als 3 jarige naar belgie gekomen via de veiling in vechta. Ze is een staatspremiemerrie uit Oldenburg.
Zelf willen we sowieso geen dressuurveulen aanhouden, maar via mijn bevriende fokkers zouden we met het veulen wel terechtkunnen op een veiling in Duitsland, als het veulen meevalt uiteraard.

de merrie is heel sensibel, dus de hengst moet koel zijn. De merrie is 1m65 dus graag ook een hengst die vergroot. Aangezien we richting Duitse veiling denken, is er een voorkeur voor een Duitse hengst, ander stamboek mag ook maar wel iets commercieel.

Ik ben absoluut niet thuis in de dressuurpaarden, ons plan was oorspronkelijk om eventinggericht te fokken omdat daar mijn interesse ligt, dus ik reken op jullie voor wat inbreng aan hengsten :P

Afbeelding

https://www.youtube.com/watch?v=XaRxHAr9l7s Draf
https://www.youtube.com/watch?v=8NkNEM8-SrQ Galop

GJ9

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-16 00:55

Als die bevriende fokkers wat voor je willen betekenen qua verkoop, kunnen zij beter ook het hengstenadvies doen..
Als jij advies van bokt opvolgt, en het veulen valt tegen, heb je niks. Niemand hier op bokt zal kunnen voorspellen met welke hengst jij winst gaat verkrijgen.

LDRD

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-16 09:54

Met Classiker erachter en de wens voor een werkbaar karakter zou ik zoeken in de hoek van Donnerhall nakomelingen. En dan vooral zonder Sandro Hit in de lijn.

janderegelaa
vanaf nu met een R erachter

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-16 10:19

Allereerst: zonde dat zo'n megatalent niet in de (hogere) dressuursport loopt.

Ik zou een hengst nemen die de natuurlijke gangen verbeterd.
Ik zou dekken met Glock's Zonik als je echt commercieel wilt:

Hou er wel rekening mee dat een schimmel dressuurpaard voor de verkoop vaak niet zo gewild is.

Peterina

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-16 12:35

Hangt ook erg af van je budget.

Er zijn verschillende hengst in Duitsland die erg commercieel zijn, oa De Niro, Donnerhall bloed dat altijd mooi aansluit op die van de R-lijn (Rubinstein).

Kleur is minder belangrijk, maar met je schimmel hebt je wel 50% kans op een schimmel nakomeling, en zij is ook vos-drager.

Antonius

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-01-16 13:01

GJ9 schreef:
Als die bevriende fokkers wat voor je willen betekenen qua verkoop, kunnen zij beter ook het hengstenadvies doen..
Als jij advies van bokt opvolgt, en het veulen valt tegen, heb je niks. Niemand hier op bokt zal kunnen voorspellen met welke hengst jij winst gaat verkrijgen.

Zoals ik schreef, zijn mijn bevriende fokkers thuis in springpaarden. Zij verkopen verschillende veulens via veilingen, ook in Duitsland. Ze kunnen mij dus helpen met eerst en vooral de taal en ook hoe zo een veiling werkt, want ik ken daar niets van. Dressuurhengsten hebben zij ook geen kennis van.

Antonius

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-01-16 13:06

janderegelaa schreef:

Ik zou dekken met Glock's Zonik als je echt commercieel wilt:[ Video ]

Hou er wel rekening mee dat een schimmel dressuurpaard voor de verkoop vaak niet zo gewild is.

Wij hebben de merrie in 2014 gekocht, hiervoor was ze van de eigenaar die haar in Duitsland gaan halen is. Er zijn enkele redenen waardoor ze niet de hogere sport is uitgebracht, oa zwangerschappen en dergelijke maar toen was ze dus niet van mij.

Bedankt voor de tip, vind ik zeker al een goede!

Antonius

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-01-16 13:09

Peterina schreef:
Hangt ook erg af van je budget.

Er zijn verschillende hengst in Duitsland die erg commercieel zijn, oa De Niro, Donnerhall bloed dat altijd mooi aansluit op die van de R-lijn (Rubinstein).

Kleur is minder belangrijk, maar met je schimmel hebt je wel 50% kans op een schimmel nakomeling, en zij is ook vos-drager.

De Niro had ik ook aan gedacht, maar dat wordt wel wat veel qua dekgeld. Wou graag max 1500 uitgeven. ik ga even zoeken naar donnerhall nakomelingen die mij aanspreken.

Zien jullie overigens grote verbeterpunten qua exterieur aan de merrie waar ik zeker rekening mee moet houden?

Antonius

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-01-16 13:10

LDRD schreef:
Met Classiker erachter en de wens voor een werkbaar karakter zou ik zoeken in de hoek van Donnerhall nakomelingen. En dan vooral zonder Sandro Hit in de lijn.

Geen Sandro hit omwille van karakter?

fleurtjeuh

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-16 13:13

Ook ik raad donnerhall bloed aan. Fijne dieren om mee te werken en zeker potentie voor het hogere werk.

Wat betrefd exterieur zou ik misschien een ietsje langer voorbeen willen zien, en een ietsie pietsie langere hals.

Edit: ik heb de filmpjes ook nog even bekeken.
Persoonlijk zou ik graag een beetje sneller/actiever achterbeen zien, dus zoek een hengst die dat van nature al heeft. Ook lijkt ze een heel kort nekje te hebben tijdens het rijden dus dat bevestigde mijn punt van hierboven, evenals het ietsje langere voorbeen. Ze gebruikt hem goed, t moet geen zwaaier worden, maar een tikje langer zou ook meteen al wat berg opwaartser tonen.

janderegelaa
vanaf nu met een R erachter

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-16 13:24

Antonius schreef:
janderegelaa schreef:

Ik zou dekken met Glock's Zonik als je echt commercieel wilt:[ Video ]

Wij hebben de merrie in 2014 gekocht, hiervoor was ze van de eigenaar die haar in Duitsland gaan halen is. Er zijn enkele redenen waardoor ze niet de hogere sport is uitgebracht, oa zwangerschappen en dergelijke maar toen was ze dus niet van mij.

Bedankt voor de tip, vind ik zeker al een goede!

Als je toch geld wilt verdienen zette ik de merrie bij een goede amazone en liet haar direct wat hoger starten. Haar verkopen levert meer geld op dan het veulen verkopen.

Antonius

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-01-16 14:08

ik vraag geen beleggingsadvies :P wel hengstenadvies.

Peterina

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-16 20:29

LDRD

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-16 21:59

:j
Antonius schreef:
LDRD schreef:

Geen Sandro hit omwille van karakter?

:j . Vaak sensibele paarden en niet voor iedereen geschikt.

Dees

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-16 10:49

De meest commerciële dressuurhengst is de verrichtingstopper van het voorjaarsonderzoek. Ieder jaar opnieuw.
Maakt niet uit wat het is en hoe zijn pedigree luidt, dek met die hengst en je zult met je veulen volop aandacht krijgen.
Het is overigens een formule die veel fokkers toepassen :D

Populair in Dtsl voor verkoop lijkt mij de nafok van Jazz - Johnson en ze zijn volgens mij ook aardig verkikkerd op Charmeur. Voor de dressuur zien de Duitsers volgens mij graag de NL hengsten. Maar goed, ik ben zelf geen Duitser, dus wat weet ik er verder ook van :)

Antonius

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-01-16 12:47

Peterina schreef:

spreekt mij wel aan!
Er was hier ook gezegd om het achterbeen van mijn merrie in de gaten te houden, maar ik heb in andere topics al gelezen dat Vivaldi niet bekend staat om een goed AB mee te geven? Zou dat een probleem zijn met bv deze hengst?

Dees schreef:
De meest commerciële dressuurhengst is de verrichtingstopper van het voorjaarsonderzoek. Ieder jaar opnieuw.
Maakt niet uit wat het is en hoe zijn pedigree luidt, dek met die hengst en je zult met je veulen volop aandacht krijgen.
Het is overigens een formule die veel fokkers toepassen :D

Populair in Dtsl voor verkoop lijkt mij de nafok van Jazz - Johnson en ze zijn volgens mij ook aardig verkikkerd op Charmeur. Voor de dressuur zien de Duitsers volgens mij graag de NL hengsten. Maar goed, ik ben zelf geen Duitser, dus wat weet ik er verder ook van :)

Charmeur vind ik een hele gave, maar enkel diepvries denk ik? En te betalen per dosis, dat vind ik een beetje riskant.

Richting Johnson had ik ook gedacht, vraag mij alleen af of dit slim is gezien de sensibiliteit van mijn merrie. We hopen wel als veulen te verkopen, maar stel dat dat toch tegenvalt, moet ik het nog zien zadelmak te krijgen ook :P

Alizeetje

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-16 15:15

Wat leuk Evelien dat je een dressuurveulentje gaat fokken uit I.lona! :D

Ik zou niet direct weten welke hengst goed bij haar past, maar als ik even lees wat hier al gezegd is:
Sandro Hit zou ik idd ook van weg blijven (karakter), idem Johnson denk ik.

Zelf ben ik helemaal verliefd op Charmeur, maar ik ben dan ook een beetje subjectief :). Werd wel altijd gezegd dat hij geen makkelijk karakter had, maar zelf heb ik daar geen ervaring mee (niet bij de mij, niet bij 2 andere die ik ken...).

Een leuke Donnerhall nakomeling lijkt me inderdaad ook wel wat.
Eventueel Bordeaux of Dorado eens bekijken? Al zit Donnerhall daar wel al wat verder in de bloedlijn...

Everdale kwam ook in me op (of Lord Leatherdale, maar denk niet dat deze nu nog dekt). Lijkt me ook fijne paarden te geven qua karakter.

Deze (jongere) hengst zag ik ook op een show, en wordt erg geprezen om zn karakter:
Guardian S
Fok/aanparingsadvies:
Guardian S kan de instelling en bewegingstechniek verbeteren in de dressuurpaardenfokkerij.

Antonius

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-01-16 15:48

Alizeetje schreef:
Wat leuk Evelien dat je een dressuurveulentje gaat fokken uit I.lona! :D

Zou wel iets leuk uitkomen hé :) Maar ik ben er nog niet aan uit wat ik ga doen... Blijft voor mij toch wat een onzekere weg via die veilingen, ik ken daar niets van. En zelf houden als ik dressuurgericht fok is sowieso geen optie, dus dan is er wel een beetje 'druk' om toch zeker te moeten kunnen verkopen.
Als ik voor mezelf fok (voor de eventing dan), ben ik er intussen uit welke hengst ik kies.

Nu ben ik druk aan het zoeken welke dressuurhengst ik eventueel kan gebruiken, nog even tijd om te twijfelen.
Charmeur zal dus obv diepvries en bijhorende voorwaarden afvallen.
De anderen die je noemt ga ik eens bekijken.

Heb intussen ook al eens op de site van Oldenburg (waar de merrie ingeschreven is) welke hengsten zij vorig jaar aangeboden hebben gekregen op de keuring, beetje in die stambomen spitten.

Is een Nederlands gefokte en ingeschreven hengst ook commercieel in Duitsland? In België bv stelt de dressuurfokkerij niet veel voor, dus ik denk dat mocht ik een BWP gekeurde dressuurhengst kiezen (wat ik niet van plan ben maar als voorbeeld), daar weinig animo voor zal zijn in Duitsland, maar hoe zit dat met KWPN??
Ik lees hier in andere topics bv dat weinig Nederlanders staan te springen om Duitse hengsten te kiezen, dus vraag ik mij af of ze in Duitsland hetzelfde denken dus dat ze echt een voorkeur hebben om hun eigen hengsten te gebruiken?

Antonius

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-01-16 19:47

Toto jr spreekt mij wel aan en is ook wel commercieel. Zou dit wat zijn voor mijn merrie?

Elpharo

Re: Commerciële dressuurhengst

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-16 19:56

Ik zat alles es te lezen en dacht toen...ik zou mooi eerst eentje voor jezelf fokken :) Dan kan die lekker op gaan groeien en kan je altijd nog een dressuurveulen gaan fokken. Tenzij je er maar eentje wil en je haar lekker wil gaan rijden. Helaas niet bar veel verstand van hengsten :)

Antonius

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-01-16 20:11

Heb op zich wel genoeg staan voor mezelf, heb nog 2 merries waar ik voor mezelf mee kan fokken, dus ik moet de merrie niet specifiek houden om voor mezelf te fokken.

Ketaki

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-16 01:53

misschien een heel andere richting, nu ik een ander topic zag.

Rousseau

aangezien daar ook *klein)zonen van hem in de fokkerij staan, of iig hebben gestaan, zou dat misschien een keuze kunnen zijn?

paardjes123

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-16 02:55

Ik dacht ook aan toto Jr, die doet het op het moment erg goed

Antonius

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-01-16 07:36

Ketaki schreef:
misschien een heel andere richting, nu ik een ander topic zag.

Rousseau

aangezien daar ook *klein)zonen van hem in de fokkerij staan, of iig hebben gestaan, zou dat misschien een keuze kunnen zijn?

Staat ook op mijn lijstje om verder rond te zoeken. Rousseau zelf is ook diepvries heb ik gelezen, maar eventueel een zoon van hem.

Alizeetje

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-16 10:01

Toto jr lijkt me zeker interessant! Dekgeld valt voorlopig ook nog binnen jouw budget!
Ook qua karakter denk ik ok:
Glock’s Toto Jr. is een eerlijke en betrouwbare hengst met een zeer goede instelling. De hengst heeft zeer veel
bereidheid tot werken en laat zich zeer goed bewerken.
Glock’s Toto Jr. kan bijdragen bij het verruimen van de bloedspreiding en de basisgangen, rijdbaarheid en instelling
verbeteren in de dressuurpaardenfokkerij.

Spannend :Y)