Springpaard. Welke afstamming op te letten?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

HappyHorse33

Springpaard. Welke afstamming op te letten?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-01-16 16:53

Vanwege ambities van onze zoon zoeken wij een springpaard. Maar waar moet je nu op Letten? Ons budget is niet oneindig dus nakomelingen van olympische wonderen verwacht ik niet, maar ik zie bij advertenties staan : uit die en die stam, en dat zegt ons dus niks

Desiree

Re: Springpaard. Welke afstamming op te letten?

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-16 10:21

Papieren liggen in de kast. Je moet het paard afstemmen op het rijvermogen van je zoon, de een moet de ander compenseren, snap je? Als je zoon ervaren genoeg is, kan hij een jonger springpaard kiezen dat nog opgeleid moet worden. Als hij onervaren is, kan hij beter een ervarener paard kopen.

Bijna alle nakomelingen komen van goedpresterende hengsten in Nederland. Maar geen enkele hengst krijgt louter goede nakomelingen. Daarnaast hebben ze ook nog een karakter, en de ene hengst staat heel hoog op de index, bijvoorbeeld Heartbreaker, maar daarnaast staat hij er ook om bekend dat hij hele hete nakomelingen geeft, evenals dressuurhengst Jazz. Toch is er een heel beroemd eventing paard die op internationaal niveau mee komt, ook als komt hij van Jazz.

Afstamming zegt niet alles. Zoon moet gewoon kijken welke leeftijd hij het paard wil met daarbij een maximum aan niveau van het paard, en daar gaat een prijs mee gepaard.
Een 14 jarige die Z springt is gewoon niet zo duur als een 7 of 8 jarige die Z springt. Het is afstemmen op vermogen paard - vermogen zoon - leeftijd paard - opleiding paard - prijs.
Gewoon kijken op de foto of het paard je aanstaat en de prijs ook, en dan uitproberen.

HappyHorse33

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-01-16 10:48

oke, duidelijk. Wordt namelijk gek van al die afstammings dingen. Ik snap ook dat afstamming niet alles zegt , als ik heel slim zou zijn, hoeven mijn kinderen dat immers niet te zijn), maar omdat het overal bijstaat ga je bijna geloven dat je perse naar een bepaalde afstamming moet kijken

kiwiwitje

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-16 11:00

Van een afstamming, mits je er bekend mee bent kun je veel meer halen dan prestaties.
Nu zit ik niet in het springen. Maar een simpel voorbeeld bij de dressuur: Veel mensen willen geen Jazz bloed. Jazz staat niet bekend om het makkelijkste karakter bijvoorbeeld. Van de hengsten is over het algemeen de rijbaarheid en het karakter bekend. Ook wat zijn nakomelingen aan karakter mee geven. Zo kun je een beetje kijken wat je wel of niet moet hebben. Al zijn er altijd uitzonderingen, of die juist weinig van papa hebben meegekregen.
Dus vooral naar leuke paarden kijken die goed geprijsd zijn volgens jullie budget.
Gewoon proefrijden en een de instructeur mee nemen waar mogelijk. En om niet voor verrassingen te komen staan is het altijd een optie om een paard te laten keuren.

NatasjavE

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-16 11:02

De afstamming geeft je een beetje richting en is belangrijk bij het fokken van een paard.

Als het doel niet fokken maar springen is dan kan het je hoogstens wat richting geven maar zegt simpelweg niet alles.

De kans dat een Jazz x Ferro x Gribaldi kan springen is kleiner dan bij een Nummero Uno x Burggraaf x Le Mexico. Maar onmogelijk is het zeker niet. Daarnaast ook genoeg springgefokte paarden die het goed doen in de dressuurbaan. En om het nog gekker te maken. In de wedstrijdsport lopen ook nog genoeg Tuigpaarden op hoog niveau mee. En ook de Allround gefokte Gelderse zie je daar mee lopen.

Ik ga mee met de tips die Desiree geeft. Afstemmen op wat je zoon kan en wil en kijken naar het paard en niet blindstaren op afstamming.

Wat verder handig is,..vraag de instructeur van je zoon te vragen of die nog een paard weet en ook mee te nemen als je gaat kijken bij een paard

Lightninggg

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-16 11:17

Afstamming zegt inderdaad niet alles.
Ikzelf heb altijd een springpaard met topafstamming gehad en een franse draver. Die draver had een zeer aangenaam karakter en deed altijd zijn best. Het springpaard was een heethoofd en deed dikwijls gewoon haar zin. Beide paarden had ik op hetzelfde niveau lopen. De draver sprong altijd foutloos en heeft dikwijls gewonnen terwijl het springpaard meestal een balk af had omdat ik er gewoon niets meer aan te zeggen had. Natuurlijk is het springpaard nu een uitstekende fokmerrie terwijl de draver maar gewoon een weidemaatje is (beide paarden zijn uit de sport gehaald).

Sclimpre

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-16 11:24

voor een 'gewoon' paard vind ik deze 2 punten het belangrijste van het papier :
- je hebt de geboortedatum zwart op wit staan (paarden zonder papier blijven heel lang 8 jaar...)
- je kan kijken naar hoe het karakter van de meeste nakomelingen van die hengst zijn, zoals al aangehaald is bv. Jazz ervoor gekend dat de mnakomelingen niet de gemakkelijste zijn

janderegelaa
vanaf nu met een R erachter

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-16 11:31

Ik weet niet hoe oud jouw zoon is maar ik zou een leerpaard van een jaar of 10 kopen die al Z gelopen heeft. Dan maakt de afstamming ook niet meer uit. Op sporthorses staan ze tussen de 6000 en 10000 euro.

Urielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-16 11:35

Je kunt gewoon rond gaan kijken naar paarden en wil je graag meer weten van afstamming dan kun je ook op Bokt zoeken wat er al over geschreven is.

Zo kun je ook lezen of het paard volgens zijn pedigree heet of koel in de kop is, lastig in de mond, werkwillige nakomelingen geeft of paarden die je beter niet voor een amateur koopt, hard beenwerk, tekortkomingen in het exterieur, een leuk basissportpaard of veel nakomelingen voor het hogere werk,...

Het is geen vaste regel, maar het geeft wel een indicatie.

JumpingRider

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-16 11:50

Urielle schreef:
Zo kun je ook lezen of het paard volgens zijn pedigree heet of koel in de kop is, lastig in de mond, werkwillige nakomelingen geeft of paarden die je beter niet voor een amateur koopt, hard beenwerk, tekortkomingen in het exterieur, een leuk basissportpaard of veel nakomelingen voor het hogere werk,...

Het is geen vaste regel, maar het geeft wel een indicatie.

Dit inderdaad.

Afstamming is vooral belangrijk als je wilt gaan fokken, of als je een jong paard hebt (die nog geen of weinig concoursen heeft gelopen)
Wanneer je een paard koopt dat al wat hoger in de sport heeft gelopen, heeft deze zich al bewezen en kun je zelf al goed uitproberen hoe hij met het rijden is.

Nynke0809

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-16 18:27

de kans is kleiner zeg je . maar ik heb een florencioxrubiquilxjazz die met gemak over 1.25 komt ! we willen volgend jaar zelfs eventing starten

Desiree

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-16 20:39

Nynke0809 schreef:
de kans is kleiner zeg je . maar ik heb een florencioxrubiquilxjazz die met gemak over 1.25 komt ! we willen volgend jaar zelfs eventing starten

Het bestaat. Net als Vira, de Jazzmerrie van Elaine Pen.

En dat is de reden dat je het paard zelf moet proberen. Het moet klikken, goed aanvoelen. Niet zeggen `ik wil geen vos` of `ik wil geen merrie`, of `moet van een springhengst zijn`. Er zijn te veel uitzonderingen.

Nynke0809

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-16 21:55

Desiree schreef:
Nynke0809 schreef:

En dat is de reden dat je het paard zelf moet proberen. Het moet klikken, goed aanvoelen. Niet zeggen `ik wil geen vos` of `ik wil geen merrie`, of `moet van een springhengst zijn`. Er zijn te veel uitzonderingen.

jij snapt hem ! haha
ik heb een jazz vos. en ze kan geweldig springen ! heb van heel veel mensen gehoord dat ze nooit zal kunnen springen omdat ze het bloed er niet voor heeft. ja daaaggg dan heb je aan mij de verkeerde, lekker eigenwijs en toch doen. als je er maar in geloofd en doorzet,dan kom je overal !

Nynke0809

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-16 21:59

Afbeelding

Percy

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-16 21:59

Desiree en Uriëlle geven het goed weer.

Kijk goed hoe het paard is en hoe je zoon en dat paard een match vormen. Neem vooral de instructeur eens mee.

Afstamming geeft een goede indicatie maar niet meer dan dat. Opvoeding en eigen karakter spelen net zo hard mee. Net zoals een broer/broer, zus/zus etc. niet hetzelfde karakter hebben, geldt dit net zo hard voor paarden.

Desiree

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-16 22:33

toch bijzonder, die jazz nakomelingen. Het zijn scheiterds, of ze hebben zo´n groot hart dat ze een leuk of zelfs goed eventing paard kunnen zijn. Ik ken een handelaar die had een hele leuke schimmel van Jazz. Jong paard nog, kon je ook in je eentje mee naar buiten.

Dus óók jazz nakomelingen niet direct afkeuren op waar ze om bekend staan, nl scheiterige dressuurpaarden! ;)

idefix4

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-16 22:37

Ik heb een Dressuurpaard: Kimberley x vm Sultan. Nou ja, Kimberley dressuurt en diens vader Cabochon is ook geen springer. Van moeders kant zit er ook Lucky Boy achter. :o
Maar als ik hem een plezier wil doen dan springt hij! Hij weigert nooit, alleen met zijn 16 zijn we wat laat begonnen, dus korte bochtjes zijn wat lastig. Lees de advertenties en ga bij springruiters langs. Mijn instructrice wist laatst 2 leuke springpaarden te koop. Vaak kennen ze ook de ins en outs en dan kunnen ze ook vaak redelijk objectief vertellen of zo een paard bij jouw zoon past. En het vertrouwen van jouw zoon in het paard is vaak belangrijker inderdaad dan de ouders van het paard.

Desiree

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-16 22:39

Ik weet een springengefokte contendermerrie, die zo super kan bewegen dat als ze van mij was, dat ik er absoluut een grootramige dressuurhengst op zou zetten. Ik denk dat ze de dressuursport weer veel te bieden heeft.

Annoya

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-16 22:55

Mijn moeder heeft een 15 jarige merrie van Cor de la Bryere die Z dressuur heeft gelopen. Cor de la Bryere staat bekend als springhengst. Alleen de merrie van mijn moeder is toch meer een dressuurpaard. Ik zou niet alleen naar vader lijn kijken maar ook de moeder lijn. Ik denk dat een leerpaard een zeer goed advies is. Ik heb ook als 13 jarige leren springen van een 19 jarige voormalige ZZ springer. Vanwege de leeftijd was de pony niet enorm duur in de aankoop. Ik heb er echt van leren rijden.

Lante

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-16 23:04

Mijn Houston van 1.57 m. heeft de punten voor het ZZ springen bij de paarden op 7 jarige leeftijd. Mijn Florencio is binnen een jaar naar Z springen gereden. Afstamming zegt niet alles. Het schept een verwachting en mocht je later met het paard willen fokken, indien je een merrie koopt, is het handig om er een goed papier bij te hebben.

Desiree

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-16 17:36

Ja, zo had ik zelf een Turbo Magic x Houston en die kon ook goed springen.

Lante

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-16 22:23

Grappig, ik heb ook een Turbo Magic gehad: sprong indd ook goed. :D

SuperZodiaX

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-16 22:32

Desiree schreef:
Nynke0809 schreef:

En ik heb een ruin met dezelfde moedersvader als Vira en die struikelt nog over een cavaletti haha.. :D