Risico's fokken met PRE's

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Domiinique

Risico's fokken met PRE's

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-01-16 09:48

Hoihoi,

Ik weet dat het misschien een beetje een rare vraag is, en ik zou ook echt niet weten of het hier goed staat (dus daar alvast mijn excuses voor), maar kan iemand mij informatie geven over de risico's die het fokken met PRE paarden met zich mee brengt?

Voor mijn opleiding moet ik een fokprogramma opstellen en daarin moet ik ook aandacht besteden aan de risico's die het fokken met een specifiek ras met zich mee brengt.
Helaas kan ik hier op internet weinig tot geen informatie over vinden.

Zodoende dacht ik dat Bokt mij misschien wel aan informatie kan helpen :D :D

Dus in het kort:
Weet iemand wat de risico's zijn wanneer je fokt met een PRE

janderegelaa
vanaf nu met een R erachter

Re: Risico's fokken met PRE's

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-16 09:51

Dan kun je beter het Friese paard als studie object gebruiken. Die hebben veel inteeltproblematiek en erfelijke aandoeningen. Voor de rest even op Google kijken hè anders doen wij jouw huiswerk;-)

Domiinique

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-01-16 09:53

janderegelaa schreef:
Dan kun je beter het Friese paard als studie object gebruiken. Die hebben veel inteeltproblematiek en erfelijke aandoeningen. Voor de rest even op Google kijken hè anders doen wij jouw huiswerk;-)

Als ik op google wat kon vinden had ik het hier niet gevraagd hè ;)
Dit is een soort van mijn laatste informatie bron om het zo maar een beetje te zeggen haha

Azmay

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-16 09:55

De pre is naar mijn weten gewoon een gezond ras dus van daar zal je niet veel ellende tegen komen op Internet. Maar ik lees mee, heb zelf de verdenking dat mijn merrie drachtig is.

Maeve

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-16 10:01

Ik denk dat je ook beter kunt kiezen voor de Fries (veel inteelt, problematiek rond aneurysma's, dwerggroei, waterhoofden), de Quarter of Paint (5 erfelijke afwijkingen om rekening mee te houden) of mini's (ook dwerggroei en volgens mij soms kaakproblemen omdat ze steeds kleiner gefokt worden).

edit: bij de New Forests is toch jaren terug per ongeluk veel gebruik gemaakt van een niet-raszuivere hengst (Golden Boy)? En dat je daar nu maar een bepaald percentage van in je veulen mag terugzien ofzo?

Flux

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-16 10:09

Volgens mij is de PRE inderdaad een gezond ras die geen specifieke problemen kent. Als ik dan al iets zou noemen zou ik in je fokdoel rekening houden met temperament (niet te) of juist de bouw van het paard. Kijk voor dat laatste bijvoorbeeld naar de raskenmerken van een echte PRE om zo te weten te komen wat wel en niet gewenst is. Daaruit kun je ook mogelijke problemen bespreken (als in, de rug moet niet te kort worden, want dat kan zorgen voor....).

Als je juist moet kijken naar problemen die al in het ras liggen zou ik inderdaad kiezen voor bijvoorbeeld de Fries, daar is heel veel over te vinden en hedendaags ook nog een probleem.

edit: wat Maeve zegt ook. New Forest hebben te maken gehad met myotonie (geloof ik?) spieraandoening.

Eline91

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-16 10:24

Je kan ook altijd eens kijken naar de amerikaanse rassen, daar zijn ook wel wat erfelijke aandoeningen te vinden. Ik denk daarbij aan HYPP, HERDA, PSSM, GBED ...

Bij de Paint horses heb je dan ook het Overo Lethal White Syndrome, dat voorkomt als het veulen twee frame overo genen meekrijgt van de ouders.

Om het voorkomen van deze ziektes te beperken vragen de stamboeken volgens mij om een 5-panel test uit te voeren voor je fokt met dieren van deze rassen.
Hier vind je een goede uitleg van erfelijke aandoeningen bij amerikaanse paarden.

Als je meer uitleg wilt mag je me altijd PB-en ;)

Goldwynn

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-16 10:28

Is melanomen iets om rekening mee te houden? Zit niet in de pre's, maar gezien de grote hoeveelheid schimmels? Exceem komt geloof ik ook nog wel eens voor toch?

Daarnaast is het Nederlandse gras volgens mij niet erg geschikt voor Spaanse paarden. Omdat het in Spanje droger is en minder voedingsstoffen bevat.

Misschien dat je daar wat dieper in kunt duiken? Weet alleen niet hoe het met genetica zit bij deze onderwerpen.

Friese paard is inderdaad meer over te vinden en daardoor misschien ook interessanter. Er is een bokker die op het moment een boek schrijft over de ontstaansgeschiedenis van het Friese paard, die zou je misschien kunnen helpen met het beantwoorden van specifieke vragen. Maar de keus is aan jou welk ras je wilt doen ;)

Edit:
Of inderdaad de Amerikaanse rassen die mijn voorganger noemt. Lijkt mij ook erg interessant!

Domiinique

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-01-16 10:49

Iedereen heel erg bedankt voor jullie reacties. Ik heb er inderdaad voor gekozen om het Friese paard te kiezen, mede doordat deze meer risico;s met zich meebrengen tijdens het fokken.

Goldwynn: ik heb je een pb gestuurd.