Fokplan ijslanders

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Elinekptn

Fokplan ijslanders

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-01-16 00:43

Hoi iedereen. :)

Voor een schoolopdracht moet ik een fokplan schrijven. Ik heb ijslanders gekozen omdat ze mij intrigeren en eigenlijk behoorlijk onbekend voor me zijn. Ik weet vrijwel niks van het ras af, maar dat is nu dan ook meteen mijn probleem. Op internet wordt ik echt niet duidelijker en sommige fokkers geven ook niet echt duidelijk antwoord.

Mijn gebruiksdoelen zijn sport en show.
Mijn fokdoel is daardoor een 'mooi en sprekende' IJslander (oftwel gewoon een plaatje), dat tevens gezond is, en de 5 gangen kan uitoefenen.

De kenmerken die mijn fokproduct dus nodig hebben om mijn gebruiksdoel te bereiken zijn nog al wat.

De kwantitatieve kenmerken (meetbaar) hebben voornamelijk te maken met de anatomie (denk ik?)
Wat zouden nog meer kwantitatieve kenmerken zijn?

De kwalitatieve kenmerken (beoordeelbaar) hebben voornamelijk met het exterieur te maken?

Ook moet ik kijken welke bijdragen de dieren die ik kan inzetten voor de fokkerij, kunnen leveren om mijn fokdoel te bereiken. De belangrijkste dingen hierbij is de erfelijkheidsfactor, milieu invloeden, dominant/recessief of een intermediar gen, eventuele erfelijke gebreken, inteelt of het heterosis effect.
Bij dit stuk loop ik gewoon vast. |(
Kan zo weinig erover vinden. Misschien iemand die me kan helpen?

Alvast super bedankt!

neocoon

Re: Fokplan ijslanders

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-16 01:00

Kan je niet een brief in het Engels opzetten en naar fokkers in Ijsland sturen?

Elinekptn

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-01-16 01:05

Slim.. Totaal niet aan gedacht. Tnx!

mala26

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-16 01:07

of neem contact op met fra skoti in weesp, misschien dat zij jou kan helpen. Hun fokken ook veel.