welke goedgekeurde (bonte) pony hengst voor mijn pony?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Crista

welke goedgekeurde (bonte) pony hengst voor mijn pony?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-12-15 21:03

Hallo,

In 2016 of 2017 willen we misschien mijn pony laten dekken.

Mijn merrie heeft geen papieren, maar als er een veulen komt, wordt het toch een veulen voor ons zelf, als toekomstige opvolger zeg maar.

Maar nu de vraag: welke hengst?

Ik zal beginnen met mijn merrie:
- Ongeveer 1.30 m.
- A.d.h. van dit topic:
[KG] fokken met few spot pintaloosa
hebben we geconstateerd dat mijn merrie waarschijnlijk een varnish appaloosa is met een near leopard gen erbij. Zeer vermoedelijk dus hetrozygoot appaloosa (en dus geen few sppt, zoals ik zelf jaren heb gedacht) en tevens heeft ze bonte genen die onder het appaloosa zwak tot uiting komen.
- mooie ruime gangen al zou ze achter wel iets minder bodem nauw mogen zijn
- is bloedje fanatiek, werkt graag, is vlot, erg snel (we rijden aangespannen, marathon wedstrijden) en cool in dr kop maar niet saai
- heel lief en vriendelijk karakter maar wel eenkennig en kan bij weinig leiding en sturing erg dominant zijn
- ik vindt haar mooi gebouwd, alleen zou ze dus iets wijder mogen zijn in de achterhand
- gezonde voeten en verder ook helemaal gezond
- is totaal geen dressuur wonder en heeft er zelfs een hekel aan

Wat ik wil verbeteren / wat zoek ik in een hengst?
- goedgekeurd bij een stamboek
- veulen mag een maatje groter worden als mijn merrie nu, liefst niet groter als ongeveer 1,45 m.
- iets meer dressuur aanleg
- ik wil de kans op een appaloosa veulen zo klein mogelijk maken omdat ik de meeste appies niet zo mooi vindt. Dus kunnen we vermoedelijk het beste fokken met een homozygote bonte. Maaaar andere kleuren zijn ook goed, al gaat de voorkeur uit naar bont.
- hengst mag wat barokker zijn, al wil ik niet uitkomen op een lomp en onbehouden veulen
- veulen moet geschikt zijn voor aangespannen werk, liefst marathons, dus lekker veelzijdig.
- veulen moet toch ook wel een leuk sprongetje kunnen maken voor als ik er eventueel op wil rijden of een verzogster ofzo neem

Had zelf al gekeken naar de Du Bois hengsten en had deze bonte paint hengst gezien: http://www.eaglesranch.com/nl/painthors ... oratio.htm
Maar vraag me af of hij ook niet-quarters/paints dekt?
En de Du Bois hengsten, tja super gave hengsten maar niet bont en ergens trekken ze me toch minder...

Owjah, niet onbelangrijk; foto's van mijn merrie

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Nou, barst los!

Even nog als toevoeging, keuze om haar te laten dekken is nog niet 100% zeker.

Mioux

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-15 21:36

Er komt vast veel commentaar in verband met papierloos fokken in 3..2...1...

Heb je zelf al een hengst in gedachte ? En hoeveel kans is het dat zij appa door geeft ? En wat gebeurd er met het veulen als bv de kleur je niet aan staat als het bijvoorbeeld een appa word?

Rije
Hoofd Bezwaarcommissie

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-15 21:56

isisxnous

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-15 21:57

sorry maar wilde even zeggen dat ik je merrie toch wel heel leuk vind!!! hihi

Donja

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-15 23:24

Mioux schreef:
Er komt vast veel commentaar in verband met papierloos fokken in 3..2...1...

Heb je zelf al een hengst in gedachte ? En hoeveel kans is het dat zij appa door geeft ? En wat gebeurd er met het veulen als bv de kleur je niet aan staat als het bijvoorbeeld een appa word?

aangezien het een heterozygote is voor het appie-gen, is de kans op doorgeven 50%

Mioux

Re: welke goedgekeurde (bonte) pony hengst voor mijn pony?

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-15 23:36

50% dus 50% kans dat t veulen niet kwa kleur word zoals TS word, ben benieuwd wat TS dan gaat doen met t veulen en of er rekening mee gehouden is ?

tanjaatjuhh

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-15 08:58

Als je er mee wilt mennen , marathons zou ik geen paint nemen , eerder iets wendbaarders.

Ik zou zelf le matsjo gebruiken denk ik

Crista

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-12-15 12:55

Veulen blijft sowieso, al wordt ie paars met een zilver randje!
Dus daar geen zorgen over! Alleen ben ik meestal niet zo wweg van shabrakbonte appies en dergelijke kleuren. Maar mocht het veulen dat toch zijn dan blijft het wel gewoon, laat dat voorop staan.

Picasso van knedostables had ik ook gezien, arabisch bloed is geen probleem, mits geen volle arabier, want wil geen 50% arabier, dat is me te heet. Heb dan liever een vlotte welsh cob ofzo...

Tanja, ik ga le matsjo eens bekijken

loempia93

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-15 13:03

Heb je al eens in het barockpinto stamboek gekeken?
Is natuurlijk wel een gok dan hoe de bouw gaat worden.

ponyparadijs

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-15 13:10

Wat ik wil verbeteren / wat zoek ik in een hengst?
- goedgekeurd bij een stamboek
Waarom goedgekeurd bij een stamboek?
1.Is dat omdat je wil dat het veulen een papier kan krijgen?
2.Of omdat de hengst dan op wat zaken met betrekking op de gezondheid is gecontroleerd?
Bij het eerste moet je je bedenken dat je niet altijd bij het stamboek van de gekeurde hengst een papier bij je veulen krijgt omdat de merrie dan soms ook mee telt
Denk dan eens aan hengsten die je veulen een NRPS papier kunnen bezorgen (hengsten moeten dan in jouw geval minimaal 25% Arabisch bloed hebben) of aan een welsh hengst omdat je daar geloof ik een welsh part-bred papier kan aanvragen
Bij het tweede moet je je ook realiseren dat bij elk stamboek andere eisen zijn om een hengst goed te keuren.
Bij het NRPS zijn alle hengsten röntgenologisch gekeurd. Dat is zeker niet zo bij alle pony stamboeken.

- veulen mag een maatje groter worden als mijn merrie nu, liefst niet groter als ongeveer 1,45 m.
Zodra je gaat fokken neem je een gok wat betreft de maat.
Het kan zo zijn dat jou merrie ouders heeft die misschien al 1,45 of groter waren en zij dus gewoon wat klein is uit gevallen. Dan zou je met een grote D pony al risico lopen dat het veulen de 1,45 voorbij gaat.

- iets meer dressuur aanleg
Wat mis je in je merrie? Gangen?

- ik wil de kans op een appaloosa veulen zo klein mogelijk maken omdat ik de meeste appies niet zo mooi vindt. Dus kunnen we vermoedelijk het beste fokken met een homozygote bonte. Maaaar andere kleuren zijn ook goed, al gaat de voorkeur uit naar bont.
Met jou merrie heb je ten alle tijden kans op 50% appaloosa.
Homozygote bonte hengsten geven je niet een kleinere kans op appaloosa.
Je zou er in jou geval een bonte appaloosa uit kunnen fokken.

- hengst mag wat barokker zijn, al wil ik niet uitkomen op een lomp en onbehouden veulen
Barok en lomp en onbehouden? Dat lomp en onbehouden heeft niet te maken met hoe een veulen gebouwd is maar aan de opvoeding!
Wil je wat meer massa in je veulen?
Persoonlijk vindt ik je merrie al behoorlijk veel body hebben

- veulen moet geschikt zijn voor aangespannen werk, liefst marathons, dus lekker veelzijdig.
- veulen moet toch ook wel een leuk sprongetje kunnen maken voor als ik er eventueel op wil rijden of een verzogster ofzo neem

Naar mijn mening kan je elk gezond paard of pony gebruiken voor het aangespannen werk en voor het rijden.
Wat dat betreft kan je dus alle kanten op!

Wat is belangrijk voor jou?

Crista

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-12-15 16:50

Ponyparadijs, rede voor goedgekeurde hengst is een combi van beide redenen die jij noemt.
Ik heb absoluut de intentie het veulen te houden maar ik weet natuurlijk niet wat de toekomst gaat brengen. En dan is een veulen waar je papier bij kan aanvragen toch handig.

Maat van 1,45 m. is een wens, geen eis. Wordt het groter is het niet erg. Maar als ik dan toch mag kiezen, liever rond de 1,45 m. Dus ik zoek geen hengst van 1,80 m. want dat maakt de kans op een groot veulen wel heel groot :-))

Ik wil graag een homozygote bonte omdat de kans op een bonte appie dan vele malen groter is als op een gewone appie en dat maakt meteen de kans oo shabrak appie, of de patronen die ik minder mooi vindt meteen een stuk kleiner.

Mijn merrie heeft inderdaad al best wat massa, maar dit mag nog wel wat meer. Maar ik wil niet dat het echt een trekpaard achtig modelletje wordt, dat bedoel ik meer met lomp en onbehouden, snap je?

En op dressuur gebied mis ik de werkwilligheid, waar ze die in het springen en marathon en de vaardigheid wel heeft is ze in de dressuur erg moeilijk. Snel tegen de hand en vindt het duidelijk moeilijk/niet leuk. Weet niet zo goed hoe ik moet uitdrukken wat ik bedoel, sorry...

En wat je zegt dat elk gezond paard geschikt is voor aangespannen, is helemaal waar, maar ik zoek wel een opvolger welke in de marathons ook echt uitblinkt, dus snel, wendbaar, controleerbaar en dapper.

Hoop dat het zo weer wst helderder is allemaal :-)

ponyparadijs

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-15 17:17

Voor mij is het wel wat duidelijker'

1 ding nog.
Je wil graag wat meer massa maar wel snel en wendbaar.
Meer massa maakt het naar mijn idee niet sneller en wendbaarder.

Voor een papier zou ik een NRPS hengst of een hengst met minimaal 25% Arabisch bloed aanraden.
Maar daar volgt meestal geen massa uit.
Wat betreft bont (zeker homozygoot) beperkt het je keuze heel erg.
Bij het NRPS ken ik geen bonte pony hengsten.

Ik moet eerlijk zeggen dat als je de kleur appaloosa niet echt leuk vindt ik je niet zou aanraden te fokken met deze merrie.
Naar mijn mening kan je dan beter een veulen aankopen.
Dan kan je kleur, geslacht en maat redelijkerwijs uitkiezen.

Crista

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-12-15 18:49

Ik snnap wat je beedoeld inderdaad. Keuze voor de aankoop van een veulen zou inderdaad aannemelijk zijn, ware het niet dat ik juist heel graag zelf een veulen wil fokken en mijn merrie het (voor mij) perfecte karakter heeft en correct gebouwd is.

Zelf een veulen fokken is altijd al een droom van me geweest, en met deze merrie durf ik het well aan.

Bont is geen must he! Heb zelf al zitten kijken naar welsh cob, is toch wat meer massa maar niet zo veel dat je erg inlevert op wendbaarheid en snelheid.

Maar inderdaad, niet bont....

Ik vindt trouwens veel appies wel mooi en leuk, heb alleen geen voorkeur voor shabrak appies en snowcape, en zelfs daar heb je wel mooie bij, maar soms ook minder mooie zeg maar.

Zit nu dus te twijfelen tussen een welsh cob hengst of een nrps of duitsche reitpony...

ponyparadijs

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-15 19:39

Veel NRPS zullen niet meer massa geven. Juist door het Arabische bloed

Duite rijpony's hebben soms wel wat meer massa.
Maar in vergelijking met jouw merrie ook niet bar veel

Met een Welsh Cob denk ik dat je nog het beste meer massa kan krijgen.
Maar informeer wat dat betreft dan ook of het veulen wel een papier kan krijgen.

Overigens zeg je nu dat je het karakter van je merrie perfect vind maar de werkwilligheid (ook in de dressuur) hangt samen met karakter dus dan spreek je je een beetje tegen.

Wat betreft het willen fokken kan ik je wel volgen hoor.
Maar probeer je wat aan het denken te zetten dat je wel een hele goede beslissing neemt

Crista

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-12-15 20:50

Snap ik, en waardeer ik ook absoluut!

Over het karakter, ik bedoelde meer dat ze in de omgang echt perfect aansluit bij hoe ik een paard (pony in dit geval haha) wil dat hij is. Werkwilligheid is er in de vaardigheid,marathon en het springen absoluut. Alleen in de dressuur is die er beduidend minder.
Ze vindt het erg moelijk en wordt dan wat sneller kniftig en gaat dan erg tegen de hand...

Noem het fout in de africhting, noem het ontbreken van dressuur talent of werkwilligheid. Ik weet het niet, maar weet wel dat ik dàt wel anders zou willen als dat kan :-)

Keuze voor het dekken is wel heel bewust hoor, zijn al heel lang met dit plan bezig, want wil niet onbezonnen beginnen aan dit avontuur. En hebben ook geen haast, 2016, 2017, we zien wel!

Thanx voor je adviezen, ik ga inderdaad eens kijken wat ik eventueel qua papier zou kunnen krijgen bij het veulen als we inderdaad gaan dekken met welsh cob.

Meer body is geen must trouwens he, mag wel, maar hoeft niet, wil alleen zèker niet ranker/eleganter.

l_aura1

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-16 22:21

Hoi Crista,

ik heb niet alle berichten gelezen, maar ik zie dat je eventueel met een Welsh Cob zou willen dekken. Ik heb dit jaar twee Cob hengsten ter dekking staan. Mocht je geïnteresseerd zijn, kijk eens op mijn website: alurastud.com of stuur een pb. Het veulen zou een Welsh Part Bred papier krijgen bij het engelse WPCS of het Nederlandse WPCV.

lailapri

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-16 15:42

Iets heel anders eerst, ik heb een twenter met massa lopen die al vanaf veulen af aan de snelste is van de 4. Leuk kan lopen, bouw geschikt voor dressuur en springen. Wel een appie moeder maar geen appie kleur en wel papieren. Zit wel scheutje du bois bloed in.

Dan het volgende punt, ik vind mij pony's met meer arabisch bloed niet perse heter als die met minder. Ik merk dat eerder bij de welsh (nwr) bloed dragende dieren.

Ik zou me niet zoveel focussen op massa, meer op bovenlijn en meer opwaartse bouw. Eventueel iets meer lengte erin. Misschien is een new forest nog een optie om overna te denken. Ik merk zelf dat die snel en wendbaar zijn maar vaak wel cool en wat zelfstandiger. Kunnen vaak goed springen en meestal een sterke bovenlijn. Kwa hals en lengte zeg ik toch don cremello, die geeft vaak ook fijne gangen en zeer fijn karakter. Ik heb daar zelf meerdere nakomeling en allemaal mooie bovenlijn, mooie hals, fijn nageeflijk met rijden, fijn karakter en vaak ook iets meer body.

Ik zit zelf niet zo in de welsh cobs en weet dus niet hoe het gesteld is met hun wendbaarheid. Zijn volgens mij hele leuke gebruiksdieren maar zou wel blijven letten op de bovenlijn in combinatie met jou merrie.