Omgang met veulen

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Ambertjeluna

Omgang met veulen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-12-15 12:16

Binnenkort word het veulen geboren van mijn 14 jarige merrie.
Hoe ga je met een veulen om, mag je het direct aaien, waneer kan je het een halster aandoen, ...?
Ik heb helemaal geen ervaring met veulens dus hoor ik graag jullie mening.

jensvl

Re: Omgang met veulen

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-12-15 20:16

Direct aaien ben ik voorstander van. Het is heel goed dat ze heel snel leren dat dat volstrekt normaal is om overal aangeraakt te worden. Halster aandoen is al afhankelijk van het veulen. Als het veulen alle aanraking met de hand accepteert, kan je verder naar aanraking met halster. Pas als dat goed gaat kan je het halster veilig aan doen. Bij 1 paard gaat dat vrijwel onmiddelijk bij een ander pas na een maand.

Pas wel op dat je altijd heel korte momenten van training houdt. Een paar minuutjes is eigenlijk al het maximum, om te voorkomen dat ze je overvraagd. Maar dat kan ook al redelijk vlot opgebouwd worden over een periode van enkele maanden naar een maximum van 10min/kwartier.

Als dit je eerste veulen is, raad ik ook zeker aan van begeleiding te nemen. Het best al vanaf het begin af aan. Maar natuurlijk zeker als er zich problemen voor doen, ook al zijn dat relatief kleine problemen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-12-15 20:28

Heb je de merrie drachtig gekocht? Anders gelijk een wijze les, zorg dat je weet waar je aan begint. Als je zelf hebt gekozen voor fokken, had je dit soort dingen al moeten weten vóórdat je je merrie liet dekken. Maargoed, nu niets meer aan te doen :)
Als ik jou was zou ik wat mensen in de buurt zoeken die ervaring met veulens hebben, zodat die je kunnen helpen met jouw specifieke veulen. Elk veulen is anders, dus elke situatie ook. Belangrijk is dat je héél consequent blijft. Misschien is het nuttig voor je om met je merrie eens te verdiepen in grondwerk. Op die manier leer je al heel veel over paardentaal, bepaalde signalen opvangen en daarop reageren, en dat zal je ook zeker helpen met je veulen. Want een veulen is geen eng monster, maar nogsteeds gewoon een paard. Wel een hele jonge die nog een hoop (verkeerde) dingen kan leren.

Daantjuh88

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-12-15 20:35

Wij hebben dit jaar ook ons eerste veulen gekregen en ik wist ook niks. Heb direct hem overal gecontroleerd en geaaid. Halster na een weekje een keer om gedaan. Dit omdat ze dan nog niet zo sterk zijn en je ze nog de baas kunt zijn. Voor de rrest gewoon doen waar je je goed bij voelt. En anders gewoon vragen, heb ik ook gedaan.

Ambertjeluna

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-12-15 21:49

We hebben de merrie gekocht als ze al drachtig was.

BigOne

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-12-15 21:56

Zorg dat je heel goed op de moeder let wanneer je het veulen benadert. Ik ken merries die er niets op doen maar ook merries die je echt het licht uit de ogen slaan. Veulen zo veel mogelijk in handen is prima en daar bedoel ik mee, even aaien, kriebelen eens een keer een voetje optillen en aan het halster wennen, Verder niets.

elenaMM77

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-12-15 21:57

vergeet ook niet het gedrag van je merrie..

je veulen leert ontzettend veel van zijn moeder..
als de moeder een onbehouwen hork is en het veulen aan de voet loopt,
kun je oefenen wat je wilt, maar hij leert dan net zo hard hoe het niet hoort en dat je daarmee weg kunt komen.

Zinzi_jewel

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-12-15 22:07

Een veulen moet niet zoveel !
Halster aan doen wij meestal met een dag of 10 , voor die tijd zijn halsters vaak echt te groot en is het alleen maar gevaarlijk als ze er bijvoorbeeld een been in stoppen met krabben aan t hoofd ...
En dat gaan ze doen , want er zit wat vreemds om t hoofd ...
Verder lekker kriebelen en aaien en de naam noemen .
Als ze goed langs moeders meelopen is t prima , gaan ze graag hun eigen weg op weg naar de weide , leer ze dan snel genoeg aan touwtje meelopen ...
Let hiermee wel op , beetje druk op t touw en als veulen goed meekomt druk meteen los .
Ik loop 1e keren vaak samen met iemand naar t land . Een t veulen de ander de moeder ...
Verder eens pootjes optillen ...
Basis dingetjes die het je voor als t veulen ouder is gewoon makkelijk maken

Anomien

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-12-15 22:17

Ambertjeluna schreef:
We hebben de merrie gekocht als ze al drachtig was.

Als ze drachtig was? Bewust een drachtige gezocht?

Of is je zin niet correct?

We hebben de merrie gekocht terwijl ze al drachtig was.

Ik ben ervoor om kort elke dag het dier in handen te hebben.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-12-15 22:44

Ik vind dat je de eerste dagen een veulen en de moeder zoveel mogelijk ruimte moet gunnen en hen zoveel mogelijk met rust moet laten.

De rest komt dan vanzelf wel.

GMekkes

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-15 22:45

Misschien een boek lezen over veulens?
Ik las circa 15 jaar geleden het boek van Christiane Gohl genaamd Veulens opvoeden.

C_arola
Moderator Over Paarden & Markt

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-15 00:43

Ik verplaats dit topic van OPG naar KS.

Ambertjeluna

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-01-16 11:48

Nog tips ? :)

Paardenfan25

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-16 12:02

Nee. Plaats je een foto als het veulentje er is? *\o/*

friesiszwart

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-16 17:47

nog een tip je nu goed voorbereiden en inlezen wat normaal is bij een bevalling en hoe je in kunt grijpen en welke andere voorzorgsmaatregelen je kunt (en moet) nemen.

Ambertjeluna

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-01-16 17:51

Paardenfan25 schreef:
Nee. Plaats je een foto als het veulentje er is? *\o/*

Ja oke ☺️

Ambertjeluna

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-01-16 20:59

Ze is net geboren maar kan haar zaterdag pas zien foto's volgen :)

Ambertjeluna

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-01-16 10:35

Afbeelding

Maanlicht

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-16 10:35

Wat een schatje! <3

Mijn tip is een hele belangrijke. Laat geen halster aan bij het veulen in de wei.
Wij hebben dat op de harde manier geleerd, het veulentje kwam vast te zitten met het halster en heeft het niet overleefd.

Ambertjeluna

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-01-16 10:40

Het is een hengstje en hij heet Storm

Ambertjeluna

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-01-16 10:40

Maanlicht schreef:
Wat een schatje! <3

Mijn tip is een hele belangrijke. Laat geen halster aan bij het veulen in de wei.
Wij hebben dat op de harde manier geleerd, het veulentje kwam vast te zitten met het halster en heeft het niet overleefd.

Danku zal ik zeker onthouden !

sneeuwpop

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-16 10:49

Gewoon lekker in de stal erbij gaan zitten, dan komt het veulen wel naar je toe. Kan het veulen ook aan jou snuffelen zonder dat je probeert terug te aaien enzo.

Daarnaast ook regelmatig het veulen overgaan aanraken, maar hou dat heel kort zodat je hem niet overvraagt.

Ambertjeluna

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-03-16 10:25

Alles gaat goed let storm hij is echt een schatje <3
Afbeelding

We hebben alleen 1 probleempje: het halster aankrijgen. Ik kan het al niet aleen laar mijn papa en soms duurt het echt mega lang tegen dat hij het halster aankrijgt. Als hij het halster eenmaal aanheeft dan is hij een voorbeeld paardje, hij loopt super flink. Hij heeft nooit een slechte ervaring met het halster gehad en het zo raar zijn al hij het met iets slechts associeert want als hij een halster aankrijgt mag hij direct naar de weide met zijn mama. Nu is dat nog niet zo een groot probleem hij is nu twee maanden maar als hij over wordt gaan we hem niet meer zo gemakkelijk kunnen pakken :(
Weten jullie wat we kunnen? doen hebben jullie tips?

Anouk_H

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-16 10:35

Mijn veulen heb ik gewoon steeds echt gevangen en soms zelfs met 2 man sterk het halster om gedaan, krijgen ze echt geen trauma's van. Nu komt hij naar me toe gedraaft als hij me ziet en steekt hij zelf zijn neus er in. (Hij is bijna 1 nu) Streng blijven! Ja is ja , nee is nee.

Op de eerste foto dacht ik dat het een shetlander veulen was, tot de 2e foto :')

KittyDylan

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-16 10:37

Hier een negen maand oud veulen die kopshuw is. Dus halster gaat ook niet makkelijk.

Is het een halster die je over de oren schuift, of eentje die je bovenlangs haalt?

Wat ik doe als het niet lukt, het neusje vastpakken. Dan kan ze niet makkelijk weg en het over de neus schuiven gaat stukken makkelijker.
Als ik haar niet buiten zet, moet ik het halster 's avonds omlaten, omdat het soms echt heel lastig gaat. (mij kent ze, mijn moeder wat minder)