Hey ik zit met een vraagje voor in de toekomst. Ik heb een oude 26 jarige merrie en een,kleine a pony voor de kinderen.
Ik mis het rijden enorm hard en zou graag in de toekomst terug een paardje willen om mee te rijden. Alleen heb ik totaal geen idee welk ras of type paard. Ik zelf heb vroeger altijd dressuur wedstrijden gereden maar na een blessure van mijn paard had ik mij erbij neergelegd dat ikzelf niet echt meer rijd. Nu rijden mijn kids met hun pony en begint het bij mij terug te kriebelen. Momenteel rijd ik terug op iemand anders zijn paardje maar wil in de toekomst zelf er terug eentje. Nu zou ik vooral een paardje willen dat braaf is graag werkt, koel in het hoofd is en geen zenuwpees is zoals mijn eerste paardje wat een anglo Arabier is. En eentje dat geschikt is voor dressuur en springen op recreatief niveau en regelmatig een buitenrit kan maken en mee in de kudde kan leven. Vermits ik er enkele jaren tussenuit ben,geweest met rijden ben ik wel niet meer zon held om hevige jonge paarden te rijden maar meer voor rustige betrouwbare types. Ook de kids zouden er in de toekomst ook mee moeten kunnen rijden als Ze te groot worden voor hun pony. En er lrv mee starten. Nu heb ik wel zo is aan het rondkijken maar heb Totaal geen idee. En twijfel of ik er nu al eentje zou kopen of wachten tot mijn oude merrie er niet meer is. Welke rassen raden jullie aan uit ervaring ofzo
Als je een paard zoekt dat braaf is, graag werkt, koel in het hoofd is en geen zenuw pees kan ik je adviseren om naar quarters of paints te gaan kijken. Mijn dochter rijd een paint merrie, zalig paardje. Door hun bouw en loop passen zij wel niet zo in het dressuur plaatje.
Ik denk niet dat jij je, met jou wensen, op een specifiek ras moet vastpinnen. Je wil een cool in het hoofd paard, dat een beetje mee kan in de sport. Volgens mij valt een grote groep in die criteria. Ook bij de BWP heb je koele kikkers, ik veronderstel bij de KWPN ook en er zijn genoeg Hafjes, Fjorden en Tinkers die super bewegen. Alleen heb je bij die rassen ook paarden met veel karakter. Kijk lekker rond en ga de paardjes die je aanspreken testen, wie weet wat er uit de bus komt.
jetm
Geplaatst: 22-12-15 17:52
Ieder paard is uniek maar ...
Karakterpaarden van Katharina Von Der Leyen is misschien wel een leuk boekje wat je op ideeën kan brengen.
petraaken