Hengst voor Andretti x Gribaldi merrie

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Feanyth

Hengst voor Andretti x Gribaldi merrie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-12-15 19:43

Het nieuwe jaar staat voor de deur met ook de vele hengstenshows.

Of ik mijn knapperd komend jaar al laat dekken denk ik nog niet. Maar wil wel op tijd beginnen in het onderzoeken welke hengsten mogelijk geschikt kunnen zijn voor Fancy-Girl.

Hier eerst haar afstamming:

http://www.horsetelex.nl//horses/pedigree/1744865

Qua omgang lijkt ze best veel op haar moeder en heeft ze duidelijk het moeilijke van Gribaldi in zich.

Wat ik graag zou willen verbeteren zijn de volgende punten:
- Rustiger tussen de oren.
- Soepeler in de bovenlijn tijdens de galop
- Voldoende bot aan de benen behouden
- Goede hoeven

Ze kan erg fijn bewegen. Haar draf is erg goed. Haar stap is goed wanneer ze los loopt. Onder het zadel is deze ruim voldoende. Ze kan erg goed galopperen maar ze heeft hierin snel de neiging om de bovenlijn ietsje vast te houden.
Ze heeft sterke hoeven, maar 1 hoefje is iets stijl en nauw. De andere 3 zijn wel van goede vorm.

Meer maat hoeft van mij zeker niet. Ze meet op dit moment namelijk al 1.70m. Vind ik meer dan genoeg.
Wat ik ook absoluut niet wil is inteelt.
Hoger in het bloed hoeft voor mij ook niet.
Natuurlijk sta ik ook open voor hengsten van Duitse stamboeken.

Hier nog een paar foto's:

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

De laatste is niet het mooiste beeld. En een foto van haar draf moet ik nog even opzoeken. (Zie net dat er een draf foto van haar in mijn profiel staat :D )
Als jullie een vraag hebben dan hoor ik die graag en probeer ik die zo goed mogelijk te beantwoorden.

Alvast veel dank voor het meedenken.

s0173957

Re: Hengst voor Andretti x Gribaldi merrie

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-15 09:12

Ik dacht direct aan Furstenball als ik je eisenlijstje las.

Feanyth

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-12-15 12:38

Fijne hengst. Echter jammer van de korte lijn aan inteelt. Dat wil ik graag vermijden.

Dees

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-15 13:30

Ik zou als ik jou was, vooral gaan kijken naar een hengst met rek in het lijf. Liever een hengst met een rib teveel dan eentje die in dit vergelijkbare beknopte model staat. Met een dergelijke korte rug is het al snel lastig nog een beetje ruimte voor het zadel te behouden.
Merrie is daarnaast iets horizontaal van bouw (weinig front), waarschijnlijk als gevolg van de steile schouderligging. Achterbeen toont op deze foto's een steile stand.
Bedenk dat al dit soort zaken erfelijk zijn en ook het verschil in voetjes is waarschijnlijk erfelijk.

s0173957

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-15 14:12

Inteelt bij Furstenball zelf bedoel je dan?
Want is compleet ander bloed dan jouw merrie.

Feanyth

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-12-15 20:36

Dank Dees voor jouw tips.

Klopt. Hou niet van inteelt. Furstenball heeft zelf op korte lijn 2x Donnerhall.

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-15 09:50

Donnerhall zit toch niet in je merrie? Furstenball is een hele goede hengst met veel souplesse, ik weet alleen niks van zijn nafok.

Eens met Dees, en een hengst met een heel correct fundament.

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-15 09:55

Op die draffoto lijkt je merrie trouwens helemaal niet zo kort in de rug, wellicht vertekent de galop foto omdat ze haar rug vast houdt?

Heb je ook een bewegingsfilmpje?

Dees

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-15 09:58

Elisa2: bekijk die allereerste stand foto nog eens en denk er dan eens een zadel op.
Tussen schoft en lendenen zit niet al te veel ruimte.

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-15 10:09

Ja op die eerste foto lijkt ze weer korter, ik vind het moeilijk te beoordelen vanaf deze toch wat onvoordelige foto's. Vindt dat je er wel veel Special D in terug ziet..

Rindin

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-15 10:13

Dees schreef:
Ik zou als ik jou was, vooral gaan kijken naar een hengst met rek in het lijf. Liever een hengst met een rib teveel dan eentje die in dit vergelijkbare beknopte model staat. Met een dergelijke korte rug is het al snel lastig nog een beetje ruimte voor het zadel te behouden.
Merrie is daarnaast iets horizontaal van bouw (weinig front), waarschijnlijk als gevolg van de steile schouderligging. Achterbeen toont op deze foto's een steile stand.

Bedenk dat al dit soort zaken erfelijk zijn en ook het verschil in voetjes is waarschijnlijk erfelijk.

Verschil in voetjes kan ook graasvoetje zijn, of zijn verkregen (bij HKO zie je het nogal eens ontstaan in de loop van de tijd).

Bij deze merrie zou ik vooral het steile achterbeen willen verbeteren. De galopfoto is niet bepaald voordelig. Heb je daar meer van, TS? Of idd filmpjes?

Heeft de merrie bewust geen predikaten?

Dees

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-15 10:36

Aanleg tot graasvoetjes is erfelijk. Als je goed kijkt, zie je dat ook vaak terug in de beweging.
Met HKO wil je helemaal niet fokken ;)

Umeo

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-15 10:36

Ik heb ook al veel fijne nakomelingen van Furstenball gezien. Wel zorgen dat je op het einde nog een 'paard' hebt.
Ik heb er nog niet veel nakomelingen van gezien maar degene die ik gezien hebben waren wel heel edel en soms iets smal (vond ik dan). :)

Rindin

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-15 11:59

Dees schreef:
Aanleg tot graasvoetjes is erfelijk. Als je goed kijkt, zie je dat ook vaak terug in de beweging.
Met HKO wil je helemaal niet fokken ;)

Klopt. Noemde het ook alleen om aan te geven dat het afwijkende voetje niet perse erfelijk hoeft te zijn ;)

Feanyth

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-12-15 13:13

Zal vanavond er eens aan gaan zitten voor filmpjes en wat andere foto's.
Haar moeder heeft wel gelijke hoeven. Die staat hier ook op stal. Was dragend van Negro, maar voor tweede keer dood geboren.

Ze heeft nog geen predikaten omdat ik met haar nog niet naar de keuring ben geweest. Staat in de planning voor het komende zomer seizoen. Heb haar nog maar sinds april in mijn bezit.

Korter in de rug hoeft absoluut niet. Zadel past goed, maar ze had zeker niet korter moeten zijn.