dilemma, zelf fokken of niet?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

rienne

dilemma, zelf fokken of niet?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-12-15 16:06

Als eerst mocht dit niet goed staan sorry modjes!

Zal bij het begin beginnen (is misschien wel handig :Y) )

Ik heb onlangs mijn rijpaard verkocht omdat ik nu de tijd niet heb om te rijden ivm mijn zoontje (en bekkeninstabiliteit). Voorlopig ga ik geen tijd hebben om te rijden maar in de toekomst hopelijk weer wel. Mijn man is van mening dan kopen we gewoon weer een paardje. Ikzelf heb zo iets ik laat mijn merrie nog 1x dekken en kan ik over 3 à 4 jaar weer met een verse start beginnen.

Merrielief word volgend jaar 20, heeft meerdere veulens gehad en word uiteraard eerst volledig onderzocht door de DA of het nog mogelijk en verstandig is om te dekken/insemineren. Mijn man zegt dan weer, ja maar dan heb je weer een veulen/pony erbij. Tja veel hoef je niet te doen met jong spul is mijn mening. En of ik dan de merrie volgend jaar laat dekken of we kopen over 3 jaar een ander paard als ik wil rijden

Merrie is overigens gezond, vrolijk en heeft nog geen last van artrose oid. Ik vind de merrie fantastisch wil altijd werken en heb haar inmiddels 11 jaar in mijn bezit. Kan nog bereden worden nu maar ze heeft natuurlijk ook niet het eeuwige leven.

Ik zit dus in een dilemma en wil graag weten wat jullie bokkers zouden doen :). Het nog 3 jaar uitstellen en dan kijken voor een paard of een veulentje fokken? Veulen is voor eigen gebruik en hoeft geen bewezen hengst op te komen.

De reden dat ik mijn rijpaard verkocht heb is omdat hij graag werkte en het liefst de hele dag door knuffels kreeg en dat kon ik hem nu niet meer bieden. En nu lukt het rijden nog niet met mijn bekkeninstabiliteit.

Alvast bedankt en mochten er nog vragen zijn dan hoor ik het graag :D

dblijham

Re: dilemma, zelf fokken of niet?

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-15 16:10

Ik heb heel erg getwijfeld of ik uit mijn vorige merrie en jonge hengst die ik had een veulentje zou fokken. Vervolgens verkocht ik de merrie omdat ik al mijn tijd in de hengst wilde stoppen en overleed de hengst kort voor zijn 3e verjaardag. Ik heb er nog steeds spijt van dat ik geen veulen heb gefokt met die 2.
Als je gek bent met je merrie dan is het wel heel mooi om daar een opvolger van te hebben en je kunt een jonkie inderdaad lekker laten lopen en af en toe een beetje in handen hebben voor de opvoeding.

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-15 16:14

Heb jij komend voorjaar met een jong kindje tijd en zin om te waken bij een hoogdrachtige merrie?
Ben jij na de opkomst van de moederhormonen en na 3 jaar niet rijden nog dapper genoeg om op een jong onbeleerd dier te stappen? Of heb je het geld liggen om dat goed en vakkundig te laten doen?
Heb je een goede mogenlijkheid om het veulen sociaal op te laten groeien?
Hebben jullie genoeg reserve financien om 3 jaar een paard te hebben waarmee je niets kan maar waarbij als je een beetje pech hebt hoge kosten bij komen kijken?

Het eerste veulen wat ik uit mijn merrie gefokt heb was kwa karakter niets wat bij mij gepast zou hebben, al helemaal niet na een zwangerschap. Was ook geen paard waar je een kind bij kon vertrouwen.
Een veulen uit de merrie is niet de merrie zelf.

Als je de mogenlijkheden hebt zou ik het echter gewoon doen hoor, desnoods kun je hem altijd nog verkopen als je een beetje commercieel handig fokt.

rienne

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-12-15 16:18

Merrie doe ik sws niet weg 1 vanwege haar leeftijd en we zijn dikke maatjes. Toen ik met mijn bevalling een week in het ziekenhuis heb gelegen, wijkte ze geen moment meer van mijn zijde toen ik er weer was. Heb ook altijd een veulen van haar gewild.

Ze kunnen hier thuis staan dus hoef er niet voor weg en heb meerdere ervaring met fokken/veulens en opvoeden ervan. Tis eerder mijn hubby overhalen... En dan natuurlijk welke hengst.

sizzle, het veulen zou dan pas in 2017 geboren worden :)
Ja, het is niet dat ik helemaal niet rijd. Af en toe stap ik op de merrie ook al staat die een aantal weken stil. Ik ben dapper genoeg en niet bang aangelegd. Ik stap op alles. Ik kan zelfs van mijn merrie vallen.
Veulen kan gewoon hier opgroeien of kan altijd een maatje zoeken of ergens zetten.

De financiën zijn ook geen probleem anders zou ik er al helemaal niet aan beginnen. Heb hier thuis stallen met camera's hangen dus dat is in principe ook geen probleem.

Nogmaals het is maar een vraag, het is lang nog niet zeker of het kan en of ik hubby zo ver krijg

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-15 16:23

Ik warschuw je enkel omdat ik zelf nog lang bekkenproblemen gehad heb na mijn kind en daarmee/daardoor een enorme dosis lef verloren heb. Ik kon niet meer zo snel reageren als daarvoor.
Echter heb ik met wat hulp toch mijn dier wel zelf doorgereden uiteindelijk maar het was een flinke tegenvaller voor me.

Heeft de merrie wel gezelschap? En krijgt het veulen wel een vriendje om mee te spelen?
Dat zou voor mij een belangrijk punt zijn. Een veulen zonder speelmaatje is voor mij een no-go.

edit: zie nu dat je dat al genoemd hebt. :+

Verder klinkt het alsof je niets in de weg staat. Ik zou dan zeker ook commercieel fokken met potentieel verlopen in het achterhoofd. Mocht het veulen gewoon niet geschikt zijn voor je doel dan kan je hem gewoon altijd nog te koop zetten.

rienne

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-12-15 16:26

Merrie staat momenteel nog op een pensionstalling en heb nog een kleine ruin die bij de merrie komt te staan. Veulen krijgt idd speelmaatje.
Tijdens het rijden gaat het heel goed. Kan alles tot verzamelen en terug op niveau rijden van de merrie (doet de oefeningen van GP) alleen de dagen daarna (nu nog) enorm veel pijn. Mijn reflexen zijn niet minder erdoor. Mijn merrie is niet de gemakkelijkste om te rijden en kon ik hier prima op in spelen.

Esaqar

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-15 16:27

Ik zeg doen!
Zou het zelf ook doen als het mocht bij mijn verzorgpaard, maar zij is inmiddels al 23 jaar en zou dan een veulen krijgen als ze 25 is... vind ik wel wat te oud (heeft ook al vele veulens hiervoor gehad, maar alsnog)... dus heb ik een eigen gekocht ruim een halfjaar geleden.
Maar zou mijn verzorgpaard (en vriendin voor het leven) jonger zijn geweest, had ik het wel geweten en zou ik graag een veulen van haar hebben gehad.

Dus ik zou zeggen, laat je merrie dekken mits haar gezondheid dat toe staat! :)

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-15 16:28

Nou , doen dan :D

linda_arnold

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-15 16:29

Fokken blijft gokken, zowel vanuit het perspectief van jou merrie (leeftijd), als de uitkomst: Wat sizzle al aangeeft, het veulen hoeft geen kopie van de merrie te worden en aangezien je nu al aangeeft dat een bewezen hengst geen prio heeft, zal de waarde van het veulen mijn inziens over 3 jaar vooral 'emotionele' binding hebben.

Onze jaarling hebben we bewust niet in de inscharing gehad, maar in een gemengde koppel ( diverse leeftijden) op een pensionstal met ruim 16 uur weide gang. Het dagelijks in handen komen heeft voor ons veel positiefs opgeleverd. Kosten €150 p.m. Excl dierenartskosten. Ze is ingereden op 3,5 jarige leeftijd en weer opgepakt toen ze 4 werd. Ofwel 3x 12x €150 was een behoorlijke investering.

Jij geeft aan dat je met jong spul nog weinig hoeft, dus ga met dit gegeven uit dat jij de komende 2/3 jaar veulen aan huis of in de inscharing hebt. Ook daar ben gemiddeld toch wel €75-€100 aan kwijt.

Tel alle kosten bij elkaar op n besluit dan of je over 3 jaar voor dat bedrag paarden wilt gaan bekijken die bij jou wensen lijst aansluiten van dat moment of dat je gokt op een nakomeling van je merrie waar je op dat moment mee start.

NatasjavE

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-15 16:30

Ligt aan de merrie.

Heeft de merrie een goed papier? En dan bedoel ik niet alleen een serie namen van hengsten maar ook een moederlijn met sport en predikaten.
Heeft de merrie zelf een predikaat?(ster, keur, elite, prestatie, preferent)
Is de merrie echt goed genoeg om mee te fokken?

Zo nee,...niet doen.

Het kan zomaar zijn dat je over 4 jaar nog geen tijd hebt voor een jong paard of dat je er helemaal niks mee hebt.

Fokken moet je doen omdat je het leuk vind. En dan fokken met ouderdieren die daar geschikt voor zijn.

Is het er een die je na die 4 jaar wil houden omdat je er een kik mee hebt en je er wat mee wil gaan doen is dat mooi meegenomen.

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-15 16:32

Fokken is gewoon iets wat je in je bloed zit of niet.

Ik heb flink pech gehad, 2 van de 3 veulens zijn niet volwasen geworden.
Een aangekocht veulen bedoeld voor sport en fok blijkt nu een erfelijke aandoening te hebben.

Toch zou ik waarschijnlijk weer fokken in de toekomst.

rienne

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-12-15 16:37

Ze word ook eerst onderzocht door de DA of het nog mogelijk is :)
Dan vind ik het toch jammer dat mijn eigen hengstje (word geruind) te klein is. En die past ook helemaal niet op mijn merrie.

Linda, snap je punt en neem alle antwoorden mee in de uiteindelijke beslissing hoor! Hier komen ze dan ook wel dagelijks in handen, in de vorm van een aai, borsteltje, halster en voetjes geven.

Natasja, merrie heeft stamboekpapieren bij het Royal Belgian Palomino stamboek. Zijn voor mij geen bekende namen omdat ik zelf niet veel waarde hecht aan namen. Geen predicaten (denk ik, alles is in het Frans en ik spreek geen woord daarvan), wij hebben haar gekocht van de toen de tijd mijn lesgeefster die haar uit het weiland heeft geplukt. Wij hebben er enkel wedstrijden mee gereden. Ga er ook niet zomaar een hengst op kwakken, wil dan wel een hengst die haar kan verbeteren maar dit hoeft voor mij geen hele bekende te zijn. Maar dat is weer een andere discussie

Ellis1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-15 16:38

mijn merrie is dit jaar gediagnostiseert met artrose in het onderbeen.
rijden mag niet meer maar de DA zei dat fokken kon.
Dat dit jaar dus ook maar geprobeert en mijn lieve merrie is dragend van de mooie hengst Edmundo

rienne

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-12-15 16:39

Sizzle schreef:

Een aangekocht veulen bedoeld voor sport en fok blijkt nu een erfelijke aandoening te hebben.

Mijn hengstje heb ik ook zelf gefokt. Heerlijk beest is dat geen seconde spijt van gehad dat ik die ene hengst gebruikt heb toen.

Anne_GTI

Woonplaats: Kan de rand van Zwollywood zien uit mijn keukenraam, daarom kijk ik liever in de kamer naar buiten

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-15 16:45

Doen als de merrie gezond is. Ik heb er geen seconde spijt van gehad. Ik had toen een soortgelijk topic waarin ook werd afgeraden om te dekken omdat het om een stamboekmerrie ging zonder predicaten.

linda_arnold

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-15 16:49

Sizzle schreef:

Dat is inderdaad hele dikke pech en het risico. Als je met dat 'risico' ( ook financieel) kan dealen is mijn inziens de weg vrij.

Ik heb van heel dicht bij mee gemaakt dat iemand een kwalitatief veulen voorzich zelf wilde fokken. Kon relatief goedkoop aan een kwalitatieve fokmerrie komen, reeds drachtig van een gkk zoom van de oorspronkelijk gewenste hengst. Fokmerrie hebben ze geen cent op bespaard, want deze bleek conditioneel toch niet zo in orde dan de buitenkant deed voorkomen. Na 3 tandartsbehandelingen, kilo's merriebrok en wormomderzoeken ( merrie bleef ontzettend schraal) hadden ze paard super op de rit en was in prima conditie voor de bevalling. Geboorte verliep vlotjes echter kreeg het veulen kort na de bevalling een infectie. Dagenlang is de dierenarts geweest om het veulen te checken en te spuiten. Veulen kwam er bovenop en groeide uit tot een ware prinses met bijhorend allure en heksen skills. Fokker heeft nu al gezegd dat het veulen waarschijnlijk met dit karaktertje veel te veel bloed in haar voor het doel dat de fokker voor ogen heeft. Samengevat naar allewaarschijnlijkheid zal het veulen dus vertrekken naar een meer passend thuis. De fokker is een ervaring rijker, maar qua investering loopt ze nog wel wat centjes achter.

Desiree

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-15 16:53

Het is heel mooi een van jouw eigen geliefde merrie een veulen te fokken. Maar dat wil niet zeggen dat het veulen het karakter van de moeder krijgt. Het vertrouwen dat je met je merrie hebt, zal er bij het veulen zomaar niet zijn.

Ik ken iemand die een fantastische merrie had, waar ze echt alles mee kon. Ze fokte een veulen. Dat werd 3 jaar, een mooi dier, kon net iets beter lopen dan de moeder. Maar hij had ook streken. Ze verkocht de moeder en hield hem. Maar uiteindelijk verkocht ze hem ook..... En van die moeder had ze altijd spijt dat ze die verkocht had.

Ik weet wel dat moederschap verandert. Ik ben zelf geen moeder geworden, maar ik heb het om me heen zat gezien. Je verliest lef en dat maakt veel kapot. Ouder worden veroorzaakt dit ook, maar dan gaat het geleidelijker.

Hou er dus rekening mee dat je straks niet het lef hebt om je driejarige in te rijden. Dus dan moet je dat uitbesteden.
Vervolgens moet het dier braaf genoeg zijn voor jou om er op te klimmen en op te rijden.

Je kunt dus kiezen voor ambitie en een hengst die spektakel vererft, of kiezen voor een hengst die braaf fokt en waar jij straks een fijne nakomeling van hebt.

Of iets er tussen in.
Maar kies voor een fijn karakter!

Verder is fokken echt heel mooi. Maar twee veulens is mooier. Dus probeer als je merrie drachtig wordt, jouw veulen zo snel mogelijk te zetten bij een andere merrie met veulen. Het is zo mooi als twee veulens met elkaar aan het dollen zijn!

cjb

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-15 16:58

fokken is zoals eerder gezegd iets wat je gevoelsmatig wil doen.
Wat is er mooier dan een eigen gefokt veulen, uit je eigen lieve merrie, achter het huis in de wei!

Maar bedenk ook wat er allemaal fout kan gaan.
Je kunt ook je veulen en merrie verliezen tijdens de bevalling.
Gaat de bevalling goed. Kan er de eerste 3 jaar nog veel gebeuren.
En heeft hij/zij dat ook overleeft, is het nog maar de vraag of de foto's goed zijn.
Is dat ook nog goed is het maar de vraag of het karakter past.

Dus gevoelsmatig zeg ik DOEN.
Bekijk je het financieel zeg ik NIET DOEN.
Kijkend naar de risico's zeg ik NIET DOEN.

En ik weet bijna zeker dat als je een paard gaat kopen over een X aantal jaren, Dat je daar net zoveel van gaat houden dan van je eigen merrie nu. En dan kun je de risico's ook nog beperken ook.

Desiree

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-15 17:02

Financieel is het helemaal niet goed om een paard te houden. Maar he, hobby kost geld! Fokken ook! Maar ook dat is hobby of de leut die je er aan hebt. Dus als je het veulen voor jezelf houdt, dan mag het enigszins geld kosten, als je het fokken en ook het opfokken zo mooi vind. Ik kan voor mezelf spreken, en ik vind het mooi!

Maar als je fokt voor de verkoop, moet je echt goed selecteren en proberen iets speciaals te fokken.

rienne

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-12-15 17:03

Desiree, klopt veulen kan totaal anders zijn dan de moeder.

Ben mij van alles bewust dat het fout kan lopen ook in de jaren van het veulen. Wilde daarom ook ervaringen en meningen weten. Ben mij van alles bewust qua kosten, opvoeding, voor en nadelen en alle andere risico's.

En tuurlijk ik hield ook erg veel van mijn rijpaard maar moest eerlijk zijn tegenover hem hoeveel pijn het mij ook deed

rienne

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-12-15 17:04

Weet je wat een kleine kost? Kijk nog maar simpel naar een kinderwagen kun je vaak ook een leuk zadel van kopen

Desiree

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-15 18:34

Ja, maar dan zou je ook niet aan kinderen moeten beginnen.....

Het kost geld aan de ene kant. Maar je hebt er aan de andere kant ook de vreugde van. Dat is een afweging die je moet maken, en rekening houden met alle aspecten wat er mis kan gaan.

Trouwens, voor een baby zou ik heel veel tweedehands kopen hoor! Een kinderwagen, een buggy, of slaapkamertje. Het is immers maar voor een paar jaar.
En dat geld dat je je uitspaart, kun je mooi opzij zetten voor de studie!

idylle

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-15 18:45

Ik zou wel met een bekendere hengst fokken. Waarom? Ik stapte vroeger overal op, kon me niet gek genoeg zijn. Tot ik mijn zoontje kreeg... Toen durfde ik bijna niks meer... Dus ik weet uit ervaring dat het moederschap je dusdanig kan veranderen dat je straks niet meer op je 3 jarige durft te stappen, kijk en dan is het handig als er een bekendere hengst aan te pas is gekomen voor een eventuele verkoop zodat je een rustiger paard terug kunt kopen. Verder zou ik de gok om te fokken zeker nemen, anders blijft het je altijd achtervolgen; wat als ik het toch gedaan had....

Desiree

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-15 19:02

Maar is het niet zo dat er steeds meer vraag is naar BRAVE paarden, dan naar heetzakken die wegspringen van elk zandkorreltje?

wend2009

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-15 19:16

volgens mij heb je je keuzen gemaakt en als alles positief ervoor staat zou ik het doen waarom niet als er qua gezondheid niks mis mee is.
geniet van je zwangerschap en van je baby de drukste periode ben je voorbij als het veulen er qua baby tijd.