Nu ben ik benieuwd of er meer bokkers zijn die interesse hebben in deze aftekening en die misschien meer weten over hoe het ontstaat. En of er bokkers zijn met een brindle-paard én die een foto zouden willen delen
Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

mooney schreef:Om even op de overerving van brindle in te springen. Bijna alle brindle paarden zijn brindle omdat ze chimera zijn.
Dit houdt eigenlijk in dat ze 2 verschillende sets dna hebben, dus die van jou is volgens zijn bouwplan grotendeels vos. Maar in de baarmoeder waren oorspronkelijk 2 eicellen aanwezig. Die zijn met elkaar versmolten en de witte strepen komen dus van zijn tweeling zus/broer die 'in' hem is versmolten.
Er is ook een erfelijke variant, maar dit levert alleen merries op. Dat gen + XY geslachtschromosomen (dus mannelijk zijn) is namelijk een letale combi. Hengsten gaan dus al dood voor ze geboren worden. De merries zijn vaak niet gezond, problemen met haarloze stukken huid etc. Vandaar dat er niet op gefokt wordt.
Cayenne schreef:Ik ben van mening dat je geen Brindle moet willen fokken.
Veel paarden met Brindle hebben kale plekken en de hengsten komen overleden ter wereld.
oftewel is dekhengstDubbelDun schreef:Cayenne schreef:Ik ben van mening dat je geen Brindle moet willen fokken.
Veel paarden met Brindle hebben kale plekken en de hengsten komen overleden ter wereld.
even een oud topic bewust omhoog geschopt...
Ik weet niet of bovenstaande opmerking ondertussen achterhaald is maar deze hengst is overduidelijk brindle en alive and kickingoftewel is dekhengst
http://www.dunbarsgold.com/