gok met diepvries?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Antonius

gok met diepvries?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-12-15 13:16

Komend voorjaar willen we onze merrie nog eens laten dekken, ze zal dan 16 zijn. Ze heeft dit jaar voor het eerst zelf een veulen gedragen (hiervoor ET) en werd dus op 14-jarige leeftijd ook drachtig bij de 1e inseminatie met vers sperma.
Nu mijn dilemma voor komend seizoen, de merrie zal 16 zijn en de hengst die ik op het oog heb (Cornado II) zal enkel beschikbaar zijn met diepvriessperma, aan €600 voor 4 rietjes.
Op voorhand vragen naar de kwaliteit van het sperma heeft naar mijn idee niet zoveel zin, tenzij de kwaliteit echt slecht is, zullen ze toch allemaal zeggen dat het prima is.

Maar als ik dit doe, heb ik 4 kansen en indien ze niet drachtig is, ben ik €600 kwijt, zijn we ook laat in het seizoen en moet ik toch nog een andere hengst nemen en niets garandeert dat het met een andere hengst met vers sperma wel meteen lukt, want ja, ze is tenslotte 16...

Wie kan wat wijsheid brengen?

Er is nog niet overlegd met de veearts, maar dat ben ik wel van plan.

NatasjavE

Re: gok met diepvries?

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-15 13:25

Is er geen gust regeling?

Wellicht dat je maar een gedeelte hoeft te betalen als het na 4 keer niet lukt.

Sammie

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-15 13:26

Als het een goede merrie is afspraken proberen te maken met de hh dat je na die 4 rietjes overstapt op een andere hengst van hen (met korting). 600 euro vind ik eigenlijk helemaal niet duur ?

Antonius

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-12-15 13:32

Nee, €600 is inderdaad niet duur, zeker als ze ervan drachtig raakt, is het echt 'peanuts' voor een hengst met zijn staat van dienst en afstamming.
Ik ga hen nu inderdaad nog eens mailen of er een regeling kan getroffen worden als ze niet drachtig geraakt.

Lami

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-15 14:38

als de merrie goede begeleiding krijgt bij een goed station/dierenarts hoeft het helemaal geen probleem te zijn. Vooral omdat ze de vorige keer gemakkelijk drachtig werd.

friesiszwart

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-15 07:12

vier rietjes zijn 1 of twee hengstigheiddcyclussen. Ik heb nog nooit meegemaakt dat de merrie per cyclus maar eenmalig geinsemineerd wordt.

Geodeo

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-15 07:31

friesiszwart schreef:
vier rietjes zijn 1 of twee hengstigheiddcyclussen. Ik heb nog nooit meegemaakt dat de merrie per cyclus maar eenmalig geinsemineerd wordt.

Heb je het hier over vers of over diepvries?
Bij vers wordt er namelijk nog wel eens 2x geïnsemineerd per cyclus (al probeert men dat ook zo veel mogelijk te vermijden). Maar bij diepvries is het de regel dat er maar 1x geïnsemineerd wordt. Anders is er namelijk iets mis met de opvolging van de merrie...

GJ9

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-15 13:06

Hoeveel rietjes is een dekking bij deze hengst? Dat moet je eerst weten voor je weet hoeveel x je kan insemineren met vier rietjes. Bij heel goed sperma heb je minder rietjes per keer nodig dan bij minder goed sperma.
En overleg met een goed station. Er zijn ook dierenartsen die op de eileider insemineren, dan heb je veel minder sperma nodig.

Antonius

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-12-15 21:17

friesiszwart schreef:

Mijn laatste 2 dekkingen zijn beiden op 1 inseminatie gebeurd, de ene net na de eisprong (sperma was lang onderweg uit Duitsland) en de andere blijkbaar net ervoor, want het ei was weg bij controle 2 dagen nadien. Beide merries ook meteen drachtig. Te vroeg insemineren bevuilt de merrie alleen maar, dus een goede DA heeft meestal aan 1 inseminatie genoeg.

Antonius

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-12-15 21:18

GJ9 schreef:
Hoeveel rietjes is een dekking bij deze hengst? Dat moet je eerst weten voor je weet hoeveel x je kan insemineren met vier rietjes. Bij heel goed sperma heb je minder rietjes per keer nodig dan bij minder goed sperma.
En overleg met een goed station. Er zijn ook dierenartsen die op de eileider insemineren, dan heb je veel minder sperma nodig.

Heb vandaag bericht gekregen dat de hengst in maart, april en mei met vers beschikbaar is, met betere condities, wel duurder uiteraard, dus denk dat dit mijn probleem hopelijk zal oplossen!

Sammie

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-15 11:14

friesiszwart schreef:

Diepvries? Meestal zelfs 1-malig. Niet in de laatste plaats vanwege de kosten, maar meer omdat ze zoveel mogelijk óp de eisprong moeten insemineren.

En ook bij vers is 1-malig insemineren regelmatig gebeurd. Dat jij het persoonlijk anders meemaakt betekend niet dat het nooit gebeurd. Is ook beter voor de merrie ook. Al dat gepomp zou niet nodig moeten zijn. Beetje verstand van de cyclus en eisprong heb je aan 1 inseminatie genoeg.