Te vroeg geworpen.

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Pliennxx

Te vroeg geworpen.

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-12-15 19:32

Beste Bokkers!

Moet dit even van me afschrijven,

Mijn knappe merrie van 11-jaar was 6 maanden drachtig, ze heeft vanavond alleen haar veulen al geworpen!
Op dit moment gaan er velen vragen door me hoofd,

De dierenarts kan pas morgenvroeg komen, dit was haar 6e veulen.

Hoe kan dit? De dracht ging zo goed, geen complicaties,

Ik hoop dat ik snel meer weet van de dierenarts!

Bedankt voor het lezen,

Pliennxx

Re: Te vroeg geworpen.

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-12-15 21:35

Hebben mensen nog tips?

GJ9

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-15 21:37

Wat sneu voor jou en je merrie.

Houd goed haar temperatuur in de gaten. En is de nageboorte er wel goed afgekomen?

xAnthea

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-15 21:38

Wat vreselijk! Ik hoop dat de DA meer duidelijkheid kan brengen.
Veel sterkte! Hoe gaat het met de merrie?

Iris82

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-15 21:38

Sterkte. :(:)

Pliennxx

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-12-15 21:39

Ja, gelukkig is de nageboorte eraf gekomen, ze oogt gelukkig ook gezond!

Pliennxx

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-12-15 21:40

xAnthea schreef:
Wat vreselijk! Ik hoop dat de DA meer duidelijkheid kan brengen.
Veel sterkte! Hoe gaat het met de merrie?

Met me meisje gaat het goed, ze lijkt alleen wel een beetje van slag wat zeer begrijpelijk is! Maar naar omstandigheden gaat het goed met haar!

speedfiets_2
Badass Cowgirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-15 21:40

Iedere keer zelfde hengst gebruikt?

santana67

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-15 21:43

Toevallig ook mijn vraag dezelfde vader als het vorige veulen?

speedfiets_2
Badass Cowgirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-15 21:46

Kan dat merrie en hengst bloedgroepen hebben die niet samen kunnen en als het veulen de hengst zijn bloedgroep heeft kan e merrie antilichamen hebben tegen het veulen en het verwerpen

tengeltje11

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-15 21:50

kan gewoon 101 oorzaken hebben.

je merrie kan iets opgelopen hebben waarbij zij daarom niet ziek oogt,maar wel haar veulen door verwerpt.
stress kan oorzaak zijn om te verwerpen.
idd een afwijking(eender welke) aan het veulen,waardoor het niet levensvatwaar zou zijn en dus verworpen wordt.
een kat die toxoplasmose positief is,en plast op het hooi die je merrie opeet,kan evenzeer de oorzaak van verwerpen zijn.
en ga zo maar door.

hier al enkele keren een merrie gehad die aborteerde,telkens ook het onvolgroeid veulen laten onderzoeken in een labo om de oorzaak te achterhalen,maar is nog nooit een reden uit gekomen.

ook bij mensen gebeurt zoiets,dus logisch dat het ook bij paarden kan,is natuurlijk jammer.

DonDon

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-15 21:51

Jemig, vervelend dat de da morgen pas kan komen. Maken ze het allebei verder goed?

Zoe_97

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-15 21:52

kan je geen andere dierenarts bellen? lijkt me erg belangrijk dat hier een DA naar komt kijken, misschien is er wel wat aan de hand met het veulen wat je op het eerste oog niet kan zien. Ik zou het veulen ook proberen een jasje aan te doen zodat het zeker warm blijft.

GJ9

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-15 21:53

LisaFaded schreef:
Jemig, vervelend dat de da morgen pas kan komen. Maken ze het allebei verder goed?

Zoe_97 schreef:
kan je geen andere dierenarts bellen? lijkt me erg belangrijk dat hier een DA naar komt kijken, misschien is er wel wat aan de hand met het veulen wat je op het eerste oog niet kan zien. Ik zou het veulen ook proberen een jasje aan te doen zodat het zeker warm blijft.

Een veulen van 6 mnd is niet levensvatbaar...

RianneH

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-15 21:56

Het veulen is verworpen en leeft dus niet meer. Sowieso is 6 maanden dracht niet levensvatbaar als een paard 11 maand hoort te dragen

speedfiets_2 schreef:
Kan dat merrie en hengst bloedgroepen hebben die niet samen kunnen en als het veulen de hengst zijn bloedgroep heeft kan e merrie antilichamen hebben tegen het veulen en het verwerpen

Je doelt op Rhesus zoals bij mensen? Want verwerpen door bloedgroepen heb ik bij paarden nog nooit van gehoord. Wel dat paarden veel meer bloedgroepen hebben dan wij mensen.

Weggebokt

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-15 21:57

GJ9 schreef:
Een veulen van 6 mnd is niet levensvatbaar...

Dat is wat ik dus ook dacht.. Is dit überhaupt mogelijk ?

Lowara

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-15 21:58

Ik wil net zegge , met 6 maand zal het veulen wel redelijk snel zijn overleden lijkt mij?
Ts: onwijs veel sterkte met dit verlies, wat ontzettend balen! Hopelijk komt de da erachter waarom je merrie verworpen heeft.

love_mandy

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-15 21:59

RianneH schreef:
Het veulen is verworpen en leeft dus niet meer. Sowieso is 6 maanden dracht niet levensvatbaar als een paard 11 maand hoort te dragen

speedfiets_2 schreef:

Je doelt op Rhesus zoals bij mensen? Want verwerpen door bloedgroepen heb ik bij paarden nog nooit van gehoord. Wel dat paarden veel meer bloedgroepen hebben dan wij mensen.

Dat kan inderdaad wel degelijk(geen idee hoe dat dan heet), laatst bij doctor pol was er ook een merrie die meerdere malen gedekt was door dezelfde hengst en die merrie had dus ook antilichamen aangemaakt tegen het veulen en deze ook verworpen.
Laatst bijgewerkt door love_mandy op 02-12-15 22:01, in het totaal 1 keer bewerkt

speedfiets_2
Badass Cowgirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-15 22:00

RianneH schreef:

speedfiets_2 schreef:

Niet rhesus. Een dierenarts heeft het me wel uitgelegd maar het fijne weet ik helaas niet meer

GJ9

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-15 22:04

Lowara schreef:
Ik wil net zegge , met 6 maand zal het veulen wel redelijk snel zijn overleden lijkt mij?
Ts: onwijs veel sterkte met dit verlies, wat ontzettend balen! Hopelijk komt de da erachter waarom je merrie verworpen heeft.

Waarschijnlijk was het veulen al dood voor het geboren werd, en was dat de reden dat het veulen de baarmoeder uit moest.
Maar daar kan alleen de DA wat over (proberen te) zeggen, het is moeilijk om een oorzaak te achterhalen vaak.

RianneH

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-15 22:04

Ik ken het niet, maar zal eens online kijken. Bedoelde ook niet Rhesus zelf maar een gelijkwaardige werking (maakt immers niet uit of je O, A of B bent, die + en - zijn gevaarlijk). Dat lijkt uit jullie berichten wel. Interessant, maar is 6 maand dan niet een lange dracht al?

tengeltje11

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-15 22:11

eerlijk,ik snap ook wel waarom een DA daar geen spoed achter zet.
veulen is er,als de merrie ok is,dan kan hij daar ook niets meer komen doen,behalve het veulen meenemen om door te sturen naar een labo,en dat komt nu niet op enkele uren.

friesiszwart

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-15 18:58

reden van verwerpen zou kunnen zijn:

* er is iets medisch aan de hand waardoor de merrie de vrucht afstoot
* de combi met de betreffende hengst
* Rhino besmetting
* hondenuitwerpselen in het land, daar kunnen merries van aborteren

etc etc.