Dichtnaaien..

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Iloscorp

Dichtnaaien..

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-12-15 22:55

Hoi bokkers,

Van wat ik vanavond te horen kreeg, gingen m'n haren toch wel even recht overeind staan :wow:

Dit speelt blijkbaar bij sommige fokstallen: wisten jullie dat daar, bij drachtige merries, het geslachtsdeel wordt dichtgenaaid (met een speciaal draad)?

Dat zodra het veulen geboren wil worden, het draad knapt en dat er dan een alarm afgaat? (Die dus in verbinding staat met dat draad :? )

Ik had er nog nooit eerder van gehoord..... jullie wel? Hoop stiekem dat ik het verkeerd begrepen heb :P

Alice13

Re: Dichtnaaien..

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-15 22:59

wel eerder gehoord, ook een keer gezien dat dit werd gedaan (dat was voor behoudt van de vrucht, dus niet voor de bevalling maar al veel eerder).
Zelf zie en snap ik niet zo goed waarom dit wordt gedaan...
Benieuwd of iemand het op bokt hier kan uitleggen/verantwoorden :D

Tribunals

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-15 23:00

Ik heb er ook nog nooit van gehoord, vind het in ieder geval heel naar klinken.

Dorus

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-15 23:02

Dat merries dichtgenaaid worden is mij bekend. De exacte reden daarachter weet ik ook niet, maar dit is vaak om een miskraam te voorkomen. Maar dat dat in verbinding zou staan met een of ander alarm heb ik nog nooit van gehoord. Er zijn andere methodes om de geboorte van een veulen aan te kondigen.

ruitje

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-15 23:03

Alarm is broodje aap denk ik :') .

Dichtnaaien gebeurd bij meerdere diersoorten. En overigens ook bij paarden die aan de achterkant 'lucht zuigen' .

Ilona

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-15 23:05

Ik had er nog nooit van gehoord.. Maar volgens dit topic (jaren geleden) gebeurt het dus wel?

Iloscorp

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-12-15 23:07

Dorus schreef:
Dat merries dichtgenaaid worden is mij bekend. De exacte reden daarachter weet ik ook niet, maar dit is vaak om een miskraam te voorkomen. Maar dat dat in verbinding zou staan met een of ander alarm heb ik nog nooit van gehoord. Er zijn andere methodes om de geboorte van een veulen aan te kondigen.

Oke! Bizar.. Maar of er nou wel of geen alarm aan gekoppeld is (lijkt me ook een ingewikkeld verhaal trouwens haha), dit is toch te gek voor woorden? Of ben ik de enige die dat vindt? >;) 'ff dichtnaaien anders krijgt de merrie misschien een miskraam, met andere woorden verliezen wij geld' ...

neocoon

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-15 23:07

Dat is helemaal niet iets vreemds hoor. Het gebeurt om te voorkomen dat er een ontsteking kan ontstaan in de merrie en ze een miskraam krijgt. Het gebeurt natuurlijk alleen als dit ook echt nodig is en het wordt door de dierenarts gedaan.

fleurtjeuh

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-15 23:07

Ik heb meermaals meegemaakt dat bij oudere fokmerries de achterkant word dichtgenaaid.
Dit was dan omdat de oudere merries door verslapping van spieren lucht in de baarmoeder kregen waardoor ze steeds het veulen verwierpen.
Een maand voor de uitgerekende datum werd het hechtdraad weer verwijderd zodat het veulen zonder problemen ter aarde zou kunnen komen wanneer de merrie daar klaar voor was.
Als het hechtdraad niet op tijd word verwijderd kunnen er veel problemen ontstaan.
Als de kling van de merrie niet uitscheurt door het doorkomende veulen, kan het veulen niet geboren worden.
Kan het veulen niet geboren worden,dan sterft het, en als dit niet op tijd word gesignaleerd , dan kan de merrie ook overlijden .

Jes

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-15 23:08

Dichtzetten gebeurd bij merries die luchtzuigen om baarmoeder infecties te voorkomen, wordt twee weken van te voren weer open gamaakt voor de bevalling.

Een alarm bestaat idd ook maar is bij mijn weten maar weinig gebruikt, dan wordt de merrie echter niet dichtgezet maar komt er een alarm dat met een magneet werkt aan de vulva. Als de pootjes dan doorkomen, gaat de magneet uit elkaar en dat geeft een alarm aan de eigenaar.

neocoon

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-15 23:09

ilonamandjes schreef:
Dorus schreef:

Oke! Bizar.. Maar of er nou wel of geen alarm aan gekoppeld is (lijkt me ook een ingewikkeld verhaal trouwens haha), dit is toch te gek voor woorden? Of ben ik de enige die dat vindt? >;) 'ff dichtnaaien anders krijgt de merrie misschien een miskraam, met andere woorden verliezen wij geld' ...

Eehh ja.. en heeft de merrie een miskraam, dus overlijdt het veulen en kunnen er andere complicaties optreden.
Beetje vreemde denkmanier om alleen maar over geldverlies te praten.

Tinniie

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-15 23:09

Ja ik heb het ook al zien gebeuren op het dekstation. Die merries worden meestal dichtgezet omdat ze anders dikwijls verwerpen of luchtzuigen en zo extra bacteriën binnen halen. En bij sommige wordt dan idd ook een alarm ingenaaid als ze moeten bevallen.

Ik vond het zelf ook geen prettig zicht en zou het bij mijn merries niet overwegen..

Iloscorp

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-12-15 23:09

Oke duidelijk, wist dat echt niet. Het klonk voor mij echt helemaal nieuw en schokkend in mijn oren. Fijn dat er mensen zijn die het kunnen toelichten, bedankt +:)+

ruitje

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-15 23:10

Nee, dan verlies je een leven. Wie fokt voor het geld kan beter wat anders gaan doen :+

fleurtjeuh

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-15 23:12

De keren dat ik het heb gezien werd het netjes met een roesje en extra locale verdoving gedaan, en kreeg het paard nog een aantal dagen pijnstilling en ontstekingsremmers, om het 'zo prettig mogelijk' te maken voor de merrie.
Allemaal zeer netjes gedaan, met respect voor het dier.
Laatst bijgewerkt door fleurtjeuh op 01-12-15 23:12, in het totaal 1 keer bewerkt

Wilawander

Laatst bijgewerkt door Wilawander op 01-12-15 23:12, in het totaal 1 keer bewerkt

josien_m_

Nee, het is een medische handeling ook ten behoeve van het moederdier. Niet alleen het veulen, lam of kalf wordt verworpen maar er kunnen ook stukken darm naar buiten worden geperst en dat is einde dier op een niet al te prettige manier. Ik heb wel eens een schaapje gehad wat werd dichtgenaaid nadat ik haar zo vond in de stal. Alles kan weer terug gestopt worden maar door de druk wordt er persdrang opgewekt blijkbaar. Het is met haar goed gekomen die bevalling, daarna natuurlijk niet weer laten dekken.

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-15 23:13

Dat dichtnaaien was bedacht omdat sommige merries de vulva wat open hebben staan.
Dan zou er viezigheid naar binnen komen en zouden de merries daar baarmoeder problemen van krijgen :j

Ik heb wel een merrie gezien die het had,was daar vrij los en ik had niet het idee dat ze er last van had.

Persoonlijk vind ik het klink klare onzin, ik geloof niet dat door een wat open staande vulva er rommel in de baarmoeder komt.
Maar goed, het gebeurd en een alarm er op aangesloten?.

Lijkt me sterk, dat zal dan wel die birth alarm die bedoeld word?

Wilawander

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-15 23:14

josien_m_ schreef:
Nee, het is een medische handeling ook ten behoeve van het moederdier. Niet alleen het veulen, lam of kalf wordt verworpen maar er kunnen ook stukken darm naar buiten worden geperst en dat is einde dier op een niet al te prettige manier. Ik heb wel eens een schaapje gehad wat werd dichtgenaaid nadat ik haar zo vond in de stal. Alles kan weer terug gestopt worden maar door de druk wordt er persdrang opgewekt blijkbaar. Het is met haar goed gekomen die bevalling, daarna natuurlijk niet weer laten dekken.

Dat is een prolaps en wat anders als het normaal dichtzetten van een merrie tijdens de dracht.

Iloscorp

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-12-15 23:14

Weer wat geleerd! :j

fleurtjeuh

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-15 23:15

josien_m_ schreef:

Bij schapen komt nog wel eens een prolapse voor. Dat is inderdaad als een deel van de darm of geboortekanaal naar buiten word geperst.
Dan moeten ze inderdaad worden dichtgezet voor behoud van hun eigen leven, maar daarna moet er zeer goed worden opgelet dat wanneer ze dan aflammeren dan dan meteen de draden worden geknipt

Alice13

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-15 23:16

Ik denk als paard er zelf voor kiezen dat ie het niet zou doen.
Maar in de paarden wereld hebben wij ons wel meer dingen veroorloofd. En idd als het is om infectie gevaar ivm openstaande/luchtzuigende baarmoedermond is het misschien niet meteen iets kwaadaardigs! (Maar op die manier praten wij mensen behoorlijk wat dingen goed, dus ik vind er altijd wel lastig)

Billy

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-15 23:16

fleurtjeuh

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-15 23:17

ellepel schreef:
Dat dichtnaaien was bedacht omdat sommige merries de vulva wat open hebben staan.
Dan zou er viezigheid naar binnen komen en zouden de merries daar baarmoeder problemen van krijgen :j

Ik heb wel een merrie gezien die het had,was daar vrij los en ik had niet het idee dat ze er last van had.

Persoonlijk vind ik het klink klare onzin, ik geloof niet dat door een wat open staande vulva er rommel in de baarmoeder komt.
Maar goed, het gebeurd en een alarm er op aangesloten?.

Lijkt me sterk, dat zal dan wel die birth alarm die bedoeld word?

Helaas kan dit dus wel echt gebeuren.
De anus zakt vaak wat naar binnen bij oudere merries, en als er dan gemest word dan komt dit over die openstaande vulva heen. Een zeer veel voorkomende oorzaak van ontstekingen bij oudere merries.

Iris82

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-15 23:22

Je hebt verschillende gradaties in openstaan ellepel. Sommige kunnen serieuze.. Hoe zeg ik dit politiek correct... winden langs de verkeerde kant laten. Daar gaat me een partij lucht mee gepaard. Niet juist.

Wat jij gezien hebt zal misschien niet veel voorstellen, maar geloof me, er zijn er toch die er flink last van hebben. Alsof ze zwanger zijn van een blik bonen.