[WN] NQHA paspoort, quarter of niet?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Rowan_

NQHA paspoort, quarter of niet?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-11-15 15:01

Hallo,

Ik heb een pony met daarbij een paspoort van het NQHA. ( quarter stamboek)
Als type staat er part bred.
Verder is de volledige afstamming onbekend, al staat er alleen bij de vader het NQHA vermeld maar geen naam, nummer etc.
Nu weet ik dat bij veel stamboeken allerlei rassen en kruisingen kunnen worden ingeschreven, maar als ik zo de site van het NQHA na lees lijkt het bij dit stamboek niet het geval.
Ik heb destijds alleen de info gehad dat er Arabisch bloed in zit, maar verder heb ik geen enkele informatie over hem.
Nu is mijn vraag, is mijn pony dan sowieso gedeeltelijk quarter of hoeft dat niet zo te zijn?

ElCid

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-15 15:22

Het is een paspoort en geen papier, er kan van alles in staan. NQHA is niet het Quarter stamboek maar de Nederlandse "club" http://nqha.nl/, de AQHA is het stamboek https://www.aqha.com/ en zit in Amerika.

Het paspoort zegt dus weinig tot niks over het ras van een paard/ pony. Zo lang je geen naam van de ouders hebt kan het van alles zijn.

Rowan_

Re: NQHA paspoort, quarter of niet?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-11-15 23:22

Bedankt voor je reactie, ik ga maandag even bellen want als ik het chipnummer invoer op internet krijg ik het fjordenstamboek?!
Het chipnummer klopt wel met wat er in het paspoort staat, deze is uitgelezen door de da.
Ik krijg dan wel mijn eigen paard en geen fjord, maar toch is het vreemd dat ik dat stamboek krijg, ook als ik hem op de website van het fjordenstamboek invoer krijg ik mijn paard eruit... Maar nergens in zijn paspoort staat iets van het fjordenstamboek.

janderegelaa
vanaf nu met een R erachter

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-15 23:26

Ze zullen waarschijnlijk geen info voor je hebben. Veel chippers die een stamboomloos veulen/paard chippen geven hem op bij het goedkoopste stamboek. En dat is/was het Fjordenpaardenstamboek.

Rowan_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-11-15 23:31

Ja op internet is dit dus het fjordenstamboek, maar in het echt is zijn paspoort van het nqha en uitgegeven op de dag dat hij gechipt is, dus dan kan hij toch geen ander paspoort hebben/gehad?
Of zie ik dat verkeerd?

janderegelaa
vanaf nu met een R erachter

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-15 00:05

Rowan_ schreef:
Ja op internet is dit dus het fjordenstamboek, maar in het echt is zijn paspoort van het nqha en uitgegeven op de dag dat hij gechipt is, dus dan kan hij toch geen ander paspoort hebben/gehad?
Of zie ik dat verkeerd?

Dan komt de chip uit de voorraad van het Fjordenpaardenstamboek maar zijn de papieren ingeleverd bij het NQHA. En iedere club die in Nederland paspoorten uit mag geven MOET registreren. Ook al is het een heel ander ras of geen ras.
Laatst bijgewerkt door janderegelaa op 28-11-15 00:09, in het totaal 1 keer bewerkt

cissy

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-15 00:07

Het Fjordenstamboek kan paspoorten uitgeven maar dat betekend dan niet dat je paard een Fjord is. Je zou de NQHA kunnen vragen hoe dat dan zit, misschien zetten ze alle niet quarters wel in de database van de Fjorden?

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-15 09:37

Voordat de NQHA de paspoorten mocht maken werd dit gedaan voor hun bij het Fjordenstamboek.
Dus op zich is dit niet vreemd.

Verder zegt een paspoort niets over het ras of over het eigendom, maar is alleen een wettelijk bewijs dat het dier 'bekend' is bij de instanties zoals dit verplicht is.

rina

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-15 09:58

Ja precies. Stroe die de paspoorten voor de NQHA verzorgde heeft heel lang de inlogdata van het fjordenstamboek gebruikt om de paarden in de database te zetten. Daar waren ze bij het PVE ook niet echt blij mee, toen dat uit kwam.
Maar dus ook mensen die een QH met volle papieren hebben kunnen, als ze het chipnummer invoeren in die database, ineens een fjord hebben :D :+ Ik heb het ooit eens bij 2 van mijn paarden, die een chip hadden, getest. En beide waren volgens die database fjord :z

Wranglerbutt

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-15 10:48

Rowan_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-11-15 11:42

Wranglerbutt schreef:
Ik heb ook een Fjord =:)

O apparte kleur voor een fjord :')

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-15 11:50

Mijn paspoorten zijn ook al ouder dus ik zal ook wel 'fjorden' hebben, maar door het ontbreken van een chip kan ik dat niet controleren :D

Rowan_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-11-15 11:57

Mijn paspoort is 9 jaar oud, dus daarvoor zal het wel in de fjorden database staan.

rina

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-15 12:04

DubbelDun schreef:
Mijn paspoorten zijn ook al ouder dus ik zal ook wel 'fjorden' hebben, maar door het ontbreken van een chip kan ik dat niet controleren :D

Nope DD. Omdat die van jou niet in de database staan. Net als 2 van mij :D Geen chip, geen database, is dus geen fjord :+