Om te beginnen: Ja ik weet dat western paard een wijd begrip is!
Ik vroeg me af of er mensen zijn die een kruising hebben tussen een fries paard en een quarter horse/paint/mustang/appaloosa.
Maar waarom zo veel variatie; De moeder van mijn vriend is helemaal dol op paarden en dan in het bijzonder Friese paarden. Nou woont zij op een eilandje in Zweden waar vooral de draverij en westernsport beoefend word. Ze heeft zelf altijd een renpaard gehad.
Echter is ze nu toe aan een paard met danwel vlakke gangen danwel hele vloeiende gangen die koel in de kop is.
Ze heeft 2 nieuwe heupen en kan niet meer zomaar op elk paard rijden, toch is de fries haar droompaard.
Ik heb haar al uit gelegd dat het geen renpaard is en geen westernpaard, daarnaast hebben friezen niet bepaald gunstige gangen voor iemand met 2 gevoelige heupen. Vandaar dat het idee van deze kruising het licht heeft gezien.
Nou ben ik niet op zoek naar advies over welk ras bij haar zou passen, mede omdat een paard er voorlopig nog bij in zit, áls het ooit al komt, maar ik ben toch nieuwsgierig geworden.
Ik weet dat relatief veel friese kruisingen erg mooi uit de bus komen dus ik zou graag weten hoe ze er uit zien indien gekruist met 1 van deze rassen, hoe ze rijden, wat hun karakter is en welke rastypische eigenschappen ze meenemen van zowel de fries als het andere ras.
Thanks!