Kruising Fries/Western paard

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Xyris

Kruising Fries/Western paard

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-11-15 23:01

Avond!

Om te beginnen: Ja ik weet dat western paard een wijd begrip is!
Ik vroeg me af of er mensen zijn die een kruising hebben tussen een fries paard en een quarter horse/paint/mustang/appaloosa.
Maar waarom zo veel variatie; De moeder van mijn vriend is helemaal dol op paarden en dan in het bijzonder Friese paarden. Nou woont zij op een eilandje in Zweden waar vooral de draverij en westernsport beoefend word. Ze heeft zelf altijd een renpaard gehad.
Echter is ze nu toe aan een paard met danwel vlakke gangen danwel hele vloeiende gangen die koel in de kop is.
Ze heeft 2 nieuwe heupen en kan niet meer zomaar op elk paard rijden, toch is de fries haar droompaard.

Ik heb haar al uit gelegd dat het geen renpaard is en geen westernpaard, daarnaast hebben friezen niet bepaald gunstige gangen voor iemand met 2 gevoelige heupen. Vandaar dat het idee van deze kruising het licht heeft gezien.

Nou ben ik niet op zoek naar advies over welk ras bij haar zou passen, mede omdat een paard er voorlopig nog bij in zit, áls het ooit al komt, maar ik ben toch nieuwsgierig geworden.
Ik weet dat relatief veel friese kruisingen erg mooi uit de bus komen dus ik zou graag weten hoe ze er uit zien indien gekruist met 1 van deze rassen, hoe ze rijden, wat hun karakter is en welke rastypische eigenschappen ze meenemen van zowel de fries als het andere ras.

Thanks! :#

har166

Re: Kruising Fries/Western paard

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-15 23:14

Tja alle friezen die ik ken gooien hoog op en de fjorden juist niet. Mijn fjord x fries ziet eruit als een grote fjord maar gooit hoog op. Ik denk dat je het echt per paard moet bekijken hoe de kruising 'gelukt' is. Maar ik zou eerder nadenken over het type karakter en kenmerken van rassen die haar aanspreken en daarop gaan selecteren.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-15 23:19

ik zou eerder richting gangenpaarden denken dan.

Xyris

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-11-15 23:56

Thanks, ja, fokken is gokken en al helemaal met kruisingen maar ik ben gewoon benieuwd. Zat er ook al aan te denken een rocky mountain ofzo te adviseren, gangenpaardje dat qua bouw een beetje op een Fries lijkt. Desondanks ben ik erg benieuwd naar deze kruisingen.

Daniquebyoux

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-15 00:04

Ik heb een barockpinto, wat betekend dat er fries bloed in zit. Maar hij is een barock pinto x paint. Zijn vader heeft wel meer dan 75% fries bloed.
Waar zijn vader wat meer opgooit is mijne wat vlakker. Tot je hem eruit rijd in galop, dan komt ie meer omhoog.
Ik vind het een heerlijke kruising, maar het was ook echt een huis/tuin en keuken fokuitprobeersel.

Ibbel

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-15 08:49

In Duitsland worden - op beperkte schaal - PREs met Paso's gekruist: Paso-Iberoamericano. Misschien is dat een kruising die alle wensen verenigt. Barok x (western) gangenpaard.

Xyris

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-11-15 13:28

Oh dat wist ik niet, ik ga eens kijken!

Mjelle_G

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-15 14:25

Of een Amerikaanse draver? Gangen zijn vlak en lijken meer op een pre of kwpn dan een draver. Mijne is vrij breed gebouwd in vergelijking met de Franse draver van mijn zus.

TinGu

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-15 14:29

Is de Nordsvensk Kallblod travare niets voor haar? Aangezien ze al in Zweden woont?
Is een heerlijk paard met de vlakke gangen van een draver, maar de rust van een koudbloed.

Een Fries(kruising) zou niet mijn eerste keus zijn voor iemand met mobiliteitsproblemen. Door het voorbeengebruik is de kans dat ze hoog opgooien erg groot.

friesiszwart

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-15 10:31

ik heb meerdere friese paarden en zij gooien niet op wat wel regelmatig over dit ras beweerd wordt. Als haar voorkeur een renpaard is zou ik geen fries aanraden. Misschien een Arabofries?

gaucho

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-15 10:37

Deze kruising zou voor mij niet de meest voor de hand liggende optie zijn. Ik zou op zoek gaan naar een volwassen paard wat aan de eisen voldoet. Wat trekt haar zo aan in een Fries? Ik zou met de beschreven problemen inderdaad eerder kijken naar een western paard of gangenpaard. Ijslander trouwens geen optie? Die heb je ook wel wat in Zweden toch?

NatasjavE

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-15 17:38

Ik zou inderdaad op zoek gaan naar een volwassen paard waar ze lkker op zit.

Qua rassen denk ik eerder een Paso of een American Sadlebred. Die schijnen ook fijn te zijn voor mensen met rug problemen.

Maar een Fries met een Quarter kruisen zou ik nooit doen.