Stamboek aanvragen dmv DNA?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

anneliesdj

Stamboek aanvragen dmv DNA?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-11-15 20:53

Vraagje, een kennis van me heeft een paard lopen inmiddels 3 jaar oud, beide ouders zijn bekend. Moeder stb kwpn en vader stb avs.
Kan hij hier nog een papier bij krijgen met behulp van dna? Wat zou hij daar voor moeten doen en wat gaat dat kosten?

Peterina

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-15 20:28

Antwoord = Ja ... maar het wordt een kostelijk zaak.

Ik zou eerst goed bedenken welke stamboek je in wilt registreren ... en een lijst maken van de kosten van beiden (KWPN, AVS).

Dan ga informeren bij beiden wat de kosten zijn ivm DNA onderzoek van beide ouders EN nakomeling, registratie van nakomeling, lidgeld, enz enz.
Let wel ... ben bijna zeker dat beiden stamboeken, maar zeker KWPN, de DNA onderzoek op ouderschap zelf zal doen ... ben niet zeker of AVS het zelf doet of je het moet 'voorleggen'.

Voordeel van AVS is dat het DNA van de vader al 'bekend' en geregistreerd is ... dus alleen de moeder's en de nakomeling's DNA moeten vastgelegd worden.

anneliesdj

Re: Stamboek aanvragen dmv DNA?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-11-15 21:02

Is dat zo bij avs?
Dna van de moeder is ook bekend als het goed is, die heeft al meer veulens gehad.
Dus dan zou ik alleen dna van het kind moeten aanleveren? Maar kan dat dan bij elk stamboek, wisselen die onderling die dna gegevens uit?

LadyMadonna

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-15 21:06

Lijkt me dat je een kruising niet bij het AVS kan registreren? NRPS is wel een optie

anneliesdj

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-11-15 21:08

Nee dat kan idd niet, dus dan zou het nrps of kwpn worden.

moorcats

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-15 21:10

Je kan alleen volbloeden registreren bij het AVS, dus daar registreren gaat niet. Alleen als de hengst goedgekeurd is, is er DNA bekend, dus als dit niet zo is moet er toch DNA getest worden. Je kan het paard na DNA test laten registreren bij het NRPS,( het register B of HRB, als de hengst niet is goedgekeurd,) omdat het meer als 12,5% anglo/arabisch bloed voert; bij goedgekeurde AVS-hengst in register A, is hengst ook NRPS goedgekeurd: veulenboek.

Peterina

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-15 21:31

Bij het AVS worden alle volbloeden bij de geboorte DNA getypeerd ... dit is een vaste regel bij alle Arabisch Volbloed Stamboeken.

Bij het Nederlands AVS ... is het misschien niet mogelijk om een halfbloed te registreren.
Bij het BAPS (Belgisch AVS dus) is dat wel mogelijk ... en omdat de hengst al 'geregistreerd' is, hoeft je alleen de DNA van de moeder en nakomeling aan te bieden om registratie te verkrijgen in het halfbloed register. Deze Register is ook erkend door het NRPS.

Ik neem aan dat het DNA registratie van de hengst in Wageningen is, dus als je via het NRPS wilt registreren dan kan je daar het DNA van merrie en nakomeling laten doen, en dan met die gegevens een registratie aanvraag aanbieden bij het NRPS.

anneliesdj

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-11-15 22:14

Dna van de merrie is bekend bij het kwpn (ga ik vanuit want ze heeft al meerdere veulens gehad, of bewaren ze dan alleen dna van het veulen?), dna van de hengst zou ook bekend moeten zijn?
Kan ik dan gewoon met dna van de nakomeling naar het nrps gaan en zij doen de rest?

Peterina

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-15 10:46

Ik weet niet wat de procedure is bij het NRPS ... zou je even moeten bellen en informeren.

Weet ook niet of KWPN standaard DNA afneemt van merries en/of veulens? Wel van GGK hengsten ... dat weet ik zeker! Dus kans is groot dat DNA van merrie niet vast ligt bij KWPN.

Registratie is zowiezo mogelijk bij NRPS ivm bloedvoering.

friesiszwart

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-15 12:45

bij het NRPS moet er zo wie zo 12.5 % arabisch bloed zijn

Peterina

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-15 14:50

friesiszwart schreef:
bij het NRPS moet er zo wie zo 12.5 % arabisch bloed zijn

Vader is volbloed OX.

anneliesdj

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-11-15 00:23

Ik heb van het kwpn een begroting gekregen wat uitkomt op zo'n 750 euro :+
Wacht nog even af wat het nrps ervan zegt.