papieren?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

AbbyBlues

papieren?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-11-15 09:13

Misschien een hele vreemde vraag, maar welke papieren horen of kunnen er bij een paard zitten?
Ik kom uit de hondenwereld en daar stikt het van de papieren (van stamboom tot startbewijs). Maar hoe zit dat met paarden? Waar moet ik op letten als ik een paard koop?

De vraag is in principe algemeen, maar specifiek gaat het bij mij om duitse koudbloeden. :)

Kirrr

Re: papieren?

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-15 09:15

Sowieso een paspoort, dat kan van een stamboek zijn of gewoon een equipas.
Hierin staat de chip en inentingen etc. Dat is al een hele tijd verplicht, moet je ook altijd bijhebben.

Daarnaast kan je paard natuurlijk een bepaald stamboek papier hebben.
Hierop staat/plakt dezelfde chip nummer als in het boekje.
Bij sommige rassen staat ook het papier in de 'equipas'.

AbbyBlues

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-11-15 09:33

Kirrr schreef:
Sowieso een paspoort, dat kan van een stamboek zijn of gewoon een equipas.
Hierin staat de chip en inentingen etc. Dat is al een hele tijd verplicht, moet je ook altijd bijhebben.

Dat is denk ik hetzelfde als het entingenboek van de hond, toch? Zegt in principe niks over de afstamming, puur de identificatie van het dier qua chip en welke entingen het dier gehad heeft.

Kirrr schreef:
Daarnaast kan je paard natuurlijk een bepaald stamboek papier hebben.
Hierop staat/plakt dezelfde chip nummer als in het boekje.

Het stamboekpapier is hetzelfde als een stamboom bij de hond neem ik aan.

Kirrr schreef:
Bij sommige rassen staat ook het papier in de 'equipas'.

Volgens mij is de equipas iets belgisch? Ik kan er in NL in ieder geval niets over vinden.

Zoals ik het nu begrijp: bij je paard zit een stamboekpapier en een paspoort ws uitgegeven door het stamboek. Of je hebt een paard zonder stamboekpapier (ouders onbekend) en dan heb je een equipas in Belgie of een paspoort van de KNHS in NL.

Deeks93

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-15 09:38

Paspoort hoef niet van de knhs te zijn.
Kan ook kwpn of weer iets anders.
Vaak zit er achterin een blaadje met de stamboom en het kan zijn dat er een eigendomsbewijs los bij zit.
Dit is niet altijd zo! Ik had een hannoveraan waar t er los bij in zat. Maar ik heb ook een kwpner gehad en die had het vast in het paspoort zitten.

In het paspoort moeten alle entingen staan, chipnummer, naam en nog een aantal digen waar ik nu even niet op kom

AbbyBlues

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-11-15 09:51

O ja, eigendomsbewijzen. Dat is ook een goeie. De paarden waar ik nu interesse in heb zijn sta,boekpaarden. Eentje in het Nederlands KVTH stamboek en eentje in een Duits stamboek. Hoe werk dat met eigendomsbewijzen? moet ik dan een mutatieformulier opsturen naar het stamboek met een kopie koopcontract?

Maartje1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-15 09:57

Adrienne93 schreef:
Vaak zit er achterin een blaadje met de stamboom en het kan zijn dat er een eigendomsbewijs los bij zit.
Dit is niet altijd zo! Ik had een hannoveraan waar t er los bij in zat. Maar ik heb ook een kwpner gehad en die had het vast in het paspoort zitten.

In het paspoort moeten alle entingen staan, chipnummer, naam en nog een aantal digen waar ik nu even niet op kom

Dit klopt dus niet! Ts wat jij zei klopte wél! Knhs geeft paspoort uit bij papierloze paarden. Paspoort is nóóit een eigendomsbewijs.

En verder wbt je lAatse vraag zit er als het goed is een papier van de kvth bij je paard hier kun je laten indertekenen dat je je paard verkocht hebt. Dit, en het paspoort kun je dan opsturen naar kvth. Je moet dan wel (min voor 1 jaar) lid worden van kvth en er zijn dan nog kosten verbonden aan t overschrijven

Zoe_97

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-15 10:00

als je een paard uit begië haalt zit er ook een mutatiedocument bij, dat is in België het eigendomsbewijs van een paard. In nederland heb je zoiets niet, maar een aankoop contract met handtekening huidige en oude eigenaar is het enige wat als eigendomsbewijs geld

spatter

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-15 10:00

In Belgie zit het stamboekpapier in het paspoort!
Weet niet hoe dat in Duitsland is.

Als je een paard koopt, maak dan ALTIJD een koopovereenkomst.
Die kun je vinden op internet, aanpassen en uitprinten.

AbbyBlues

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-11-15 10:43

OK. Dank je wel mensen, zo ben ik alweer een stuk wijzer. +:)+
Waarschijnlijk hebben deze paarden dus een stamboekpapier + paspoort en middels een overschrijfformulier dat bij de papieren van de KVTH zit moet ik dat paard kunnen laten omschrijven naar mijn eigendom. Moet ik wel lid worden van de club. ;)

Dan alleen nog uitzoeken welke stamboek het ander paard is ingeschreven en hoe de eigendomsoverdracht daar wordt vastgelegd.

Én niet vergeten een verkoopcontract (maar dat was ik toch al van plan).

Zoe_97

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-15 11:00

AbbyBlues schreef:
OK. Dank je wel mensen, zo ben ik alweer een stuk wijzer. +:)+
Waarschijnlijk hebben deze paarden dus een stamboekpapier + paspoort en middels een overschrijfformulier dat bij de papieren van de KVTH zit moet ik dat paard kunnen laten omschrijven naar mijn eigendom. Moet ik wel lid worden van de club. ;)

Dan alleen nog uitzoeken welke stamboek het ander paard is ingeschreven en hoe de eigendomsoverdracht daar wordt vastgelegd.

Én niet vergeten een verkoopcontract (maar dat was ik toch al van plan).

overschrijven naar je eigendom kan niet Niets van die dingen is een eigendomsbewijs en bij de meeste paarden staat daar gewoon nog de fokker

Brainless

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-15 11:05

Maartje1990 schreef:
Adrienne93 schreef:

Dit klopt dus niet! Ts wat jij zei klopte wél! Knhs geeft paspoort uit bij papierloze paarden. Paspoort is nóóit een eigendomsbewijs.

En verder wbt je lAatse vraag zit er als het goed is een papier van de kvth bij je paard hier kun je laten indertekenen dat je je paard verkocht hebt. Dit, en het paspoort kun je dan opsturen naar kvth. Je moet dan wel (min voor 1 jaar) lid worden van kvth en er zijn dan nog kosten verbonden aan t overschrijven

KWPN geeft ook paspoort uit aan papierloze paarden; en zo zijn er nog meer (ras)verenigingen die dat doen.

@Adrienne93
KWPNers met stamboekpapier hebben altijd (naast dat het in het paspoort is vermeld) nog een los stamboekpapier.

AbbyBlues

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-11-15 11:06

Maar Maartje zegt toch dit?
Maartje1990 schreef:

Is dat niet hetzelfde dan als een eigendomsbewijs?

Brainless

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-15 11:07

Ze noemen het een eigendomsbewijs... maar wettelijk heb je er niks aan.
Al mijn paarden staan niet op mijn naam, dit omdat het vaak veel kost en je er niets aan hebt.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-15 11:10

AbbyBlues schreef:
Maar Maartje zegt toch dit?
Maartje1990 schreef:

Is dat niet hetzelfde dan als een eigendomsbewijs?

Volgens de wet niet , schijnt. Maar ik heb 7 jaar geleden toch echt gelijk gedaan voor de zekerheid.

Verder klopt alles wat je zegt
Bij elk paard zit een paspoort met chipgegevens en entingen ( dit paspoort kan door een heleboel instanties zijn uitgegeven, van KNHS tot een stamboek )
Bij een raspaard krijg je ook nog een stamboekpapier, in jouw geval dus van de KVTH.

AbbyBlues

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-11-15 11:27

Dank je wel allemaal +:)+
Voor een beginner is het allemaal best verwarrend dus ik ben blij met jullie hulp.

Dakario

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-15 10:56

in belgië heb je ook mutatiedocument bij de paspoort/stamboek. Dat is verplicht. Wanneer het paard verkocht is moet vorig eigenaar en huidige eigenaar de mutatiedocument tekenen en opsturen. Die wordt dan vernieuwd teruggestuurd naar huidige eigenaar met opnieuw leeg vakje voor als je het paard opnieuw doorverkoopt. Heeft te maken met voedselkringloop.