wintervacht? of toch scheren?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

soully

wintervacht? of toch scheren?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-11-15 23:24

Hallo mede-shetlander liefhebbers *D

Ik had een vraagje aan jullie,

Ik heb een onwijs lief shetlandermerrietje die ook iedere winter een onwijs dikke wintervacht aan maakt, niks mis mee natuurlijk maar ze begint er al redelijk vroeg mee.

De afgelopen weken was het warm voor deze tijd van het jaar en wat stond Maxje toch te zweten, terwijl ze gewoon stil stond. Deze week en vorige week was het wat kouder dus mijn bijrijdstertje kwam rijden, maar na 10 minuten alleen maar stappen was ze al bezweet dus verder hebben wij niet gereden.
Afgelopen zaterdag wou ik even met de kar een rondje rijden maar na een kwartiertje stapte ik even af en ja hoor, helemaal nat van het zweet. Toen ben ik maar weer naar huis gegaan maar zo gaat het nu eigenlijk ieder jaar in de herfst/winter.

Nu was mijn vraag, is het dan verstandiger om haar te scheren? En zoja, kan dat nu nog? Of is het al te laat in het jaar ofzo?

Zijn er meer shet eigenaren die hier ook mee te maken hebben?
En hoe doen jullie dat dan?

Corellaa

Re: wintervacht? of toch scheren?

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-15 23:27

Je kan nog scheren maar dekens vinden is altijd lastig voor die kleintjes.

bij onze pony hebben we enkel onder de hals geschoren zo kan hij wat makkelijker de warmte kwijt. Hij zweet wel met rijden maar is sneller koud gestapt.
helemaal droog krijg je ze niet met die dikke haren maar als ze afgekoeld zijn kunnen ze zo de wei weer op.

Mendy1984

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-15 23:29

gedeeltelijk scheren kan ook
ik scheer zelf altijd de borst, onderkant hals en de plek van de singel
en dan niet eens kaal maar gewoon 3 of 6 mm en dat is al een wereld van verschil

soully

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-11-15 23:37

Dat is inderdaad ook een optie, ze zweet vooral op haar borst en tussen de benen dus als ik alleen dat zou scheren is natuurlijk veel makkelijker dan helemaal,
Bedankt!

Komen ze bij jullie in het voorjaar wel goed uit de wintervacht? Max niet heel goed, ze begint ongeveer in maart en is pas eind juli/begin augustus helemaal uit haar wintervacht, en anderhalve maand later maakt ze het al weer aan dus ik dacht, als ik haar nu helemaal scheer heeft ze daar ook geen last meer van of denk ik nu helemaal verkeerd?

muzzy17

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-15 23:43

Slecht uit de wintervacht komen kan medische oorzaken hebben. Misschien dat eens uitsluiten?

Staat de pony op stal of 24/7 buiten? In geval van het laatste zou ik niet alles eraf scheren.

eilleen333

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-15 23:47

Ik heb mijn Haflinger (die 24/7 buiten staat) vorige winter (in maart) zo geschoren: we hadden in april trainingen in een binnenbak en anders was ze levend gepoft in die vacht. Dit patroon vloeide de hitte goed af, maar zo kon ze wel buiten blijven (met exzeem deken, geen winterdeken)
Afbeelding

amen

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-15 01:20

Als je niets doet, wintervacht.

Maar bij bewegen onder zadel en voor de wagen.

Scheren! Want scheren en goede deken op is, veel gezonder dan laten zweten, en dan uren de tijd nodig voor ze weer helemaal droog is. En komt bij dat ze over verhit raakt en kans op kou op t lijf bij afkoelen, want zweetdeken is ook geen optie, daar krijgen ze t ook giga warm van.

Scheren geheel of in jachtenue.

Maar bij 24/7 buiten iig een goede waterdichte winterproof deken!

En hoe oud is je shet? Kwa verharing?

Anke

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-15 07:38

Als je ermee werkt is scheren een logische zet.

soully

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-11-15 07:55

Medische oorzaken zijn al uitgesloten gelukkig,
Sigrid1182, ze is 15 jaar oud.

Kimmiee_D

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-15 08:03

Ik scheer mijn shet merrie altijd. Dit omdat we veel doen. Ze loopt bij mij voor de wagen minimaal uur a anderhalf actief, longeer der actief, gooi der los of laat vrijspringen. En ze loopt 2x per week onder het zadel bij een meisje van 9 jaar.

En aangezien ik onregelmatig werk (dus smorgens en savonds tussendoor vrij) is het voor mij geen optie om een berenvacht te houden op mijn merrie.

soully

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-11-15 09:03

Scheer je haar dan helemaal?

Es_ther

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-15 09:14

Ik zou haar in een patroon scheren.
Zoals de haflinger hierboven staat kan je prima scheren.
Helemaal kan ook, moet je wel even op zoek naar goede waterdichte dekens.

Marjo

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-15 09:18

Patroon scheren, dan heb je geen deken nodig.

Overigens is het niet waar wat sigrid1182 zegt, zweten kan helemaal geen kwaad bij paarden. Als ze op de huid droog zijn kunnen ze zo het land op. Zweet van paarden verdampt naar buiten ipv dat het naar binnen slaat zoals bij mensen.

Kimmiee_D

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-15 09:20

ponyz schreef:
Scheer je haar dan helemaal?

Ja ik scheer helemaal. Maar dan is vooral omdat het voor mij makkelijker is qua mennen ect. Aangezien als heeft geregend ze toch droog is door de deken. En vacht is weer sneller droog na het werken.

Ze heeft nu een 300 grams hals deken om. En wnnr het echt gaat vriezen scheer ik der nog keer kort en gaat er nog een deken 200 grams onder de halsdeken.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-15 10:33

Ik scheer andere jaren alleen de borst of jachtmodel maar ik denk dat ze dit weekend helemaal kaal gaan. Ze blijven veel te lang nat na het rijden
Het is een warm vochtig najaar

soully

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-11-15 10:42

Bedankt voor de reacties, ik denk dat ik eerst gewoon haar borst en onderkant hals scheer, mocht ze dan nog steeds erg zweten, scheer ik haar helemaal.

Nachtlampje

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-15 10:50

Ik heb bij mijn IJslander 3 weken geleden voor het eerst de borst geschoren. Bij hem kwam het zweet er niet door en stond hij na een les nog 15 minuten te pompen.
Toen was het eigenlijk al aan de late kant, dus als ik jou was zou ik ook echt alleen de borst scheren en niet de singelplek of de schouders.

Mijn ijsco komt nu weer snel op adem en zijn zweet komt ook weer goed door.

Zelf zou ik, zolang het zweet goed doorkomt en je paard weer redelijk snel op adem is, je geen zorgen maken.

Donja

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-15 10:58

Ik scheer binnenkort mijn mini helemaal. Ze wordt gereden door mijn zoontje en daarnaast men ik af en toe met haar.
Dekens in de kleine maten kan je kopen bij de minihorseshop ;)

amen

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-15 11:09

Marjoow schreef:

Overigens is het niet waar wat sigrid1182 zegt, zweten kan helemaal geen kwaad bij paarden. Als ze op de huid droog zijn kunnen ze zo het land op. Zweet van paarden verdampt naar buiten ipv dat het naar binnen slaat zoals bij mensen.

Dan verschillen wij van mening...

zweten bij paard kan goed zijn, maar ook ontzettend fout.

Voor mij is t een kwestie van prioriteiten stellen...

Marjo

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-15 11:10

sigrid1182 schreef:
Marjoow schreef:

Dan verschillen wij van mening...

zweten bij paard kan goed zijn, maar ook ontzettend fout.

Voor mij is t een kwestie van prioriteiten stellen...

Waarom zou het fout kunnen zijn dan? Ben nu wel benieuwd naar jouw kijk hierop :)

cinniz123

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-15 11:23

Ik heb mn shet ook laat geschoren.
Heb alleen zn benen laten zitten.
Nou wordt er wel minimaal 3 keer per week wat met hem gedaan.
Hij staat nu met 200gram deken op buiten met schuilstal maar hij heeft het eerder te warm als te koud.

evelien11

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-15 11:29

Deels scheren, ik doe alleen de onderzijde van de hals en onderkant buik. Dit is voor mij voldoende om nog goed te kunnen rijden. Ook hoefde mijn fjord dan geen deken op.

evelien11

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-15 11:30

Ohja en het maakt niet uit om nu pas te scheren, je kan het hele jaar door scheren als het nodig is. Ik heb ook geen verschil gezien met zomervacht daarna. Het groeit best snel weer aan, maar dan zijn de temperaturen ook weer lager en heb je geen last meer van het zweten.

Ayla

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-15 12:50

Mijn pony heeft een jachtmodel en een deken op vanaf begin herfst ongeveer. Wij mennen intensief en rijden ook af en toe wedstrijden dus dan is het niet handig als hij snel zweet en ik hem daarna niet meer droog krijg. Ik vind een jachtmodel ideaal, aangezien hij een koukleum is en zijn rug zo wat warmer blijft als hij (met deken) buiten staat (24/7) of als we buiten mennen etc. Zijn hoofd is ook geschoren vanwege het zweten onder het leer van het hoofdstel.

Afbeelding

soully

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-11-15 18:48

Ayla, wat voor deken doe je er dan op?