Haflinger dekhengst "gezocht"

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

tassie

Haflinger dekhengst "gezocht"

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-11-15 14:18

Oke, eerst voor de duidelijkheid. Ik doe de opleiding werkbegeleider zorgboerderij dier. Voordat ik mijn eindexamen in kan moet in kerntaken maken voor de dierkant en de MMZ kant. Voor de dierkant moet ik onder andere een fokplan maken. Deze wordt echter niet uitgevoerd omdat mijn stage niet fokt maar ik moet wel het plan schrijven mochten ze hier alsnog voor kiezen.

Nu hebben wij op stage een haflinger waarvoor ik dus het fokplan ga schrijven. Ik heb al wat op google zitten zoeken maar ik kan niet vinden wat ik zoek. Voor onze merrie ben ik dus "opzoek" naar een hengst. Echter mogen aan de dekking niet te hoge kosten zitten. Omdat het dus realistisch moet zijn voor stage. Nu hoop ik dus dat bokt mij verder kan helpen want ik ben niet thuis in de haflingers.

Eisen aan deze hengst moeten zijn:

Lief en rustig karakter: omdat de paarden worden ingezet op stage moeten ze veel kunnen hebben. Mensen met een zorgvraag moeten er ook mee om kunnen gaan (borstelen, wandelen, rijden onder begeleiding)

De merrie heeft en wat slechter achterhand. Het zou fijn zijn als hier wat verbetering in komt. De spiering loopt wat achter en haar linker achterbeen loopt ze scheef onder haar lichaam.

De merrie komt uit 1995
Vader Angelo
Moeder Rosita "B"
Moeder van de vader Waro van de haflingerhoeve

Ik hoop dat jullie mijn verder kunnen helpen want ik kom er niet uit.

danique998

Re: Haflinger dekhengst "gezocht"

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-15 14:29

laran

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-15 14:39

Misschien is her handig om wat foto's er bij te zetten. Zo kun je beter beoordelen welke hengst er bij past.
En wat wil je nog meer verbeteren aan de merrie?

janouk

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-15 14:42

Ik weet bij voorbaat al de uitkomst.

Hoe je het ook berekent, een eigen haflinger fokken voor het werk op de zorgboerderij, zal altijd vele malen duurder zijn, dan een geschikte ervaren haflinger kopen.

Voor het veulen er is, ben je een jaar verder. Naast de dekkosten ben je ook de merrie een aantal maanden 'kwijt'.
Het veulen moet eerst 4 jaar opgroeien en kost dus vier jaar geld, voordat hij beleerd kan gaan worden.
Als hij al geschikt is voor het werk en gezond opgroeit, dan zal het nog een paar jaar duren voor hij zijn jeugdige haflingerstreken kwijt is en goed ingezet kan worden.

Dan ben je 8 jaar verder en heeft het paard 8 jaar geld gekost, voordat de stichting hem kan inzetten.

Op laten groeien veulen
4 jaar x 100 euro per maand (en dan neem ik het heel voorzichtig, moet er niets gek gebeuren) = 4800 euro
plus dekkosten en bevallingskosten 500 euro en kosten merrie 1 jaar 1200 euro = 1700 euro

kosten veulen tot hij 4 is, is al 6500 euro (echt heel minimaal berekend, in praktijk vaak veel duurder)

Komen er nog kosten bij voor het beleren, spullen, ziekte etc.

Kan je beter een ervaren haflinger kopen met het geschikte karakter: ben je voor 1500 tot 2000 euro
klaar.

Naast dat de merrie al 21 is volgend jaar en hoogstwaarschijnlijk medische kosten zal maken om haar drachtig te krijgen en te houden.

tassie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-11-15 15:35

janouk schreef:

Hoe je het ook berekent, een eigen haflinger fokken voor het werk op de zorgboerderij, zal altijd vele malen duurder zijn, dan een geschikte ervaren haflinger kopen.

Voor het veulen er is, ben je een jaar verder. Naast de dekkosten ben je ook de merrie een aantal maanden 'kwijt'.
Het veulen moet eerst 4 jaar opgroeien en kost dus vier jaar geld, voordat hij beleerd kan gaan worden.
Als hij al geschikt is voor het werk en gezond opgroeit, dan zal het nog een paar jaar duren voor hij zijn jeugdige haflingerstreken kwijt is en goed ingezet kan worden.

Dan ben je 8 jaar verder en heeft het paard 8 jaar geld gekost, voordat de stichting hem kan inzetten.

Op laten groeien veulen
4 jaar x 100 euro per maand (en dan neem ik het heel voorzichtig, moet er niets gek gebeuren) = 4800 euro
plus dekkosten en bevallingskosten 500 euro en kosten merrie 1 jaar 1200 euro = 1700 euro

kosten veulen tot hij 4 is, is al 6500 euro (echt heel minimaal berekend, in praktijk vaak veel duurder)

Kan je beter een ervaren haflinger kopen met het geschikte karakter: ben je voor 1500 tot 2000 euro
klaar.

Naast dat de merrie al 21 is volgend jaar en hoogstwaarschijnlijk medische kosten zal maken om haar drachtig te krijgen en te houden.

Je moet even goed lezen. Ik moet gewoon een fokplan maken die niet wordt uitgevoerd!!! Het is allemaal fictie maar ik moet bewijzen aan school dat ik dit kan anders mag ge geen examen doen.

tassie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-11-15 15:39

laran schreef:
Misschien is her handig om wat foto's er bij te zetten. Zo kun je beter beoordelen welke hengst er bij past.
En wat wil je nog meer verbeteren aan de merrie?

Helaas mag ik geen foto's plaatsen.
Het moet gewoon echt een hengst zijn die een rustig karakter door fokt.

Verder (niet dat we het gaan uitvoeren) hoeft de merrie op de achterhand na niet verbeterd te worden. Hun eisen een leuk en gezond veulentje voor de cliënten die eventueel daar blijft om op therapeutische basic ingezet op latere leeftijd

janouk

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-15 15:39

tassie schreef:
Voor onze merrie ben ik dus "opzoek" naar een hengst. Echter mogen aan de dekking niet te hoge kosten zitten. Omdat het dus realistisch moet zijn voor stage. Nu hoop ik dus dat bokt mij verder kan helpen want ik ben niet thuis in de haflingers.

.

Ik kan heel goed lezen, hoor :list:
Je schrijft zelf dat er geen hoge kosten mogen zitten, omdat het realistisch moet zijn, dus ik schrijf:
ik weet de uitkomst al: Niet realistisch

tassie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-11-15 15:40

tassie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-11-15 15:46

janouk schreef:
tassie schreef:
Voor onze merrie ben ik dus "opzoek" naar een hengst. Echter mogen aan de dekking niet te hoge kosten zitten. Omdat het dus realistisch moet zijn voor stage. Nu hoop ik dus dat bokt mij verder kan helpen want ik ben niet thuis in de haflingers.

.

Ik kan heel goed lezen, hoor :list:
Je schrijft zelf dat er geen hoge kosten mogen zitten, omdat het realistisch moet zijn, dus ik schrijf:
ik weet de uitkomst al: Niet realistisch

Blijkbaar niet want er staan aan de dekking ;) Dus niet de kosten na de dekking. Als ze al willen fokken willen ze geen hengst die hun 700 euro kost voor de dekking.

Verder vroeg ik ook niet wat de kosten zijn om een veulen 4 jaar aan te houden omdat dit geen onderdeel is van een fokplan schrijven en hun niet zo ie zo niet gaan fokken dus deze informatie totaal onrelevant is.

Ik zoek gewoon een hengst die ik kan gebruiken voor mijn kerntaak. Totaal fictie. Omdat ik een hengst moet uitzoeken voor deze kerntaak. Ongeacht de leeftijd van de merrie, of het bedrijf wel of niet wil fokken en of ze wel de kosten erna kunnen/willen dragen. Tis een kerntaak. Geen plan die ze in de werkelijkheid gaan uitvoeren.

Echter moet ik wel rekening houden met het feit hoeveel hun zouden willen uitgeven aan alles en mij stage heeft mee een "bughet" van 250,- "gegeven"

bakkabouter

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-15 15:49

Ik vrees dat ik Janouk gelijk moet geven, ook met dat soort factoren kan je maar beter rekening houden, dus het lijkt me zeker zinvol om dit in je verslag te vermelden. Zijn er geen andere merries op stal?

Wat ik je verder kan meegeven als tip: A en W lijn haflingers zijn heel populair, maar er durft al eens wat inteelt in de lijnen voorkomen. Op zich geen drama, maar je moet er wel even bij stilstaan. Afghan II staat bijvoorbeeld in zowat elke stamboom. Op zoek gaan naar vreemd bloed kan dus best nuttig zijn.

http://stal-beauvoorde.be/hengsten/liz-alcantara.html
Deze hengst past binnen het budget, en heeft een prima karakter. Ben ooit zelf naar hem gaan kijken, erg leuk dier.

tassie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-11-15 15:56

bakkabouter schreef:
Ik vrees dat ik Janouk gelijk moet geven, ook met dat soort factoren kan je maar beter rekening houden, dus het lijkt me zeker zinvol om dit in je verslag te vermelden. Zijn er geen andere merries op stal?

Wat ik je verder kan meegeven als tip: A en W lijn haflingers zijn heel populair, maar er durft al eens wat inteelt in de lijnen voorkomen. Op zich geen drama, maar je moet er wel even bij stilstaan. Afghan II staat bijvoorbeeld in zowat elke stamboom. Op zoek gaan naar vreemd bloed kan dus best nuttig zijn.

http://stal-beauvoorde.be/hengsten/liz-alcantara.html
Deze hengst past binnen het budget, en heeft een prima karakter. Ben ooit zelf naar hem gaan kijken, erg leuk dier.

Die factoren zijn geen vereiste of zo ie zo iets wat ik er maar in moet zetten.

Ik moet simpelweg wat vertellen over dekkingen, wat ki inhoud, en welke hengst ik zou kiezen en waarom.

Niet over wat de toekomstige kosten zijn en of dat wel of niet verstandig is. Welke overwegingen je dan hebt.

Ik ga eveb kijken naar de hengst de je noemt
Laatst bijgewerkt door tassie op 15-11-15 15:57, in het totaal 1 keer bewerkt

Liannetje86

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-15 15:57

Je kan toch gewoon een fictief fokplan schrijven? Je begint gewoon heel simpel met wat de eisen zijn van het veulen (rustig blabla)
Omschrijving van de merrie: bouw, zwakke punten, sterke punten...

Wat je gaat zoeken bij een hengst --> zwakke punten verbeteren etc. karakter etc.

Je neemt het heel breed, zegt dat hengst x en y erg geschikt zouden zijn, maar dat het budget laag moet zijn omdat je het voor een zorgboererij maakt. --> ga je verder kijken wat wel kan.

Waarschijnlijk kom je dan bij een of andere particulier uit die nauwelijks iets vraagt ;) Maar dat het dan lastiger is alle kenmerken/eisen te voldoen/na te kijken.

Het gaat uiteindelijk om het verslag, zolang je laat zien dat je snapt hoe het zit, en dan gaat kijken naar je beperkingen, moet het wel goed zijn toch? (Of denk ik dan te makkelijk?)

Wendeltje

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-15 16:04

Wat dacht je Allacher? Ik heb geen idee wat het dekgeld is voor deze hengst, maar hij heeft heel wat sportpredikaten (dus met de bespiering zit het wel goed) en hij vererft een heel fijn karakter.

Rex_Rolfo

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-15 08:05

Wendeltje schreef:
Allacher? ...... sportpredikaten .... een heel fijn karakter.

Chips, de onze heeft die memo niet gehad -O-

Romary

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-15 11:16

tassie schreef:
janouk schreef:

Op laten groeien veulen

klaar.

Je moet even goed lezen. Ik moet gewoon een fokplan maken die niet wordt uitgevoerd!!! Het is allemaal fictie maar ik moet bewijzen aan school dat ik dit kan anders mag ge geen examen doen.

Dan "neem" je toch gewoon de eerste de beste die je tegenkomt? Heb je geen andere merrie "tot je beschikking"? Als je geen hoge kosten mag maken, moet je niet met een bejaarde merrie gaan fokken... Dat hoort ook allemaal bij het maken van een fokplan, het begint bij een geschikte merrie. Vind het maar een vage opdracht van je school zo. :+ Wil je zo verder gaan, dan raadt ik je aan om te doen alsof het niet fictief is en dat fictief ook niet steeds in je antwoorden hier te laten terugkomen. Doe het dan goed, plaats ook goede standfoto's enzo zodat we op zijn minst gefundeerd kunnen antwoorden. Maar nogmaals, pas op, ook het gebruiken van een goede merrie hoort bij je fokplan! Is deze merrie maiden, dan is ze op deze leeftijd ongeschikt voor de fok, ook in een fictief fokplan.

Edit: ook de rest gelezen. Tja, wat moet ik hierop zeggen? Doel van je opdracht is dat je iets leert. Als je alle randvoorwaarden voor de fok negeerd, ga je geen voldoende halen voor je opdracht... Neem de fictieve hengst van de buren voor 50 euro, gooi ze fictief samen in het land en je hebt volgend jaar een fictief veulen. Ben je snel klaar met je opdracht.

Haflingerhengsten van 700 zijn er trouwens niet, de meesten zijn 225 of 250. Een enkeling 300, dus je kan elke hengst nemen die je wilt.

Wicky

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-15 07:18

Als je zoekt via de site van het KVTH kon je vanzelf een bedrijf tegen met hengsten die erg aan gaan sluiten bij het fictieve fokdoel. Sterker nog, dat bedrijf heeft het zelfde fokdoel.

Tuurlijk kan ik je ook gewoon de site geven, maar het is een schoolopdracht. Leren gericht zoeken op Internet is best een nuttige vaardigheid ;) .

waldo199

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-15 07:28

Rex_Rolfo

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-15 09:14

Romary schreef:
Neem de fictieve hengst van de buren voor 50 euro, gooi ze fictief samen in het land en je hebt volgend jaar een fictief veulen. Ben je snel klaar met je opdracht.

Edit: Neem de fictieve hengst van de buren voor 50 euro, gooi ze fictief samen in het land saboteer het fictieve draadje tussen de weilanden en je hebt volgend jaar een fictief veulen en je klaagt de buurman aan voor de kosten van het veulen }:)

suffie

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-15 20:40

janouk schreef:

Op laten groeien veulen

klaar.

Bij dit bovenstaande stuk sluit ik mij sowieso aan.
Kijk ik naar de kosten die er vooraf bijkomen, dan moet je denken aan de DA. Opvoelen en eventueel scannen. Misschien is er een inwendig onderzoek nodig als de merrie moeilijk drachtig blijkt te worden of medicijnen om bijv. te spoelen of de dracht te ondersteunen.
Dan zal de merrie na het dekken gescand moeten worden op dracht, tenminste om een tweelingdracht uit te sluiten. De merrie zal op tijd geënt en ontwormd moeten worden, kwalitatief goed voer om in de laatste maanden iets extra's bij te zetten en dan natuurlijk de bevalling zelf. Gaat het goed, dan kost het hooguit een paar slapeloze nachten, gaat het fout dan kan het je hele spaarrekening kosten.

Heb je een fokdoel en wil je het veulen na de geboorte nog enigzins redelijk kunnen verkopen, dan zal het ook moeten worden ingeschreven bij een stamboek. Daar zitten ook kosten aan, net als het verplichtte chippen en paspoort aanvragen.

Fictief fokken is erg leuk, maar dit staat zo ver weg van de realiteit!