Begin 2016 gaan we deze merrie laten dekken. Het verhaal achter dit paard: geboren op een stal en daar nog nooit van het hof geweest. Is nu 4 jaar en een halfjaar zadelmak. Merrie is dominant en heeft tegelijk ook best wel schrik en weinig vertrouwen. We hebben ze net op tijd kunnen redden anders was ze verloren aan het slacht of een handelaar. Niemand durfde haar nog te berijden.Na 3 weken werken is dit al een heel ander paard, heeft vertrouwen maar toch ook een correcte hand nodig. Paard met veel kwaliteit en goed achterbenen, veel kooplust. Afstamming Apache x Grannus. 1m70, nog erg jeugdig en weinig/ verkeerd bespierd. Echt bloedpaard en heel snel nerveus, echter niet kijkerig of vals daarin. Goed bewegen maar stap ( mede nu nog door de spanning ook) verdient aandacht. We zoekn een hengst die maat en massa fokt, goed stapt en in draf nog wat meer front en voorbeen vererft. Ook een mooie hals en bovenlijn vinden we belangrijk! Ik hoor graag jullie suggesties!
Maat massa en braaf, ik zou kijken naar Guardian, Spielberg, charmeur, ferguson
Dees
Geplaatst: 14-11-15 17:23
Ik zou proberen weer richting Grannus te fokken. Dat is superbest Duits (spring) bloed en staat voor kwaliteit, massa en karakter. Ga daarom ook goed mee in de reactie van Fokfanaat. En dan met zo'n keuze maar flink hopen dat je de minpuntjes, die Apache ook kan doorgeven, iets kan nuanceren.
finley
Geplaatst door de TopicStarter: 14-11-15 19:57
Laatst bijgewerkt door Nicole288 op 15-11-15 23:23, in het totaal 1 keer bewerkt Reden:Berichten samengevoegd
Mooie merrie, omdat ze nogal karakter heeft misschien is Habanna qua karakter iets voor deze merrie. Deze hengst is net vandaag goedgekeurd en die gok zou ik wel aandurven. Apachepaarden moet je geen gifkikker op zetten, vragen om problemen voor amateur ruiters.
Goed dat je foto s erop hebt gekregen maar kun je proberen je 2 stand foto s groter te maken ? Zo is het lastig om te zien
finley
Geplaatst door de TopicStarter: 14-11-15 20:06
standfoto's als 3 - jarige en rijfoto's van deze week ( 3 weken geleden ging ze alleen maar omhoog en slaan naar het been), ze ontwikkelt dus wel positief en ik denk niet dat ze een slecht karakter heeft. ze is zoals ik zei angstig en is gedrag aangeleerd dat ze door dominantie er onderuit kan komen. We hopen het helemaal goed te krijgen!
Charmeur ben ik toch wat bang voor het karakter en types vallen me niet altijd mee.... Ik overweeg ook zeker duitse hengsten . Denken jullie dat er Vivaldi bloed op past of Toto Jr of Trafalgar?
Dees
Geplaatst: 14-11-15 23:26
finley schreef:
Denken jullie dat er Vivaldi bloed op past of Toto Jr of Trafalgar?
Bekende namen van nu. Als je het veulen wilt verkopen, kan dat een commercieel handige manier zijn. Persoonlijk vind ik het zonde - denk dat je een beter veulen kunt fokken met een iets doordachtere keuze. Geen van die drie hengsten zal je 'achterbeen' gaan brengen overigens. Van Vivaldi mag je een deftig voorbeen verwachten, halslengte wil nog wel eens wat tegenvallen.
Het veulen is voor de verkoop dus mag best commercieel zijn... Merrie heeft goed achterbeen en veel looplust dus dat durf ik wel aan. En wat is een goed achterbeen natuurlijk..? Voor mij niet altijd het snelste, denk maar aan de vele gribaldi en donnerhall nakomelingen die zo goed presteren op grand prix niveau. Instelling en kunnen dragen vind ik heel belangrijk in een goed dressuurpaard
Dees
Geplaatst: 15-11-15 15:03
Ik versta 'goed kunnen dragen' onder een goed achterbeen. Zo'n been komt in beweging echt onder de massa en als er veel buiging in de gewrichten zit, dan ook tijdens het onderbrengen en dus geen 'hakkentrekken' (wat je heel vaak ziet).
Ik verwacht dat je Apache x Grannus zeker een goed dragend achterbeen zal hebben, vooral met dank aan Grannus. Ik kan het niet zien op de onhandige foto's hierboven maar hoop dat ze kwa model ook veel heeft meegekregen van Grannus. Maar dat zal dan ook direct minder commercieel zijn. Imo gaat commercieel fokken en goed fokken bepaald niet altijd hand-in-hand.
Wil je voor de verkoop fokken, is het (meest?) handig om inderdaad een verrichtingstopper van nu of van komend voorjaar te gebruiken. In dat geval zou mijn voorkeur nu uitgaan naar Trafalgar. Rete commercieel. Of ie goed voor de fok is, is nog maar de vraag, maar commercieel is hij zeker.
C2012
Geplaatst: 16-11-15 07:19
Commercieel en souplesse: Fürstenball.. Al zal maat aandachtspunt zijn.
Ik zou voor Spielberg gaan, fokt maat, massa, front en een goed karakter.
De hengst zelf heeft geen spectaculaire bewegingen, maar wel functioneel.
Lijnenteelt op Grannus vind ik ook geen stomme optie..
finley
Geplaatst door de TopicStarter: 18-11-15 19:19
Spielberg vind ik zelf wat te weinig hengst en vaderdier.... Nakomelingen springen er voor mij niet uit... Met welke dressuurhengst krijg ik lijnenteelt met Grannus?
Ik zou Dark President niet nemen voor jouw merrie. Hengst zelf is al heel ril en heet
Ik denk dat Duits bloed misschien wel een optie kan zijn. Vaak hengsten met een goede stap en 'cooler' karakter. Staan zeker al een paar goede hengsten genoemd in dit topic. Sluit mij volledig aan bij Spielberg. Zelf misschien minder aansprekend maar nakomelingen komen zeker positief bovendrijven. Furstenball ook zeer fijn, denk alleen dat je daar minder paard mee fokt dan met Spielberg.
Furst Romancier? Merrie moet wel goed opwaarts gebouwd zijn. Verder nakomelingen met fijne karakters en bewegingen.
Met deze (zo'n) hengst ga je kwa type iets meer de Apache-richting op in je fokkerij (en dat is absoluut commercieel want gewild), maar dit Duitse bloed zal het karakter absoluut verbeteren.
finley
Geplaatst door de TopicStarter: 19-11-15 20:25
Morgen een weekend naar de hengstenkeuring in Oldenburg... Eens mijn licht daar gaan opsteken , wil liever geen nrps hengst....
Dees
Geplaatst: 20-11-15 09:57
Van NRPS goedgekeurde hengsten weet je in ieder geval dat ze röntgenologisch en anderszins veterinair gezond zijn. Dat is met sommige Duitse stamboeken nog maar de vraag.
Ik heb er eentje van vitalis staan, onwijs cool in zijn koppie en erg leergierig. Hij is zo goed als bom proef met zijn 4 jaartjes oud maar heeft wel veel go